Nieuwe waterleidingen woonhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29
Ik ben druk bezig met mijn verbouwing en heb een aantal professionals langs laten komen voor de waterleidingen. Maar ik krijg wat tegenstrijdige verhalen zoals altijd met professionals.

Vanaf de watermeter wil ik alles vernieuwen.

Mijn idee was om bij de watermeter een zogenaamd pex verdeelblok te maken naar de 4 water ruimtes.

1 (Toilet, toiletfontein, buitenkraan)
2 (badkamer beneden)
3 (badkamer boven)
4 (keuken, buitenkranen)

het pex verdeelblok zou dan 26mm zijn en dus 26mm leidingen naar de verdeelblokken van de ruimtes en vandaar met 16mm en 20mm naar de gebruikers.

Badkamer beneden en boven staan vlak bij elkaar ongeveer 10meter leiding van de watermeter. Is het verstandig/beter om er 2 leidingen naar toe te trekken? En als ik 2 leidingen trek kan ik dan beter 1 cirkel maken of 2 kleinere cirkels?

Ik wil gebruik maken van zogenaamde sanitair verdelers en die plaats ik dan op een plek waar ik bij kan . Voor groep 1 is dat bij de watermeter en voor groep 2 en 3 is dat in de techniche ruimte voor groep 4 is dat bij de ingang van de kruipruimte.

Moet ik vanaf de watermeter een splinting maken om de ring te maken of kan dat ook er vlak voor door een t splitsing te gebruiken?

Klopt het dat 26mm gebruikelijk is om naar de sanitair verdelers te gaan?
pex verdeelblok:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/finehomebuilding.s3.tauntoncloud.com/app/uploads/2016/06/24080544/021261042-pex-manifold-700x445.jpg

saniatar verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/arsenius/image/cache/full/6658f769589b6c38e6624933e4a53c5d10a6cdc2.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Vanaf de meter met 26mm naar de sanitair verdeler, van daaruit 16mm naar de kraantjes. Als je bijvoorbeeld een dubbele wasbak hebt kan je ook een T Perskoppeling op die leiding zetten.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Waarom zoveel verdelers?
Ik zou alleen je buitenkranen op een aparte groep plaatsen en een groep voor de binnen-installatie. Het wordt pas aanbevolen om meerdere groepen te maken als je meer dan 15 tapeenheden hebt (mengkraan = 1 tapeenheid)

Al die afsluiter geven alleen maar meer risico op lekkages en die dingen gaan na verloop van tijd (wel jaren) vast zitten en dan moeten ze weer vervangen worden.

Hoofdwaterleiding meestal 22mm, leidingen naar bad 15mm, toilet, douche en keuken 12mm

E.e.a. is allemaal hier te vinden KLIK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Wat ga je maken? Lijkt wel voor een kantoorpand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
Anoniem: 316442 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:42:
Waarom zoveel verdelers?
Ik zou alleen je buitenkranen op een aparte groep plaatsen en een groep voor de binnen-installatie. Het wordt pas aanbevolen om meerdere groepen te maken als je meer dan 15 tapeenheden hebt (mengkraan = 1 tapeenheid)

Al die afsluiter geven alleen maar meer risico op lekkages en die dingen gaan na verloop van tijd (wel jaren) vast zitten en dan moeten ze weer vervangen worden.

Hoofdwaterleiding meestal 22mm, leidingen naar bad 15mm, toilet, douche en keuken 12mm

E.e.a. is allemaal hier te vinden KLIK
Ik heb in totaal dus 18 tapeenheden waarvan 3 groepen elk ongeveer 10 meter van mekaar af zitten .

1 groep vlakbij de meter, en dan 2 groepen 10 meter van de watermeter maar ook ongeveer 10 meter van mekaar. En ik wil het liefst het verdelen doen bij plekken waar ik bij kan en van daar point to point verbindingen.

Ik zou dus voor 3 groepen kunnen gaan maar mijn belangrijkste vraag is de kringen is dat een must of niet?

Ik neem aan dat jij het over koper maten hebt en dan komt dat gewoon overheen met wat ik nu heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Sen op 17-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom wil je kringen? alleen jij kan bepalen of het een must is.
Er worden steeds vaker doorstroom muurplaten gebruikt om stilstaand water nog meer te voorkomen, een groot verbruiker op het einde zorgt er dan voor dat alle tappunten schoon spoelen. Het nadeel van alle tap punten na elkaar is dat dit een hogere weerstand geeft in de leiding doordat al het water door al de koppelingen moet. . Dan maken ze er wel eens een ring leiding van om de verliezen te compenseren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit 1 in het wild heb gezien (wel de doorstroom muurplaten met een grootverbruiker op het einde) Veder ken ik geen voorbeelden van ringleidingen in een woonhuis.
Als ik me niet vergis heeft viega er e.e.a. over in de documentatie staan.

Of woon je op een plek met een rare waterdruk constructie, dan kan het misschien wel handig zijn.

edit: Het 2e plaatje is denk ik ook om de verliezen van de T stukken tegen te gaan, hoe je dit wil combineren met sanitair verdelers is mij echter wel een raadsel.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 17-04-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
twain4me schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:31:
Waarom wil je kringen? alleen jij kan bepalen of het een must is.
Er worden steeds vaker doorstroom muurplaten gebruikt om stilstaand water nog meer te voorkomen, een groot verbruiker op het einde zorgt er dan voor dat alle tappunten schoon spoelen. Het nadeel van alle tap punten na elkaar is dat dit een hogere weerstand geeft in de leiding doordat al het water door al de koppelingen moet. . Dan maken ze er wel eens een ring leiding van om de verliezen te compenseren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit 1 in het wild heb gezien (wel de doorstroom muurplaten met een grootverbruiker op het einde) Veder ken ik geen voorbeelden van ringleidingen in een woonhuis.
Als ik me niet vergis heeft viega er e.e.a. over in de documentatie staan.

Of woon je op een plek met een rare waterdruk constructie, dan kan het misschien wel handig zijn.

edit: Het 2e plaatje is denk ik ook om de verliezen van de T stukken tegen te gaan, hoe je dit wil combineren met sanitair verdelers is mij echter wel een raadsel.
In mijn huidige huis heb ik last als ik de kraan open zet of de wasmachine pakt water en je staat onder de douche dat je een hele hete douche krijgt. Wat ik begreep is dat als je kringen maakt dus 2 aanvoeren per verdeler dat je hier veel minder last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Dat is eerder een gevolg van onjuiste diameter gebruikt ergens in de installatie of geen goede waterdruk, niet van het installeren zonder kringen. Als jij gewoon goed dimensioneert op capaciteit heb je geen kring nodig, het staat je vrij om het wel te bouwen natuurlijk. Ik heb namelijk met 15mm aanvoer niet eens/amper last als de vaatwasser vult, en ik heb een stortdouche 11L/min.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sen schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:52:
[...]

In mijn huidige huis heb ik last als ik de kraan open zet of de wasmachine pakt water en je staat onder de douche dat je een hele hete douche krijgt.
Dat is toch op te lossen met een thermostaatkraan in de douche?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dan kan je net zo goed een hydrofoor plaatsen om je waterdruk te verhogen. Mits je goed dimensioneert, heb je geen kring nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1