Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Voorkomen dat mensen te makkelijk fake V&A accounts aanmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08-11 10:09
Vandaag werd mijn intresse gewekt door dat ik in de tracken een advertentie voor een Fortnite account zag lags komen. Mijn eerste gedachte was, dat mag volgens mij niet op Tweakers. Goed, gemeld met wat relevante passages uit de V&A voorwaarden en de Fortnite TOS.

Dus ik dacht laat ik eens verder kijken. Account uiteraard vandaag aangemaakt, maar ik wel al 2 advertenties waarvan 1 actief en positieve feedback.

Kijken we verder is deze feedback natuurlijk fake. Advertentie was 10 minuten geleden aangemaakt met titel dedefe, met beschrijving er2efwe.

Echter wist onze grote vriend jravesteijn hier uit op te maken dat het om een SSD ging en hij was er blij mee blijkbaar volgens zijn feedback. Goede prijs ook, vind ik ook voor 2 euro en dan ook nog digitaal verstuurd, maar wel contant betalen.

Geen idee of de Fortnite account wel daadwerkelijk verkocht word of ook fake is maar dat doet er niet echt toe.

Wat is mijn probleem? Nou ik heb de advertentie uiteraard gemeld, maar Tweakers heeft er na een half uur nog niets mee gedaan. Dat kan natuurlijk, Tweakers heeft denk ik niet iemand voltijd in dienst om de V&A meld misbruik feedback te checken, maar er is ook niet echt een manier om medetweakers op de hoogte te stellen van eventuele scammers. Want wat doet meneer de verkoper natuurlijk: feedback onder de advertentie uitschakelen.

Persoonlijk vind ik dat sowieso een flut feature want het belemmert mensen er van om eventuele vragen omtrent correctheid van de advertentie te melden voor anderen, maar ook om dit soort issues aan te geven in de tijd dat ik het meld en Tweakers er zelf naar gaat kijken.

Mijn voorstel zou dan ook zijn dat dit niet mogelijk moet zijn voor mensen die even snel een account aan maken en zich zelf wat feedback geven. Maak dit een karma feature of nog beter een abbo feature. Lijkt mij sterk dat scammers een abbo gaan afsluiten op een disposable account.

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:36

Emiel1984

Made in NL

Zelf zou ik ook liever willen zien dat iemand een bepaalde tijd actief moet zijn voordat deze een advertentie mag plaatsen. Echter denk ik dat het uitschrijven van wat dat ik de praktijk moet betekenen redelijk gevoelig voor discussie.

Wellicht zou het toevoegen van het kunnnen wegfilteren van advertenties op basis van hoe lang de adverteerder actief is een mooie oplossing zijn. Zodat je niet goed bedoelde nieuwe adverteerders helemaal uit zal sluiten.

[LTS][MTS][HTS]

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
de tweaker is volwassen genoeg om zulke advertenties te spotten. ik vraag me eigenlijk af hoe vaak mensen zaken doen met iemand die 1 dag actief is? buiten dit, vind ik dat iedereen zijn verantwoordelijkheid bij d'r zelf moet neerleggen. tweakers is uiteindelijk niet onze papa en mama die elke keer onze handjes gaat vasthouden.

Hamazaki wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:30 (6%)

• LOTG
@Emiel1984 Vandaar dat ik ook vooral doel op de mogelijkheid om op de advertentie zelf feedback achter te laten.

Als ik er bij kan zetten let op feedback is fake (wat een makkelijk te verifiëren claim is), dan is dat al een hele vooruitgang. Nu word het een verkoper gewoon erg makkelijk gemaakt om eventueel commentaar op zijn praktijken monddood te maken.

Er is ook geen flag of zo die aangeeft dat er melding gemaakt is van een advertentie.

@Hamazaki Dat is natuurlijk zo, maar niet iedereen op Tweakers is 18+ en niet zo naïef. Een optie om aan te geven dat een handelaar misschien niet zo betrouwbaar is zou gewoon handig zijn en Tweakers ook weer een aangenamere site maken. Persoonlijk vermijd ik V&A altijd vanwege het gebrek aan vertrouwen en dat dit eigenlijk zo makkelijk kan helpt ook niet echt.

Sowieso is Tweakers voor een groot deel community driven, dus waarom bij het spotten van fake V&A accounts niet wat meer mogelijkheden geven?

LOTG wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:34 (8%)

• Hamazaki
  • Niet online
LOTG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:33:
@Emiel1984 Persoonlijk vermijd ik V&A altijd vanwege het gebrek aan vertrouwen en dat dit eigenlijk zo makkelijk kan helpt ook niet echt.
is er dan een betrouwbare site in NL om je 2ehands techstuff te kopen/verkopen?

• LOTG
@Hamazaki Nou in elk geval niet marktplaats, maar daarom lijkt het mij fijn als het mogelijk is om Tweakers daar ver van weg te houden. Meestal kijk ik op Ebay als ik iets moet hebben tot noch toe geen issues gehad maar ik denk dat paypal ook helpt.

• Hamazaki
  • Niet online
LOTG schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:39:
@Hamazaki Nou in elk geval niet marktplaats, maar daarom lijkt het mij fijn als het mogelijk is om Tweakers daar ver van weg te houden. Meestal kijk ik op Ebay als ik iets moet hebben tot noch toe geen issues gehad maar ik denk dat paypal ook helpt.
maar is iemand met een x aantal goede beoordelingen + actieve jaren geen betrouwbare indicatie voor jou?

uiteindelijk kan je er ook voor kiezen om alleen met betrouwbare tweakers zaken te doen.

Hamazaki wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:47 (8%)

• LOTG
@Hamazaki Nou in deze situatie is het account wat de feedback gaf al een tijd geleden aangemaakt. Nu is dat niet het zelfde als actieve jaren maar de vraag is dus of dat account gehijackt is of daadwerkelijk van deze persoon en gewoon gebruikt is.

Aan de andere kant heb je een hoop (semi)professionele verkopers op V&A een die een hoop advertenties hebben en dus op een korte tijd veel feedback krijgen. Je blind staren op die twee dingen is natuurlijk geen garantie.

In mijn ogen is het gewoon handig als ik bij de advertentie iemand kan waarschuwen die misschien niet zo goed op let. Ja mensen moeten zelf opletten, maar blijkbaar is dit nog steeds een zeer lucratieve methode om geld te verdienen. Het een houd het ander in stand.

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Detmer

Professioneel prutser

@Emiel1984 Vandaar dat ik ook vooral doel op de mogelijkheid om op de advertentie zelf feedback achter te laten.

Als ik er bij kan zetten let op feedback is fake (wat een makkelijk te verifiëren claim is), dan is dat al een hele vooruitgang. Nu word het een verkoper gewoon erg makkelijk gemaakt om eventueel commentaar op zijn praktijken monddood te maken.

Er is ook geen flag of zo die aangeeft dat er melding gemaakt is van een advertentie.
Een melding kan echt van alles zijn. Een advertentie in strijd met de regels van Tweakers (terwijl de verkoper er de beste bedoelingen bij heeft), een dubbele advertentie, een verkeerd gekoppelde advertentie en ga zo maar door. Een flag is dan nog steeds nietszeggend.

Overal rondom advertenties en in DM's tegenwoordig ook al wordt gewaarschuwd en worden tips gegeven voor veilig handelen. Er worden al regelmatig mensen aan de schandpaal genageld of "veroordeeld" voordat er überhaupt onderzoek is gedaan of er een redelijk termijn is gegeven. Het lijkt me dus niet wenselijk dat iedereen zomaar iemand aan de schandpaal kan nagelen.
@Hamazaki Dat is natuurlijk zo, maar niet iedereen op Tweakers is 18+ en niet zo naïef. Een optie om aan te geven dat een handelaar misschien niet zo betrouwbaar is zou gewoon handig zijn en Tweakers ook weer een aangenamere site maken.
Je hebt de optie om een melding te doen van de advertentie. De mods (floppus, microkid e.d.) beoordelen dan de advertentie. Dit duurt ongetwijfeld wat langer dan iemand zomaar aan de schandpaal nagelen, maar is wel fair. Zie ook wat er bijvoorbeeld gebeurt met de marktplaats beoordelingen; als je niet akkoord gaat met iemands bod heb je als je pech hebt al een negatieve beoordeling te pakken. Laten we dat hier aub voorkomen.
[Persoonlijk vermijd ik V&A altijd vanwege het gebrek aan vertrouwen en dat dit eigenlijk zo makkelijk kan helpt ook niet echt.
Als je via V&A al geen zaken durft te doen, durf je überhaupt wel online te winkelen? Daar is ook vertrouwen voor nodig en gezien de vele topics hier op Tweakers is dat ook zeker niet altijd terecht.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• LOTG
@Detmer Er staat letterlijk meld misbruik, een verkeerd geplaatste advertentie is toch wat anders.

Het enige wat ik ook vraag is dat de feedback onder de advertenties gewoon aanstaat, in elk geval voor nieuwe accounts.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-11 19:48

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Ik reageer hier als gebruiker, niet als crewlid. Ik ga niet over V&A.
Emiel1984 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:24:
Zelf zou ik ook liever willen zien dat iemand een bepaalde tijd actief moet zijn voordat deze een advertentie mag plaatsen.
Dat haalt niks uit. Dan gaan oplichters massaal op de dag waarop dat bekend gemaakt wordt accounts aanmaken die ze dan jaren later wel een keer gebruiken. Gebeurt tot op zekere hoogte nu ook al, oplichters die accounts "groomen" om ze geloofwaardig te laten lijken en dan na een tijdje toeslaan.

Technische oplossingen zorgen vaak alleen voor een vals gevoel van veiligheid. Uiteindelijk blijft het toch zaak dat iedereen zelf goed in het verleden van een verkoper die hij niet kent duikt of alleen zaken doet als dat in persoon kan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Hamazaki
  • Niet online
@LOTG vraagje: je zei dat je wegblijft van V&A omdat het onbetrouwbaar is, mag ik dan weten waarom je je zorgen maakt om V&A?

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 07:11

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Had em ook gemeld, Zie nu dit topic, en nu is die gelijk weg :)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Oo-blackgirl-oO
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-10 17:10
Ik mis de feedback (zoals vroegah) bij de advertenties ook. Tweakers heeft dit op een gegeven moment default op "uit" gezet. De meeste lieten deze optie dan op default staan waardoor de meeste gebruikers het idee kregen dat dit de nieuwe norm was van Tweakers. Ik vond het altijd handig inderdaad voor misstand- of verbeter meldingen

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:36

Emiel1984

Made in NL

NMe schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:07:
Ik reageer hier als gebruiker, niet als crewlid. Ik ga niet over V&A.

[...]

Dat haalt niks uit. Dan gaan oplichters massaal op de dag waarop dat bekend gemaakt wordt accounts aanmaken die ze dan jaren later wel een keer gebruiken. Gebeurt tot op zekere hoogte nu ook al, oplichters die accounts "groomen" om ze geloofwaardig te laten lijken en dan na een tijdje toeslaan.

Technische oplossingen zorgen vaak alleen voor een vals gevoel van veiligheid. Uiteindelijk blijft het toch zaak dat iedereen zelf goed in het verleden van een verkoper die hij niet kent duikt of alleen zaken doet als dat in persoon kan.
Een echte beroepsoplichter is wellicht wat lastiger weg te filteren.
Maar als gebruiker filter je dan niet al een hoop weg ?
Je maakt het er tenslotte een stuk lastiger voor oplichters.

En waarom zou je een account willen behouden die zo lang inactief is?
De inactiviteit\Karma zou tuurlijk ook meegenomen kunnen worden bij het filteren zoals al eerder is aangehaalt.

[LTS][MTS][HTS]

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:28
Ik weet niet wat exact de (commerciele) ideeën van Tweakers zijn bij de V&A, maar als je zou zeggen dat je minimaal X karma moet hebben opgebouwd in de de afgelopen Y dagen voordat je een advertentie kan plaatsen, dan creëer je voor spammende users toch wel een drempel die voor legitieme users weinig probleem zullen zijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Ook hiervoor geldt: deze discussie is al 53x gevoerd. Wij zien geen reden om ons beleid aan te passen en tevens is het nog altijd jouw verantwoording om oren en ogen open te houden bij het kopen van spullen via internet.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True