Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC Familielid 600 euro inclusief randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelvdm3
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22-04 17:35
Situatie schets
Mijn oom is opzoek naar een nieuwe computer. Momenteel heeft hij een eenvoudig AMD systeem uit het Windows XP tijdperk. Zijn voornaamste reden om te upgraden is om thuiswerken mogelijk te maken (door middel van een Citrix client) en om de computer stiller te maken (momenteel een vliegtuig).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal voor mijn oom zijn. Hij wil graag office, een webbrowser en een Citrix client kunnen gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een richtlijn van €600,00 meegekregen dit mag iets meer zijn als het de kwaliteit ten goede komt. Alle componenten moeten hiervoor aangeschaft zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zullen geen componenten meegenomen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat een eenvoudig systeem voldoende moet zijn. Een zware grafischekaart lijkt mij bijvoorbeeld onnodig. Daarnaast verwacht ik dat een iets grootere SSD goed is aangezien hij graag zijn (beperkte) mediabibliotheek op de PC opslaat. Aangezien zijn huidige randapparatuur oud is moet dit ook meegenomen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag degelijke (A en B ) merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn twee directe functionele wensen: het systeem moet (redelijk) stil zijn en het moet een jaar of vijf met normaal gebruik meegaan.

Ga je overklokken?
Er wordt niet overgeclockt.

Mogelijke oplossingen:
Zelf zie ik een aantal mogelijkheden hieronder heb ik ze kort uitgewerkt.

Zelfbouw:
Allereerst heb ik gekeken naar zelfbouw zo doende kwam ik op dit systeem uit. Ik ben voor een AMD 2200G gegaan i.v.m. de intergrated graphics. Dit lijkt mij een prima basis syteem. Het enige wat hier nog niet bij zit is de W10 licentie.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 89,04€ 89,04
1ASRock B450M Pro4€ 69,90€ 69,90
1Fractal Design Core 1100€ 33,20€ 33,20
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 41,99€ 41,99
1Lite-On IHAS124€ 13,-€ 13,-
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 69,50€ 69,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 394,48

Intel NUC:
Een andere iets elegantere oplossing is een Intel NUC wellicht. Echter vraag ik me af of dit over +/- 5 jaar nog afdoende gaat zijn voor basis taken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC8i3BEH€ 255,-€ 255,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 40,90€ 40,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 70,05€ 70,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,95

Pre-build + upgrades:
Een optie die gemakkelijk is, is een pre-build systeem. De computer komt standaard al met redelijke specs graag zou ik het RAM uitbreiden naar 8GB en de opslag ruimte verhogen door middel van een SSD. De vraag is welke van de twee slots (1x SATA, 1X M.2) nog vrij is, maar dat zie je snel genoeg bij openen van de machine. Voordeel is: de machine komt met W10 licentie, toetsenboord en muis.
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch€ 3,79€ 3,79
1Crucial CT4G4DFS824A€ 20,79€ 20,79
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 69,50€ 69,50
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 70,05€ 70,05
1Dell Vostro 3470-CFHXH SFF€ 386,50€ 386,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,34/480,58

Randapparatuur:
Bovenstaande machines zijn niet compleet zonder randapparatuur. Bij de Dell zit al een toetsenboord en muis. Bij de andere twee moeten die ook nog erbij. Ik ben tot de onderstaande shortlist gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC 24B1XHS Zwart€ 102,53€ 102,53
1Iiyama ProLite X2483HSU-B3 Zwart€ 135,-€ 135,-
1Samsung S24F352 Zwart€ 109,-€ 109,-
1Cooler Master Masterkeys Lite L Combo RGB (Qwerty US)€ 43,-€ 43,-
1Dell KM714 (Qwerty US)€ 60,-€ 60,-
1Logitech MK270 (Qwerty US)€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,52

Laptop:
Als laatste optie heb ik de laptops uit de BBG meegenomen. Mijn oom wil zelf geen laptop maar ik denk dat het in de huidige situatie een passend alternatief is. Vandaar dat ik deze twee alternatieven aan hem voor wil leggen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Swift 3 SF314-54-31MZ€ 529,-€ 529,-
1Acer Swift 3 SF314-54-560L€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.128,-

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie input horen op dit verhaal. Wat doen jullie in een soort gelijke situatie voor een familielid? Heb ik zaken over het hoofd gezien/zijn er betere deals?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 12:10
@roelvdm3 Gaat je argument om niet voor een nuc te kiezen (is hij afdoende voor basistaken) ook niet op voor een laptop? Voor ongeveer 100 euro meer ( pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)) kan je ook een snellere nuc uitkiezen en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan die duurste laptop dus ik denk dat je voor dat geld wel betere hardware kan krijgen dan die laptop.

Als formaat van de kast niks uitmaakt zou ik voor zelfbouw gaan dat is nog weer makkelijker uitbreidbaar mocht dat in de toekomst nodig zijn.

De elegante optie zou voor mij de nuc zijn. Je kunt zelfs de nuc die je zelf uitgekozen hebt kunnen nemen en de rest van het geld in je ooms portemonnee laten.

En is de verbinding met Citrix niet de beperkende factor in snelheid? Als dat zo is (ben niet heel erg bekend met citrix) wat is dan belangrijker? Citrix taken of de andere taken (qua tijdsbesteding)? Dat zou je nog in je beslissing kunnen laten meewegen.

Dwarlorf wijzigde deze reactie 17-04-2019 12:10 (25%)

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12:09
De 2200G komt met een Wraith Stealth, een redelijk goede stock koeler, zeker voor dit lichte werk.
Je kan een M.2 SATA SSD nemen, scheelt kabels.
Neem geen CX450M, maar een Bitfinex Formula Gold of Whisper, of een andere moderne.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:39
Voor je eigen gemoedsrust, en voor de betrouwbaarheid zou ik in dat segment gewoon een kant en klare PC kopen, of inderdaad een laptop met een extra scherm.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Een Pricewatch:AMD Athlon 200 GE voldoet voor licht thuisgebruik de komende jaren. Zie voor een bouwvoorstel de best buy guide, vrijwel net zo eenvoudig als een NUC, maar kan later nog wel een CPU upgrade aan indien nodig.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-04 20:26
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:48:
Voor je eigen gemoedsrust, en voor de betrouwbaarheid zou ik in dat segment gewoon een kant en klare PC kopen, of inderdaad een laptop met een extra scherm.
Dan zit je met plastic fantastic, B merk voeding en een installatie vol met bloatware...
Je kan met dit budget perfect een deftige PC bouwen, voor een 10tje koop je een Win10 key.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 63,82€ 63,82
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 49,50€ 49,50
1Fractal Design Core 1100€ 33,20€ 33,20
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 44,85€ 44,85
1LG GH24NSD1€ 14,21€ 14,21
1be quiet! System Power 9 400W€ 40,99€ 40,99
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 49,04€ 49,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,61

• HuisRocker
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 12:11
Bijna dezelfde NUC optie heb ik vorige week voor mijn vader besteld.
Verschil; 2x 4GB RAM (zelfde Crucial type, was niet duurder) en de Intel 660p 512GB (voor +/- €5,- meer heb je dan M.2 PCIe 3.0 x4, voor licht-gemiddeld gebruik lijkt QLC i.p.v. TLC nand me niet echt een nadeel).

• Dwarlorf
Is 2 cores (die i3 nuc) tegenwoordig niet heel erg weinig? En anders mogelijk voor over een paar jaar?

• roelvdm3
Heren (& dames),
Bedankt voor de reacties!

@Dwarlorf Dat klopt, met een laptop loop ik tegen de zelfde limitaties aan als een NUC. Echter het gemak (alles-in-1) van een laptop compenseert dat weer (een beetje). Voor Citrix is het van belang dat je een stabiele internet verbinding hebt. Daarnaast is (mits recent) hardware vaak niet de bottleneck.

@HuisRocker Hoe bevalt de NUC voor je pa? Is 2 cores 4 threads voldoende of zou je toch voor iets meer 'oempf' gaan?

@SpeedQber Dankjewel! Ik ga de koeler eruit halen en de SSD vervangen voor M.2.

@Inrage Bedankt voor je lijstje! Ondersteunt dat moederboord ook de 2200G zonder update?

@Tommie12 Voor de gemoedsrust misschien wel beter ja.

@martyw Loop ik dan niet tegen de zelfde limitaties aan als met een 2 core NUC?

Dankjewel allen :)

• HuisRocker
Met 2 cores/4 threads, 28W tdp, behoorlijke (turbo) kloksnelheid en de relatief krachtige (Iris plus 655) graphics momenteel + komende paar jaar zeker meer dan snel/krachtig genoeg.
Ik kreeg de opdracht mee "moet +/- 5 jaar meekunnen met mijn vrij lichte gebruik", mijn inschatting is dat deze NUC dan genoeg is, maar ook mijn "glazen bol voorspelling" komt uiteraard niet met garantie ;)

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
roelvdm3 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:36:
....
@martyw Loop ik dan niet tegen de zelfde limitaties aan als met een 2 core NUC?

Dankjewel allen :)
Zoals @HuisRocker ook zegt is een goede 2-core prima voor huis tuin en keuken gebruik. Het voordeel van een Pricewatch: Deskmini is dat je de CPU/iGPU later kan upgraden naar een krachtiger Ryzen model mocht over een jaar of wat Chrome of Office het niet meer trekken, AMD heeft aangegeven nog tot 2020 de AM4 socket te zullen gebruiken. Bij een NUC heb je voor de CPU geen upgrade pad.

• Dwarlorf
martyw schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:33:
[...]

Zoals @HuisRocker ook zegt is een goede 2-core prima voor huis tuin en keuken gebruik. Het voordeel van een Pricewatch: Deskmini is dat je de CPU/iGPU later kan upgraden naar een krachtiger Ryzen model mocht over een jaar of wat Chrome of Office het niet meer trekken, AMD heeft aangegeven nog tot 2020 de AM4 socket te zullen gebruiken. Bij een NUC heb je voor de CPU geen upgrade pad.
Lijkt me einderdaad wel de be
martyw schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:33:
[...]

Lijkt me inderdaad wel een mooie oplossing vanwege meer uitbreidingsmogelijkheden tov een Intel NUC maar in deze tweaker review zijn er ook wel wat kanttekeningen te plaatsen. Niet per definitie een reden om niet voor de Deskmini te gaan maar wel iets om op te letten/mee te nemen.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-04 20:26
roelvdm3 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:36:

@Inrage Bedankt voor je lijstje! Ondersteunt dat moederboord ook de 2200G zonder update?
Een dikke maand geleden voor een tante in elkaar gestopt maar dan met de 2400G, dat ging zonder problemen, dus die 2200G normaal ook!

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12:36

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Vergeet niet dat een Nuc net zo goed op standje vliegtuig springt bij volle belasting. De koeling mogelijkheden binnen deze kleine kastjes zijn vanzelfsprekend niet zo groots als binnen een volwaardige desktop kast.

Zeer fijne kastjes als formaat belangrijk is.. Indien formaat minder relevant is zou ik zeker voor een iets grotere case met fatsoenlijke airflow en een redelijke cpu koeler gaan.

R5 2600x / Vega 56

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online

PSN: plexforce (ps4)

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:54

Wolvganger

Don't eat the yellow snow.

Ghanghis schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:44:
Vergeet niet dat een Nuc net zo goed op standje vliegtuig springt bij volle belasting.
Generatie 8 heeft een andere koeler dan zijn voorgangers en het valt eigenlijk best mee. Stil is hij bij hoge belasting inderdaad niet, maar standje vliegtuig zou ik het zeker niet meer willen noemen. Net nog cinebench r20 voor de grap op een NUC8I5BEH laten draaien.

Ook een Nuc met een Ivy Bridge CPU (i3 3317u geloof ik) gehad, dat was wel duidelijk een Boeing... :9

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• HuisRocker
Klopt, de nieuwe (flink grotere) koeler van de i3/i5/i7 NUC8 is alles behalve een "herrieschopper", met licht t/m normaal gebruik zul je hem niet of nauwelijks horen. Zelfs tijdens een testje op volle belasting vond ik het geluid nog behoorlijk meevallen.

• Dwarlorf
@HuisRocker @Wolvganger Is er ruimte in een NUC om een fan naar eigen keuze te plaatsen? Een noctua bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roelvdm3
Allen, bedankt voor de reacties!

Ik ga vandaag naar mijn oom toe om hem de volgende opties voor te leggen:
- ASRock DeskMini A300.
- Intel NUC.
- Laptop Acer Swift 3.
- Zelfbouw machine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:54

Wolvganger

Don't eat the yellow snow.

@Dwarlorf Koelen van de nuc gaat middels een soort laptopcooler, die is behoorlijk plat. Er is daarom geen ruimte/optie om een aftermarket cooler te plaatsen.

Er waren van eerdere versies wel losse nucborden te koop, daar kon je ook andere behuizingen voor krijgen. Weet echter niet of die optie nog bestaat en wat voor koel-opties daarbij zaten.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True