32 GB DDR4, Quad vs Dual?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
Ik wil 32 GB gaan draaien, kan ik dan beter Dual band of Quad band draaien? Ik heb een

Asus eATX Moederbord ROG Rampage V Extreme Edition 10 WiFi, Bluetooth

8 bankjes mogelijk. Ik dacht altijd dat quad beter was maar de winkel gaf aan dat ik beter dual kan doen omdat ze overgeclockt zijn, iemand een idee?

Ik draai nu 4x4 gb.

Pc draait op 4gz (6800k overgelockt) geheugen nu op 3000hz.

moederbord kan tot 3333hz.

Winkel raadt aan:

https://www.sicomputers.n...00-mhz-memory-module.html

of

https://www.sicomputers.n...6th-intel-core-i5-i7.html

Beste antwoord (via TweakerVincent op 17-04-2019 20:30)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:44
Ik zou dan zeker voor quad gaan tenzij je extreem gaat overklokken, welke set moet je zelf uitzoeken..

Alle reacties

• DukeBox
Quad is bij gelijke snelheid altijd sneller. Een overclock kan wel lastiger zijn wanneer de stroom voorziening beperkt is.

• TweakerVincent
DukeBox schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:34:
Quad is bij gelijke snelheid altijd sneller. Een overclock kan wel lastiger zijn wanneer de stroom voorziening beperkt is.
dat dacht ik ook idd. Sesolutions adviseerde toch dual.... rat is wijsheid

• DukeBox
TweakerVincent schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:49:
dat dacht ik ook idd. Sesolutions adviseerde toch dual.... rat is wijsheid
sos solutions is meer gericht op domotica.. zou daar niet snel uitgaan van pc advies.

• TweakerVincent
DukeBox schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:54:
[...]

sos solutions is meer gericht op domotica.. zou daar niet snel uitgaan van pc advies.
Ok dus beter 4x8 zoeken. en dan bv 3200 hz? nog advies voor een bepaalde set?

• DukeBox
Welke CPU draait er op ?

• TweakerVincent
6800k, nu op 4 ghz alle cores, zonder power setttings veranderd (automatic settings, kan wss wel hoger maar geen zin in om uit te zoeken :D

Acties:
  • Beste antwoord

• DukeBox
Ik zou dan zeker voor quad gaan tenzij je extreem gaat overklokken, welke set moet je zelf uitzoeken..

• TweakerVincent
Any update?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

Hoeveel performance winst denk je te kunnen halen? De meeste benchmarks en software zijn niet RAM-snelheid limited, tenzij je een onboard GPU hebt.

-_-

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Controleer of het moederbord de snelheid van het geheugen ook aan kan als je vier DImm's gaat gebruiken. Vooral bij et wat snellere geheugen kan het vaak raadzaam zijn twee module te gebruiken om de betreffende frequenties te halen. Dan is het een afweging meer kanalen of hogere frequentie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TweakerVincent
_Dune_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 01:53:
Controleer of het moederbord de snelheid van het geheugen ook aan kan als je vier DImm's gaat gebruiken. Vooral bij et wat snellere geheugen kan het vaak raadzaam zijn twee module te gebruiken om de betreffende frequenties te halen. Dan is het een afweging meer kanalen of hogere frequentie.
Het moederbord kan 3333 aan. Ik twijfel idd tussen dual of quad. is-computer shop raad mij dual aan maar dat lijkt mij zo zonde. Ik draai nu 16 gb quad 3000hz vroeger haalde ik 3200 maar dat lukt niet meer om de een of andere rare reden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TweakerVincent schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:04:
[...]
Het moederbord kan 3333 aan. Ik twijfel idd tussen dual of quad. is-computer shop raad mij dual aan maar dat lijkt mij zo zonde. Ik draai nu 16 gb quad 3000hz vroeger haalde ik 3200 maar dat lukt niet meer om de een of andere rare reden.
Hoe oud is het geheel? Mogelijk dat de snelheden niet meer gehaald worden door enige 'slijtage'. Vier module op hoge clock frequenties vergt meer van het moederbord en processor dan twee modulen. Het komt allemaal net wat nauwkeuriger.

Zo ben ik met een nieuwe build bezig, maar gebasserd op een AMD Ryzen 7 2700X met 32GB, maar dit zijn 2x16GB modulen geworden om de gewenste clock frequenties te kunnen halen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TweakerVincent
_Dune_ schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:20:
[...]

Hoe oud is het geheel? Mogelijk dat de snelheden niet meer gehaald worden door enige 'slijtage'. Vier module op hoge clock frequenties vergt meer van het moederbord en processor dan twee modulen. Het komt allemaal net wat nauwkeuriger.

Zo ben ik met een nieuwe build bezig, maar gebasserd op een AMD Ryzen 7 2700X met 32GB, maar dit zijn 2x16GB modulen geworden om de gewenste clock frequenties te kunnen halen.
Ongeveer 3 jaar. Maar raad je dan toch dual aan of gewoon verse quad op 3333?

• DukeBox
Dual is ook geen garantie dat die op 3333 draait. Het verschil in bandbreedte is aanzienlijk.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51
Ja, 2 Dimmen in dual channel is makkelijker voor de memory-controller dan 4 Dimmen in quad. Maar dat is puur omdat je bij iedere extra Dimm met extra componenten te maken hebt. Ieder van de memory controllers moet het kunnen handelen en met 4 versus 2 controllers is de kans dus net iets groter dat er 1 van de 4 net niet wil versus 1 van de 2.

Hier is het de keuze om 4 Dimmen in 2 kanalen te gooien versus 4 Dimmen in 4 kanalen. Bij meerdere Dimmen per kanaal heeft de geheugen-controller juist meer moeite om hoge snelheden te halen dan met maar 1 per kanaal.

Dat geeft gewoon een zwaardere belasting van de controller en dan gaat vaak de gesupporte snelheid omlaag (net als bij Ryzen met 4 vs 2 Dimms.

Dat zie je heel duidelijk bij de oudere Xeon-processoren, daar geeft Intel heel aan wat de gesupporte snelheden zijn bij 1, 2 of zelfs 3 Dimmen per kanaal. (Bij de nieuwere betaal je voor iedere extra functie en limiteert intel gewoon de geheugrnsnelheid an alles behalve de aller duurste.

https://nl.hardware.info/...eview-quad-channel-memory
"De processors ondersteunen drie DIMM's per geheugenkanaal, zij het dat de maximale snelheid van DDR3-1600 enkel bij maximaal twee DIMM's per kanaal werkt."

• TweakerVincent
White Feather schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:45:
Ja, 2 Dimmen in dual channel is makkelijker voor de memory-controller dan 4 Dimmen in quad. Maar dat is puur omdat je bij iedere extra Dimm met extra componenten te maken hebt. Ieder van de memory controllers moet het kunnen handelen en met 4 versus 2 controllers is de kans dus net iets groter dat er 1 van de 4 net niet wil versus 1 van de 2.

Hier is het de keuze om 4 Dimmen in 2 kanalen te gooien versus 4 Dimmen in 4 kanalen. Bij meerdere Dimmen per kanaal heeft de geheugen-controller juist meer moeite om hoge snelheden te halen dan met maar 1 per kanaal.

Dat geeft gewoon een zwaardere belasting van de controller en dan gaat vaak de gesupporte snelheid omlaag (net als bij Ryzen met 4 vs 2 Dimms.

Dat zie je heel duidelijk bij de oudere Xeon-processoren, daar geeft Intel heel aan wat de gesupporte snelheden zijn bij 1, 2 of zelfs 3 Dimmen per kanaal. (Bij de nieuwere betaal je voor iedere extra functie en limiteert intel gewoon de geheugrnsnelheid an alles behalve de aller duurste.

https://nl.hardware.info/...eview-quad-channel-memory
"De processors ondersteunen drie DIMM's per geheugenkanaal, zij het dat de maximale snelheid van DDR3-1600 enkel bij maximaal twee DIMM's per kanaal werkt."
Ik hoef denk ik niet per se 3333 als ik dan alleen dual kan. Volgens mij is het verschil met 3200 of 3000 minimal (quad).

Dus bv quad 3000 vs dual 3333. Wat zou jij doen?

Moederbord was wel prijzig destijds dus denk wel dat die controllers goed zijn. Liefst 3333 op quad. :) Maar las ook dat quad vs dual ook niet veel uitmaakte.

• DukeBox
Het is een beetje afhankelijk wat je er mee gaat doen. Ook qua games maakt het uit. Makkelijkste is om de reviews er op na te slaan qua prestatie verschil.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Misschien een domme vraag, maar welk geheugen heb je er nu in zitten?. 2x8GB?. Waarom druk je er dan niet gewoon 2x8GB bij en zit je ook op 32GB?.

Denk dat je het prestatieverschil van 2/4 geheugen voor 99,9% van de scenario's niet moet overschatten overigens. Er zijn weinig benchmarks waar het X299 platform echt grote voordelen heeft tozv het mainstraim platform door meer geheugen bandbreedte.

• TweakerVincent
Tortelli schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:35:
Misschien een domme vraag, maar welk geheugen heb je er nu in zitten?. 2x8GB?. Waarom druk je er dan niet gewoon 2x8GB bij en zit je ook op 32GB?.

Denk dat je het prestatieverschil van 2/4 geheugen voor 99,9% van de scenario's niet moet overschatten overigens. Er zijn weinig benchmarks waar het X299 platform echt grote voordelen heeft tozv het mainstraim platform door meer geheugen bandbreedte.
Er zitten nu 4x4GB ram in. Ik kan er inderdaad 4x8 bijprikken aangezien ik 8 memory slots heb maar ik kan niet dezelfde meer krijgen, ik dacht altijd dat mengen zeer verboden was?

• Tortelli

Tortelli

Je wilt inderdaad geen 4x4 mengen met ander formaat geheugen (2x8 oid).

• TweakerVincent
Tortelli schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:42:
Je wilt inderdaad geen 4x4 mengen met ander formaat geheugen (2x8 oid).
ja leek mij ook idd. Ik vind het lastig om te bepalen wat ik nu moet kopen. Het lijkt me quad 3600 kopen en die op 3333 proberen te draaien maar ik lees echt veel wisselende berichten op internet en hier.

Ik zag een setje pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19Q-32GSXWB quad 3600 en goed betaalbaar. Zou mooi zijn als dit geheugen op 3333 (mac moederbord) gaat draaien. Ik heb CPU op 4.0 staan zonder andere settings aangepast te hebben, voeding op automatisch. Dus ik denk dat geheugen erbij dan wel moet lukken maar niet zeker :(

• Tortelli

Tortelli

Overschat het effect van zeer snel geheugen niet, het levert in de praktijk bijna niets op namelijk.Tot 3000 heeft nog wel wat zin, daarboven is in de praktijk vrij zinloos. Zeker met een systeem welke quad channel draait is geheugen bandbreedte geen probleem.

Meer is vaak beter dan "extreem snel" geheugen, in een paar benchmarks levert het maximaal procenten op. In de praktijk zijn de prestatieverschillen tussen b.v. 3200 en 3600 geheugen vaak verwaarloosbaar.

[ Voor 72% gewijzigd door Tortelli op 22-04-2019 00:05 ]

• TweakerVincent
Tortelli schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:02:
Overschat het effect van zeer snel geheugen niet, het levert in de praktijk bijna niets op namelijk.Tot 3000 heeft nog wel wat zin, daarboven is in de praktijk vrij zinloos. Zeker met een systeem welke quad channel draait is geheugen bandbreedte geen probleem.

Meer is vaak beter dan "extreem snel" geheugen, in een paar benchmarks levert het maximaal procenten op. In de praktijk zijn de prestatieverschillen tussen b.v. 3200 en 3600 geheugen vaak verwaarloosbaar.
Helemaal mee eens, maar het lijkt me zo zonde om dan maar 3000 te kopen? Als het prijsverschil niks is? En leek me dat 3600 geheigen dan mss zeker op 3200 loopt. Maar mss klopt dat helemaal niet?

• Tortelli

Tortelli

Zolang het prijsverschil verwaarloosbaar is; lekker het snellere geheugen kopen. Dat werkt volgens mij altijd wel prima op lagere snelheid. Andersom is dat zeker niet het geval ;)..

(je zit momenteel sowieso in een vrij gunstig moment, ik kocht in november nog 2x16GB voor ~€280...)

• TweakerVincent
Tortelli schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:15:
Zolang het prijsverschil verwaarloosbaar is; lekker het snellere geheugen kopen. Dat werkt volgens mij altijd wel prima op lagere snelheid. Andersom is dat zeker niet het geval ;)..

(je zit momenteel sowieso in een vrij gunstig moment, ik kocht in november nog 2x16GB voor ~€280...)
Zojuist 3600mhz geheugen gekocht voor 214 euro. Ben benieuwd. Ja ik weet dat het zeer gunstig is. Eindelijk weer normale prijzen :P

Update:

Het draait goed en cpu overclock ook weer 4ghz en mem 3000. Mem hoger lukte niet maar ik vind het prima zo. Draait gewoon quad

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 28-04-2019 13:26 ]

Pagina: 1