Ubuntu Server VPS met GUI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-12-2021
Hoi Mede-Tweakers,

Ik heb via Strato een VPS draaien met daarop momenteel Ubuntu 18.04 LTS.
(Andere opties zijn centOS 7, Debian 9)

Nu is de VPS via Strato ingericht met Ubuntu Server 18.04, maar daar zit geen GUI op, een simpele terminal zoals de standaard. Nu wil ik de VPS gaan gebruiken om programma's op afstand te laten draaien, in dit geval een stukje bitcoin software waarbij ik de markt wil bekijken en biedingen kunnen doen, dus ik moet dat uiteraard zichtbaar hebben.

Echter het installeren van een GUI leek zo simpel, maar de werkelijkheid is anders (3 dagen bezig inmiddels).
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is een aantal simpele command lines.
1:
sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-desktop

2:
Xubuntu core is a sin-off of the Xfce4 desktop environment. To begin the installation execute the following linux command:
$ sudo tasksel install xubuntu-core
After this GUI is installed start the display manager by using the below command or simply restart your Ubuntu server if that is an option:
$ sudo service lightdm start
Afbeeldingslocatie: https://linuxconfig.org/images/03-install-gui-ubuntu-server-18.04-bionic.png
...

Resultaat na een reboot is dat de Server normaal start, met de terminal, maar geen Desktop GUI te vinden zoals boven omschreven.

Dus wie beter te vragen dan de Tweakers. Iemand ervaring met een Ubuntu VPS met een GUI?

Stadia: 7unkrat#5173

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een VPS krijgt niet altijd een videokaart mee. Zeker als het een Linux VM is zal de 'console' eerder herleid worden zodat je hier gebruik van kan maken via de webportal.

Wat je wilt, is dus niet direct mogelijk met een VPS. Je zal dan met iets als VNC aan de slag moeten gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt op je machine waarmee je connect een x-server draaien. Je start dan je applicaties op de VPS en de output komt in een Window op je eigen computer

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
Rob schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:11:
Je kunt op je machine waarmee je connect een x-server draaien. Je start dan je applicaties op de VPS en de output komt in een Window op je eigen computer
En die output die ik dan zie op mijn lokale machine, is dat 1 richtingsverkeer? Of kan ik dan via de applicatie zaken gewoon aanpassen zoals men dat op een zeg Windows server 2016 Remote Desktop doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je het nu al werkend? Want dat begrijp ik niet helemaal uit je TS. Zo ja, en je wilt dat het opstarten te GUI opent, dan moet je start vervangen door enable.

Eigenlijk raad ik het allemaal niet echt aan, een server uitrusten met een GUI is niet echt gewenst. Dan kun je beter met iets als remote desktop aan de gang, waarbij je thuis de PC overneemt. Die Bitcoin software draait dat niet in de browser?

@Hero of Time Je hebt video, anders kreeg je geen output. Je bedoeld waarschijnlijk 3D acceleratie? Tegenwoordig kan dit via software worden gedaan, maar erg top is het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 18-04-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Als je net als Remote Desktop aan de slag wil gaan, dan moet je naar de VNC oplossing gaan kijken.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:16:
@Hero of Time Je hebt video, anders kreeg je geen output. Je bedoeld waarschijnlijk 3D acceleratie? Tegenwoordig kan dit via software worden gedaan, maar erg top is het niet.
Linux kan je zonder videokaart draaien. Er wordt dan wel verwacht dat je iets van een seriële console oid hebt waar je gebruik van kan maken. Bij een VPS wordt vaak het "beeld" geredirect naar zo'n console zodat je via een webinterface op in kan loggen alsof je er met scherm en toetsenbord op werkt. Bij zulke configuraties is er geen andere TTY aanwezig, en dus ook geen GUI mogelijk als zodanig.

Dit heeft dus geen klap te maken met het wel of niet aanwezig zijn van 3D acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

7unkrat schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:56:
$ sudo tasksel install xubuntu-core
After this GUI is installed start the display manager by using the below command or simply restart your Ubuntu server if that is an option:
$ sudo service lightdm start
Voor de duidelijkheid

- Waar voer je bovenstaande commandoś in? (putty, terminal in OSX, een interface van Strato)
- Waar verwacht je dat het beeld van de GUI tevoorschijn komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04 14:05
Heb je hier misschien iets aan?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
Ik probeerde een XFCE met VNC te installeren. Maar nog zonder succes.

https://o7planning.org/en...-and-vnc-on-ubuntu-server

Er word een grijs scherm weergegeven in RealVNC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er naar uit dat het een stap in de configuratie overslaat.

Volgens mij kan je beter een NUC of RPi aanschaffen en die thuis laten draaien waar je gewoon normaal bij kan en een beeldscherm aan kan hangen. VPS klinkt leuk, maar je bent nu bezig die boven je pet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7unkrat
Het is uit eindelijk gelukt via onderstaande:

$ sudo apt install -y lubuntu-desktop
$ sudo reboot
$ sudo apt install -y xrdp
$ echo "lxsession -s LXDE -e LXDE" > ~/.xsession

Afbeeldingslocatie: https://dl-web.dropbox.com/s/qltsfp9rr273chd/0001_xrdp-lxde.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook aan de beveiliging van alles gedacht? Anders krijgen we straks een topic met vragen hoe je ongewenste inlogacties kan vinden e.d. ;)

Pagina: 1