Ik heb een probleem, en ik probeer er achter te komen welke van mijn apparaten er voor zorgt dat het niet lekker loopt.
Ik probeer 4K films af te spelen op mijn TV, maar hij is continue aan het bufferen en trekt het dus niet.
Het afspelen en opslaan van de data gaat als volgt :
Ik heb een NAS (WD My Cloud Pro PR4100 met 16TB aan opslag).
De NAS fungeert ook als PLEX Server, maar enkel voor 'normale' films, niet voor de 4K films.
Dit had ik zo ingesteld omdat ik dacht dat het bufferen aan de NAS lag, dat die het niet aan kon, ondanks dat WD zeggen dat de NAS het wel kan*. Twijfel nu dus of het door de NAS komt of door een ander iets in me setup
De PLEX Server voor de 4K films, draait op een PC, niet bijzonder, i5, 16GB RAM, GTX970.
De data staat allemaal op de NAS, dus ook de 4K films.
TV is een Samsung UE55HU7500, relatief 'oud' model, maar kan gewoon 4K aan, ook op bv Netflix geen probleem.
Chromecast Ultra voor casten van de 4K films van PLEX.
Telefoon om te casten : Pocophone F1.
alle apparaten (NAS, PC, Chromecast Ultra) zijn bedraad met CAT5e of CAT6 kabels, en zitten op gigabit netwerk.
Als ik een film wil kijken, open ik de PLEX app op mijn telefoon, selecteer ik de film die ik wil kijken en begint hij met spelen op de telefoon, dit gaat zonder problemen vlekkeloos. Volgens de PLEX Server backend op de PC gaat dit zonder transcoding o.i.d.
Zodra ik dan de film cast naar de Chromecast Ultra, gaat het mis en begint alles te transcoden.
Video van HEVC naar H264 en audio van AC3 naar AAC.
Ik heb overigens geen versterker, enkel een soundbar + woofer van Samsung, niks bijzonders.
De gegevens van de film zijn deze :
Codec HEVC
Bitrate 59963 kbps
Taal English
Bit Depth 10
Chroma Subsampling 4:2:0
Color Range tv
Color Space bt2020nc
Frame Rate 23.976 fps
Height 2160
Niveau 5.1
Profile main 10
Ref Frames 1
Titel MPEG-H HEVC Video / 57126 kbps / 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 10 bits / HDR10 / BT.2020
Width 3840
Codec TRUEHD
Kanalen 8
Taal English
Audio Channel Layout 7.1
Bit Depth 24
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Dolby TrueHD/Atmos Audio / 7.1 / 48 kHz / 2679 kbps / 16-bit
Codec AC3
Kanalen 6
Bitrate 448 kbps
Taal English
Audio Channel Layout 5.1(side)
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Compatibility Track / Dolby Digital Audio / 5.1 / 48 kHz / 448 kbps
Nu is mijn vraag, waarom alles gaat transcoden ? Komt dat door de chromecast of door de TV?
Ik wil graag gewoon 4K films kunnen kijken, en ben aan het overwegen om een Nvidia Shield TV te halen om dit te kunnen doen aangezien ik daar erg veel goede verhalen over lees.
Maar ik snap niet waar het aan ligt, aan de Chromecast of de TV. Als het aan de TV ligt heeft het natuurlijk geen nut om de Shield te hebben, omdat die dezelfde problemen zal hebben en alles moet gaan transcoden, al kan die het wellicht beter aan dan de PC die het nu moet doen omdat die Shield daar voor is gemaakt. Maar het mooiste zou zijn als het alles gewoon kan doorvoeren.
Hopelijk kan iemand mij vertellen wat in mijn setup de beperkende factor is.
Alvast bedankt en excuus voor de lap tekst!
* https://www.wd.com/nl-nl/features/plex-media-server.html
Ik probeer 4K films af te spelen op mijn TV, maar hij is continue aan het bufferen en trekt het dus niet.
Het afspelen en opslaan van de data gaat als volgt :
Ik heb een NAS (WD My Cloud Pro PR4100 met 16TB aan opslag).
De NAS fungeert ook als PLEX Server, maar enkel voor 'normale' films, niet voor de 4K films.
Dit had ik zo ingesteld omdat ik dacht dat het bufferen aan de NAS lag, dat die het niet aan kon, ondanks dat WD zeggen dat de NAS het wel kan*. Twijfel nu dus of het door de NAS komt of door een ander iets in me setup
De PLEX Server voor de 4K films, draait op een PC, niet bijzonder, i5, 16GB RAM, GTX970.
De data staat allemaal op de NAS, dus ook de 4K films.
TV is een Samsung UE55HU7500, relatief 'oud' model, maar kan gewoon 4K aan, ook op bv Netflix geen probleem.
Chromecast Ultra voor casten van de 4K films van PLEX.
Telefoon om te casten : Pocophone F1.
alle apparaten (NAS, PC, Chromecast Ultra) zijn bedraad met CAT5e of CAT6 kabels, en zitten op gigabit netwerk.
Als ik een film wil kijken, open ik de PLEX app op mijn telefoon, selecteer ik de film die ik wil kijken en begint hij met spelen op de telefoon, dit gaat zonder problemen vlekkeloos. Volgens de PLEX Server backend op de PC gaat dit zonder transcoding o.i.d.
Zodra ik dan de film cast naar de Chromecast Ultra, gaat het mis en begint alles te transcoden.
Video van HEVC naar H264 en audio van AC3 naar AAC.
Ik heb overigens geen versterker, enkel een soundbar + woofer van Samsung, niks bijzonders.
De gegevens van de film zijn deze :
Codec HEVC
Bitrate 59963 kbps
Taal English
Bit Depth 10
Chroma Subsampling 4:2:0
Color Range tv
Color Space bt2020nc
Frame Rate 23.976 fps
Height 2160
Niveau 5.1
Profile main 10
Ref Frames 1
Titel MPEG-H HEVC Video / 57126 kbps / 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 10 bits / HDR10 / BT.2020
Width 3840
Codec TRUEHD
Kanalen 8
Taal English
Audio Channel Layout 7.1
Bit Depth 24
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Dolby TrueHD/Atmos Audio / 7.1 / 48 kHz / 2679 kbps / 16-bit
Codec AC3
Kanalen 6
Bitrate 448 kbps
Taal English
Audio Channel Layout 5.1(side)
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Compatibility Track / Dolby Digital Audio / 5.1 / 48 kHz / 448 kbps
Nu is mijn vraag, waarom alles gaat transcoden ? Komt dat door de chromecast of door de TV?
Ik wil graag gewoon 4K films kunnen kijken, en ben aan het overwegen om een Nvidia Shield TV te halen om dit te kunnen doen aangezien ik daar erg veel goede verhalen over lees.
Maar ik snap niet waar het aan ligt, aan de Chromecast of de TV. Als het aan de TV ligt heeft het natuurlijk geen nut om de Shield te hebben, omdat die dezelfde problemen zal hebben en alles moet gaan transcoden, al kan die het wellicht beter aan dan de PC die het nu moet doen omdat die Shield daar voor is gemaakt. Maar het mooiste zou zijn als het alles gewoon kan doorvoeren.
Hopelijk kan iemand mij vertellen wat in mijn setup de beperkende factor is.
Alvast bedankt en excuus voor de lap tekst!
* https://www.wd.com/nl-nl/features/plex-media-server.html