Windows Home Server 2011 upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-04 19:40
Beste mede-tweakers!

In 2012 heb ik een eigen systeempje samengesteld en daarop Windows home server 2011 geïnstalleerd.
De bedoeling was om het te proberen met het motto 'omdat het kan'.
In de tussentijd heb ik er toch een aantal toepassingen op gevonden en is hij een 'onmisbare' schakel in mijn thuisnetwerk geworden.

Nu las ik toevallig het een en ander over het wel of niet upgraden van Windows home server 2011.
Ik heb diverse artikelen gelezen en kwam niet echt met een 'easy' conclusie.
Sommige websites zeggen dat je het prima kunt blijven gebruiken en anderen adviseren om up te graden naar Windows Server Essentials 2016/9 wegens veiligheidsoverwegingen.

Echter is de prijs wel bijzonder hoog voor thuistoepassing en vraag ik me af of dit het wel waard is (zal best zijn prijs waard zijn voor de opties die erin zitten)

De server is gebaseerd op:
- Intel Pentium G620
- 4GB RAM
- 4 schijven van 4TB

De volgende toepassingen draai ik erop:
- Serviio en Plex (mediasharing)
- Blue Iris (opslaan van camerabeelden)
- Delen van mappen in thuisnetwerk
- Xampp (hosting)
- Acronis (backup)

Allemaal niet zo gek spannend in mijn ogen en werkt al jaren zonder enige problemen.
Indien geadviseerd wordt om over te stappen naar een andere OS en het nodig is om het een en andere te upgraden (hardware) dan behoort dat tot de mogelijkheden.

Misschien dat er tweakers zijn die in het verleden tegen hetzelfde zijn aangelopen (of het gewoon weten) en mij kunnen helpen!

Alvast bedankt op deze zonnige dag! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:29
@MrTuinstra Poeh, ik heb jaren WHS v1 gedraaid en daarna WHS 2011 tot sinds een paar maanden geleden. Mijn gedachten was om over te stappen naar iets anders zodra ik het geld had om de machine te upgraden. Dat laatste is gebeurd buiten dat er schijven waren met slechte sectoren. Dus sindsdien lag hij er ondertussen al 2 maanden uit.

Ikzelf heb gekeken naar grijze versies van 2016 of 2019 Essentials, maar uiteindelijk voor nu even gegaan met een niet geactiveerde Windows 10. Daar ga ik op verder bouwen en zien wat het brengt. Let wel, het gaat hier om pro en niet home omdat je anders virtualisatie mist voor bijvoorbeeld Docker.
Heb er ook trouwens een topic over gemaakt om wat te sparren. Er zijn zat mensen die het naar tevredenheid draaien.

Ikzelf zou iig wel weg gaan bij WHS 2011. Hij is end of life en buiten een enkele update voor security volgens mij is er verder niets voor uitgekomen. Wat je er op doet is niet heel spannend, maar is dat ook niet voor Windows 10.
In mijn topic zijn er ook mensen die verwijzen naar andere OSen welke ook bijvoorbeeld docker draaien of wat dan ook. Xampp is dan wel een Windows programma volgens mij, maar wellicht is het simpel om het onder Linux onder te brengen of één van de andere OSen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
@Arunia Bedankt voor je vlotte reactie!

Ik had toevallig het hele topic vanochtend doorgelezen en het een en ander gevonden. Ik zit te twijfelen tussen windows 10 pro of essentials.

'Originele' aanschafprijs voor essentials vind ik zelf voor mijn toepassing veel te duur. Echter net wat je zegt zijn er ook 'grijze' licenties. Kan niet echt vinden of zulke dingen nou betrouwbaar zijn of niet.. de websites waar je ze kunt krijgen zeggen van wel.

Ben zelf geen voorstander van linux oid. Wil het liefst bij Windows blijven. Puur om het gebruikersgemak. Weet nu net een beetje hoe WHS 2011 in elkaar zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@MrTuinstra Daar zat ik dus toen ook al mee. Essentials is 380 euro oid, dat is voor thuis vrij prijzig. De grijze licenties die je kunt vinden, dat kan gewoon niet legaal zijn voor 30 dollar. Dan nog als je minimaal 10 keer in de levensduur een nieuwe moet aanschaffen ben je nog steeds goedkoper uit. Maar dan wordt het een gewetensvraag.
Die sites zeggen altijd dat ze legaal zijn, maar als je er over nadenkt is dat eigenlijk nooit zo.

Linux ken ik wel van de Raspberry en ook voor troubleshooten e.d., maar zie het niet zitten om er verder in te duiken voor mijn thuis server.
De reden ook om naar Windows 10 te kijken.

De meesten in het WHS topic zijn volgens mij over gegaan naar Essentials. Sommige naar W10 geloof ik en weer andere inderdaad naar Linux of gewoon naar een NAS.

De dingen die ik ga missen zijn de site van WHS waar je bestanden kon uploaden en downloaden en vooral het gemak waarmee je rechten in kon stellen, shares kon maken enzovoorts. Maar kan me niet voorstellen dat dat niet gemakkelijk op een andere manier te doen is. Heb nu toch ook al moeten klooien met rechten om mijn dataschijven goed te krijgen voor de huidige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
@Arunia Je hebt ook nog windows home server 2016. Misschien dat deze toch interessant is.. Zal me hierin verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:18
MrTuinstra schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:11:
@Arunia Je hebt ook nog windows home server 2016. Misschien dat deze toch interessant is.. Zal me hierin verdiepen.
Windows home server 2016 is er toch helemaal niet? Er is wel een Server 2016 essentials maar die heeft andere functionaliteit als de originele Home server edities.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@MrTuinstra WHS 2016 ken ik niet, dacht dat 2011 de laatste was. Ga daar ook nog even naar kijken, maar ben bang dat je dan binnenkort al weer tegen beperkingen aan gaat lopen. Alhoewel als de prijs is zoals WHS 2011 was, dan is dat niet echt een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTuinstra
HKLM_ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:13:
[...]

Windows home server 2016 is er toch helemaal niet? Er is wel een Server 2016 essentials maar die heeft andere functionaliteit als de originele Home server edities
My bad! Las te snel, ging om windows home server 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:18
Gezien jouw toepassingen die je wilt gaan gebruiken kan je prima af met een Windows 10 Pro bak (echte server dingen) ga je zo te zien niet gebruiken en dan is het zonde van het geld / resources.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 17-04-2019 16:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerst een OS bespreken zonder de requirements van je software applicatieste posten/weten?

Vergeet ook even niet dat je "sowieso" issues gaat krijgen met SMB, .NET en andere zaken die nu niet spelen op je huidige OS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
MAX3400 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:19:
Eerst een OS bespreken zonder de requirements van je software applicatieste posten/weten?

Vergeet ook even niet dat je "sowieso" issues gaat krijgen met SMB, .NET en andere zaken die nu niet spelen op je huidige OS.
Requirements van de applicaties die ik gebruik kunnen op zowel windows als windows server geinstalleerd worden. Dus daar zit het probleem niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 12:45
MrTuinstra schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:07:
...
- Serviio en Plex (mediasharing)
- Blue Iris (opslaan van camerabeelden)
- Delen van mappen in thuisnetwerk
- Xampp (hosting)
- Acronis (backup)
Ik heb beide gehad; WHS (ook met BlueIris) en een NAS.

Nu alsnog beide, zij het een volledige Windows Server (hypervisors + VM's) voor test doel einden en een Synology NAS voor de rest.

Is zo'n Synology NAS iets voor je? Die hebben Plex-apps, client/server backup apps, IP-camera apps en zijn gemaakt voor file-sharing functionaliteit. Voor Xampp heb ik geen idee en je bent wel meer aangewezen op bestaande apps en functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moet het per se Windows zijn? Met Plex ben je in elk geval OS platform onafhankelijk. Serviio is an sich ook niet nodig als je de DLNA functionaliteit in Plex aan zet, wellicht houdt Plex dan ook de voortgang bij. Enigen die roet in het eten zouden gooien zijn Arconis en Blue Iris, maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen alternatieven voor te vinden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 17-04-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTuinstra
CH4OS schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:06:
Moet het per se Windows zijn? Met Plex ben je in elk geval OS platform onafhankelijk. Serviio is an sich ook niet nodig als je de DLNA functionaliteit in Plex aan zet, wellicht houdt Plex dan ook de voortgang bij. Enigen die roet in het eten zouden gooien zijn Arconis en Blue Iris, maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen alternatieven voor te vinden zijn.
BlueIris ben ik al jaren opzoek naar een alternatief, maar kwam steeds terug bij hun.
Daar blijf ik dus liever ook bij, functionaliteit is gewoon precies wat ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CH4OS schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:06:
Zelf van hele HyperV afdgestapt voor thuis. Vrat te veel stroom. Nu gewoon een DS418play met een ESX er naast. Fileservices en media spul via de Synology en ESX draait AD controllertje (Server 2019 core) + Excahnge 2016 server + wat linux spul.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MrTuinstra schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:09:
BlueIris ben ik al jaren opzoek naar een alternatief, maar kwam steeds terug bij hun.
Daar blijf ik dus liever ook bij, functionaliteit is gewoon precies wat ik moet hebben.
Zou je Linux overwegen, zijn er zo te zien genoeg alternatieven voor Blue Iris: https://alternativeto.net/software/blue-iris/?platform=linux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:16

Gé Brander

MS SQL Server

Arunia schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:29:
@MrTuinstra Daar zat ik dus toen ook al mee. Essentials is 380 euro oid, dat is voor thuis vrij prijzig.
Dan kan je beter voor de Action Pack gaan van Microsoft. 400 exclusief BTW maar inclusief alle software en 5 Office 365 licenties.

Maar ik begrijp de actie om Windows 10 Pro daarvoor te gebruiken helemaal. Ik heb ook een tijdje een NUC met Windows 10 Pro erop gehad met Hyper-V en zo meerdere applicaties gehost in hun eigen VM thuis.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb ook enige tijd WHS 2011 gedraaid, vervolgens Windows Server 2012/2012R2/2016 op Hyper-V.

Alles helemaal suf geautomatiseerd, automatisch downloaden/streamen/backups, etc middels diverse applicaties Sabnzb/NZBget / Transmission /EmbyServer Sonarr en Radarr, backups via CrashPlan en later iDrive.

Let wel, ik ben zelf systeembeheerder, Microsoft gecertificeerd en meer dan 25 jaar werkervaring. Met mijn kennis en ervaring kost het me weinig moeite om alles zelf in te richten en te onderhouden, exact zoals ik het wil, maar ik merkte wel dat het me steeds meer tijd ging kosten.
Aan OS licenties geen gebrek, voor thuis en labdoeleinden kan ik gebruikmaken van MSDN licenties.

Omdat ik op een gegeven moment de hardware moest gaan vervangen eens gaan kijken en vergelijken en als ik helemaal mijn rack-mountable server met tenminste 10 disken wilde upgraden dan kostte me dat een flinke duit (had ik er op zich wel voor over) en daarna ook nog eens elke maand flinke duiten wegens een flink stroomverbruik.

Uiteindelijk besloot ik de gok eens te wagen en zaken flink te vereenvoudigen. Ik heb toen een Synology RS818+ aangeschaft en later ook nog een RX418 (4 disk expansion bay)
Middels SHR(2) (Synology Hybrid Raid) kun je disken poolen en vervangen net als met Storage Pool

- FileStation (filesharing via CIFS/SMB van mappen op Thuisnetwerk)
- Docker (met daarin Nzbget, Radarr, Sonarr en Transmission voor geautomatiseerd downloaden van wat films en series)
- Web Station (Webserver, afhankelijk van wat voor sites je wilt draaien kun je dit vergelijken met XAMPP)
- Emby (vergelijk maar met Servio+Plex. maar het werkt voor mij net wat strakker/mooier met Kodi)
- HyperBackup met backup naar Synology C2 cloud voro backups van mijn belangrijke bestanden
- Opslaan van camerabeelden kan met diverse packages in Synology en wat Synology zelf niet aanbiedt kun je meestal wel een docker image voor vinden.

Het uiteindelijke resultaat is een makkelijker te onderhouden (middels de packagemanager en docker installaties houdt het zichzelf up-to-date) systeem geworden en een stuk energie zuiniger. Mijn investering in ijzer heb ik zo binnen 1 tot 2 jaar terugverdiend aan gereduceerde stroomrekening.

Ik heb er tevens 4x10TB in gestopt en heb nog 4 drivebays over om makkelijk te kunnen uitbreiden/disken te vervangen. De expansion bay is nu nog niet eens aangesloten :)

Met die Pentium G620 van jou zou je zelfs op je bestaande ijzer Xpenology kunnen installeren (zorg wel eerst voor backup van je data!) en dan kun je hetzelfde bereiken maar dat is wel even goed inlezen en voorbereiden.

Het vinden van informatie/tutorials en het gemak waarmee je dingen voor elkaar krijgt op zo'n Synology en de mogelijkheden die het biedt zijn onovertroffen. Nogmaals, ik zou het ook allemaal kunnen met Windows en de genoemde software maar zo'n synology is zijn geld uiteindelijke gewoon waard.

Oh ja, standaard 2GB geheugen kun je gewoon eenvoudig upgraden naar bijvoorbeeld 32GB, dan behoort complete VM's draaien ook nog tot de mogelijkheden.

En je hebt Synology modellen in alle soorten en maten he, dus keus genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je ook open staat voor een ander OS kan ik zeker ClearOS aanraden gebaseerd op CentOs maar met een simpele web interface en apps die je kan installeren. Enige is alternatief voor Blue IRIS maar dat meot te vinden zijn en anders kan je zoneminder gebruiken rudimentair maar het werkt goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Gé Brander schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:11:
[...]

Dan kan je beter voor de Action Pack gaan van Microsoft. 400 exclusief BTW maar inclusief alle software en 5 Office 365 licenties.
Action Pack is niet voor particulieren toegankelijk/aan te vragen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1