Heb ik een nieuwe Router nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-01 08:51
Hallo Tweakers

Ik ben opzoek naar een betere router
Ik merk dat als wij 2 apparaten netflix streamen dat de kwaliteit omlaag word gebracht. Dus hierdoor ben ik van mening dat onze router uit 2009 iets tekort schiet als het op wifi aankomt

Budget Circa 200.- ?
Niet meer dan nodig maar als de router toch geupgrade moet worden overweeg ik ook zaken zoals wifi-6 > Mimo > QoS Ik heb een zoontje van 2 jaar dus met het oog op de toekomst gericht

Merk voorkeur: Asus
Eigenlijk maakt het merk weinig uit voor mij, maar als er keuze is zou ik voor Asus gaan of de mooiste router met muurophanging

De omgeving waar de router nu gebruikt voor word is tussen 2 gebruikers. Netflix & Gamen > In-home Streaming > Steam link (bekabeld uiteraard)
Wij hebben 2 ipads en 2 iphones een wifi printer > wifi babyfoon.
En een Pc van vriendin die gebruikt maakt van wifi met deze adapter: pricewatch: Asus USB-AC56
Daarnaast hebben we ook nog een:
pricewatch: Apple TV (2010)

En dat zit allemaal op onze huidige Router:
productreview: Apple Time Capsule 1TB review door InsanelyHack

Er zijn kwa routers een aantal dingen die ik geleerd heb.

Mimo > iets wat ervoor zorgt dat de router gelijktijdig met alle wifi clients communiceert i.p.v. 1 voor 1
QoS > een feature die voorang geeft aan bepaalde data > zoals gaming > in-home streaming

En de rest > snelheid bereik etc is zo erg afhankelijk van je huis en plek dat ik dat wel geloof.
Deze huidige router voorziet ons hele huis van wifi > vermoedelijk om die ook in het midden van het huis geplaatst is.

Routers waar mijn oog tot nu toe op gevallen zijn zijn de:
pricewatch: Asus RT-AC68U (Zwart)

Vooral omdat deze bij gamers en mensen die in-home streamen met steamlink en Nvidia shield aanbevolen word!

En als 2e:https://tweakers.net/pricewatch/552433/tp-link-archer-c5400-ac5400-draadloze-tri-band-mu-mimo-gigabit-router.html

omdat het een high-end router is bij hardware.info.nl
Alleen lees ik in reviews hier dat je er alleen baat bij hebt mij 5ghz verbindingen.
Nu vermoed ik > omdat onze router dus boven de trap hangt. Onze apparaten in de woonkamer niet op 5ghz werken i.v.m. signaal afstand

En als 3e sta ik ook nog open voor advies voor meerdere acces points in het huis te plaatsen O-)

Wie wil helpen , want ik heb echt jip en Janneke uitleg nodig als het om routers gaat.
Ik heb: https://nl.hardware.info/...dvies-wifi-router.286240/

Al meerdere keren doorgelezen maar kom er voor mijn situatie niet uit waar ik op moet letten.
Die snelheden zijn voor mij niet zoveel zeggen.

Ik denk > ik heb 40Mbit down en 4Mbit up van ziggo (modem staat in bridge mode)
Dus 900mbit wifi snelheden heb ik niet nodig

(of zie ik dat verkeerd?)

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

Barrycade

Through the...

Denk dat het eerder aan de 40/4 verbinding ligt. Dus sluit eens wat apparaten met een UTP aan en open dan 2 HD streams op Netflix. Zou zonde zijn als je een kickass router hebt staan maar je problemen uit je basis abbo komen.

• Mister-White
Barrycade schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:27:
Denk dat het eerder aan de 40/4 verbinding ligt. Dus sluit eens wat apparaten met een UTP aan en open dan 2 HD streams op Netflix. Zou zonde zijn als je een kickass router hebt staan maar je problemen uit je basis abbo komen.
Welk basis abbo bedoel je?
Ziggo of netflix?

Probleem doet zich alleen voor bij 2 apparaten via netflix (edit: op Wi-Fi alleen dus)

Ik kan via UTP > desktop pc op zolder zonder problemen gamen > downloaden doe ik ook met limit van 25Mbit en youtube/netflix zonder dat vriendin beneden problemen heeft.

Pas als ik onbeperkt download merkt zij iets van wat ik op zolder uitspook :P

Verwijderd

Barrycade schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:27:
Met 40 Mbit moet je gewoon 2x een HD stream kunnen kijken. (https://help.netflix.com/nl/node/306)

• Mister-White
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:43:
[...]

Met 40 Mbit moet je gewoon 2x een HD stream kunnen kijken. (https://help.netflix.com/nl/node/306)
Ja dat klopt.

Daarom gaat mijn vraag ook over mijn router 8)7

Verwijderd

Ddewit89 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:45:
[...]

Ja dat klopt.

Daarom gaat mijn vraag ook over mijn router 8)7
Ik was mijn post nog aan het aanpassen. Maar, ik zou eerder eens kijken naar een access point. Ik denk dat je daar meer success mee gaat hebben dan een andere router.

• Mister-White
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:48:
[...]

Ik was mijn post nog aan het aanpassen. Maar, ik zou eerder eens kijken naar een access point. Ik denk dat je daar meer success mee gaat hebben dan een andere router.
Sorry dan reageer ik dus te snel _/-\o_

Maar een acces point klinkt intressant.
Om eerlijk te zijn heb ik mij nog niet echt verdiept in hoe dat werkt.

Anders dan Asus AiMesh
of een Airport express erbij

Puntje daar is wel dat Airport discontinued is bij apple.

[ Voor 5% gewijzigd door Mister-White op 18-04-2019 11:57 ]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 11:22

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ddewit89 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:24:
Mimo > iets wat ervoor zorgt dat de router gelijktijdig met alle wifi clients communiceert i.p.v. 1 voor 1
QoS > een feature die voorang geeft aan bepaalde data > zoals gaming > in-home streaming

En de rest > snelheid bereik etc is zo erg afhankelijk van je huis en plek dat ik dat wel geloof.
Deze huidige router voorziet ons hele huis van wifi > vermoedelijk om die ook in het midden van het huis geplaatst is
Even wat uitleg in terminologie.

MiMo betekend Multiple Input Multiple Output, dit betekend gewoon dat er meerdere antennes in het apparaat zitten om te zenden en te ontvangen. Als er bijvoorbeeld staat MiMo 2x2 betekend dat dat het apparaat twee antennes heeft voor te zenden en twee voor te ontvangen. In dit geval is vaak de stelregel, meer is beter.

QoS of Quality of Service zal inderdaad voorrang geven aan de data welke je ingesteld hebt staan, echter treed dit mechanisme pas in werking wanneer de bandbreedte dicht is getrokken (bijvoorbeeld als je aan het downloaden bent met volle snelheid).

Wellicht dat het nog instellingen van Netflix zijn die je kwaliteit automatisch omlaag schaalt, en niet zozeer de beschikbare bandbreedte.

Je zou op de verschillende plekken nog een speedtest kunnen doen.

• Mister-White
Lawwie schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:13:
[...]

Even wat uitleg in terminologie.

MiMo betekend Multiple Input Multiple Output, dit betekend gewoon dat er meerdere antennes in het apparaat zitten om te zenden en te ontvangen. Als er bijvoorbeeld staat MiMo 2x2 betekend dat dat het apparaat twee antennes heeft voor te zenden en twee voor te ontvangen. In dit geval is vaak de stelregel, meer is beter.

QoS of Quality of Service zal inderdaad voorrang geven aan de data welke je ingesteld hebt staan, echter treed dit mechanisme pas in werking wanneer de bandbreedte dicht is getrokken (bijvoorbeeld als je aan het downloaden bent met volle snelheid).

Wellicht dat het nog instellingen van Netflix zijn die je kwaliteit automatisch omlaag schaalt, en niet zozeer de beschikbare bandbreedte.

Je zou op de verschillende plekken nog een speedtest kunnen doen.
Goh dan word ik toch een stuk minder enthousiast over die QoS. Maar Mimo klinkt nogsteeds erg goed!
Netflix instellingen heb ik na gekeken, die zijn per apparaat verschillend > vooral de app heeft keuze in kwaliteit i.v.m. data verbruik onderweg.

En speedtest heb ik vorige jaar uitgebreid gedaan toen ik over gestapt ben naar ziggo.
Ik korte termen > getest met ipad en laptop door het hele huis en overall volledige bandbreedte met speedtest van ziggo.

• antubus
  • Laatst online: 23-01 12:15
Kijk eens naar een aircube ac van ubiquti pricewatch: Ubiquiti airCube AC dat zijn voor de prijs erg krachtige en betrouwbare access points en ze passen ruim in je budget.

• Mister-White
antubus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:49:
Kijk eens naar een aircube ac van ubiquti pricewatch: Ubiquiti airCube AC dat zijn voor de prijs erg krachtige en betrouwbare access points en ze passen ruim in je budget.
Knap apparaatje ;)

Als ik het goed is dit dus hetzelfde als het aansluiten van een switch?
infeitelijk is dit dus een switch maar dan wireless?

Ik ben van mening dat bereik niet mijn probleem is maar ik ga daar zeker is mee testen dit weekend om dat geheel uit te sluiten/of niet.

}:O

[ Voor 8% gewijzigd door Mister-White op 18-04-2019 13:23 ]

• antubus
  • Laatst online: 23-01 12:15
Ddewit89 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:00:
[...]

Knap apparaatje ;)

Als ik het goed is dit dus hetzelfde als het aansluiten van een switch?
infeitelijk is dit dus een switch maar dan wireless?

Ik ben van mening dat bereik niet mijn probleem is maar ik ga daar zeker is mee testen dit weekend om dat geheel uit te sluiten/of niet.

}:O
het is opzich hetzelfde als het aansluiten van een switch ja. Het bereik lijkt vaak geen probleem, maar bereik wil nog wel eens varieren over de tijd. Zo kon ik voordat ik dit ding kocht vaak prima UHD streams kijken op mn chromecast maar begonnen ze af en toe opeens te happeren. Na het installeren van de air cube geen last meer van gehad, schijnbaar zit er toch af en toe wat ruis in de wifi ;)
Pagina: 1