Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igeneric
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-03-2020
Als ik de Connectbox met de Fritz!box verbind, welk apparaat kan ik dan het beste als router instellen en de IP adressen laten aanmaken etc.?

Ik heb een internet aansluiting van Ziggo van 250Mb en een XS4all aansluiting van 30Mb.

Vanuit de Ziggo gaan 3 kabels: een naar een switch waarop alle bedrade aansluitingen in het huis en 2 rechtstreeks naar de extra wifi punten. We wonen op een boerderij, waardoor zelfs met 3 wifi punten de snelheid/verbinding vaak te wensen overlaat (veel dikke muren). Daarnaast zijn het 3 losse wifi netwerken waardoor je constant moet switchen.

De Fritz!box werd tot nu toe niet gebruikt (backup).

XS4all ondersteunt sinds enige tijd Mesh, dus ik wil het Fritz!box modem van XS4all met de 3 Fritz! repeaters gaan gebruiken i.c.m. de kabel verbinding van Ziggo. Het Fritz! netwerk is inmiddels in de lucht en de wifi verbinding is snel en het switchen met Mesh gaat ook prima. Bottleneck blijft natuurlijk de bedrade WAN verbinding van XS4all die niet boven de 30Mb komt (zou 50Mb moeten worden, komt volgende week een monteur voor, maar dan nog < 250Mb van Ziggo).

Als ik de Connectbox met de Fritz!box verbind, welk apparaat kan ik dan het beste als router instellen en de IP adressen laten aanmaken etc.?

Welke andere settings zou ik verder moeten wijzigen?

Ik ga sowieso de wifi van de Connectbox uitschakelen en de Ziggo extra wifi punten uitzetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connectbox (kabel 250 Mb)
Ziggo TP-Link C7 extra wifi punt (2x)
XS4all Fritz!box 7581
XS4all Fritz! repeater 1750e (3x)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb redelijke kennis van netwerk werking. Weet echter niet wat nu de beste keuze is en welke gevolgen het verbinden van beide modem/routers kan hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door igeneric op 17-04-2019 19:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57
Ik denk dat je hier het beste alles uit elkaar kan trekken. Je hebt 2 internet aansluitingen. Deze wil je aansluiten op 1 router, die dual-wan aan kan. Die router zorgt dan voor het uitdelen van de IPs en dat je ofwel via XS4all ofwel via Ziggo het internet op gaat.

Daarachter komt een switch om alles bekabeld te verspreiden en wireless access points om van kabels naar wifi te gaan om een aantal strategische plekken.

Zomaar 2 routers aan elkaar hangen werkt niet, tenzij die uitgebreid genoeg zijn om goed daarvoor ingericht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Waarom heb je überhaupt twee providers? Als je altijd online wilt zijn en xs4all enkel als backup lijn hebt ben je genoodzaakt inderdaad een dual wan router te plaatsen en de connectbox door ziggo te laten bridgen. Anders xs4all eruit gooien....
igeneric schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:07:
XS4all ondersteunt sinds enige tijd Mesh
Foute gedachte het is AVM de Fritz!Box fabrikant vanaf Firmware 7.01 :)

Deze kan je nog steeds gebruiken voor de mesh oplossing en dan existing LAN config erin pushen

[ Voor 41% gewijzigd door lSltAlKeR op 17-04-2019 20:08 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33
Beste oplossing is om je connectbox in bridge te (laten) zetten via utp verbinden met de Wan aansluiting van je fritzbox, DSL abonnement opzeggen en je fritzbox puur als router te gebruiken...
Als je persé je DSL lijn als backup wilt hebben kun je wanneer ziggo down is je fritzbox herconfigureren voor DSL toegang.
Dual wan zoals hierboven beschreven is gaat niet, daarvoor zul je een andere router moeten hebben. Bijvoorbeeld een Asus of een Netgear router ondersteunen dit ( en vast nog wel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igeneric
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-03-2020
Was een backuplijn. Ik wilde XS4all er uitgooien maar kreeg bij opzeggen een jaar extra korting aangeboden. Dat, aangevuld met de extra korting op onze KPN mobiele abonnementen die de combinatie met XS4all geeft was goedkoper dan opzeggen.

AVM inderdaad, xs4all was de messenger.

In de Mesh settings op de Fritz!box staat een optie "This FRITZ!Box is a network device (IP client) in the home network of a different router. It receives an IP address from the router." (in aanvulling op de setting "Mesh Master: The settings configured on this FRITZ!Box are automatically applied to the entire Mesh.").

Ik vermoed dat ik die aan moet vinken en dan netwerk kabel plaatsen tussen de Fritz! en de Connectbox en klaar?

Bedoel je dat met "existing LAN config erin pushen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

igeneric schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:21:
Bedoel je dat met "existing LAN config erin pushen"?
Enkel als er een Dual Wan router voor wordt geplaatst welke via DHCP de ip adressen uitdeelt...

Anders de oplossing van ExiZTeNcE aanhouden

Connectbox in bridge en doorlussen op de WAN port van de 7581. En in de 7581 ergens aanvinken:

Operating Mode
Specify whether the FRITZ!Box connects to the internet itself or shares an existing internet connection.

Establish own connection to the internet
The FRITZ!Box disposes over its own IP address range. The firewall remains enabled

Zodoende is je Fritz!box de router

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 17:52

DeComponeur

♫ KLNKRWG

igeneric schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:21:
Was een backuplijn. Ik wilde XS4all er uitgooien maar kreeg bij opzeggen een jaar extra korting aangeboden. Dat, aangevuld met de extra korting op onze KPN mobiele abonnementen die de combinatie met XS4all geeft was goedkoper dan opzeggen.
Als ik het goed begrijp ga je volgend jaar afscheid nemen van XS4all en (dus) de Fritzbox?
Als dat zo is zou ik niet deze constructie optuigen maar fris (zonder Fritz ;)) beginnen met je eigen routers/repeaters
Er zijn hele dure goeie maar ook hele goedkope goeie ... categorie: Netwerk ... categorie: Access points

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Pagina: 1