Secundaire HDD als partitie in Ubuntu 18.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 11:08
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds kort een dual-boot installatie met Windows 10 en Ubuntu 18.04. Ik heb hiervoor een partitie in mijn SSD aangemaakt van 40GB in Windows en Ubuntu draait nu op die partitie als een zonnetje.

Nu wil ik ook op mijn HDD een partitie maken die ik voor Ubuntu kan gebruiken voor grotere bestanden en media (500GB van in totaal 2TB schijf). Ik heb dus net zoals bij de installatie een deel van de schijf verkleind om een vrije schijfruimte te krijgen voor Ubuntu. Echter word deze schijf in zijn geheel niet goed herkend door Ubuntu.

Output van fdisk:
Disk /dev/sdb: 1,6 TiB, 1750350422016 bytes, 3418653168 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disklabel type: gpt
Disk identifier: 2A93D42C-D5E4-11E6-82A1-D0509930F382

Device Start End Sectors Size Type
/dev/sdb1 34 262177 262144 128M Microsoft reserved
/dev/sdb2 264192 3418652671 3418388480 1,6T Microsoft Storage Spaces
Ik heb op Windows geprobeerd deze partitie van 500GB te formatteren naar ext4 maar ook daar weet Ubuntu geen raad mee.

Schijfinformatie aldus Windows:

https://postimg.cc/gallery/2vrvc5yog/

Heeft iemand een idee hoe ik deze 500GB partitie kan gebruiken in mijn Ubuntu 18.04 systeem?

[ Voor 20% gewijzigd door Tiimmeh op 18-04-2019 18:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows kan geen filesystems voor Linux maken. Maar je kan in Linux wel Windows filesystems mounten en gebruiken. Als je harde schijf een enkele partitie was met NTFS, kan je die ook gewoon koppelen.

Wil je toch de data gescheiden hebben, waardoor de 500 GB die je voor Linux wilt gebruiken niet te benaderen is vanuit Windows, dan zal je er vanuit Linux zelf een filesystem op moeten maken via het mkfs commando.

Als dat allemaal gedaan is, zal je het bestand /etc/fstab moeten bewerken om de betreffende partitie te koppelen bij het opstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Hero of Time schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:25:
Windows kan geen filesystems voor Linux maken. Maar je kan in Linux wel Windows filesystems mounten en gebruiken. Als je harde schijf een enkele partitie was met NTFS, kan je die ook gewoon koppelen.

Wil je toch de data gescheiden hebben, waardoor de 500 GB die je voor Linux wilt gebruiken niet te benaderen is vanuit Windows, dan zal je er vanuit Linux zelf een filesystem op moeten maken via het mkfs commando.

Als dat allemaal gedaan is, zal je het bestand /etc/fstab moeten bewerken om de betreffende partitie te koppelen bij het opstarten.
Dank voor je hulp. Windows kan inderdaad native geen ext4 aanmaken maar via Minitool is dit wel gelukt.

Het probleem is echter dat ik deze hele partitie niet kan vinden in Ubuntu (zie copy-pasta in OP). Het kan de schijf wel vinden maar partities ontbreken in welke vorm dan ook: NTFS, ext4, ongeformatteerd. In Windows worden de partities wel herkend (zie link met screenshots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De uitvoer van fdisk laat helemaal geen partitie of wat dan ook zien. Je geeft aan dat je de bestaande hebt verkleind, dus heb je er twee blijkbaar. Niets volgens fdisk. En de schijf zou 2 TB zijn? Je fdisk uitvoer laat een apparaat zien van 2 GB. Waar is de overige 1998 GB gebleven? ;)

Kijk daarom eerst eens in /dev, daar zal je sda (je SSD) en sdb (waarschijnlijk HDD) zien, met daarnaast meerdere nummers, de partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Hero of Time schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:43:
De uitvoer van fdisk laat helemaal geen partitie of wat dan ook zien. Je geeft aan dat je de bestaande hebt verkleind, dus heb je er twee blijkbaar. Niets volgens fdisk. En de schijf zou 2 TB zijn? Je fdisk uitvoer laat een apparaat zien van 2 GB. Waar is de overige 1998 GB gebleven? ;)

Kijk daarom eerst eens in /dev, daar zal je sda (je SSD) en sdb (waarschijnlijk HDD) zien, met daarnaast meerdere nummers, de partities.
Oeps, ik zie nu dat ik een random USB heb gekopieerd. Ik heb de output van fdisk aangepast in mijn eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

De ruimte is pas bruikbaar als Windows zegt dat ie "Free" is. Nu heb je een of andere partitie erop gezet, dus kan linux er niks mee. Makkelijkste is om die dus te verwijderen in windows, zodat het blauwe balkje voor een stukje zwart wordt.
Daarna is het makkelijke om in linux een grafische tool op te starten zoals "disks" om de nieuwe partitie aan te maken en te mounten.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Jimbolino schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
De ruimte is pas bruikbaar als Windows zegt dat ie "Free" is. Nu heb je een of andere partitie erop gezet, dus kan linux er niks mee. Makkelijkste is om die dus te verwijderen in windows, zodat het blauwe balkje voor een stukje zwart wordt.
Daarna is het makkelijke om in linux een grafische tool op te starten zoals "disks" om de nieuwe partitie aan te maken en te mounten.
Ik heb het geprobeerd als "free", NTFS en ext4 maar allemaal worden ze niet herkend. Heb jouw suggestie nog even herhaald voor plaatjes.

Aldus Windows:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J4T3Yzs8/Knipsel.png

Aldus Ubuntu (Disks):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65QnZxYm/Screenshot-from-2019-04-18-18-16-10.png

Aldus Ubuntu (fdisk):
Disk /dev/sdb: 1,6 TiB, 1750350422016 bytes, 3418653168 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disklabel type: gpt
Disk identifier: 2A93D42C-D5E4-11E6-82A1-D0509930F382

Device Start End Sectors Size Type
/dev/sdb1 34 262177 262144 128M Microsoft reserved
/dev/sdb2 264192 3418652671 3418388480 1,6T Microsoft Storage Spaces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

vreemd idd, kun je de disk in windows converteren van GPT naar MBR ?
anders ben ik bang dat je je data eerst zult moeten verplaatsen naar een andere schijf, en de schijf opnieuw moet partitioneren in linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Jimbolino schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:37:
vreemd idd, kun je de disk in windows converteren van GPT naar MBR ?
anders ben ik bang dat je je data eerst zult moeten verplaatsen naar een andere schijf, en de schijf opnieuw moet partitioneren in linux
Dat is mijn last-resort inderdaad, maar hoopte dat er een alternatief was omdat ik geen externe HDD heb liggen hier.. Gekke is dus dat mijn SSD ook GPT is en daar heb ik dus gewoon mijn Ubuntu systeem op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Heb je toevallig iets mbt "opslaggroep" aangezet in windows 10:

https://support.microsoft...windows-10-storage-spaces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een Windows Storage Space gemaakt, dat gaat niet werken. Je moet een 'echte' GPT indeling maken met twee 'echte' partities. Een met Microsoft Basic Data partitie GUID en een met EXT4 GUID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
johnkeates schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:46:
Je hebt een Windows Storage Space gemaakt, dat gaat niet werken. Je moet een 'echte' GPT indeling maken met twee 'echte' partities. Een met Microsoft Basic Data partitie GUID en een met EXT4 GUID.
En dat kan alleen door de gehele schijf te formatteren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Als u een groep hebt gemaakt in Windows 10 of een upgrade op een bestaande groep hebt uitgevoerd, kunt u een station hieruit verwijderen. De opgeslagen gegevens op het station worden nu naar andere stations in de groep verplaatst en u kunt het station gebruiken voor iets anders.

Ga naar de taakbalk, typ Opslagruimten in het zoekvak en selecteer Opslagruimten in de lijst met zoekresultaten.
Selecteer Instellingen wijzigen > Fysieke stations om alle stations in de groep te zien.
Zoek het station dat u wilt verwijderen en selecteer Voorbereiden voor verwijdering > Voorbereiden voor verwijdering. Laat uw pc ingeschakeld totdat het station kan worden verwijderd. Dit kan enkele uren duren, afhankelijk van hoeveel gegevens erop zijn opgeslagen.
(Optioneel) U kunt de stationsvoorbereiding versnellen door te voorkomen dat uw pc in de slaapstand gaat. Typ Energiebeheer en slaapstand in het zoekvak op de taakbalk en selecteer vervolgens Energie- en slaapstandinstellingen. Selecteer Nooit onder Bij gebruik van netstroom slaapstand van pc inschakelen na.
Als het station wordt weergegeven als Gereed voor verwijderen, selecteert u Verwijderen > Station verwijderen. Nu kunt u het station loskoppelen van uw pc.
zie eerder gestuurde link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En zitten we ook echt naar dezelfde schijf te kijken? Die 134 MB vooraan de schijf zou ik in Windows ook verwachten te zien. Tenzij dat door Storage Spaces wordt verborgen.

Maar is er een reden waarom je een aparte partitie wilt maken ipv data delen met Windows door gewoon de NTFS partitie te gebruiken in Linux?

Ik vind het wel gek dat fdisk bij je 2 TB schijf zegt dat deze 1,6 TiB is. Mijn 3 TB schijven zijn 2,7 TiB. Hoe groter de schijf, hoe groter de afwijking tussen TB en TiB. Maar bij jou lijkt het eerder een 1,75 TB te zijn dan een 2 TB schijf. Iets wat het model van de schijf (ST1750LM) ook aangeeft.

Pagina: 1