Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-09-2020
Hoi!
Mijn huisgenoot en ik hebben sinds enkele weken een probleem. Internet laadt websites regelmatig niet. Hij geeft bijvoorbeeld een ERR_CONNECTION_RESET aan. Dit varieert van links via Google en in mails, tot aan gewone websites als ing.nl of zalandol.nl. Het gebeurt echt met bijna alle soorten websites en via alle browsers, er zit geen structuur in wat wel en wat niet. Ook weigert internet soms te downloaden, bijvoorbeeld nummers op Spotify of app-updates.
Het gebeurt via laptops, smartphones (Apple & Android) en tablet.

Aangezien ik in een studentenpand woon, heb ik met onze IT-afdeling contact gehad, maar zij konden mij niet helpen. Ik heb onze router kunnen resetten, DNS aangepast enzovoort.

Ik ben geen IT-kenner, dus ik hoop dat er iemand is die een licht kan schijnen op dit probleem. Zeker als je voor studie bezig bent is het erg frustrerend niet op websites te kunnen.

Thanks!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Klinkt als een verbinding met packetloss. Meten == weten. Dus gooi eens een paar pings open voor een behoorlijke periode en kijk wat je packetloss is (if any). Open een paar cmd vensters (Start -> cmd<enter>) en type daar:
ping -t google.com

En doe dat een paar keer met een paar websites (zalando, whatever). Als het een uur ofzo gelopen heeft druk je CTRL+C en kijk je naar de resultaten en die meld je hier. Dan verwachten we dus iets als:
Ping statistics for 172.217.17.110:
    Packets: Sent = 5, Received = 5, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 6ms, Maximum = 7ms, Average = 6ms

Verder wil ik je vriendelijk verzoeken voortaan onze Quickstart te gebruiken wanneer je een topic opent.

[ Voor 77% gewijzigd door RobIII op 17-04-2019 14:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@emmat welkom op Tweakers.

Je openingspost bevat momenteel helaas niet voldoende voldoende informatie waar we iets mee kunnen. zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je het volgende willen toevoegen:
- Welke provider?
- Hoe zit alles aangesloten?
- Welke apparatuur gebruik je allemaal?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:00
Helemaal met @RobIII eens maar zou ook nog een ping naar het ip adres van jullie router doen (kun je opzoeken door ipconfig /all in dos te tikken en het gateway adres te bakken). om een indicatie te krijgen of het mis gaat tussen de computer en de router of erna.

9/10 gaat het mis tussen de computer en de router (en dan wel draadloos) maar before jumping to conclusions, meten is weten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
rens-br schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:23:
@emmat welkom op Tweakers.

[mbr]Je openingspost bevat momenteel helaas niet voldoende voldoende informatie waar we iets mee kunnen. zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je het volgende willen toevoegen:
- Welke provider?
- Hoe zit alles aangesloten?
- Welke apparatuur gebruik je allemaal?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen[/]
Dank!

Mijn excuses, ik was niet op de hoogte van de Quickstart.
De antwoorden op je vragen:
- Het probleem is dat wij geen eigen provider hebben, en ik dus niet weet "waar ons internet vandaan komt". De andere flats in dit pand zijn via dezelfde provider, via dezelfde modem krijgen we allemaal internet, maar ieder appartement heeft een eigen router.
- Ik weet niet precies waarop je doelt met deze vraag, maar zoals ik hierboven noemde, hebben we een modem. De bedrading verdwijnt in de muur :P
- We hebben 2 laptops, 2 smartphones (iPhone en Android) en een Samsung Tablet. Alle apparatuur ondervinden problemen.

Hopelijk kun je hier wat mee.. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
laurens0619 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:28:
Helemaal met @RobIII eens maar zou ook nog een ping naar het ip adres van jullie router doen (kun je opzoeken door ipconfig /all in dos te tikken en het gateway adres te bakken). om een indicatie te krijgen of het mis gaat tussen de computer en de router of erna.

9/10 gaat het mis tussen de computer en de router (en dan wel draadloos) maar before jumping to conclusions, meten is weten :)
Thanks voor de tip! Ik heb alleen helaas geen idee waaraan ik zou kunnen zien waar het misgaat. Welke dingen moet ik op letten? Of waar moet ik naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
RobIII schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:21:
Klinkt als een verbinding met packetloss. Meten == weten. Dus gooi eens een paar pings open voor een behoorlijke periode en kijk wat je packetloss is (if any). Open een paar cmd vensters (Start -> cmd<enter>) en type daar:
ping -t google.com

En doe dat een paar keer met een paar websites (zalando, whatever). Als het een uur ofzo gelopen heeft druk je CTRL+C en kijk je naar de resultaten en die meld je hier. Dan verwachten we dus iets als:
Ping statistics for 172.217.17.110:
    Packets: Sent = 5, Received = 5, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 6ms, Maximum = 7ms, Average = 6ms

Verder wil ik je vriendelijk verzoeken voortaan onze Quickstart te gebruiken wanneer je een topic opent.
Dag Rob,

Bedankt voor de tip van de Quickstart, hier was ik niet van op de hoogte.
Ik ben met enkele websites bezig in cmd, en heb de volgende resultaten al van één website:

Packets: Sent = 215, Received = 0, Lost = 215 (100% loss),

De andere websites zien er iets meer-belovend uit. Zou je me kunnen vertellen wat er fout gaat bij deze website en of dit op te lossen is?

Thanks!

Zou je voortaan willen reageren op meerdere personen in één post? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 18-04-2019 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens wat meer informatie!
emmat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:04:
[...]

Dank!

Mijn excuses, ik was niet op de hoogte van de Quickstart.
De antwoorden op je vragen:
- Het probleem is dat wij geen eigen provider hebben, en ik dus niet weet "waar ons internet vandaan komt". De andere flats in dit pand zijn via dezelfde provider, via dezelfde modem krijgen we allemaal internet, maar ieder appartement heeft een eigen router.
*Welke* modem dan? Merk + modelnr geven.
Je hebt ook een eigen router blijkbaar. Welke is dat?
- Ik weet niet precies waarop je doelt met deze vraag, maar zoals ik hierboven noemde, hebben we een modem. De bedrading verdwijnt in de muur :P
Hierboven zeg je net dat je een eigen router hebt en een centrale modem. Hoe zit het nou?
emmat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:17:
[...]

Dag Rob,

Bedankt voor de tip van de Quickstart, hier was ik niet van op de hoogte.
Ik ben met enkele websites bezig in cmd, en heb de volgende resultaten al van één website:

Packets: Sent = 215, Received = 0, Lost = 215 (100% loss),

De andere websites zien er iets meer-belovend uit. Zou je me kunnen vertellen wat er fout gaat bij deze website en of dit op te lossen is?

Thanks!
Onze glazen bol is... stuk. Nee, dat kunnen we dus niet op basis van geen informatie.

*Welke* website werkt wel, welke niet? Geef daarbij de IP-adressen waar hij naaroe probeert te pingen.

Verder is het nergens voor nodig (en wordt het ook niet op prijs gesteld) om meerdere keren achter elkaar te posten. Gebruik de 'wijzig'-knop om iets toe te voegen aan je post. Je kunt prima meerdere reacties van anderen quoten binnen een enkele post.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

emmat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:04:
Hebben alle appartementen last deze problemen?

En je hebt dus een router en een modem. Wat is het type nummer daarvan? Hoe staat je wifi ingesteld (kanaal, kanaalbreedte, etc..)
- We hebben 2 laptops, 2 smartphones (iPhone en Android) en een Samsung Tablet. Alle apparatuur ondervinden problemen.
Daarmee begrijp ik dus dat je alles draadloos hebt aangesloten en dus de problemen ook draadloos ervaart. Wat gebeurd er als een van de laptops bedraad aansluit?

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 18-04-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
dion_b schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:26:

*Welke* modem dan? Merk + modelnr geven.
Je hebt ook een eigen router blijkbaar. Welke is dat?

Hierboven zeg je net dat je een eigen router hebt en een centrale modem. Hoe zit het nou?

Onze glazen bol is... stuk. Nee, dat kunnen we dus niet op basis van geen informatie.

*Welke* website werkt wel, welke niet? Geef daarbij de IP-adressen waar hij naaroe probeert te pingen.

Verder is het nergens voor nodig (en wordt het ook niet op prijs gesteld) om meerdere keren achter elkaar te posten. Gebruik de 'wijzig'-knop om iets toe te voegen aan je post. Je kunt prima meerdere reacties van anderen quoten binnen een enkele post.
Ten eerste, mijn excuses voor het posten van meerdere dingen achter elkaar. In mijn optiek was het makkelijker om sommige vragen individueel te beantwoorden enzo.
Ten tweede, ben ik GEEN held in ICT enzovoorts, dus duidelijke vragen en Jip en Janneke taal worden gewaardeerd.

Ik denk dat ik modem en router door elkaar haal. We hebben een eigen kastje, een modem; een Sitecom WLR-3100 v3 001 X3 N300, als dat genoeg info is. Deze is dus aangesloten op een router (denk ik?) waar wij geen toegang tot hebben.

Over IP-adressen... Voor bijvoorbeeld Bol.com, die alleen maar terugkwam met een Request Times Out in de cmd; 185.14.169.113
Zalando.nl: 130.211.9.113
kminomya.com: 104.31.95.1

Hopelijk geeft dit meer info. Zo niet hoor ik graag wat je nog nodig hebt en waar ik het kan vinden. Als ik dusdanig veel verstand had van computers dat ik zelf had kunnen bedenken hoe en waar ik dit probleem kon terugvinden en oplossen, had ik niet op dit forum gezeten ;)
rens-br schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:41:
[...]

Hebben alle appartementen last deze problemen?

En je hebt dus een router en een modem. Wat is het type nummer daarvan? Hoe staat je wifi ingesteld (kanaal, kanaalbreedte, etc..)

Daarmee begrijp ik dus dat je alles draadloos hebt aangesloten en dus de problemen ook draadloos ervaart. Wat gebeurd er als een van de laptops bedraad aansluit?
Nee, alleen ons appartement heeft dit probleem helaas.
We zitten op kanaal 13, met een 40 MHZ kanaalbreedte.
Ja, het is altijd wireless. Ik heb geen internetkabel ter beschikking om dit te proberen. Ik zal eens rondvragen of ik er een kan lenen om te testen! Bedankt voor deze tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

emmat schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:07:
Ten eerste, mijn excuses voor het posten van meerdere dingen achter elkaar. In mijn optiek was het makkelijker om sommige vragen individueel te beantwoorden enzo.
Het topic wordt er enorm lang van en zeker voor de mobiele bezoekers is het veel scrolwerk als er veel berichten in staan (terwijl dat dus prima in één bericht kan)
We hebben een eigen kastje, een modem; een Sitecom WLR-3100 v3 001 X3 N300, als dat genoeg info is. Deze is dus aangesloten op een router (denk ik?) waar wij geen toegang tot hebben.
Het is net andersom. De volgorde is meestal internet -> Modem -> Router -> Eigen apparatuur.

Die Sitecom is al wel een oud beestje. Zou opzich niet uit mogen maken, maar het kan ook zomaar zo zijn dat hij zijn langste adem aan het uiblazen is.
Dan kan je 'onbekende verbinding en apparatuur' in ieder geval uitsluiten.
Ja, het is altijd wireless. Ik heb geen internetkabel ter beschikking om dit te proberen. Ik zal eens rondvragen of ik er een kan lenen om te testen! Bedankt voor deze tip in ieder geval!
Met het kanaal is opzich niks mis, maar het is beter om het te zetten op 1, 6 of 11. Dat zijn de kanalen die elkaar niet overlappen namelijk Daarnaast is de bandbreedte van 40Mhz ook te breed. Daarmee veroorzaak je alleen maar meer storing. Zet je kanaal eens vast op 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20Mhz.

Nu we het toch over wifi hebben. Hoeveel wifinetwerken heb je in de buurt zitten? En op welke kanalen zitten die? Je kan dit controleren met de app Wifi Analyzer.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 18-04-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

emmat schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat ik modem en router door elkaar haal. We hebben een eigen kastje, een modem; een Sitecom WLR-3100 v3 001 X3 N300, als dat genoeg info is. Deze is dus aangesloten op een router (denk ik?) waar wij geen toegang tot hebben.
Hoogbejaard, maar an sich zou het moeten werken. Het doet alleen 2.4GHz, wat in drukke gebieden bijna niet werkend te krijgen is. Maar dat zou voor alle websites moeten gelden, niet alleen voor een paar.
Over IP-adressen... Voor bijvoorbeeld Bol.com, die alleen maar terugkwam met een Request Times Out in de cmd; 185.14.169.113
Zalando.nl: 130.211.9.113
kminomya.com: 104.31.95.1
OK. Zijn dit allemaal sites waar je problemen mee hebt? Heb je dan ook een paar sites waar het wel goed gaat? (naam+IP)
[...]

40MHz is zoals gezegd een no-no. Zonder al te diep in de techniek te duiken schiet je jezelf in de voet ermee in bewoonde gebieden, want je smeert je zendvermogen uit over twee keer zoveel frequenties, waardoor je signaalsterkte halveert. Komt bij dat je onnodig overlapt met andere netwerken en dat je niet netjes met de buren kunt samenwerken. Wil je 40MHz of meer draaien, dan heb je een AP nodig die ook 5GHz aankan (WiFi-ac bijvoorbeeld).

Inderdaad in 2.4GHz altijd 20MHz nemen, en bijna altijd kanaal 1, 6 of 11 pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmat
rens-br schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:36:
[

Met het kanaal is opzich niks mis, maar het is beter om het te zetten op 1, 6 of 11. Dat zijn de kanalen die elkaar niet overlappen namelijk Daarnaast is de bandbreedte van 40Mhz ook te breed. Daarmee veroorzaak je alleen maar meer storing. Zet je kanaal eens vast op 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20Mhz.

Nu we het toch over wifi hebben. Hoeveel wifinetwerken heb je in de buurt zitten? En op welke kanalen zitten die? Je kan dit controleren met de app Wifi Analyzer.
dion_b schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:54:

40MHz is zoals gezegd een no-no. Zonder al te diep in de techniek te duiken schiet je jezelf in de voet ermee in bewoonde gebieden, want je smeert je zendvermogen uit over twee keer zoveel frequenties, waardoor je signaalsterkte halveert. Komt bij dat je onnodig overlapt met andere netwerken en dat je niet netjes met de buren kunt samenwerken. Wil je 40MHz of meer draaien, dan heb je een AP nodig die ook 5GHz aankan (WiFi-ac bijvoorbeeld).

Inderdaad in 2.4GHz altijd 20MHz nemen, en bijna altijd kanaal 1, 6 of 11 pakken.
Helaas heeft het wisselen naar 20MHz en op een ander kanaal gaan zitten niet mogen baten.
Er zijn nog 12 andere netwerken in de buurt, dus inderdaad flink wat.
dion_b schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:54:

OK. Zijn dit allemaal sites waar je problemen mee hebt? Heb je dan ook een paar sites waar het wel goed gaat? (naam+IP)
bol.com en kminomya tot nu toe altijd, zalando regelematig, maar niet altijd.

Technisch gezien zou het dus ook echt aan het sitecom kastje liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

emmat schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:05:
[...]

[...]

Helaas heeft het wisselen naar 20MHz en op een ander kanaal gaan zitten niet mogen baten.
Er zijn nog 12 andere netwerken in de buurt, dus inderdaad flink wat.
12 "flink wat"? Ik zie hier 49 in de 2.4GHz :o

Punt is dat het aantal en zelfs de signaalsterkte waarmee je ze ziet niet echt veel zegt. Je hebt erg weinig last van een netwerk dat oersterk binnen komt, terwijl een zwak netwerkje waar veel verkeer is veel erger overlast kan veroorzaken, zeker als het op een onhandig kanaal zit (iets anders dan 1, 6 of 11).

Als wisselen van kanaal helemaal niets uitmaakt zegt dat wel wat: het probleem zit waarschijnlijk niet primair in de lucht - want dan zou je minimaal een verandering verwachten.
[...]

bol.com en kminomya tot nu toe altijd, zalando regelematig, maar niet altijd.
Dus alle websites vertonen bij tijd en wijlen problemen?
Technisch gezien zou het dus ook echt aan het sitecom kastje liggen?
Ho ff... dat is ZEER voorbarig. Ja, het is bejaard, nee het ondersteunt geen DFS, nee, ik zou het anno 2019 (of trouwens toen het nieuw was) nooit aangeraden hebben. Maar dat wil nog niet zeggen dat het oorzaak is van je problemen.

Hierboven is al aangeraden om bedraad te testen. Totdat je dat gedaan hebt is iedere conclusie voorbarig. De simpelste bedrade test kun je sowieso doen - je hebt minstens een netwerkkabel, namelijk degene die in de WAN-poort van je router gaat. Steek die eens rechtstreeks in je laptop. Ervaar je dan dezelfde problemen of niet.

Zo niet: ja, die router is gaar. Vervangen.
Zo ja: probleem zit buiten jouw kamer. Dat zal je provider (wie dan ook dat is...) moeten oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Ik ben het eens met @dion_b: probeer sowieso even je laptop met een kabel te verbinden om te zien of het een draadloos internetprobleem is (dan zou bekabeld prima moeten werken) of een router-probleem (dan zou bekabeld net zo slecht moeten werken).

In mijn ervaring geven de wat oudere Sitecom routers vaak probleem, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.
Meten = weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Die helpdesk waar je contact mee gehad hebt maakt zich er wel erg gemakkelijk vanaf. Betaal je de huur inclusief internet diensten? Waarom neem je geen contact op met de huisbaas. Het klinkt alsof dit ooit professioneel geinstalleerd is dan zou er - in theorie - een beheer partij moeten zijn die aangestuurd kan worden door je huisbaas (of technisch beheerder oid).

Verder +1 voor het bedraad testen.

Kasper
Pagina: 1