Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypnox
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-12-2022
Goedemiddag,

Ik ben een jongeman van 30 jaar, ik ben vroeg van school gegaan. (VMBO) Nooit verder echt een opleiding gedaan maar meteen gaan werken in de detailhandel. Ik heb helaas nooit echt een schop onder me hol gehad. Ook wel eigen schuld want heb nooit echt ambities gehad.

Maar ja ben nu inmiddels 30 en wil echt wat anders met me leven. Ik heb wel wat affiniteit met computers ( erg basis allemaal, als het inelkaar zetten van pc’s ).

Dus ik zit te kijken naar opleidingen/ cursussen in de ICT en de kant die me het meest aanspreekt is netwerkbeheerder. Maar wat zal ik doen om daar echt een baan in te krijgen? Echt een mbo niveau 4? Of losse cursussen en daar wat certificaten in behalen.

Ik zit natuurlijk ook met een huishouden en gewoon een 40 urige werkweek.

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:32
Waarom voel jij je het meeste aangetrokken tot een functie/opleiding als netwerkbeheerder? En heb je nu wel de motivatie om (in geval van een MBO 4) 4 jaar aan een opleiding te gaan?

The only source of knowledge is experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enkel certificering heeft geen enkel nut, dat heeft elke MBO'er namelijk ook maar dan gecombineerd met praktijk ervaring en een vierjarige opleiding.

Wil je echt de IT in, en dat is echt heel wat anders dan een computer in elkaar schroeven, zul je toch echt een volwaardige (deeltijd) opleiding moeten gaan volgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Mag ik vragen wat je nu doet, en hoeveel je ongeveer verdient? Een startende netbeheerder van 32 (best case scenario kun je het in 2 jaar doen) is niet bepaald ideaal. Verder merk ik om mij heen dat het tekort aan mbo IT personeel niet bepaald hoog is en deze jongens vaak voor een schijntje aan het werk worden gehouden.

Een MBO 4 (deeltijd) diploma lijkt mij wel een must. Hbo lijkt mij gezien je achtergrond te hoog gegrepen. Vakspecifieke diploma's zijn, zeker gezien je leeftijd en beperkte ervaring, wel nodig om eventuele werkgevers te overtuigen.

Direct naar open dagen gaan om je verwachtingen van het vak en de opleiding te bespreken met een vakdocent. Zelf denk ik dat je zelfs na de opleiding geen sterke uitgangspositie hebt. Het voltooien van een opleiding op hogere leeftijd getuigt van doorzettingsvermogen maar een mbo ICT opleiding zegt bijzonder weinig over iemand competenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:24:
Enkel certificering heeft geen enkel nut, dat heeft elke MBO'er namelijk ook maar dan gecombineerd met praktijk ervaring en een vierjarige opleiding.

Wil je echt de IT in, en dat is echt heel wat anders dan een computer in elkaar schroeven, zul je toch echt een volwaardige (deeltijd) opleiding moeten gaan volgen.
Nou, ja, die praktijk ervaring is so-so en de certificaten die je op ‘t MBO haalt zijn ook lang niet altijd om vol trots over naar huis te schrijven. De juiste certificaten halen kan je even ver of verder krijgen dan een MBO-diploma. En als t niet te hoog gegrepen is, dan is een 21+ test en daarna een (korte) HBO of deeltijd HBO (eg: avondschool) veel beter qua kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk - maar dan moet OP wel commitment hebben om dat te fixen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)