Wat is stiller? 10x WD RED 6TB of 6x random 12TB?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:11
Ik heb momenteel 8x WD RED 4TB en moet deze binnenkort vervangen.

Nu weet ik dat alle HDDs van 8TB of groter luider zijn als ze niet idlen (https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=15108). De WD RED 6TB is maw de grootste "stille" HDD. Maar veel "stille" HDDs kunnen in totaal wel luider zijn dan minder "luide" HDDs.
Echt stille 12TB HDDs bestaan bij mijn weten niet (ze zijn allemaal 7200rpm), dus daar kijk ik gewoon naar de goedkoopste, Seagate Exos momenteel.

Ik weet echter niet goed hoe ik kan uitzoeken wat het verschil zou zijn. Ik veronderstel dat 6x 12TB schijven nog wel iets luider zullen zijn, maar vraag me af of het een groot verschil is...

• Nekronimus
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 01:07
Onlangs 2x WD Mybook 8TB gekocht (150€ Incl verzending via prime op Amazon.de, gespot via geizhals.eu) en uit de USB 3 behuizing gehaald om te gebruiken als interne schijven. Dit zijn white label WD80EZAZ helium, 5400rpm schijven met 256MB cache (volgens sommigen herlabelde HGST schijven). Ze zijn stil en toch performant. 3 jaar garantie. Evenlang als WD reds dus met enig verschil dat de TLER standaard uit staat (en niet op 7 seconden) en dus niet ideaal voor bepaalde raid configuraties. Valt te configureren met smartctl maar instellingen gaat verloren na reset. Seagate vermijden als je kan..

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 16:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb een 6*10TB WD red's draaien in mijn Synology (DS1817+ @ raid 6), schijven zijn stil maar niet onhoorbaar. Heb eea in een (ongebruikte) slaapkamer draaien en hoor daar verder niets van in mijn eigen slaapkamer b.v..

Had hiervoor 4*6TB HGST 7200rpm hdd's draaien die behoorlijk luidruchtig waren (tikte af en toe ook gek). Ben persoonlijk wel van mening dat je beter voor wat grotere hdd's kunt gaan.

Snelheid van de HDD's is in veel gevallen niet zo relevant, zeker voor "thuis gebruik" waarbij de Gbit netwerkverbinding eigenlijk altijd de beperking is helaas.