Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:29
Dit is nu mijn eerste fulltime baan na het afstuderen 2 jaar geleden. Ik ben begonnen in het onderwijs, en ik ben de cultuur inmiddels best wel zat en ik wil per september als mijn jaarcontract van rechtswege eindigt, een nieuwe uitdaging. De werkgever is voornemens mij een vast contract aan te bieden, maar dit traject is nog niet opgestart.

Aan uitdagingen geen gebrek. Ik zoek per september iets nieuws en heb al 4 lopende aanbiedingen. Dus dat zit wel snor.
Waar ik meer mee zit, wanneer vertel ik mijn huidige werkgever dat ik weg wil? Ik heb nog niks getekend en dat zal nog wel tot eind mei duren gok ik.

Normaal zou ik zeggen: als ik een nieuw contract heb getekend en garantie heb op een nieuwe baan. Maar mijn huidige werkgever verlangt van de mensen hier dat ze van te voren aangeven als ze weg willen. Is dat normaal? Omdat mijn contract van rechtswege eindigt hoef ik officieel geen ontslagbrief in te dienen, uiteraard getuigd het van goed gedrag om de werkgever wel op tijd aan te geven dat je niet voornemens bent een nieuw contract te tekenen.

Collega's merken al op dat ik het niet meer naar mijn zin heb, en als ik dan hier en daar afwezig ben voor een sollicitatiegesprek of er soms wat netter uit zie, kan dat gaan opvallen.
Ik heb geen verstoorde relatie met mijn werkgever en ik wil ook gewoon netjes mijn contract uitdienen. Ik zoek gewoon een nieuwe omgeving/uitdaging met ruimte voor meer ontwikkeling. Mijn werkgever wil het soms persoonlijk opvatten en dat vind ik wel lastig, zeker omdat ze mij willen houden. Ik zie het gewoon puur zakelijk.

Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:08

LankHoar

Langharig tuig

Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:34
Inderdaad op het moment dat je jouw nieuwe contract bij nieuwe WG getekend is en je een startdatum bent overeengekomen, dan pas formeel laten weten dat je jouw contract laat aflopen. Als dat eind mei is ben je vind ik ruim op tijd. Normaal is de opzegtermijn, 4 of maximaal 8 weken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Als je er hoe dan ook.niet langer wilt werken na augustus, dan zou ik dit optijd aangeven.

Kan je baas opzoek naar een vervanger per sept. En hoef jij geen contract bespreking in te gaan met een mededeling die rauw kan vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Bespaar je huidige werkgever de moeite, onderteken een contract bij je nieuwe job en licht asap je huidige werkgever in? Lijkt me vrij simpel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:40
Niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er staat in je huidige contract een opzegtermijn. Jezelf daar gewoon aan houden en idd zorgen dat je nieuwe conract getekend is. Daags nadat je je nieuwe contract getekend hebt EN de bevestiging hebt van je nieuwe WG dat ze het ontvangen hebben (even nabellen) stel je je werkgever op de hoogte. Eerst in een persoonlijk gesprek met je manager, daarna met een formele opzegbrief. Maar wel tijdig dus binnen de opzegtermijn die in je contract staat. Noot: staat er in je huidige contract niks over een opzegtermijn dan gelden de wettelijke regels - ben even kwijt hoeveel dat exact is.

Dat ze het in het onderwijs tijdig willen weten is logisch. Schooljaar loopt van september tot september en men wil tijdig vervanging. Leuk voor ze dat ze dat willen - maar in principe hun probleem en niet het jouwe. Dus hoef je dat ook niet jouw probleem te maken. Ook zij hebben zich namelijk gewoon aan de wettelijke regels te houden ;) Maar als je tijdig weet over hoe en wat, dan prima, stel ze gewoon op de hoogte.

Last: doe jezelf een lol, hou even rekening met schoolvakanties en afwezigheden van je manager cq HR. Er zal altidj wel iemand zijn, maar wordt case kun je je opzegbrief gewoon aangetekend versturen en dan komt het ook goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-07 20:25
The Eagle schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:53:
Er staat in je huidige contract een opzegtermijn. Jezelf daar gewoon aan houden en idd zorgen dat je nieuwe conract getekend is.
TS heeft in deze casus niets van doen met de opzegtermijn omdat hij zijn jaarcontract gewoon wilt uitzitten en vervolgens niet wilt verlengen.

Hij zou hier pas mee van doen hebben als hij vroegtijdig zou willen opzeggen. Dit is volgens mij in deze niet van toepassing.

Ik ben het uiteraard mee eens dat het vriendelijker is als je het eerder aangeeft, zodat de oude werkgever tijd heeft om hier op te schakelen. 'Moeten' is hier alleen niet van toepassing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
LankHoar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:43:
Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.
Waarom toch altijd zo'n binaire in mijn ogen schofterige benadering naar werkgevers?

Andersom zou ik zeggen: probeer niet onnodig schepen achter je te verbranden.

Ofwel, houd rekening met de risico's maar probeer redelijk en billijk te zijn.

Ik bevind me in een schaarse markt en heb er geen enkele moeite mee mijn werkgever duidelijkheid te geven mbt stand van zaken, ook als er nog niets nieuws formeel is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is netjes om zo snel mogelijk te melden dat je weg wilt. Dat zou je nu ook al prima kunnen doen mits je zeker weet dat je het vaste contract nooit gaat tekenen. Als het nog afhankelijk is van het vinden van een nieuwe baan dan meld je het gewoon nadat je nieuwe contract getekend is.

Gezien je het er echt niet naar je zin hebt zou ik persoonlijk nu al aangeven dat je geen vast contract gaat tekenen en enkel het huidige contract wilt uitzitten. Waarom het onvermijdelijke uitstellen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:42
Eens met @Tsurany. Zeg er direct bij dat je geen aanbod van de huidige werkgever wil om ongemakkelijke gesprekken en hoop te voorkomen. Helemaal het gaat over het onderwijs.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
assje schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:06:
[...]

Waarom toch altijd zo'n binaire in mijn ogen schofterige benadering naar werkgevers?

Ik bevind me in een schaarse markt en heb er geen enkele moeite mee mijn werkgever duidelijkheid te geven mbt stand van zaken, ook als er nog niets nieuws formeel is.
Omdat de werkgevers precies hetzelfde zouden doen?
Die melden ook niet al een half jaar van tevoren dat ze je contract niet gaan verlengen... dat doen ze ook rondom de wettelijk verplichte tijd. En logisch ook: Je wilt geen ongemotiveerd personeel dat weet dat ze toch de zak krijgen.

TS zoekt nu al, dus dat is redelijk op tijd. Dus gewoon op sollicitatie gaan, en zodra je een leuke werkgever/werkomgeving hebt gevonden dat contract tekenen en dan later weten dat je per september vertrekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:53
[...]

Ervaringen met werkgevers misschien? Ik heb nog een redelijk jonge carrière, maar al meerdere ervaringen waardoor ik een mening gevormd heb dat openheid niet terugbetaald word. Ik kan wel bedenken dat wanneer je duidelijk meer 'kaarten' in je handen hebt en jij en de werkgever begrijpen dat, dat je dan makkelijker open naar elkaar bent. Het is dus aan jezelf om te beslissen of jij in die, in mijn ogen, bijzondere situatie zit. Anders zou ik gewoon erg zakelijk, precies volgens de regels, alles zwart op wit gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Openheid is afhankelijk van de werkgever. Ik heb geen probleem met het benaderen van mijn manager als ik met een ander ga spreken.

In het geval van TS zou ik heter zelf ophouden dat van zodra hij een aanbod aanvaard heeft om dit dan aan de werkgever te melden. Er is geen enkele reden om dat niet te doen, werkgever kan hem niet ontslaan en TS doet netjes zijn termijn uit. Maar ze kunnen wel netjes op zoek naar een vervanger.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Je hebt gelijk. Het is heel schofterig om eerst een andere baan te zoeken voordat je aan je WG meedeelt dat je van plan bent te vertrekken.

Sorry, ik snap je opmerking totaal niet, hoezo is bovenstaande "schofterig"? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

Het is gewoon verstandig zodat TS niet ontslag neemt en straks zijn huur (o.i.d.) niet kan betalen omdat hij geen nieuwe baan kan vinden. Nu is dat in dit specifieke geval waarschijnlijk niet relevant, maar je snapt toch wel waarom mensen zoiets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
LankHoar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:01:
[...]

Je hebt gelijk. Het is heel schofterig om eerst een andere baan te zoeken voordat je aan je WG meedeelt dat je van plan bent te vertrekken.

Sorry, ik snap je opmerking totaal niet, hoezo is bovenstaande "schofterig"? :?
Het ging om het binaire "oude schoenen nooit weggooien". Het gaat hier om een jaarcontract dat een einddatum heeft. Het is niet meer dan redelijk dat je gewoon je intenties duidelijk maakt van tevoren. Je werkgever nu in een positie plaatsen dat hij voor jou een nieuw contract maakt en vervolgens een maand later opstappen (na opzegtermijn) noem ik inderdaad schofterig.

Verder, in een contact voor bepaalde tijd is het helemaal niet noodzakelijk een opzegtermijn op te nemen. Ofwel, het kan ook zo zijn dat je de beslissing wel moet maken van tevoren.
Anoniem: 316512 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:09:
[...]

Het is gewoon verstandig zodat TS niet ontslag neemt en straks zijn huur (o.i.d.) niet kan betalen omdat hij geen nieuwe baan kan vinden. Nu is dat in dit specifieke geval waarschijnlijk niet relevant, maar je snapt toch wel waarom mensen zoiets doen?
Uiteraard begrijp ik dat maar zoals gezegd gaat het hier om een contract dat toch afloopt. Begrijp je ook dat het voor een werkgever/leidinggevende heel vervelend is als hij net het hoger management overtuigd heeft een contractverlening goed te keuren maar vervolgens te horen krijgt "oh laat maar" (extreem voorbeeld).

Als je commentaar hebt op hufterige werkgevers prima maar dat los je niet op door zelf ook een hufter te zijn (wat u niet wilt dat u geschiedt......)

Natuurlijk hangt het helemaal af van het type functie en omstandigheden. Echter het standaard op de minimale wettelijke termijn laten aankomen en daar zo mogelijk ook nog de resterende vakantiedagen opnemen in de opzegtermijn siert je niet wat mij betreft.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 18-04-2019 15:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Als je een einddatum in je contract hebt hoe je niks te doen. Als je niet gekend voor een nieuwe.

Er staat niet voor niets een einddatum op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• otandreto
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 08:58
Wat ik een beetje mis uit de reacties is dat er niet gekeken word naar het soort werk dat de TS doet. Hij/Zij zit in het onderwijs en heeft een contract dat per september eindigt.

Voor een werkgever is dit echt heel naar als werknemer in die periode pas op het laatste moment laat weten niet verder te willen. Met het oog op vervanging kan dar voor de werkgever erg veel problemen geven. Afhankelijk van de verantwoordelijkheden van de TS kan het ook zijn dat er daardoor studenten er onder te lijden hebben. Ik zeg absoluut niet de TS moet blijven waar TS zit, zit TS er niet prettig, dan moet er iets veranderen. Personeel in het onderwijs is niet makkelijk te krijgen, zeker niet om een 1 fte permanent te vervangen. Met die inval zeg ik zo snel mogelijk de werkgever laten weten zodat vooral studenten (of leerlingen) daar niet onnodig last van ondervinden.

Voor de zekerheid van inkomen voor de TS is het zaak om niets op te zeggen zonder zeker te zijn dat je ergens anders aan de slag kunt. Wat vaak al snel neer komt op een getekend contract hebben.

Misschien als TS een keuze heeft gemaakt voor de nieuwe werkgever dat deze wel begrip toont om zsm een contract op te stellen en te tekenen. Eventueel met onderbouwing dat dan de onderwijsinstelling tijd genoeg heeft om vervanging te zoek. Die insteek zou in ieder geval denk ik de sociale optie zijn. Dit moet je dan ook duidelijk communiceren zodat iedereen tijdig weet waar ze aan toe zijn. Dat vind iedereen prettig. Ook al is het contract eindig, kan het nooit kwaad om dit netjes te doen. Als je dan ooit een referentie nodig heb bv, zullen ze geen negatieve gevoelens hebben.

Uiteindelijk is de keuze aan TS hoe te handelen. Probeer echter eens goed te kijken wat de gevolgen zijn van de keuzes, voor alle partijen (TS, oude (nu nog huidige) werkgever, studenten/leerlingen, toekomstige werkgever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 13:45
Je zegt dat je huidige contract in september afloopt en dat je eind mei waarschijnlijk duidelijkheid hebt over je nieuwe werkgever.
Dus je zou eind mei/ begin juni kunnen aankondigen dat je je contract niet gaat verlengen, 3 maanden van tevoren dus. Dat zou ik dus dan pas doen en niet eerder, het is echt ruimschoots vroeg genoeg.

Sommige mensen zeggen hier dat je je werkgever net zo goed eerder al kan inlichten dat je wil vertrekken.
Dat lijkt misschien wel netjes om te doen maar het is geen goed idee; ik heb het meegemaakt dat een werkgever dan maar besloot om het contract van deze aardige werknemer per direct op te zeggen omdat hij toevallig al een goede vervanger wist die direct kon starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In het onderwijs is altijd wel ergens werk, je zou dus gewoon nu al aan kunnen geven dat je werkt tot het einde van je contract en dan ergens anders begint.
Als je in een markt zit waarbij je weinig kans hebt op een nieuwe baan zou je beter wachten met opzeggen tot je wat nieuws hebt maar dat lijkt mij nu niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

assje schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:23:
[...]

Het ging om het binaire "oude schoenen nooit weggooien". Het gaat hier om een jaarcontract dat een einddatum heeft. Het is niet meer dan redelijk dat je gewoon je intenties duidelijk maakt van tevoren. Je werkgever nu in een positie plaatsen dat hij voor jou een nieuw contract maakt en vervolgens een maand later opstappen (na opzegtermijn) noem ik inderdaad schofterig.

Verder, in een contact voor bepaalde tijd is het helemaal niet noodzakelijk een opzegtermijn op te nemen. Ofwel, het kan ook zo zijn dat je de beslissing wel moet maken van tevoren.

[...]

Uiteraard begrijp ik dat maar zoals gezegd gaat het hier om een contract dat toch afloopt. Begrijp je ook dat het voor een werkgever/leidinggevende heel vervelend is als hij net het hoger management overtuigd heeft een contractverlening goed te keuren maar vervolgens te horen krijgt "oh laat maar" (extreem voorbeeld).

Als je commentaar hebt op hufterige werkgevers prima maar dat los je niet op door zelf ook een hufter te zijn (wat u niet wilt dat u geschiedt......)

Natuurlijk hangt het helemaal af van het type functie en omstandigheden. Echter het standaard op de minimale wettelijke termijn laten aankomen en daar zo mogelijk ook nog de resterende vakantiedagen opnemen in de opzegtermijn siert je niet wat mij betreft.
Ik snap je strekking wel, en de intentie is prima, echter ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik blijf bij mijn punt dat wanneer je nog geen nieuw contract hebt getekend, je nog niet moeten laten weten dat je wilt vertrekken. Er kan van alles gebeuren waardoor het toch niet doorgaat en dan zit je wellicht zonder werk. Mocht dit betekenen dat je een vast contract moet tekenen (want nog geen werk) en vrijwel direct weer opzeggen (want nieuw contract getekend), dan kan dat lullig lijken, maar dat is dan maar zo. Als werknemer sta je veel minder sterk dan als werkgever, en dat is gewoon ondernemersrisico.

Als werkgever zonder werknemer zit is dat even vervelend, maar overkoombaar (en zo niet dan heeft werkgever niet goed gepland, een werknemer kan ook langdurig ziek worden, sterven, etc.). Als werknemer langere tijd zonder baan zit kan dat direct grote gevolgen hebben.

Concluderend: zodra je een nieuw contract getekend hebt, en bevestiging dat dit in goede orde is ontvangen, dan zeg je je huidige baan op. Niet eerder.*

* Tenzij je een sabbatical wilt, voor jezelf wilt beginnen etc. maar niet in de situatie dat je direct weer een baan nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Left schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:50:
Sommige mensen zeggen hier dat je je werkgever net zo goed eerder al kan inlichten dat je wil vertrekken.
Dat lijkt misschien wel netjes om te doen maar het is geen goed idee; ik heb het meegemaakt dat een werkgever dan maar besloot om het contract van deze aardige werknemer per direct op te zeggen omdat hij toevallig al een goede vervanger wist die direct kon starten.
In het geval van een contract voor bepaalde tijd kan dat helemaal niet en zal het er voor de werkgever snel op uitdraaien dat hij gewoon de resterende maanden uit mag betalen (of er nu gewerkt is of niet).

Zelfs als er een opzegtermijn van de kant van de werkgever in een contract voor bepaalde tijd is opgenomen is dit niet zomaar rechtsgeldig, ontbinding kan alleen met toestemming van UWV (andersom kan de werkgever dan wel gebruik maken van de opzegtermijn).
LankHoar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:54:
[...]
Als werknemer sta je veel minder sterk dan als werkgever, en dat is gewoon ondernemersrisico.
Dat ben ik inderdaad niet met je eens, de werknemer is juist extreem goed beschermd in Nederland en voor ondernemers kan het in mijn ogen juist moeilijk zijn (zie bijvoorbeeld bovenstaand voorbeeld qua opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd).

Als werknemer kan je er bijvoorbeeld ook prima zelf voor zorgen dat je na twee maanden zonder salaris niet direct onder een brug hoeft te slapen.
LankHoar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:54:
[...]
Concluderend: zodra je een nieuw contract getekend hebt, en bevestiging dat dit in goede orde is ontvangen, dan zeg je je huidige baan op. Niet eerder.*
Afhankelijk van de situatie...

Bij mij vorige werkgever ben ik ongeveer als volgt vertrokken:
  • Als er binnenkort niets verandert weet ik niet of ik hier wel zin in blijf houden
  • Ik wil nu echt verandering zien anders ben ik bang dat ik open zal gaan staan voor alternatieven
  • Ik ben nu echt op het punt dat ik om me heen kijk
  • Ik ben in gesprek met een partij
  • Het wordt serieus dus houd er rekening mee
  • Ik neem ontslag, ik neem mijn opzegtermijn van 1 maand in acht maar aangezien ik het begin van de maand meld hebben we nog twee maanden e.e.a. te regelen
Afgesloten met een afscheidsetentje en een fles whiskey als cadeau van mijn leidinggevende.

Uiteraard een beetje idealistisch en zal nooit altijd op gaan. Vertrek je van een afdeling met 10 man met vergelijkbare werkzaamheden ook minder noodzakelijk.

Het andere uiterste onlangs bij mijn huidige werkgever bij de hand gehad. Een manager met een sleutelpositie en zijn rechterhand zeggen min of meer tegelijkertijd op, op de laatste dag van de maand met in de opzegtermijn nog 1 of 2 weken vakantie gepland.

Kan je als werkgever een strijd gaan voeren dat die vakantie niet moet kunnen maar dat komt motivatie voor overdacht ook niet ten goede. Ofwel, je hebt het er maar mee te doen dat 10 jaar ervaring vertrekt en je twee weken de tijd hebt om vervanging/overdracht te regelen (onmogelijk dus).

[ Voor 60% gewijzigd door assje op 18-04-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:52
Zelf zou ik het doen zodra je getekend heb voor je nieuwe baan. Een werkgever geleden heb ik het wel netjes van tevoren aangekondigd maanden van tevoren. Dat werd gewaardeerd door de desbetreffende manager, waarna ik direct van de projecten gehaald werdt en redelijk geïsoleerd de laatste maanden kon verslijten...

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Pas melden dat je weg gaat op het moment dat je daadwerkelijk een contract hebt bij een nieuwe werkgever, niet eerder.
Hari-Bo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:44:
Zelf zou ik het doen zodra je getekend heb voor je nieuwe baan. Een werkgever geleden heb ik het wel netjes van tevoren aangekondigd maanden van tevoren. Dat werd gewaardeerd door de desbetreffende manager, waarna ik direct van de projecten gehaald werdt en redelijk geïsoleerd de laatste maanden kon verslijten...
Zo een werkgever zou van mij de vinger krijgen, dan ga ik wel een paar maanden thuis zitten of kijken of mijn nieuwe baan niet wat eerder kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Welk soort onderwijs werk je? Ik heb ervaring met sommige scholen in het VO waarbij collega's een bepaalde tijd-contract hadden en pas het vaste contract onder ogen kregen nadat dat jaarcontract verlopen was. Meestal zoeken scholen/instellingen rond april/mei al naar een goede bezetting, in mijn ervaring, maar geven ze pas veel later duidelijkheid over het precieze aantal fte etc.

Niet dat dat jouw probleem is, maar het kan zomaar zijn dat ze je meenemen in de formatie en er vanuit gaan dat je gewoon het vaste contract tekent wanneer je het een keer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 08:22
Ik zit in hetzelfde schuitje. Wil niet meer door in het onderwijs. De vermoeiende confrontaties met enkele leerlingen de zorgen om de anderen. Een school die als bedrijf werkt en heel veel denk om de presentatie naar buiten toe maar niet in staat is zijn of haar personeel te sturen en steunen.

Er zijn leerlingen die ik graag verder wil helpen maar mijn leven thuis heeft er onder te lijden en ik heb geen tijd om iets nieuws te leren.

Mijn contract loopt ook af na de zomer. Ik heb nu gezegd tegen mijn baas dat ik in de herfst er niet meer ben. Ga wel de zaken zo goed als mogelijk voorbereiden voor een vervanger en misschien zelfs helpen met het vinden. Van een vervanger daarna vind ik het wel goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 403357

otandreto schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:49:
Wat ik een beetje mis uit de reacties is dat er niet gekeken word naar het soort werk dat de TS doet. Hij/Zij zit in het onderwijs en heeft een contract dat per september eindigt.

Voor een werkgever is dit echt heel naar als werknemer in die periode pas op het laatste moment laat weten niet verder te willen. Met het oog op vervanging kan dar voor de werkgever erg veel problemen geven. Afhankelijk van de verantwoordelijkheden van de TS kan het ook zijn dat er daardoor studenten er onder te lijden hebben. Ik zeg absoluut niet de TS moet blijven waar TS zit, zit TS er niet prettig, dan moet er iets veranderen. Personeel in het onderwijs is niet makkelijk te krijgen, zeker niet om een 1 fte permanent te vervangen. Met die inval zeg ik zo snel mogelijk de werkgever laten weten zodat vooral studenten (of leerlingen) daar niet onnodig last van ondervinden.
Je bent niet de eerste die dit zegt, maar wat ik hier altijd een beetje dubbel aan vind is dat als het voor de WG zo belangrijk is dat hij vroegtijdig weet waar hij aan toe is, dan kan hij dit toch vroegtijdig regelen? De WG kan toch in Juni bij TS komen met het contract? Waarom zelf dan wachten tot het laatste moment als het zo van belang is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Anoniem: 403357 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:12:
[...]

Je bent niet de eerste die dit zegt, maar wat ik hier altijd een beetje dubbel aan vind is dat als het voor de WG zo belangrijk is dat hij vroegtijdig weet waar hij aan toe is, dan kan hij dit toch vroegtijdig regelen? De WG kan toch in Juni bij TS komen met het contract? Waarom zelf dan wachten tot het laatste moment als het zo van belang is?
Dit, en daarnaast geven zij zelf ook eerst 2 keer een jaarcontract zodat ze makkelijk van je af kunnen, terwijl ze na 1 jaar ook echt wel weten hoe goed je bent en of ze je willen houden. Als ze zo moeilijk zitten is de eerste optie het sneller geven van een vast contract.

Ik zou kijken wat de opzegtermijn vanuit de andere kant is en als dat 1 maand is ergens begin juli opzeggen. Dan heeft de school bijna 2 maanden om iemand te zoeken. En dan komen er weer veel afstudeerders van school dus is de kans dat ze iemand vinden ook het grootst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:41:
...
De werkgever is voornemens mij een vast contract aan te bieden, maar dit traject is nog niet opgestart.
...
Wat kan ik nu het beste doen?
Zolang je werkgever nog geen concreet aanbod doet tot contractverlening, hoef jij je ook niet bezwaard te voelen om je eigen toekomstige plannen voor jezelf te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 403357 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:12:
[...]

Dat is het vervelende van het onderwijs: er is nooit echt bekend hoeveel leerlingen er volgend schooljaar op school zullen zijn tot vlak voor het begin van het nieuwe schooljaar.
Natuurlijk heb je een "vaste" groep (2e, 3e, 4e jaars), maar ook uit die groep vertrekken er leerlingen (verhuizing door scheiding of andere baan van een van de ouders, ziekte, demotivatie, overstap naar andere school). Net zoals er om die redenen ook leerlingen in zullen stromen.
En ja, er is globaal wel bekend hoeveel leerlingen er in zullen stromen, maar of dat dat betekent dat er 5 klassen gemaakt worden of ze toch af kunnen met 4 klassen is natuurlijk pas half augustus zeker.

Dan kun je als bestuur wel leuk iedereen contracten aan lopen te bieden, maar er moet ook werk zijn natuurlijk :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Pietervs schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 03:04:
[...]

Dan kun je als bestuur wel leuk iedereen contracten aan lopen te bieden, maar er moet ook werk zijn natuurlijk :)
Tjah, als je als bestuur de flexibiliteit wil houden om mensen er kortstondig van te voren uit te flikkeren ondanks dat je ze een vast contract beloofd vind ik het ook niet zo vreemd dat mensen zich niet verplicht voelen het ver van te voren te melden.

Overigens heb ik wel altijd heel duidelijk aangegeven wanneer ik ontevreden was. Maar nooit echt opgezegd totdat ik een nieuw contract getekend had.
Wel heb ik altijd een flink ruime opzegtermijn in acht gehouden (ruimer dan contractueel) zodat het e.e.a. nog rustig in overleg kan.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Blijkbaar heeft je wg al aangegeven, ruim van tevoren, dat er een vast contract komt. Waarom niet dezelfde openheid betrachten en aangeven dat je liever vertrekt bij einde contract? Kwestie van volwassen met elkaar omgaan. Ik zie het probleem niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

evilution schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:59:
Blijkbaar heeft je wg al aangegeven, ruim van tevoren, dat er een vast contract komt. Waarom niet dezelfde openheid betrachten en aangeven dat je liever vertrekt bij einde contract? Kwestie van volwassen met elkaar omgaan. Ik zie het probleem niet.
Als dat er aan komt kan de werkgever dat ook nu op papier zetten.
Aan beloftes heb je niet veel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:24
evilution schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:59:
Blijkbaar heeft zijn werkgever het nog niet nodig geacht TS ook daadwerkelijk vast te leggen middels een vast contract. Waarom dan niet dezelfde vaagheid betrachten en kiezen voor je eigen hachie dan dat je nu al je eigen ruiten in gaat gooien? Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:21:
[...]
Blijkbaar heeft zijn werkgever het nog niet nodig geacht TS ook daadwerkelijk vast te leggen middels een vast contract. Waarom dan niet dezelfde vaagheid betrachten en kiezen voor je eigen hachie dan dat je nu al je eigen ruiten in gaat gooien? Ik zie het probleem niet.
Ja exact dit. Natuurlijk heeft WG het liefst zoveel mogelijk flexibiliteit. Je weet niet hoeveel klassen er volgend jaar zijn. Dat is toch een probleem bij elk bedrijf. Geen enkele winkel weet toch al wat er verkocht gaat worden? Geen enkele fabriek kent de afname toch al? Heeft de drukkerij vier of vijf ploegen nodig? Ik vind het te makkelijk om dat bij TS neer te leggen.

Ik hoor hier in de regio overigens overal geluiden over een sterk tekort aan leerkrachten. Als TS op zijn school onvoldoende werk heeft dan is er vast wel een school te vinden in een straal van 10km die wel een leerkracht zoekt. Tegenwoordig fuseren veel scholen (misschien ook wel om deze reden) en volgens een beetje contract kan TS dan best gevraagd worden om op een andere (nabije) locatie werkzaamheden te verrichten voor eenzelfde stichting (scholen zijn meestal een stichting toch? correct me if I'm wrong)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er wordt helemaal niks bij TS neergelegd. Hij heeft al besloten niet te blijven én heeft al aanbiedingen. Wat is precies de winst voor TS om te wachten tot z'n wg met een fysiek contract wappert om dat vervolgens te weigeren :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:24
evilution schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:45:
Er wordt helemaal niks bij TS neergelegd. Hij heeft al besloten niet te blijven én heeft al aanbiedingen. Wat is precies de winst voor TS om te wachten tot z'n wg met een fysiek contract wappert om dat vervolgens te weigeren :?
TS heeft nog niet getekend. Derhalve is zijn winst dat hij, totdat hij wel tekent, zekerheid heeft. We adviseren ook niet wachten totdat de WG wappert, maar wachten totdat TS zekerheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tja, ik blijf vinden, de wg geeft zijn intenties tijdig aan. Het is gewoon fair als ts dat ook doet. Dat geeft wg de gelegenheid alternatieven te zoeken en ga je met open vizier uit elkaar.

Bij mijn wg net het omgekeerde meegemaakt. Collega kreeg te horen dat z'n jaarcontract wat in oktober afloopt niet wordt verlengd op deze functie, wegens nieuwe manager die zegt: "meh, wil niet in m'n team." Geeft de betreffende persoon ruim de gelegenheid een alternatief te zoeken en dat heeft hij onlangs intern gevonden.

Pagina: 1