Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:38
Ik heb een probleem, en ik probeer er achter te komen welke van mijn apparaten er voor zorgt dat het niet lekker loopt.

Ik probeer 4K films af te spelen op mijn TV, maar hij is continue aan het bufferen en trekt het dus niet.

Het afspelen en opslaan van de data gaat als volgt :

Ik heb een NAS (WD My Cloud Pro PR4100 met 16TB aan opslag).

De NAS fungeert ook als PLEX Server, maar enkel voor 'normale' films, niet voor de 4K films.
Dit had ik zo ingesteld omdat ik dacht dat het bufferen aan de NAS lag, dat die het niet aan kon, ondanks dat WD zeggen dat de NAS het wel kan*. Twijfel nu dus of het door de NAS komt of door een ander iets in me setup

De PLEX Server voor de 4K films, draait op een PC, niet bijzonder, i5, 16GB RAM, GTX970.

De data staat allemaal op de NAS, dus ook de 4K films.

TV is een Samsung UE55HU7500, relatief 'oud' model, maar kan gewoon 4K aan, ook op bv Netflix geen probleem.

Chromecast Ultra voor casten van de 4K films van PLEX.

Telefoon om te casten : Pocophone F1.

alle apparaten (NAS, PC, Chromecast Ultra) zijn bedraad met CAT5e of CAT6 kabels, en zitten op gigabit netwerk.

Als ik een film wil kijken, open ik de PLEX app op mijn telefoon, selecteer ik de film die ik wil kijken en begint hij met spelen op de telefoon, dit gaat zonder problemen vlekkeloos. Volgens de PLEX Server backend op de PC gaat dit zonder transcoding o.i.d.
Zodra ik dan de film cast naar de Chromecast Ultra, gaat het mis en begint alles te transcoden.
Video van HEVC naar H264 en audio van AC3 naar AAC.

Ik heb overigens geen versterker, enkel een soundbar + woofer van Samsung, niks bijzonders.

De gegevens van de film zijn deze :

Codec HEVC
Bitrate 59963 kbps
Taal English
Bit Depth 10
Chroma Subsampling 4:2:0
Color Range tv
Color Space bt2020nc
Frame Rate 23.976 fps
Height 2160
Niveau 5.1
Profile main 10
Ref Frames 1
Titel MPEG-H HEVC Video / 57126 kbps / 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 @ Level 5.1 @ High / 10 bits / HDR10 / BT.2020
Width 3840

Codec TRUEHD
Kanalen 8
Taal English
Audio Channel Layout 7.1
Bit Depth 24
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Dolby TrueHD/Atmos Audio / 7.1 / 48 kHz / 2679 kbps / 16-bit

Codec AC3
Kanalen 6
Bitrate 448 kbps
Taal English
Audio Channel Layout 5.1(side)
Sampling Rate 48000 Hz
Titel Compatibility Track / Dolby Digital Audio / 5.1 / 48 kHz / 448 kbps

Nu is mijn vraag, waarom alles gaat transcoden ? Komt dat door de chromecast of door de TV?
Ik wil graag gewoon 4K films kunnen kijken, en ben aan het overwegen om een Nvidia Shield TV te halen om dit te kunnen doen aangezien ik daar erg veel goede verhalen over lees.

Maar ik snap niet waar het aan ligt, aan de Chromecast of de TV. Als het aan de TV ligt heeft het natuurlijk geen nut om de Shield te hebben, omdat die dezelfde problemen zal hebben en alles moet gaan transcoden, al kan die het wellicht beter aan dan de PC die het nu moet doen omdat die Shield daar voor is gemaakt. Maar het mooiste zou zijn als het alles gewoon kan doorvoeren.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat in mijn setup de beperkende factor is.

Alvast bedankt en excuus voor de lap tekst!

* https://www.wd.com/nl-nl/features/plex-media-server.html

Alle reacties

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
In je verhaal kan ik het zo niet terugvinden maar maak je toevallig gebruik van ondertitels? En zo ja, heb je deze problemen ook als je zonder ondertitels afspeelt? Want dat zo wel eens de reden kunnen zijn dat de boel zo hapert als je wil afspelen. Voor zover ik weet heeft de Chromecast geen ondersteuning voor .srt ondertitels (zie https://developers.google.com/cast/docs/media) waardoor Plex ze in de videostream gaat 'branden' c.q. transcoderen en dat kost rekenkracht.

Wat mij verder opvalt is dat je video de HEVC High profile level 5.1 gebruikt terwijl de Chromecast Ultra alleen overweg kan met HEVC / H.265 Main and Main10 Profiles up to level 5.1 (2160p/60fps). Met andere woorden: de video kan niet afgespeeld worden zonder eerst getranscodeerd te worden naar een versie die de Chromecast af kan spelen. Aangezien je NAS hardwarematige ondersteuning voor transcoderen lijkt te hebben zou dit in principe geen probleem mogen zijn maar misschien dat een 60Mbit video wat te veel van het goede is?

Je kunt in de logboeken van Plex terugvinden wat de server op je NAS precies doet om de video te streamen (mits logging aan staat natuurlijk) en op die manier achterhalen waar het probleem zit.

Pin mij er niet op vast maar de nVidia Shield zou die video inclusief ondertitels zelf af moeten kunnen spelen zonder dat je NAS de boel hoeft te transcoderen.

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 05:35
Komt door de Chromecast dat er transcoding moet plaatsvinden. Als je een Nvidia Shield neerzet kan je Kodi gebruiken en dan direct afspelen op je TV. Heb je ook geen Plex nodig.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-11 14:49
Eens met bovenstaande 2 antwoorden. Zet een Nvidia Shield neer en je hebt nergens meer last van. Gebruik deze al geruime tijd naar volle tevredenheid en ook met 4K films.

• iketot
Allen bedankt voor de berichten! Duidelijk dat het probleem gewoon de CC is, ik zal deze binnenkort vervangen voor een Shield en hoop dat dan alle problemen voorbij zijn. _/-\o_
Jorick schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:37:
In je verhaal kan ik het zo niet terugvinden maar maak je toevallig gebruik van ondertitels? En zo ja, heb je deze problemen ook als je zonder ondertitels afspeelt? Want dat zo wel eens de reden kunnen zijn dat de boel zo hapert als je wil afspelen. Voor zover ik weet heeft de Chromecast geen ondersteuning voor .srt ondertitels (zie https://developers.google.com/cast/docs/media) waardoor Plex ze in de videostream gaat 'branden' c.q. transcoderen en dat kost rekenkracht.

Wat mij verder opvalt is dat je video de HEVC High profile level 5.1 gebruikt terwijl de Chromecast Ultra alleen overweg kan met HEVC / H.265 Main and Main10 Profiles up to level 5.1 (2160p/60fps). Met andere woorden: de video kan niet afgespeeld worden zonder eerst getranscodeerd te worden naar een versie die de Chromecast af kan spelen. Aangezien je NAS hardwarematige ondersteuning voor transcoderen lijkt te hebben zou dit in principe geen probleem mogen zijn maar misschien dat een 60Mbit video wat te veel van het goede is?

Je kunt in de logboeken van Plex terugvinden wat de server op je NAS precies doet om de video te streamen (mits logging aan staat natuurlijk) en op die manier achterhalen waar het probleem zit.

Pin mij er niet op vast maar de nVidia Shield zou die video inclusief ondertitels zelf af moeten kunnen spelen zonder dat je NAS de boel hoeft te transcoderen.
M.b.t. de subs volgens mij geen losse SRT subs (in dit geval) maar subs die met de film zelf kwamen.
M.b.t. de HEVC High profile level 5.1 die ik gebruik en wat de CC aankan, ik moet eerlijk bekennen, heb geen idee wat dat allemaal betekent, en ik denk dat dat ook 1 van de redenen is waarom ik zelf niet kon achterhalen waar het nou aan lag. Het transcode wordt overigens (voor deze 4Ks) gedaan door mijn PC, omdat ik eerst dacht dat de NAS het niet aankon, en dus me PC server had gemaakt om dat uit te sluiten, maar ook daar ging t mis. Maar het zal dus aan de CC moeten liggen.
SCraane schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:05:
Komt door de Chromecast dat er transcoding moet plaatsvinden. Als je een Nvidia Shield neerzet kan je Kodi gebruiken en dan direct afspelen op je TV. Heb je ook geen Plex nodig.
Duidelijk. De Shield speelt dus gewoon zo goed als alles wat er momenteel aan video en audio formats beschikbaar is zoals ik wel eens lees. Klopt dit?

Kodi heb ik me nooit in verdiept, is het beter dan PLEX ? Heb al een PLEX pass, en opzich bevalt PLEX me al jaren wel goed.
Sparkiee schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:21:
Eens met bovenstaande 2 antwoorden. Zet een Nvidia Shield neer en je hebt nergens meer last van. Gebruik deze al geruime tijd naar volle tevredenheid en ook met 4K films.
Duidelijk verhaal. Ga na de vakantie eens één aanschaffen. :)

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10 22:13
Heb hier ook mee liggen stoeien,Shield,Mi Box alles boven de 60 mbit schokte.
Nu maar rechtstreeks via usb van de tv afspelen geen problemen meer.....

• iketot
Theodor schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:48:
Dat klinkt niet zo best, zie wel dat meeste van me 4Ks onder de 60mbit blijven.
Rechtstreeks via USB vind ik zo een gezeik, de opslagmedia interface van de TV is 10 x niks, en je moet grote USB stick hebben, of een externe HD, die telkens op de PC aansluiten om films erop te zetten en dan weer in de TV. Geen library, films zijn niet via NAS ook wanneer niet thuis te bekijken etc etc..

Ben opzoek naar de goede oplossing, en de Shield lijkt dat toch wel te zijn..

Maar bedankt voor je reactie, ik ga het goed testen, en als het toch té vaak blijkt te schokken zal ik hem gewoon retourneren.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

DarkSide

theres no place like ::1

Heeft je TV geen plex app?
Ik gebruik gewoon de plex app op mijn TV(wel een LG)
En mijn 4k films staan op mijn NAS (918+) en dat speelt allemaal zonder issues af.
ook met meer dan 60mbit

Wat wel een issue is, is idd de SUBS.
Deze moeten SRT zijn. Andere Subs zijn bitmaps en dan wordt het allemaal te veel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:47
Theodor schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:48:
Ik heb hier 4K film van 75mbit of meer en dat is geen probleem met mijn Shield, ook niet met subtitles. Mijn Plex server is wel een docker op een I7 met 32GB aan geheugen.

Ik gebruik wel Kodi, met PlexKodiConnect, op mijn Shield.

• iketot
DarkSide schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:26:
Heeft je TV geen plex app?
Ik gebruik gewoon de plex app op mijn TV(wel een LG)
En mijn 4k films staan op mijn NAS (918+) en dat speelt allemaal zonder issues af.
ook met meer dan 60mbit

Wat wel een issue is, is idd de SUBS.
Deze moeten SRT zijn. Andere Subs zijn bitmaps en dan wordt het allemaal te veel.
Die vond ik sowieso nooit heel erg fijn werken (traag, onhandig met menu), telefoon werkt veel fijner, maar die werkt nu (na een update?) ook niet meer, hij vindt me server niet meer. Ook niet na opnieuw installeren van de app op de TV.

• iketot
sorted.bits schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:28:
[...]

Ik heb hier 4K film van 75mbit of meer en dat is geen probleem met mijn Shield, ook niet met subtitles. Mijn Plex server is wel een docker op een I7 met 32GB aan geheugen.

Ik gebruik wel Kodi, met PlexKodiConnect, op mijn Shield.
Toch maar nu net de Shield besteld, vanavond binnen, zal het dan kunnen testen! Hoop op het beste :-)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-11 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

iketot schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:54:
[...]

Toch maar nu net de Shield besteld, vanavond binnen, zal het dan kunnen testen! Hoop op het beste :-)
Ik heb het gevoel dat het meer met je server te maken heeft en niet met je client. 4K transcoden heb je wel een redelijk systeem voor nodig. Met een Shield los je dat dus niet op. Je kunt alle films om laten zetten door Plex naar een formaat dat hij rechtstreeks kan streamen naar je client. Je zou even een 4K film kunnen starten en dan naar je cpu-gebruik kunnen kijken op je server. Als die op 100% zit dan weet je genoeg denk ik.

This too shall pass

• Jorick
  • Nu online
iketot schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:46:
[...]

M.b.t. de subs volgens mij geen losse SRT subs (in dit geval) maar subs die met de film zelf kwamen.
M.b.t. de HEVC High profile level 5.1 die ik gebruik en wat de CC aankan, ik moet eerlijk bekennen, heb geen idee wat dat allemaal betekent, en ik denk dat dat ook 1 van de redenen is waarom ik zelf niet kon achterhalen waar het nou aan lag. Het transcode wordt overigens (voor deze 4Ks) gedaan door mijn PC, omdat ik eerst dacht dat de NAS het niet aankon, en dus me PC server had gemaakt om dat uit te sluiten, maar ook daar ging t mis. Maar het zal dus aan de CC moeten liggen.

[...]
Het gaat bij ondertitels om de indeling/bestandsformaat. Of die ondertitel nu ingesloten zit in de container of er naast staat maakt in principe niet uit zolang het apparaat dat de video moet afspelen, in dit geval de chromecast, het formaat van de ondertitel maar begrijpt. Plex kan ondertitels in het subrip-formaat converteren naar een formaat dat de chromecast begrijpt (bijvoorbeeld WebVTT) maar alleen zolang de audio- of video-tracks niet getranscodeert hoeven te worden of de container niet wijzigt want anders worden de ondertitels alsnog het beeld 'gefikt'.

Wat de video betreft; als je naar de tabel kijkt op deze pagina dan zie je dat de bitrate van HEVC Main 10 Profile level 5.1 main-tier tot 40 Mbit gaat terwijl de high-tier tot 160 Mbit gaat. De chromecast ultra heeft voor zover ik weet heeft alleen ondersteuning voor HEVC Main 10 profiel level 5.1 main-tier. De video die jij wil afspelen valt met z'n 60 Mbit bitrate in de high-tier waardoor je server besluit de video te transcoderen omdat hij weet dat de chromecast dit niet aankan.

Zowel je NAS als je pc zouden in staat moeten zijn om gebruik te maken van hardware-accelerated streaming maar ik weet niet zeker of deze functie ook standaard ingeschakeld is. Op je NAS misschien wel maar op je pc waarschijnlijk niet. Dit is zeker iets om te checken want dit kan een verschil van dag en nacht betekenen.
Sharky schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb het gevoel dat het meer met je server te maken heeft en niet met je client. 4K transcoden heb je wel een redelijk systeem voor nodig. Met een Shield los je dat dus niet op. Je kunt alle films om laten zetten door Plex naar een formaat dat hij rechtstreeks kan streamen naar je client. Je zou even een 4K film kunnen starten en dan naar je cpu-gebruik kunnen kijken op je server. Als die op 100% zit dan weet je genoeg denk ik.
Met een Shield hoeft de server sowieso niets te transcoderen omdat de Shield in staat is vrijwel alles wat je er maar tegenaan gooit te decoderen en af te spelen (met de juiste client uiteraard). Wat dat betreft zit TS met een Shield sowieso wel goed.

Zowel zijn NAS als zijn pc zouden in staat moeten zijn om de video voor de chromecast te transcoderen zolang er gebruik wordt gemaakt van hardware acceleration.

Verwijderd

En daar heb je een Plex pass voor nodig. Hardware acceleration is geen standaard optie in Plex.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Jorick schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:19:

[...]

Met een Shield hoeft de server sowieso niets te transcoderen omdat de Shield in staat is vrijwel alles wat je er maar tegenaan gooit te decoderen en af te spelen (met de juiste client uiteraard). Wat dat betreft zit TS met een Shield sowieso wel goed.

Zowel zijn NAS als zijn pc zouden in staat moeten zijn om de video voor de chromecast te transcoderen zolang er gebruik wordt gemaakt van hardware acceleration.
We hebben het hier specifiek over Plex toch? Nou ben ik een fervent gebruiker van Plex en geen expert, maar voor zover ik weet gebeurt alle transcoding server side. Ongeacht de client zal de server het dus zwaarder hebben naarmate resoluties e.d. omhoog gaan. Dan heeft geld stukgooien op een chique client dus niet zoveel zin.
Plex and 4k transcoding

Ok I want to ignore all the above and still want to transcode 4k; There is no free lunch. If you are transcoding 4k instead of having a direct play solution, then you will pay for it instead with expensive server hardware.

1080 transcoding is like a grain of sand on the beach of 4k transcoding. that is how much more power 4k requires. Great power does not come cheaply or easily.

transcoding 4k with CPU requires an extremely powerful cpu (what passmarks minimum recommended?)

transcoding 4k with GPU requires active plex pass

audio is never transcoded on GPU so the cpu must be powerful enough to handle the number of streams expected even when GPU is doing the video.

plex does not currently transcode TO x265

any transcoding is also a highly IO intensive operation, this means you need sufficient ram, disk IO, and network bandwidth to get this bits in, converted, and sent out to the client(s).

plex does not currently do color mapping or conversion from HDR to SDR. transcoded HDR will have washed out colors.

transcoding 4k hdr without a separate gpu requires a 7th generation intel cpu (i3/5/7 7000 series) with a 6th generation quicksync capable igpu. (ie intel uhd 600 series or better)

[ Voor 48% gewijzigd door Sharky op 19-04-2019 15:29 ]

This too shall pass

• Jorick
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:22:
En daar heb je een Plex pass voor nodig. Hardware acceleration is geen standaard optie in Plex.
TS beschik over plex pass. Voor specifieke apparaten, zoals de Shield (in de rol als server) en zijn NAS, is plex pass geen vereiste om gebruik te kunnen maken van deze functionaliteit.
Sharky schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:25:
[...]

We hebben het hier specifiek over Plex toch? Nou ben ik een fervent gebruiker van Plex en geen expert, maar voor zover ik weet gebeurt alle transcoding server side. Ongeacht de client zal de server het dus zwaarder hebben naarmate resoluties e.d. omhoog gaan. Dan heeft geld stukgooien op een chique client dus niet zoveel zin.

[...]
De server hoeft alleen te transcoderen als de client in kwestie het bronbestand niet kan afspelen c.q. als direct play niet mogelijk is. Zelfs als er getranscodeert moet worden dan beschikt TS over zowel een NAS als een pc die geschikt is voor hardwarematige acceleratie bij het transcoderen. Op de NAS kan Plex gebruik maken van Intel Quick Sync en op zijn pc kan Plex gebruik maken van Intel Quick Sync of de NVIDIA Encoder. Uiteraard moet er wel de kanttekening bij geplaatst worden dat dergelijke hardware ook zijn limieten heeft. Mocht hardwarematige acceleratie niet mogelijk zijn dan valt Plex terug op softwarematige decoding en dan heb je inderdaad een flinke cpu nodig als je een 4K HDR video van 60 Mbit wil transcoderen. De cpu in de NAS zal dat vrijwel zeker niet aankunnen en van de pc weet ik niet omdat er niet bij staat om welk model van de Core i5 het precies gaat.

Verwijderd

Jorick schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:20:
[...]

TS beschik over plex pass. Voor specifieke apparaten, zoals de Shield (in de rol als server) en zijn NAS, is plex pass geen vereiste om gebruik te kunnen maken van deze functionaliteit.
Dat is dus niet waar.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Nu is het mooi dat hij een pass heeft. Dus daar zou het probleem niet moeten liggen. Tenzij het het niet heeft aangezet natuurlijk.

• Jorick
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:37:
[...]

Dat is dus niet waar.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Nu is het mooi dat hij een pass heeft. Dus daar zou het probleem niet moeten liggen. Tenzij het het niet heeft aangezet natuurlijk.
Klopt toch wat ik zeg? Quote van de pagina waar je naar linkt:
Special devices
Specific embedded devices support Hardware-Accelerated Streaming:

NVIDIA SHIELD
WD My Cloud Pro PR2100
WD My Cloud Pro PR4100
Tip!: On these specific devices, a Plex Pass subscription is not required. Hardware-Accelerated Streaming is turned on by default for everyone on these devices.
Drie keer raden welke NAS TS heeft ;)

Op zijn NAS staat hardware acceleration dus standaard aan en op zijn pc nog niet als dit niet handmatig is gedaan.

Verwijderd

En de laatste keer dat ik dat uitzocht was dat dus nog niet zo. :>

Daar krijgen ze een hop gezeur mee aangezien zo'n beetje iedereen vond dat hardware accelerated streaming toch wel 1 van de basis dingen was voor een streaming server. Belachelijk dat je daar een pass voor nodig had.

• Jorick
  • Nu online
Zou inderdaad fijn zijn als die functie voor iedereen beschikbaar komt maar ergens snap ik wel dat ze er geld voor vragen, het is tenslotte een commercieel bedrijf. Hardware acceleratie kan absoluut handig zijn maar is ook weer niet zaligmakend want er zitten nog wel de nodige haken en ogen aan. Zo ben je met de consumentenkaarten van nVidia beperkt in het aantal streams dat je gelijktijdig kunt encoderen (is wel te omzeilen maar toch) en qua beeldkwaliteit doen GPU's nog steeds onder voor softwarematige encoders. Vanuit dat laatste perspectief ben je IMO beter af met een goede speler zoals de SHIELD zodat je server niets hoeft te transcoderen en je niet hoeft in te leveren op beeldkwaliteit.

• iketot
Sharky schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:59:
[...]

Je had deels gelijk.

De PC is inderdaad niet sterk genoeg om de 4K te kunnen transcoden. Dat is iets wat nodig is met de Chromecast als client.

Heb nu de Shield binnen, en die gaf direct aan dat de server (me PC) niet sterk genoeg is om te transcoden (weet niet exact waarom hij ging transcoden waarschijnlijk omdat de PC t niet aankon, en dus ging transcoden in iets wat hij wel aankon).
Toen heb ik 1 4K film op de NAS server gezet, en die speelt als een zonnetje af (zonder te transcoden) dus gewoon streaming.

Dus de Shield heeft het probleem wel opgelost, maar de PC was inderdaad ook niet krachtig genoeg. ;)

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Either way, opgelost dus :)

This too shall pass

• iketot
Klopt ! Bedankt iedereen.

Op dit moment gebruik ik de server van de NAS, die was zojuist met het doorvoeren van de film (dus niet transcoden) op de CPU voor 12% belast en RAM was +/- 70MB van de 4GB ingebruik.

De server is dus vrij rustig. Nu moet ik eens kijken of er toch een film is welke hij wil transcoden om te kijken wat de server dan doet, maar als de Shield alles afspeelt zonder problemen is er niks aan de hand.

Weet iemand wat voor een voordeel het zou hebben als ik de Shield als server gebruik t.o.v. de NAS ? Of maakt dat niet zo veel uit ?

• iketot
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:48:
En de laatste keer dat ik dat uitzocht was dat dus nog niet zo. :>

Daar krijgen ze een hop gezeur mee aangezien zo'n beetje iedereen vond dat hardware accelerated streaming toch wel 1 van de basis dingen was voor een streaming server. Belachelijk dat je daar een pass voor nodig had.
Gelukkig had ik de Pass al voordat ik de NAS kocht :-p
Moest toch opslag, dus toen maar meteen deze NAS gehaald, dan kan de PC ook af en toe uit ipv altijd maar aan voor als ik Plex wilde gebruiken :-)

• Jorick
  • Nu online
iketot schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:07:
Weet iemand wat voor een voordeel het zou hebben als ik de Shield als server gebruik t.o.v. de NAS ? Of maakt dat niet zo veel uit ?
Ik denk dat er weinig meerwaarde is om de Shield als Plex server in te zetten. Op de Shield zul je eerder tegen beperkingen aanlopen zoals de beperkte opslag op de Shield (ik gok dat je de 16GB uitvoering hebt). Je NAS heeft meer geheugen, doet ook hardware accelerated streaming en heeft zat opslagcapaciteit. Heel misschien dat er verschil zit in beeldkwaliteit tussen de hardwarematige encoders van beide apparaten maar ik denk dat dit verschil verwaarloosbaar is. Liever transcodeer je in zijn geheel niet.

Waar ik nog nieuwsgierig naar was, had je nou op je pc server hardware accelerated streaming aan staan of niet? De GTX 970 is nieuwer dan de chip die in de Shield zit en zou op zijn minst hetzelfde moeten kunnen alleen verbruikt je pc een stuk meer stroom.

• iketot
Jorick schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat er weinig meerwaarde is om de Shield als Plex server in te zetten. Op de Shield zul je eerder tegen beperkingen aanlopen zoals de beperkte opslag op de Shield (ik gok dat je de 16GB uitvoering hebt). Je NAS heeft meer geheugen, doet ook hardware accelerated streaming en heeft zat opslagcapaciteit. Heel misschien dat er verschil zit in beeldkwaliteit tussen de hardwarematige encoders van beide apparaten maar ik denk dat dit verschil verwaarloosbaar is. Liever transcodeer je in zijn geheel niet.

Waar ik nog nieuwsgierig naar was, had je nou op je pc server hardware accelerated streaming aan staan of niet? De GTX 970 is nieuwer dan de chip die in de Shield zit en zou op zijn minst hetzelfde moeten kunnen alleen verbruikt je pc een stuk meer stroom.
Duidelijk, dan laat ik de NAS lekker als server staan zoals hij nu ook is.
Volgens mij heb ik als voordeel dan nog dat hij altijd ook buitenshuis via de PLEX app beschikbaar is, want hij staat toch aan. Met de Shield is dat dan niet (volgens mij).

Op je vraag durf ik niet te zeggen, weet eerlijk gezegd niet waar ik dat aan had moeten zetten..
Heb de server op de PC inmiddels ook verwijderd, dus kan het niet nu ook nog checken/testen.. :/
Pagina: 1