Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat vinden jullie: Verkeerd advies omvormer ?

Pagina: 1
Acties:

• sddu
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-04 14:13
Allen,
in november heb ik onderstaande setup gekregen:

Aantal zonnepanelen: 16 stuks
Type zonnepanelen: Comfort 295 Wp MONO - kristallijn
Type omvormer: SolarEdge HD Wave 4000
Totaal geïnstalleerd vermogen: 4.720 Wp

Nu merk, pas, dat wanneer de pv installatie boven de 4000w gaat leveren de omvormer aan zn limiet komt. De grafiek topt af. Ik haal dus niet het optimale rendement uit mijn pv installatie.

theoretisch zou ik onderstaande max kunnen opwekken:
(16 panelen x 295 wattpiek) x 0,80 = 3776 watt.

Als de installateur bekend met 0.80 snap ik dat hij een 4000 watt omvormer heeft geadviseerd.

In de praktijk zie ik echter dat mijn pv installatie meer dan 4000 kan opwekken. Door het afvlakken van de grafiek zie ik echter dat de omvormer een bottleneck is geworden.

Vinden jullie ook dat de installateur een 5000watt omvormer had moeten adviseren. De kosten van een 5000 t.o.v. een 4000 is 100 euro!!!

Alvast dank voor jullie reactie

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Nee, het is regelmatig uitgerekend op dit forum. Je daadwerkelijke verlies door het aftoppen is minimaal en wordt vaak gecompenseerd door het sneller "starten" van een lichtere omvormer.

blissard wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:52 (8%)

• sddu
Zou je dat laatste even willen toelichten? snap niet helemaal wat je daarmee bedoeld?

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-04 21:51
Het is een theoretich maximum vermogen van de panelen waarmee gerekend wordt. In de praktijk worden ze al gauw warm en loopt hun rendement iets terug.
Een grotere omvormer geeft meer verlies (altijd een precentage van het maximale vermogen). Het is dus handig om de omvormer iets kleiner te nemen. Het verlies van het aftoppen weegt op tegen de betere efficentie van de omvormer.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23-04 19:48
Ik zou zelfs een se3680HD omvormer hebben geadviseerd. Deze kan namelijk blijven hangen zodra je overstapt op 3x25A voor bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrisch koken of een elektrische auto.

(Bij een se3680 mag je officieel maximaal 16A of 3680w doorheen sturen ipv 4000).

Omvormer is meer dan in orde en je loopt op jaarbasis bijna niets mis mbt opbrengst.

Stef87 wijzigde deze reactie 17-04-2019 16:22 (16%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

1 kWh per dag loop je mis.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190410&dt=20190415

Als de zon elke dag schijnt. ;)
Op jaarbasis zal dat wel meevallen inderdaad.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Boeie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:47
Voor onze installatie had ik hetzelfde idee, heb dat nagerekend in de calculator van SMA https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

En daar kwam dit uit:

(let niet op de PV array, dat had ik verkeerd ingevuld)

Maakt heel weinig uit dus.

Ik heb 7200wp op een 6000wp omvormer. Wel al gezien dat hij een paar keer aftopte op een hele goeie dag:

Boeie wijzigde deze reactie 17-04-2019 16:52 (9%)

All electric, LTV, Loria 6008 Duo 2-zone, 7200WP zuid, Brink WTW Renovent Excellent 400

• sddu
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:36:
1 kWh per dag loop je mis.
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190410&dt=20190415

Als de zon elke dag schijnt. ;)
Op jaarbasis zal dat wel meevallen inderdaad.
ik zie evennier zo snel hoe je daar op komt.....

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@sddu
Het verschil tussen de 2 dagen is 1 kWh
SMA tripower 6.0 (niet aftoppen) en een 1-fase SMA 3.6 (aftoppen)

Totaal 4550 Wp op zuid, 33 graden helling.

Dit was even een testje van mij, omdat optitrac niet werkte met de SMA tripower.
Maar hij hangt weer terug op zijn plaats. Ik kan er niet tegen..... :>

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-04-2019 17:56 (32%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23-04 22:54
Doet het pijn in de portemonnee, zo'n platte kant? - Nee. Scheelt echt (zoals hierboven al voorgerekend) peanuts.

Doet het pijn om te zien? - Ja, je hebt het gevoel dat je iets misloopt. Voor het antwoord op de vraag 'hoeveel?' zie het antwoord op de eerste vraag.

Op mooie dagen (in het voorjaar) laat je iets liggen inderdaad. In de zomer zul je zien dat het niet meer aan de orde is. En iedere dag, zomer en winter, start de boel nét even eerder en is het rendement bij bewolkt weer nét iets hoger met een kleinere omvormer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Inderdaad al veel gezegd.. Je systeem topt iets af, dit effect is het grootst in maart en april. Als het bloedheet is in de zomer dat valt alles mee.

Ik zou hetzelfde adviseren, maar het zou netjes zijn om dit effect te vermelden, en dan erbij te vermelden dat je de 100€ extra waarschijnlijk nooit terug terugverdient..

Vorig jaar, met 3kW op een se2200 omvormer regelmatig gehad dat het systeem niet aftopte toen het 30+ was in de zomer....

PVoutput

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Stef87 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:21:
Ik zou zelfs een se3680HD omvormer hebben geadviseerd. Deze kan namelijk blijven hangen zodra je overstapt op 3x25A voor bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrisch koken of een elektrische auto.

(Bij een se3680 mag je officieel maximaal 16A of 3680w doorheen sturen ipv 4000).

Omvormer is meer dan in orde en je loopt op jaarbasis bijna niets mis mbt opbrengst.
Dan kan je net zo goed de SE3500HD plaatsen, die levert aan de uitgang precies hetzelfde als de SE3680HD, alleen de laatste mag meer Wp er op aangesloten hebben.

Een SE4000HD kan je ook limiteren op 16A in de omvormer, maar ook dan levert die SE4000HD toch net wat meer Watt dan de SE3680HD, doordat de netspanning hoger dan 230V wordt.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• swat!
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-04 19:59

swat!

computeraar

@sddu Iets wat ook nog niet is genoemd: degradatie van je panelen.

De panelen zijn vrijwel nieuw en leveren nu op het top van hun kunnen (ook met de nog lagere temperaturen t.o.v. de zomer). Maar doordat je panelen door de jaren heen minder gaan opwekken i.v.m degradatie is het nog minder interessant om meer euro's aan een duurdere omvormer uit te geven.

2500wp (oost) + 3575Wp (zuid) + in de maak: 1650Wp (west)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:01

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

swat! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:46:
@sddu Iets wat ook nog niet is genoemd: degradatie van je panelen.

De panelen zijn vrijwel nieuw en leveren nu op het top van hun kunnen (ook met de nog lagere temperaturen t.o.v. de zomer). Maar doordat je panelen door de jaren heen minder gaan opwekken i.v.m degradatie is het nog minder interessant om meer euro's aan een duurdere omvormer uit te geven.
En wat als je de grotere voor dezelfde prijs krijgt ;)

Het maakt niet veel uit, alleen tussen de oren, dus beter de grotere zodat je alles pakt, die paar maanden extra tvt is ook verwaarloosbaar, net als het verlies door aftoppen. :P
En je kan nog 1-2 paneeltje bij leggen als je wilt...

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
blissard schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:52:
Nee, het is regelmatig uitgerekend op dit forum. Je daadwerkelijke verlies door het aftoppen is minimaal en wordt vaak gecompenseerd door het sneller "starten" van een lichtere omvormer.
Als je het over een string omvormer hebt zeg ik OK, het zou sneller kunnen "starten" bij een kleinere omvormer, indien de opstart spanning lager is.

Maar er wordt hier gesproken over SolarEdge en dan bepalen de optimizers de string spanning of je nu de SE4000H of SE3500H er aan hangt, ze starten precies hetzelfde.
Wat wel zou kunnen is dat een SE3500H bij zeer lage vermogens iets efficienter is, dan zou je de efficiency curves van de omvormers op elkaar moeten leggen.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

@sddu één vraagteken in de titlel is wel voldoende, ik heb de anderen daarom verwijderd

select * from Fish;

• sddu
Dank allen, ik ben weer een stukje wijzer :-). Topic mag gesloten worden....
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True