Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdezz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 18:37
Beste tweakers,

Aangezien ik op stage en studie nogal veel te maken heb met RHEL zit ik te twijfelen om Ubuntu of Fedora te gaan gebruiken als desktop OS. Helaas moet ik veel rapporten schrijven, waar Word nog steeds het beste programma voor is (in mijn ogen). Vooral de integratie met OneDrive vind ik ideaal: online versiehistorie en tegelijk samenwerken aan een document met andere personen.

Zijn er tweakers die Office 2019 en OneDrive gebruiken naast/op hun Linux systeem? Zo ja, welke manier gebruik je daarvoor? Denk daarbij aan virtualisatie, wine, etc.

Ik ben benieuwd!

Groet,
Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Alternatief oogpunt: Heb je Word wel echt nodig voor het schrijven van rapporten? Of kan je prima met Office Online werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Yucon

*broem*

De online apps zijn best goed tegenwoordig. Minder goed dan native, maar helemaal direct afschrijven zou ik ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja: probeer de online versie.

Er is een native Onedrive linux client (in ieder geval https://github.com/abraunegg/onedrive), maar van een derde partij, ik heb geen idee van de betrouwbaarheid er van.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En die heeft ook niet zo'n handige GUI. Je moet best nog wat handmatig blijven bijhouden.

Als je veel met RHEL te maken hebt, is Fedora de betere keus voor je desktop. Heb je wat meer 'feel' voor de serverkant (package management, SELinux, etc).

Office zou ik LibreOffice nemen, maar omdat je voorkeur uitgaat naar MS Office is de online variant via O365 toch je beste optie. Dat integreert ook gelijk mooi met OD online.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdezz
Bedankt voor jullie ideeën!

De online versie is inderdaad een optie wanneer je een simpel document moet maken, maar ik mis nog veel basale functionaliteit. Zo worden de pagina's niet in een afdrukvoorbeeld bewerkt, is er geen referentiefunctionaliteit voor citaten en kan je geen crossreferenties doen naar andere elementen in het document. Alle drie functionaliteiten die ik veel gebruik bij het schrijven van documenten.

Als ik LibreOffice ga gebruiken heb ik wel zulke functionaliteit, alleen geen live-samenwerken functionaliteit meer en de interface is mijnsinziens iets minder intuitief. Er zijn wel goede onedrive-clients voor Linux vind ik, dus dit is misschien een beter idee dan Word Online.

Toch ben ik benieuwd: zijn er mensen die bijvoorbeeld wine gebruiken om Office te draaien op een Linux-systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 10:32
Ik heb het ooit via CrossOver werkend gekregen (ik gebruik Word/Excel/Powerpoint). Werkte grotendeels ok, uiteraard wel trager dan native onder Windows of macOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

houthakker

Poehé

De laatse versie die ik redelijk onder Wine heb geprobeerd is 2013. Op WIneHQ zijn wel wat guides te vinden voor Offce 365 en Office 2016.
Andere opties zijn
- virtualbox, evt. in seamless mode.
- windows op een andere pc / terminal server /en dan met remote desktop er heen...

Of natuurlijk naar alternatieven kijken afhankelijk van je wensen,
- volledigheid; LibreOffice, evt. Open365.io voor samenwerken (moet je zelf hosten...)
- samenwerken: Google docs
- compatibiliteit: WPS Office (heeft tegenwoordig ook een cloud variant).
- andere opties (geen ervaring); Free Office (SoftMaker)

Nog iets verder van je bed wellicht, maar als je veel moet refereren zoals in papers en zo, kun je natuurlijk ook naar Latex kijken, of Sphinx (reStructuredText), Markdown, Asciidoc, maar is wel een ander verhaal natuurlijk...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je echt graag Linux als desktop OS wilt gebruiken, maar toch Windows applicaties nodig hebt, zou ik Windows in VirtualBox installeren.

En ik zou jou ook Fedora aanraden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1203590

Ik zou opensuse / leap aanraden,
tevens gebruik ik geen cloud , want cloud is gewoon andermans computer, met al zijn rechten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1203590 schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:52:
Ik zou opensuse / leap aanraden,
tevens gebruik ik geen cloud , want cloud is gewoon andermans computer, met al zijn rechten.......
Wees dan volledig. OpenSuse Leap is gewoon een Linux-distributie. Net als Manjaro, MX-Linux, Linux Mint, Ubuntu, Debian, etc. Daarmee heb je nog geen (MS) Office en OneDrive draaien. Dus wat wil je nou vertellen? Wat zijn je argumenten?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Mocht je al vertrouwd zijn met technieken als markdown of restructuredtext en git, zou je kunnen kijken naar Sphinx voor het bouwen van je verslagen. Kun je je verslagen bij je project in de repository bewaren en het verslag zelfs als build target meenemen.

Een alternatief welke ik ook veel gebruikt heb is latex+git.

Met bovenstaande combos wordt beheer van versies, referenties, citaten, en het automatisch embedden van source en resultaten een eitje.
Je zult alleen eerst wel over de behoorlijk hoge drempel van de learningcurve heen moeten, maar ik ben blij dat toen ik met mijn opleiding begon (technische wiskunde) we hier toen meteen tot 'gedwongen' zijn.

En een enkele keer als even snel iets met enkel een kaal tekstje gemaakt moest worden gebruikte ik Google docs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdezz
Thanks voor ieder zijn input! Ik heb nog flink gespeurd naar een werkende installatie van Office 2016 of 2019 met wine, maar echt stabiel wordt het daarmee niet. Ik denk dat een simpele virtualbox/vmware VM dan de beste optie is en hoop niet dat ik dan stiekem alles in de Windows VM ga doen.

@NESFreak Ik ga er zeker eens naar kijken, heb ook gasten op mij opleiding die op die manier werken, maar het lijkt me sowieso prettig als ik ook Office 2019 kan gebruiken.
houthakker schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:17:
Andere opties zijn
- virtualbox, evt. in seamless mode.
@houthakker werkt seamless mode ook in Linux? Ik weet dat VMware Unity niet werkt op Linux systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

maartenvdezz schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:09:
[...]

@houthakker werkt seamless mode ook in Linux? Ik weet dat VMware Unity niet werkt op Linux systemen.
Ik heb dit laatst geprobeerd en merkte dat het niet helemaal lekker werkt. Dat deed het vroeger wel, maar dat was met XP als VM. Het zou dus moeten werken, maar de ervaring kan hetzelfde zijn als gewoon fullscreen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:13
Wat is precies je doel? Waarom linux als desktop OS?
maartenvdezz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:02:
Beste tweakers,

Aangezien ik op stage en studie nogal veel te maken heb met RHEL zit ik te twijfelen om Ubuntu of Fedora te gaan gebruiken als desktop OS.
Wil je meer te weten komen over RHEL/ linux?
Persoonlijk wil ik gewoon een stabiele desktop met een OS waar ik mijn hoofdtaken op uit kan voeren.
Alle 'experimenten' zou ik gaan virtualiseren.

Wanneer je veel met RHEL te maken hebt, kijk dan ook even naar CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdezz
@Hero of Time ik ga het eens proberen!

@mkroes ik best wat ervaring met CentOS, maar bedankt! Ik vind Fedora interessanter omdat die repositories voorzien zijn van nieuwe versies van applicaties
Pagina: 1