Allen,
in november heb ik onderstaande setup gekregen:
Aantal zonnepanelen: 16 stuks
Type zonnepanelen: Comfort 295 Wp MONO - kristallijn
Type omvormer: SolarEdge HD Wave 4000
Totaal geïnstalleerd vermogen: 4.720 Wp
Nu merk, pas, dat wanneer de pv installatie boven de 4000w gaat leveren de omvormer aan zn limiet komt. De grafiek topt af. Ik haal dus niet het optimale rendement uit mijn pv installatie.
theoretisch zou ik onderstaande max kunnen opwekken:
(16 panelen x 295 wattpiek) x 0,80 = 3776 watt.
Als de installateur bekend met 0.80 snap ik dat hij een 4000 watt omvormer heeft geadviseerd.
In de praktijk zie ik echter dat mijn pv installatie meer dan 4000 kan opwekken. Door het afvlakken van de grafiek zie ik echter dat de omvormer een bottleneck is geworden.
Vinden jullie ook dat de installateur een 5000watt omvormer had moeten adviseren. De kosten van een 5000 t.o.v. een 4000 is 100 euro!!!
Alvast dank voor jullie reactie
in november heb ik onderstaande setup gekregen:
Aantal zonnepanelen: 16 stuks
Type zonnepanelen: Comfort 295 Wp MONO - kristallijn
Type omvormer: SolarEdge HD Wave 4000
Totaal geïnstalleerd vermogen: 4.720 Wp
Nu merk, pas, dat wanneer de pv installatie boven de 4000w gaat leveren de omvormer aan zn limiet komt. De grafiek topt af. Ik haal dus niet het optimale rendement uit mijn pv installatie.
theoretisch zou ik onderstaande max kunnen opwekken:
(16 panelen x 295 wattpiek) x 0,80 = 3776 watt.
Als de installateur bekend met 0.80 snap ik dat hij een 4000 watt omvormer heeft geadviseerd.
In de praktijk zie ik echter dat mijn pv installatie meer dan 4000 kan opwekken. Door het afvlakken van de grafiek zie ik echter dat de omvormer een bottleneck is geworden.
Vinden jullie ook dat de installateur een 5000watt omvormer had moeten adviseren. De kosten van een 5000 t.o.v. een 4000 is 100 euro!!!
Alvast dank voor jullie reactie