Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foutmelding in Duplicati2: wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik heb een probleempje met een Duplicati2 foutmelding waardoor dagelijkse backups niet meer worden gemaakt en krijg graag wat hulp.

Situatie:
- een kantoor-PC wordt bedrijfsmatig gebruikt door meerdere mensen die na elkaar in ploegendienst allemaal hetzelfde werk doen. Geen van allen weet precies hoe e.e.a. werkt, dus zijn er wat extra voorzieningen getroffen om de dagelijkse data te backuppen en te beschermen tegen onbedoelde ingrepen.
- er zit een SSD in met op C: Windows en op D: alle data
- dagelijks wordt met Windows File History alle veranderde data op D: gekopieerd naar een interne harddisk Z:
- Duplicati2 backupt en versleutelt alle dagelijks op Z: veranderde (lees: toegevoegde) data naar Mega.nz

Dit werkt prima en ik controleer periodiek of backups dagelijks op Mega.nz terechtkomen bij wijze van gemakkelijke eindcontrole van thuis uit.
Vandaag zie ik dat sinds 2 april niets meer wordt toegevoegd op Mega.nz.

Ik heb de kantoor-PC dus met een bezoek vereerd en ik zie daar het volgende:
- er is wel degelijk tot en met vandaag veranderde data geproduceerd en die data staat intact op D:
- File History heeft correct gewerkt en de dagelijkse kopieën staan intact tot en met vandaag op Z:
- Duplicati2 geeft bij opstarten een foutmelding: "Error while running Data D:", met een venster "found 10 files that are missing from the remote storage, please run repair", met als keuzeopties "Tonen" of "Afwijzen".
- Duplicati2 vraagt bij opstarten blijkbaar al enige tijd om installatie van een softwareupdate en die heb ik dus eerst geïnstalleerd als mogelijke oplossing voor het probleem.

Uit de meldingen concludeer ik dat Duplicati2 nog steeds correct toegang heeft tot de backupbestanden op Mega.nz, maar ik ben onbekend met / onzeker over de uitwerking van de door Duplicati2 genoemde opties.
Keuzeoptie "Afwijzen" geeft bij handmatig herstarten van de geconfigureerde backup dezelfde foutmelding.
Keuzeoptie "Tonen" geeft diverse meldingen die ik kan openen, met als aanwijzing in de foutmelding "Please run Repair".

Dus kies ik daarna in Duplicati2 de menuoptie "Herstellen", waarna ik 3 keuzes krijg:
1. "herstellen vanuit backupbestanden"
2. "herstellen vanuit configuratiebestanden"
3. "herstellen vanuit Data D: (4,5 GB, 9 versies)".
Ik heb onvoldoende ervaring om nu de juiste keuze te maken.

Wat ik wil, is e.e.a. zodanig repareren dat z.s.m. het backuppen van de data naar Mega.nz wordt hervat vanaf het punt waarop het op 2 april is gestaakt, zonder dat ik de data op D: en Z: beïnvloed.

Hoe nu verder? :/

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Duplicasti is dus gewoon bestanden kwijt waardoor hij niet meer weet welke bestanden er veranderd zijn. Volgens mij moet je gewoon even een kopie maken van de bestanden op Mega in een andere folder en daarna gewoon de bazckup vanaf scratch opnieuw opzetten.

Eventueel kan je proberen een duplicati-cli repair te draaien

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Renault
Veiligheidshalve heb ik je advies opgevolgd en de hele bestaande backup-database op Mega.nz in een andere (nieuwe) map opgeborgen.
De backupmap bestaat nog en is nu helemaal leeg en ik hoop dat morgen de backup helemaal goed verloopt met daarin alle data die sinds 2 april is gewijzigd.

In feite is het een luxe-probleem, want ik heb alle originele data gewoon op D: staan, een volledige kopie op Z: en ik heb eind maart nog een full backup (kopie) van alle data op D: op een externe harddisk gemaakt.
Maar ik kijk morgenavond even wat dan het resultaat van de huidige actie is.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 17-04-2019 23:02 ]

• Renault
Helaas, geen backups te zien.
Ik ga morgen weer eens lokaal kijken bij de PC.

• Renault
Zo, gisteren bij de PC geweest.

- Eerst geprobeerd om in Duplicati2 de backupjob nog eens op te starten en dat kan alleen maar als de backupset aanwezig is op de orginele plek, dus heb ik die teruggekopieerd op Mega.nz naar de originele map.
Resultaat is dezelfde Dup-licati2 foutmelding: "er missen 10 bestanden, Repair or Ignore". Ignore levert dezelfde foutmelding op.

- Daarna gepoogd om de aanbevolen "Repair" uit te voeren. Mijn aanname is dat dit een generiek advies in het Engels is en dat dit overeenkomt met de menu-optie "herstellen". Dus heb ik dat uitgeprobeerd en afgebroken. Ik heb het afgebroken, omdat dit blijkbaar een synchronisatie gaat opleveren van de datamap op D: (met alle actuele brondata!) en de inhoud van mega.nz die inmiddels 3 weken oud is. Dan raak ik mogelijk de data kwijt van de laatste 3 weken en "dat kan niet" (= dat mag nooit gebeuren).

Jammer dat ik niet meer ervaring heb met Duplicati2 en Mega.nz (en dat ligt aan mij), want ik heb zitten zoeken of het wellicht ligt aan een ontbrekend opslag- of transfertegoed van mijn gratis account. Dit lijkt na enig lezen en uitproberen niet zo te zijn, dus daar zit de oorzaak niet.

De huidige situatie is dat ik alle originele data heb op D:, een incremental kopie (m.b.v. Windows 10 File History) op Z:, zonder mogelijkheid om de dagelijkse backupjob in Duplicati2 op te starten.
Ook weet ik niet wie de (volgens de foutmeldingen in Duplicati2) ontbrekende 10 bestanden op D: (die conclusie trek ik eruit) heeft verwijderd.

Is het een goede optie om:
1. een extra full backup te maken van alles op D:
2. daarna alles op Mega.nz te verwijderen
3. en in Duplicati2 een volledig nieuwe backupjob te definiëren van D: naar Mega.nz?

Liever heb ik namelijk een mogelijkheid om in Duplicati2 de foutmeldingen te negeren en de bestaande backupjob te herstellen zonder synchronisatie met D:.
Maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen. 8)7