schurende trommelremmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1200172

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden een Peugeot 206+ van 2009 gekocht via een handelaar.
Auto zou volledig in orde zijn en is ook blanco gekeurd, en die staat die ze opmaken op de keuring daar is ook alles in orde.

Sinds gisteren schuren mjin remmen. Het is enkel als ik hard rem, dus niet als ik gewoon een beetje moet vertragen omdat ze voor mij remmen, enkel als ik echt moet remmen tot stilstand en de rem dus harder moet indrukken.

De verkoper had gezegd dat de remmen in het begin wel konden piepen of schuren omdat hij een tijdje had stil gestaan, maar is dit nog "in het begin"?
Ik rij er wel niet veel mee. 3 dagen per week moet ik er ongeveer 40km mee rijden en voor de rest staat hij eigenlijk stil.

het geluid klinkt een beetje als je uitblaast met je tanden op elkaar. Het is ook niet heel luid. Pas toen ik gisteren de radio uitzette had ik door dat dat gekke geluid van mijn auto kwam.

Mijn vriend denkt dat het geluid van vanachter komt en had al eens snel gekeken maar kon niets gek zien. Het zijn trommelremmen.

Ik ben nu aan het twijfelen om de verkoper daarover op te bellen, maar wil eerst weten of het misschien iets normaal is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even teruggaan en nakijlen of de remschoen nog wel "voldoende" dik is en ook niet los zit tov de bevestiging.

Het kan wel zijn dat door wisselende weereomstandigheden (vocht) remmen nog wel eens een schurend geluid kunnen maken. Maar dat moet na een paar keer remmen weg zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Rem eens met alleen de handrem (op een vrij stuk weg), deze bediend namelijk alleen de achterremmen. Zo kun je uitsluiten of het inderdaad de trommelremmen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Het is niet nodig iemands keuze in auto's zo af te kraken...

Heb je garantie? Paar keer stevig remmen en naar laten kijken als het nog voorkomt

[ Voor 63% gewijzigd door deepbass909 op 18-04-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:24
Lexo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:30:
Rem eens met alleen de handrem (op een vrij stuk weg), deze bediend namelijk alleen de achterremmen. Zo kun je uitsluiten of het inderdaad de trommelremmen zijn.
Gevaarlijk advies, stel dat TS op jouw advies vol aan de handrem trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Lexo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:30:
Wellicht moet je er even bij vertellen dat je dan 1 of 2 'klikjes' de handrem er op zet bij lage snelheid. Voordat TS bij 80km/h vol aan de handrem hengst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

kraats

Ik rol

Joris748 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:33:
Daar is niks gevaarlijks aan? Het slijt alleen een beetje hard :)

@Anoniem: 1200172 Rem eens een paar keer écht hard? Dus meer noodstop bij het afkomen van de snelweg, ofzo? Dat schuurt de boel meestal wel lekker schoon.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
kraats schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:38:
[...]
Wat is er niet gevaarlijk aan om bij iedere snelheid harder dan ~30 vol aan de handrem er op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FastFred schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:36:
[...]

Wellicht moet je er even bij vertellen dat je dan 1 of 2 'klikjes' de handrem er op zet bij lage snelheid. Voordat TS bij 80km/h vol aan de handrem hengst...
Niet eens vast laten klikken, maar de ontgrendeling continu ingedrukt houden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kraats schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:38:
[...]

@Anoniem: 1200172 Rem eens een paar keer écht hard? Dus meer noodstop bij het afkomen van de snelweg, ofzo? Dat schuurt de boel meestal wel lekker schoon.
Een nuancering is wel op z'n plaats. Trek de handrem (met de knop ingedrukt) rustig aan. Vol op de handrem trekken betekent dat de achterwielen kunnen blokkeren en je de macht over de auto verliest (drifters gebruiken deze techniek om de achterwielen in een slip te krijgen).

Dus, knop indrukken en terwijl je op een lege weg met constante snelheid rijdt (50 km/u) trek je aan de handrem tot hij begint te remmen. Je voelt dan direct of de auto een bepaalde kant op wil en of het weer goed los laat. Bij goede remmen blijft de auto recht rijden en remt rustig af. Doet hij dat niet of blijf je daarna de remmen horen, dan is er iets niet in orde.

Een ander simpel testje is om na een rit (waarin je het geluid hebt gehoord) is om even aan de velgen te voelen. Heb je wieldoppen, haal die er wel even vanaf, want je wilt aan het metaal van de velg kunnen voelen. Deze mogen niet meer dan handwarm zijn en je mag geen groot verschil tussen links en rechts voelen. Is één kant warm en de andere kant koud, dan werkt de rem aan de koude kant dus niet, of aan de warme kant juist te sterk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:24

JdM

Humbled

Veel slechte adviezen hier als je het mij vraagt. Wat willen we allemaal bereiken met die "(hand)remtest"? "Oh ja, nu is het geluid harder! Zal ik er dan nu wel mee naar een monteur rijden?" :?
Even een scenario schetsen:
Er hangt een remvoering half los in de trommel welke het geluid veroorzaakt. TS doet een remmentest zoals hier aanbevolen, ofwel met handrem, ofwel met noodstop bij het afrijden van een snelweg (deze is echt heel slecht geadviseerd) en die remvoering schiet los en blokkeert vervolgens 1 achterwiel? Dan sta je gewoon achterstevoren ergens in de vangrail. Past wel mooi bij het nieuwsbericht van de vele verkeersdoden de laatste tijd....

Een trommelrem moet altijd direct los lopen en mag 0,0 slepen, dat is altijd afkeur (en dat is niet voor niets).. Ik adviseer je iemand met verstand te laten bekijken of de rem inderdaad sleept, of dat er iets anders aan de hand is.

[ Voor 38% gewijzigd door JdM op 18-04-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1200172

Topicstarter
Hard remmen heb ik al wel geprobeerd, niet echt een noodstop gedaan.
Handrem optrekken durf ik niet hoor!

Het is maar gewoon dat ik geen zin heb om voor "niks" terug te rijden naar de handelaar/garage.
Er is garantie op de motorblok en versnellingsbak voor 1 jaar, met als voorwaarde dat ik er geen andere mensen/garage aan laat sleutelen, dan vervalt hun garantie.

Maar zal dan straks mss toch maar beter even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hier ook iemand met trommelremmen. Ik heb ook schurende trommelremmen als ik uit de wasstraat kom of als ik door diepe plassen ben gereden en moet remmen. De voering is voldoende en de werking is ook goed. Vergeet niet dat trommelremmen redelijk oude remsystemen zijn en dus wat vreemde quirks kunnen hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 18-04-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Joris748 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:33:
[...]

Tja ik ga er inderdaad vanuit dat als je iets probeert je dat voorzichtig doet. Als je normaal remt ram je toch ook niet maximaal op het rempedaal. Maar ga gewoon naar de garage als een handrem actie al te eng/moeilijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:24

JdM

Humbled

Trommelrem schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:28:
[....]Vergeet niet dat trommelremmen redelijk oude remsystemen zijn en dus wat vreemde quirks kunnen hebben.
Een trommelrem hoort niet aan te lopen, ook niet als je uit de wasstraat komt. Kun je me technisch uitleggen waardoor die aanloop na een wasstraat dan wordt veroorzaakt? Een trommelrem met vreemde quirks heeft een revisie nodig, de trommelrem is ansich een prima systeem (het remt alleen niet zo hard als een schijf kan remmen met dezelfde diameter). Ik kan me hoogstens ook opgespoten vuil/remstof voorstellen wat aansleept in de trommel (hoe je in de trommel kunt spuiten is wel nog een vraag), maar als er zoveel van in ligt, dan mag ie wel een keer open voor een reiniging.
Bij een schijfrem is het technisch te verklaren doordat de remtang wat klem kan komen te zitten door het opgespoten vuil, de slingering van de schijf zal na enkele omwentelingen de zuiger weer hebben terug geduwd, waarmee het schavende geluid weg zal zijn. Zie hier dan ook de reden waarom een schrijfrem wel kort mag aanlopen.

[ Voor 18% gewijzigd door JdM op 18-04-2019 19:56 ]

Pagina: 1