Alternatief voor Raspberry Pi 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 20:06
Mijn vraag:

Momenteel gebruik ik een Raspberry Pi 3 al met tevredenheid een aantal jaren.
Echter wil ik graag gebruik maken van een sata aansluiting en de mogelijkheid ervan op te starten,
Om eigenlijk bevrijd te zijn van sdkaartjes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pihole, Domoticz, Websever, Samba

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Orange Pi, Banana Pi M1,

Echter kan ik vrij weinig relevante zaken vinden over hoe de ondersteuning is op het vlak van opstarten van sata of emmc..
Heeft iemand ervaringen met andere platformen dan de raspbarry?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je al eens een sata-usb converter overwogen? Als de pi ervan kan booten, maar dat kan volgens mij wel (edit: jep het kan: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md)

Zo'n unit is wat groot maar je hebt ook subtielere: https://www.alternate.nl/...tion/html/product/1235916

ik vind een pi juist wel charmant vanwege goede software-verkrijgbaarheid, laag stroomverbruik, vrij standaard en onboard wifi+nic.

[ Voor 75% gewijzigd door Boudewijn op 17-04-2019 21:28 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Boudewijn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:27:
Heb je al eens een sata-usb converter overwogen? Als de pi ervan kan booten, maar dat kan volgens mij wel (edit: jep het kan: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md)

Zo'n unit is wat groot maar je hebt ook subtielere: https://www.alternate.nl/...tion/html/product/1235916

ik vind een pi juist wel charmant vanwege goede software-verkrijgbaarheid, laag stroomverbruik, vrij standaard en onboard wifi+nic.
Ik heb 2 verschillende sata naar usb converters gebruikt. Maar niet werkend gekregen. Vanaf usbflash drive geen probleem.

Vandaar dat mijn oog op de orange pi pc.plus gevallen is welke emmc onboard heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik heb een pi3b en een pi3b+ nnet een een simpele Chinese usb sata behuizing draaien. Als schijfje een oer intel SSD.

Deze om precies te zijn:
https://www.banggood.com/...-3_0-Cable-p-1021994.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je kijkt naar de documentatie, dan vind ik hier (link) dat de Pi USB 2.0 heeft. Die heeft een snelheid van 480 Mbit/s. Verder worden onder issues problemen met USB3.0 gemeld.

Is Sata dan niet overkill in de zin dat een goede SD-kaart al het maximale uit USB 2.0 haalt?

https://www.raspberrypi.o...usb/README.md#knownissues

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 14:17
Tja denk dat een sata schijf overkill is.
Is het geen idee een kwaliteit samsung sd kaartje aan te schaffen? En als het om opslag gaat een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Torac schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:31:
Tja denk dat een sata schijf overkill is.
Is het geen idee een kwaliteit samsung sd kaartje aan te schaffen? En als het om opslag gaat een nas?
Dat zou inderdaad een optie zijn, Maar een kwaliteit kaart van Samsung kost net zoveel als een systeem met 8gb emmc geheugen. Dat staat me iets tegen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Is het eventueel een alternatief om via een USB stick te werken in plaats van SD?
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Let vooral even op de waarschuwingen.

Mocht je dit niet willen, dan kun je er nog voor kiezen om dingen zoals databases met veel lees en schrijf acties op een NAS te plaatsen. In jouw setup zal vooral Domoticz nogal veel lees en schrijf acties kunnen doen. Zeker als je met MQTT of DSMR werkt. Sowieso kun je jouw setup nog afzekeren door de, relevante en te behouden, mappen te syncen naar een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wachten op de Pi4 :? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
foekie01 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:17:
Is het eventueel een alternatief om via een USB stick te werken in plaats van SD?
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Let vooral even op de waarschuwingen.

Mocht je dit niet willen, dan kun je er nog voor kiezen om dingen zoals databases met veel lees en schrijf acties op een NAS te plaatsen. In jouw setup zal vooral Domoticz nogal veel lees en schrijf acties kunnen doen. Zeker als je met MQTT of DSMR werkt. Sowieso kun je jouw setup nog afzekeren door de, relevante en te behouden, mappen te syncen naar een NAS.
Is de Pi wel geschikt voor Domoticz?
-edit: ik weet het dus echt niet. En aangezien TS nogal wat erop wil installeren, is dan een kleine tower niet beter?

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 18-04-2019 13:41 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Eusebius schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:39:
[...]

-edit: ik weet het dus echt niet. En aangezien TS nogal wat erop wil installeren, is dan een kleine tower niet beter?
Domoticz draait perfect op een Pi. Ik heb het al ruim een jaar op een Zero W draaien zonder problemen die aan Domoticz te wijten zijn.
De wifi-verbinding met m'n router valt regelmatig weg en de enige manier om dat te herstellen is een harde reboot van de Pi...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:31:
[...]

Domoticz draait perfect op een Pi. Ik heb het al ruim een jaar op een Zero W draaien zonder problemen die aan Domoticz te wijten zijn.
De wifi-verbinding met m'n router valt regelmatig weg en de enige manier om dat te herstellen is een harde reboot van de Pi...
Alleen domoticz of meer? TS heeft het over 'Pihole, Domoticz, Websever, Samba'. Straks wil'ie er ook nog Asteriks, een thuis-Spotify en private clouddienst opzetten :)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Juist de Raspberry Pi heeft prima ondersteuning om te booten vanaf USB.

De SBC's met SATA aansluiting hebben 9 van de 10 keer gewoon een onboard usb-sata bridge, ipv een native SATA interface. Daar schiet je dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Samda draait er standaard bij naast en geeft nauwelijks extra belasting, zeker niet op een Pi3. Domoticz kost ook nauwelijks CPU-kracht.
Webserver kan, mits je geen zware serverside taken gaat draaien.

Mijn Pi ZeroW zit op zo'n 12,5% CPU belasting, met iedere 3 uur een piekje richting 50% (uit mijn hoofd doet hij dan een dump van de data van mijn zonnepanelen naar pvoutput.org). Ik heb ook kort PiHole erop gehad en dat ging eigenlijk ook goed, maar gaf de wifi-verbinding problemen (2,4 GHz en onstabiele verbinding zijn geen goede combinatie voor een DNS-server).

Private cloud gaat ook nog wel, Asteriks en thuis-spotify zou ik wegblijven (te CPU-intensief).

De Pi3 kan stiekem best veel aan, zeker als er geen GUI op draait. En als de Pi4 eindelijk als 64bit komt, nemen de mogelijkheden alleen nog maar verder toe.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Eusebius schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:39:
[...]

Ja. Ook de andere servers kan prima. TS geeft aan problemen te hebben met de SD kaart, niet met de performance van de pi zelf. CPU is hier dan ook niet aan de orde, maar wel de read/writes op de SD kaart.

Praktisch voorbeeld: mijn enige ooit gesloopte SD kaart i.c.m. een pi is gebeurd toen ik door een verkeerde config ontzettend veel ging lezen en schrijven op de SD kaart. Tel daar een volgelopen SD kaart bij op (door het vele schrijven - log bestand liep ook vol) waardoor OS moeite had te draaien en toen was ie na een week of 2 kapot. User error 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
deepbass909 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:44:
Samda draait er standaard bij naast en geeft nauwelijks extra belasting, zeker niet op een Pi3. Domoticz kost ook nauwelijks CPU-kracht.
Webserver kan, mits je geen zware serverside taken gaat draaien.

Mijn Pi ZeroW zit op zo'n 12,5% CPU belasting, met iedere 3 uur een piekje richting 50% (uit mijn hoofd doet hij dan een dump van de data van mijn zonnepanelen naar pvoutput.org). Ik heb ook kort PiHole erop gehad en dat ging eigenlijk ook goed, maar gaf de wifi-verbinding problemen (2,4 GHz en onstabiele verbinding zijn geen goede combinatie voor een DNS-server).

Private cloud gaat ook nog wel, Asteriks en thuis-spotify zou ik wegblijven (te CPU-intensief).

De Pi3 kan stiekem best veel aan, zeker als er geen GUI op draait. En als de Pi4 eindelijk als 64bit komt, nemen de mogelijkheden alleen nog maar verder toe.
Qua rekening kracht is een P3 ruimvoldoende, Dat is het probleem niet.
Alleen interne opslag zou fijn zijn.
Dus ik heb inmiddels een Orange Pi PC Plus besteld met 8gb onboard storage.
Ik ga hierop armbian draaien. Ik ben heel benieuwd naar hoe dat gaat, Qua kosten is het een fractie van een pi3b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-07 15:18
Wil je je ervaringen delen? Ik heb ook 4 pi's draaien, en houdt altijd m'n hart vast of er niet een SD sneuvelt bij een stroomstoring of iets dergelijks. Ik vind de pi's geweldig, maar de afhankelijkheid van de SD kaart vind ik echt minpuntje.

Het zou tof zijn als de pi4 inderdaad een sata aansluiting heeft. Dan kan een backup-nas een leuke optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
ZatarraNL schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:04:
Wil je je ervaringen delen? Ik heb ook 4 pi's draaien, en houdt altijd m'n hart vast of er niet een SD sneuvelt bij een stroomstoring of iets dergelijks. Ik vind de pi's geweldig, maar de afhankelijkheid van de SD kaart vind ik echt minpuntje.

Het zou tof zijn als de pi4 inderdaad een sata aansluiting heeft. Dan kan een backup-nas een leuke optie zijn.
Zeker. Zoals het nu lijkt komt hij eerste week in mei binnen. Heb direct een heatsink bij besteld. Want ze kunnen wel warm worden zonder. 70 schijnt normaal te zijn zonder heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 11:08
Kijk eens bij Odroid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Wel eens gedaan. Maar ik vrees de ondersteuning. Er gaat niets boven de ondersteuning en community van de raspberry pi.

Maar als je ervaring hebt met Odroid, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Het ligt er helemaal aan wat je nodig hebt, als "ubniverseel" OS draai ik al tijden Armbian op mijn orange pi doosjes. En dat bevalt eigenlijk prima.
https://www.armbian.com/

Ook defecte SD's heb ik eigenlijk geen last van, en ik draai het gros met sandisk kaarjtes van de action.

Ook domoticz draait gewoon op de Orange pi, in mijn geval een alweer wat ouder orange pi PC, en die trekt dat eigenlijk prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 28-04-2019 18:58 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het enige 'nadeel' van Armbian wat ik tot nu toe ondervonden heb, is dat vrijwel alle "pi" software uitgaat van Raspbian als basis. Dat gaat vrijwel altijd goed, maar van de week had ik issues met dependencies die min of meer onoplosbaar leken te zijn, uiteindelijk gekozen om een ander stuk software met dezelfde functionaliteit te gebruiken.

Welke software wil dr nou weer gelijktijdig 2 verschillende specifieke outdated versies van OpenSSL?! (Bovenop nog een stuk of 20 andere dependencies waarvoor de beschikbare versies te oud of te nieuw waren.)
Zelfs Aptitude kwam er niet uit, die kwam met de oplossing "dan installeer je die software toch lekker niet?" :')

SD kaartjes gebruik ik de Samsung EVO+ voor, die kwamen (toen ik ze kocht) als beste uit de test voor read/write *en* levensduur in dit soort toepassingen, en draait al een paar jaar probleemloos 24/7.

De Orange Pi Zero die ik heb heeft een stukje flash geheugen dr op zitten die ook bootbaar is, in theorie zou je daar de bootloader op kunnen zetten en vanaf een netwerkschijf, USB Sata schijf, of wat dan ook verder booten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:36
Ik heb momenteel twee rpi3 draaien met domoticz. Eentje met een SSD van 60gB. De ander met een USB Stick van 16gB. Deze draaien nu allebei vlekkeloos. Ik heb voorheen drie Samsung evo kaartjes kapot gedraaid op deze rpi's. Waarom deze kapot zijn gegaan heb ik niet kunnen achterhalen.

Het lijkt erop dat de rpi met de ssd sneller reageert dan die rpi met de usb stick. Mij lijkt een SSD robuuster dan een usb stick die toch niet bedoeld is om continue in gebruik te zijn. De led op de stick knippert namelijk de hele tijd. Voor de prijs van een halve rpi heb ik nu nog een tweede ssd aangeschaft om de tweede rpi ook op een SSD over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Defecte SD kaartjes zijn voor mij de reden om over te stappen naar een alternatief. Ik heb uiteindelijk een Chinese MiniPC gekocht. Het draait prima, maar ik zou eenieder toch adviseren om een soortgelijke NUC in Nederland te kopen vanwege wachttijd, douanekosten en garantie.

Ik zag deze laatst voorbij komen. Vooralsnog niet in stock, maar wel interessant:
https://dlidirect.com/pro...pi?variant=21343701794921
Voor dat bedrag wil ik het sowieso wel proberen ;)

[ Voor 65% gewijzigd door jbr op 05-05-2019 08:39 ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Chris96 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:30:
Om eigenlijk bevrijd te zijn van sdkaartjes.
Na de zoveelste gesneuvelde SD kaart en een eveneens gesneuvelde USB-stick (nota bene de voor een Pi aangeraden Sandisk Cruzer (?) ) heb ik tijdens Black Friday een USB SSD gekocht. Werkt prima en is, anders dan een SD kaart of USB stick, ook bedoeld voor intensief gebruik :) Had er wel een 3A adapter bij nodig, ivm undervoltage meldingen.

Ik zou de oplossing in deze richting zoeken, en niet in goedkope Chinese Pi-clones.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Thijsmans schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Na de zoveelste gesneuvelde SD kaart en een eveneens gesneuvelde USB-stick (nota bene de voor een Pi aangeraden Sandisk Cruzer (?) ) heb ik tijdens Black Friday een USB SSD gekocht. Werkt prima en is, anders dan een SD kaart of USB stick, ook bedoeld voor intensief gebruik :) Had er wel een 3A adapter bij nodig, ivm undervoltage meldingen.

Ik zou de oplossing in deze richting zoeken, en niet in goedkope Chinese Pi-clones.
Ik heb inmiddels al een vervanging besteld. Ik zie Orange Pi niet als een kloon, Maar als een verbetering.
De Orange Pi community groeit al redelijk en je kan er gewoon Rasbian en Armbian op draaien.
Voor de kosten ben ik benieuwd hoe goed ze zijn. Als je nooit iets probeert leer je nooit iets 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:10
Ik ben erg gecharmeerd van friendlyarm, van ijzeren kastjes met oled display tot sata en nvme en uitbreidingen. Tel daarbij de iot sets op tegen een hele schappelijke prijs en de avonden zijn gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Chris96 schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:08:
Zoals het nu lijkt komt hij eerste week in mei binnen. Heb direct een heatsink bij besteld. Want ze kunnen wel warm worden zonder. 70 schijnt normaal te zijn zonder heatsink.
Heb je hem al binnen? Kun je al ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
ZatarraNL schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:49:
[...]

Heb je hem al binnen? Kun je al ervaringen delen?
Zou deze week binnen moeten rollen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Hij is binnen. Ik ga er aankomende dagen mee aan de gang.
Wat ik al wel zeggen kan is dat het aan te raden is er een heatsink op te zetten.
En dat je rekening moet houden met invoer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
Mijn eerste ervaringen zijn positief. Armbian werkt er uitstekend op. Er is ook een hap klare android versie voor. Maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Raspi-config vs armbian-config.
https://armbian-documenta...ser-Guide_Armbian-Config/

Deze tool van armbian is vele malen uitgebreider dan die van raspbian. Packages als pihole oa met 1 klik installeren. Maar ook zaken als wifi en Bluetooth kan je vanuit hier installeren.

8gb emmc is eigenlijk ruim voldoende al is er ook een variant met 16gb. Er zit een losse wifi antenne op voor betere bereik en dat merk je goed. Eigenlijk behalve het stroom verbruik en de warmte heb ik nog geen nadelen kunnen vinden behalve dat armbian wel even wennen is.

Zonder heatsink zou ik de soc eigenlijk niet uit de low powerstate halen. Dan zit je al gauw op 60+ graden zonder behuizing. Gelukkig leveren ze een voeding met dc otg jack mee.

Ik ga nog een uitgebreidere review schrijven met foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris96 op 20-05-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dank voor de info. Ik ga het overwegen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:27

icecreamfarmer

en het is

Bij mij is SD kaart er vandaag ook aan gegaan.
En ik vond de hele installatie ook al instabiel met elke maand wel één of ander probleem waarbij ik de stroom eruit moest trekken om het werkend te krijgen.
Hij draait Domoticz, PiHole en Wireguard.

Dilemma is nu om een Pi4 te halen met ssd case of gewoon een tweedehands thin client.
Voor mijn 3b+ krijg ik geen cases gevonden voor een SSD.
Nadelen van een 4 is dat hij en 2x zo duur is als een thin client en bijna de helft zo snel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
icecreamfarmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:53:
Bij mij is SD kaart er vandaag ook aan gegaan.
En ik vond de hele installatie ook al instabiel met elke maand wel één of ander probleem waarbij ik de stroom eruit moest trekken om het werkend te krijgen.
Hij draait Domoticz, PiHole en Wireguard.

Dilemma is nu om een Pi4 te halen met ssd case of gewoon een tweedehands thin client.
Nadelen van een 4 is dat hij en 2x zo duur is als een thin client en bijna de helft zo snel.
Wat draai je er zoal op? Sinds mijn laatste post mei 2019. Draait mijn orange pi perfect zonder problemen.
Ik kan iedereen het aanraden ipv een rpi met sd kaart.
Behuizing kan je online bestellen. Of als je een SSD wil aansluiten er 1 printen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris96 op 28-02-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
icecreamfarmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:53:
Domoticz heb ik op de bovengenoemde orange jaren gedraaid, maar ook op een pi3 met een SSD in een USB naar SATA doosje.
Tegenwoordig draai ik Hass op een pi4 op de zelfde manier. Let wel op dat de USB3 boot van de pi4 een tikje picky is wbt sata controllers, check even welke lekker werken, er zweeft ergens een lijstje rond.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1