Situatie schets
Mijn oom is opzoek naar een nieuwe computer. Momenteel heeft hij een eenvoudig AMD systeem uit het Windows XP tijdperk. Zijn voornaamste reden om te upgraden is om thuiswerken mogelijk te maken (door middel van een Citrix client) en om de computer stiller te maken (momenteel een vliegtuig).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal voor mijn oom zijn. Hij wil graag office, een webbrowser en een Citrix client kunnen gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een richtlijn van €600,00 meegekregen dit mag iets meer zijn als het de kwaliteit ten goede komt. Alle componenten moeten hiervoor aangeschaft zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zullen geen componenten meegenomen worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat een eenvoudig systeem voldoende moet zijn. Een zware grafischekaart lijkt mij bijvoorbeeld onnodig. Daarnaast verwacht ik dat een iets grootere SSD goed is aangezien hij graag zijn (beperkte) mediabibliotheek op de PC opslaat. Aangezien zijn huidige randapparatuur oud is moet dit ook meegenomen worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag degelijke (A en B ) merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn twee directe functionele wensen: het systeem moet (redelijk) stil zijn en het moet een jaar of vijf met normaal gebruik meegaan.
Ga je overklokken?
Er wordt niet overgeclockt.
Mogelijke oplossingen:
Zelf zie ik een aantal mogelijkheden hieronder heb ik ze kort uitgewerkt.
Zelfbouw:
Allereerst heb ik gekeken naar zelfbouw zo doende kwam ik op dit systeem uit. Ik ben voor een AMD 2200G gegaan i.v.m. de intergrated graphics. Dit lijkt mij een prima basis syteem. Het enige wat hier nog niet bij zit is de W10 licentie.
Intel NUC:
Een andere iets elegantere oplossing is een Intel NUC wellicht. Echter vraag ik me af of dit over +/- 5 jaar nog afdoende gaat zijn voor basis taken.
Pre-build + upgrades:
Een optie die gemakkelijk is, is een pre-build systeem. De computer komt standaard al met redelijke specs graag zou ik het RAM uitbreiden naar 8GB en de opslag ruimte verhogen door middel van een SSD. De vraag is welke van de twee slots (1x SATA, 1X M.2) nog vrij is, maar dat zie je snel genoeg bij openen van de machine. Voordeel is: de machine komt met W10 licentie, toetsenboord en muis.
Randapparatuur:
Bovenstaande machines zijn niet compleet zonder randapparatuur. Bij de Dell zit al een toetsenboord en muis. Bij de andere twee moeten die ook nog erbij. Ik ben tot de onderstaande shortlist gekomen.
Laptop:
Als laatste optie heb ik de laptops uit de BBG meegenomen. Mijn oom wil zelf geen laptop maar ik denk dat het in de huidige situatie een passend alternatief is. Vandaar dat ik deze twee alternatieven aan hem voor wil leggen.
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie input horen op dit verhaal. Wat doen jullie in een soort gelijke situatie voor een familielid? Heb ik zaken over het hoofd gezien/zijn er betere deals?
Alvast bedankt!
Mijn oom is opzoek naar een nieuwe computer. Momenteel heeft hij een eenvoudig AMD systeem uit het Windows XP tijdperk. Zijn voornaamste reden om te upgraden is om thuiswerken mogelijk te maken (door middel van een Citrix client) en om de computer stiller te maken (momenteel een vliegtuig).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal voor mijn oom zijn. Hij wil graag office, een webbrowser en een Citrix client kunnen gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een richtlijn van €600,00 meegekregen dit mag iets meer zijn als het de kwaliteit ten goede komt. Alle componenten moeten hiervoor aangeschaft zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zullen geen componenten meegenomen worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat een eenvoudig systeem voldoende moet zijn. Een zware grafischekaart lijkt mij bijvoorbeeld onnodig. Daarnaast verwacht ik dat een iets grootere SSD goed is aangezien hij graag zijn (beperkte) mediabibliotheek op de PC opslaat. Aangezien zijn huidige randapparatuur oud is moet dit ook meegenomen worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag degelijke (A en B ) merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn twee directe functionele wensen: het systeem moet (redelijk) stil zijn en het moet een jaar of vijf met normaal gebruik meegaan.
Ga je overklokken?
Er wordt niet overgeclockt.
Mogelijke oplossingen:
Zelf zie ik een aantal mogelijkheden hieronder heb ik ze kort uitgewerkt.
Zelfbouw:
Allereerst heb ik gekeken naar zelfbouw zo doende kwam ik op dit systeem uit. Ik ben voor een AMD 2200G gegaan i.v.m. de intergrated graphics. Dit lijkt mij een prima basis syteem. Het enige wat hier nog niet bij zit is de W10 licentie.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 89,04 | € 89,04 |
| 1 | ASRock B450M Pro4 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Fractal Design Core 1100 | € 33,20 | € 33,20 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 41,99 | € 41,99 |
| 1 | Lite-On IHAS124 | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Corsair CX450M | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 69,50 | € 69,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 394,48 | |
Intel NUC:
Een andere iets elegantere oplossing is een Intel NUC wellicht. Echter vraag ik me af of dit over +/- 5 jaar nog afdoende gaat zijn voor basis taken.
| 1 | Intel NUC Kit NUC8i3BEH | € 255,- | € 255,- |
| 1 | Crucial CT8G4SFS824A | € 40,90 | € 40,90 |
| 1 | Crucial MX500 m.2 500GB | € 70,05 | € 70,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 365,95 | |
Pre-build + upgrades:
Een optie die gemakkelijk is, is een pre-build systeem. De computer komt standaard al met redelijke specs graag zou ik het RAM uitbreiden naar 8GB en de opslag ruimte verhogen door middel van een SSD. De vraag is welke van de twee slots (1x SATA, 1X M.2) nog vrij is, maar dat zie je snel genoeg bij openen van de machine. Voordeel is: de machine komt met W10 licentie, toetsenboord en muis.
| 1 | Corsair Bracket van 2,5 naar 3,5 inch | € 3,79 | € 3,79 |
| 1 | Crucial CT4G4DFS824A | € 20,79 | € 20,79 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 69,50 | € 69,50 |
| 1 | Crucial MX500 m.2 500GB | € 70,05 | € 70,05 |
| 1 | Dell Vostro 3470-CFHXH SFF | € 386,50 | € 386,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 477,34/480,58 | |
Randapparatuur:
Bovenstaande machines zijn niet compleet zonder randapparatuur. Bij de Dell zit al een toetsenboord en muis. Bij de andere twee moeten die ook nog erbij. Ik ben tot de onderstaande shortlist gekomen.
| 1 | AOC 24B1XHS Zwart | € 102,53 | € 102,53 |
| 1 | Iiyama ProLite X2483HSU-B3 Zwart | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Samsung S24F352 Zwart | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Cooler Master Masterkeys Lite L Combo RGB (Qwerty US) | € 43,- | € 43,- |
| 1 | Dell KM714 (Qwerty US) | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Logitech MK270 (Qwerty US) | € 29,99 | € 29,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 479,52 | |
Laptop:
Als laatste optie heb ik de laptops uit de BBG meegenomen. Mijn oom wil zelf geen laptop maar ik denk dat het in de huidige situatie een passend alternatief is. Vandaar dat ik deze twee alternatieven aan hem voor wil leggen.
| 1 | Acer Swift 3 SF314-54-31MZ | € 529,- | € 529,- |
| 1 | Acer Swift 3 SF314-54-560L | € 599,- | € 599,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.128,- | |
Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik jullie input horen op dit verhaal. Wat doen jullie in een soort gelijke situatie voor een familielid? Heb ik zaken over het hoofd gezien/zijn er betere deals?
Alvast bedankt!