Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
De situatie
Mijn vriendin is ondertussen al 8 jaar werkzaam als fysiotherapeut en 3 jaar als kinderfysiotherapeut (in loondienst). Toen zij daar begon met werken werd afgesproken dat haar salaris 57% van haar omzet zou zijn (bruto). Er werd bij vermeld dat dit een starterstarief is en dat dit in de toekomst zou gaan stijgen (helaas is dit niet vastgelegd in het contract). Ook is vastgesteld in haar contract dat wanneer ze over een jaar gezien, gemiddeld minder dan 20 uur per week heeft gewerkt, haar salaris wordt aangevuld tot die 20 uur per week

Na 2 jaar daar te hebben gewerkt heeft de werkgever haar gevraagd of ze op hun kosten de opleiding tot kinderfysiotherapeut wilde gaan doen. Dit zou wel betekenen dat ze tijdens de opleiding nog wel vast zou zitten aan die 57% (is ook redelijk vind ik). Ze heeft netjes binnen de gestelde tijd de opleiding afgerond.

Toen vroeg ze dus wanneer ze naar een hoger tarief ging. Werkgever antwoordde: Voorlopig niet want we hebben net je opleiding betaald. Dit gaat dus in tegen eerdere toezegging. Ondertussen is ze hier nu 8 jaar werkzaam en nogsteeds (zelfs die 3 jaar na afronden opleiding tot kinderfysiotherapeut) krijgt ze het starterstarief van 57%. Dit irriteert mij mateloos maar gek genoeg heeft ze het daar enorm naar haar zin en vindt ze het moeilijk om dit soort issues aan te kaarten.

Nu kwam ik er ook nog eens achter dat haar verlofdagen onbetaald zijn. Ik heb haar contract doorgenomen en daar staat niets over vermeld. Sterker nog, er staat dat in bijzondere situaties onbetaald verlof kan worden opgenomen. Dit suggereert dat normaal verlof dus betaald is. Ook kan er niet worden gesproken van een all-in salaris aangezien hier helemaal niets van staat vermeld in haar contract.

Nu vind ik dat het tijd is om eens goed duidelijk te maken naar haar werkgever dat het nu echt tijd is voor die loonsverhoging en dat met terugwerkende kracht de verlofdagen worden betaald.

Mijn vriendin heeft hier echter geen zin in want de angst bestaat dat werkgever het ineens gaat gooien op een verstoorde arbeidsrelatie en haar op grond van dat wil ontslaan.

Ik word hier echt behoorlijk geïrriteerd van en vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:05
Ik denk dat jij en je vriendin hier op 2 verschillende manieren instaan. Jij wilt de confrontatie aangaan en je vriendin vindt het wel prima zo. Je vriendin haar mening krijgt uiteraard voorrang, echter vind ik wel dat je valide punten maakt en dat er iets aan de situatie zou moeten veranderen.

Inventariseer met je vriendin wat er gezegd, toegewezen is en wat er op papier staat. Maak een lijst met standpunten en beargumenteer deze, vervolgens prioriteer je deze lijst. Laat je vriendin met deze lijst naar de werkgever stappen, op een normale manier, ga de discussie aan en sta open voor wat de tegenpartij te zeggen heeft. Maar laat vooral weten dat ze zich aan een aantal dingen stoort en maak samen een plan van aanpak. Wanneer dit gesprek tot niets lijdt, kun je dan kijker hoe verder te gaan. Maar stap 1 zou zijn het bespreekbaar te maken en alles vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
9/10x is het de angst die mensen tegen houdt om te zorgen dat ze krijgen wat ze verdienen. Vooral uit de fysiotherapie wereld hoor ik de laatste tijd negatieve verhalen aangaande deze kromme constructies.

Ze heeft het naar haar zin bij die werkgever door het werk wat ze doet OF heeft ze het naar haar zin met haar collega's? Want als je een sociaal persoon bent en vooral het werk vind je leuk, kun je dit gewoon ergens anders gaan zoeken.

De angst kun je dus overwinnen door gewoon te solliciteren en als je een aanbod op tafel hebt liggen daar beginnen OF met dat aanbod naar je eigen baas toe stappen. Dan kun je de YOLO aanpak toepassen in gesprekken zoals al die succesvolle onderhandelaars doen, terwijl je een persoon bent waar dat helemaal niet in zit. Als je weet dat je 1 van de 2 bruggen kunt verbranden is dat gesprek ineens heel anders en zal haar hoogstwaarschijnlijk zeer waardevolle dingen voor toekomstige gesprekken leren, puur door dat een keer te ervaren zonder dat je fouten kunt maken.

Veel succesvolle onderhandelaars solliciteren voor the sake of solliciteren om daar gewoonweg beter in te worden. Die laten niet met zich sollen door die uitbuiter werkgevers.

Ben je dit niet, dan is een vangnetje zoals een andere aanbieding of genoeg spaargeld om rustig op zoek te gaan naar iets anders, DE factor die jou ook die moed kan geven.

De fouten, onbeschreven dingen binnen haar huidige werk/contract kun je 9/10x niet subtiel oplossen omdat je dan gewoon een duidelijke 'nee' te horen krijgt. Een krachtige aanpak waarin je zelf ook kaarten in handen hebt is dan gewoonweg de enige optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 17-04-2019 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Gezien het feit dat ze 57% van de omzet betaald krijgt, hebben we het hier eigenlijk wel over een werkgever/werknemer? Is je vriendin toevallig niet gewoon zelfstandig ondernemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ben zelf een aantal jaren geleden gestopt als fysiotherapeut. Werkte ook in eerstelijn. Heb een jaar lang geschil gehad over die verlofdagen, na 1,5 jaar heb ik ze uitbetaald gekregen. Leverde me uiteindelijk vrij weinig op (advocaat e.d.), maar ik heb collega's er wel mee geholpen, die hebben inmiddels allemaal betaald verlof zoals dat hoort.

Er worden smerige spelletjes gespeeld daar, maar er heerst ook heel veel onkunde bij praktijkhouders hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maak inderdaad onderscheid tussen wat jij vindt en wat je vriendin er van vindt. En solliciteer bij een ander.
RichardKim06 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:06:
Mijn vriendin heeft hier echter geen zin in want de angst bestaat dat werkgever het ineens gaat gooien op een verstoorde arbeidsrelatie en haar op grond van dat wil ontslaan.
Als ze serieus bang is voor zoiets over simpelweg praten over salaris, dan is er al iets aan de hand. Ga in ieder geval aan dossiervorming doen: alle mails etc bewaren. En zorg in dat kader dat bijv complimenten ook op schrift (bijv mail) gebeuren.

57% van de bruto omzet als salaris krijgen, lijkt voor mij erg veel :o Afhankelijk van het tarief richting klant dan, als het 20eur/u is dan is het weinig meer dan minimumloon. Als het 120eu/u is dan is het heel prima verdienen. Maar ik zit niet in dat wereldje, geen idee wat gangbaar is.

Zit ze trouwens structureel boven die 20 uur per week? Anders kan dat een argument zijn. Maar je argumenten zijn inderdaad wel helder. 11 jaar lang op startsalaris zitten is wel erg vreemd. Zelfs met opleidingskosten. (Zoek eens uit hoe hoog die kosten daadwerkelijk zijn).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
57% van de bruto omzet als salaris krijgen, lijkt voor mij erg veel
Iets meer detail: ze krijgt 57% van het tarief als brutoloon. Dit is inclusief vakantiegeld en exclusief pensioenpremie. Dit komt neer op 31 euro per uur bruto. Het punt is niet dat ze ontevreden is over het salaris maar meer over toezeggingen die niet worden nagekomen en het wazige contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Ja ze zit nu structureel op 24 uur per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Hielko schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:30:
Gezien het feit dat ze 57% van de omzet betaald krijgt, hebben we het hier eigenlijk wel over een werkgever/werknemer? Is je vriendin toevallig niet gewoon zelfstandig ondernemer?
Ze heeft een arbeidscontract met haar werkgever. Kortom ze is in loondienst. Al begrijp ik je vraag wel want dit is wel een vaag wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je vriendin het zo wel goed vind moet je niet gaan lopen pushen om er meer uit te willen halen. Dan kan je inderdaad de werkrelatie verpesten en daar wordt je vriendin niet vrolijker van.
Ook is 57% bruto helemaal niet zo slecht volgens mij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Misschien heel bot, maar als je vriendin het best wel prima vindt, waar maak je je dan druk om? Sommige mensen motiveer je met geld, anderen met andere dingen (leuke werksfeer, dichtbij huis, ...) Zolang het haar niet irriteert zou ik het gewoon lekker laten gaan.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
JohnR schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:28:
Misschien heel bot, maar als je vriendin het best wel prima vindt, waar maak je je dan druk om? Sommige mensen motiveer je met geld, anderen met andere dingen (leuke werksfeer, dichtbij huis, ...) Zolang het haar niet irriteert zou ik het gewoon lekker laten gaan.
True, zelfde als dat sommigen graag ambtenaar zijn en de ander gillend gek zou worden van die werkethiek en dan het onbegrip vice versa ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 17-04-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Bedankt voor jullie reacties. Voor mij voelt het heel erg als onrecht maar inderdaad het is haar baan. Ik zal haar niet pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
JohnR schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:28:
Enerzijds heb je helemaal gelijk, anderzijds: Je draagt met 2 man zorg voor het inkomen in je gezin en daarvan een comfortabel leven te kunnen hebben. Als vriendinlief dan liever niet de confrontatie aan gaat omdat ze het wel best vindt en niet even uit haar comfortzone wil stappen, heb je daar met 2 last van. Zeker als TO zelf wel stappen maakt. Mochten er straks kindjes komen, dan wordt het moeilijker voor TO om minder te gaan werken, omdat vriendinlief dat inkomensverschil minder goed kan opvangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-04-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
31 euro per uur bruto per uur is toch een fulltime salaris van pak 'm beet 5500 euro in de maand. Als je dan ook nog eens tevreden bent met het werk en het leuk vindt wat je doet, dan moet je misschien niet zo'n punt maken van een paar onbetaalde verlofdagen.
Edit:
Ok, dat is misschien wat kort door de bocht. Maar probeer aan te geven dat je voor zo'n salaris best wat onbetaald verlof kunt opnemen en dan nog steeds bijna twee keer modaal overhoudt. Natuurlijk moeten haar rechten als werknemer worden gerespecteerd, en als er in je contract of CAO staat dat je x vrije dagen krijgt, dan moet je die gewoon krijgen. Zeker die minimaal 20 per jaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Kurkentrekker op 17-04-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Je kan haar wel uitleggen dat je niet te lang moet rondlopen met onvrede in de hoop op verbetering, want die komt gewoonweg niet als je baas een instelling heeft zoals je schetst (mensen afwimpelen met loze argumenten).

Krijg je allemaal van die 'wat als' en 'had ik maar eerder...' gedachtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, die extra paar % bruto omzet zou ik als wergever ook liever zelf in mijn zak houden. Maar een man een man, een woord een woord.Dus wel een beetje misselijk -met kanttekening want gebaseerd op eenzijdige berichtgeving- van deze werkgever. Ik zou -als ze perse daar wil blijven- vragen welke criteria ze nu volgens hem aan zou moeten voldoen om een hoger percentage te krijgen en hoeveel dat percentage dan zal zijn. Schriftelijk.
Maar zover zijn jullie inmiddels al denk ik. :)

Verder weet ik niet of dit soort zaken als opleiding en vertragen van ophoging geen normale zaak zijn.
Als ik een cursus deed was het meestal afbetalen in 2 jaar door er te werken en als je eerder weg ging kon het gebeuren dat jij de kosten moest betalen. Dit is vooral om te zorgen dat mensen niet 2 dagen na het einde van de cursus bij het bedrijf weg gaan, wat de werkgever hierboven niet heeft gedaan. Dus je vriendin kan met haar (dure?) diploma ergens anders aan de bak gratis en voor niets.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Kurkentrekker schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:20:
31 euro per uur bruto per uur is toch een fulltime salaris van pak 'm beet 5500 euro in de maand. Als je dan ook nog eens tevreden bent met het werk en het leuk vindt wat je doet, dan moet je misschien niet zo'n punt maken van een paar onbetaalde verlofdagen.
Edit:
Ok, dat is misschien wat kort door de bocht. Maar probeer aan te geven dat je voor zo'n salaris best wat onbetaald verlof kunt opnemen en dan nog steeds bijna twee keer modaal overhoudt. Natuurlijk moeten haar rechten als werknemer worden gerespecteerd, en als er in je contract of CAO staat dat je x vrije dagen krijgt, dan moet je die gewoon krijgen. Zeker die minimaal 20 per jaar.
Als ze als zelfstandige dit uitgekeerd krijgt als "omzet", dan is het niet slecht, maar zeker geen vetpot.
Daarenboven werkt ze maar 24u per week à 31€, dat is ca 3000€ per maand.
Maar, ze krijgt geen vakantiegeld en geen pensioenregeling, dus uiteindelijk is dat ca 33.000e per jaar.

Vorstelijk kan je dat niet noemen, het is vooral belangrijk na te gaan of het wat marktconform is.
Daarom is het altijd handig om eens te solliciteren bij een andere praktijk, en na te kijken wat daar betaald wordt. Dan kan je nog altijd beslissen, maar je (vriendin) weet beter waar ze staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Als je vriendin de confrontatie niet aan wil gaan, dan zou ik in elk geval wel aanraden dat ze zich aansluit bij een vakbond en/of beroepsvereniging die dergelijke dingen aan de orde willen stellen, zodat ze in de toekomst wel ondersteuning heeft.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
F_J_K schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:31:

Als ze serieus bang is voor zoiets over simpelweg praten over salaris, dan is er al iets aan de hand.
Er is aan de hand dat er een sexeverschil is. Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat vrouwen gemiddeld veel minder zin hebben in een (soms) felle onderhandelingsdiscussie, en daarom dus ook gemiddeld minder verdienen. De werkgever doet waar hij mee weg komt.

Het is enerzijds dus het probleem dat arbeid een kapitalistische markt is en dus zij die om wat voor redenen dan ook niet onderhandelen minder verdienen, anderzijds dat we mannen en vrouwen, gemiddeld, anders opvoeden, conflictmijdend gedrag is immers aangeleerd.

Uiteindelijk moet je vriendin zich er goed bij voelen, en als die werkelijk geen problemen ziet, kun je niets. Je moet er tenslotte geen conflict tussen jullie beide van maken, maar tussen haar en haar baas. Wat je kunt doen is eens een kleine rekensommetje van de maandlasten maken: als jij onverwacht niets meer verdiend, hoever komt zij met het onderhouden van het huishouden? Dat kan evt de noodzaak tot onderhandelen bij haar wat aanwakkeren. Ook is even wat vergelijkend warenonderzoek sowieso verstandig in een markteconomie: wat kan ze evt elders krijgen? Werkgevers zijn daar soms gevoelig voor. En anders kan ze evt van baan wisselen. Er is ook geen tekort aan tips voor vrouwen in zulke onderhandelingen, ik pik er maar even een random uit: https://scherponderhandel...vrouwen-en-onderhandelen/

Indien je denkt dat de werkgever zich niet aan het contract houd (hoeveel verlofdagen staan daar bijv. in) zou ik daarover inderdaad een brief sturen, en even terugrekenen wat ze evt nog tegoed heeft. Dat kun je laten opspelen tot een brief van je advocaat.

Boven alles zou ik zorgen dat het geen conflict tussen jullie beide wordt. Ik snap de ergernis, maar zoals je weet moet je in een relatie je soms neerleggen bij het feit dat karakters anders zijn ;) Je kunt van haar niet plotsklaps een vechter maken, en ergens denk ik dat we dat ook helemaal niet moeten willen. In overeenstemming zou je 't evt voor haar kunnen aanpakken, de salarisonderhandeling met de baas.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Uit de omzetafhankelijke vergoeding valt direct logisch af te leiden dat er verder geen sprake is van vergoedingen. Het inkomensdeel ligt vast in het contract (het percentage van de omzet). En ook de werkuren liggen impliciet vast omdat die direct aan de basis liggen van de omzet. Met die twee gegevens volgt dat verlof niet extra doorbetaald wordt.

Zolang het loon niet onder het minimumloon zakt mogen dat soort constructies ook. Dat laat onverlet dat het bij loondienst beter expliciet vastgelegd kan worden.

Uiteraard roept het wel wat vragen op, want betaalt de werkgever bijvoorbeeld wel netjes door bij ziekte conform een dienstverband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 10:44

Lordy79

Vastberaden

RichardKim06 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:06:
De situatie
Ook is vastgesteld in haar contract dat wanneer ze over een jaar gezien, gemiddeld minder dan 20 uur per week heeft gewerkt, haar salaris wordt aangevuld tot die 20 uur per week
Welk bruto-tarief wordt er dan gebruikt als grondslag voor het uurloon van de missende uren?
Wat staat er in het contract of in de CAO over verlof/vakantiedagen?

Los van de vraag of je het moet/wilt aankaarten (dat is een aparte discussie en is veel meer gevoelsmatig) is het natuurlijk goed om eerst de feiten te kennen en bijv. uit te rekenen hoeveel geld je misloopt doordat bijv. vakantiedagen niet betaald worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Lordy79 op 17-04-2019 15:16 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik lees met name dat het jou irriteert en je vriendin het niet zo als een issue ziet.

Maar krijgt ze nog net ze veel als 8 jaar geleden?
Ik bedoel, wellicht krijgt ze nu (na 8 jaar) nog steeds 57%, maar haar omzet ook niet gestegen? Ik kan mij niet voorstellen, dat haar omzet na 8 jaar nog net zo hoog is als toen ze net begon.
Ondanks dat ze procentueel dus niet meer krijgt, heeft ze wellicht dus wel een (of meerdere) verhogingen gehad.

Daarnaast las ik ergens dat het uurloon nu 31 euro / uur is, dus dat haar uurprijs ergens rond de 54-55 euro ligt. Dat is imho echt geen slecht salaris. Het is wellicht jammer, dat het maar voor 20 uur "gegarandeerd" is en de rest daarboven afhankelijk is van hoeveel uur dat ze maakt.

Maar wat had jij in gedachten? Wat is in jouw ogen een reële stijging? En waar baseer je deze stijging op?
Had ze ieder jaar een 0,5% erbij moeten krijgen, of 2,5%?

Als het jou puur om het salaris gaat, dan zou ze of meer uren moeten maken (eventueel ook via een andere praktijk als het mogelijk is) of proberen haar eigen omzettarief te verhogen. Alhoewel dat laatste wellicht lastig is, omdat ze dan duurder zou zijn dan haar collega's en dit dus tegen haar gaat werken.

Verder, als je vriendin verder tevreden is en haar werk leuk vind: wat maakt het dan uit? Ze wordt niet echt slecht betaald of iets. Liever dat ze iets leuks doet, dan dat ze iets gaat doen waar ze meer kan verdienen (en wellicht wel meer uren moet maken) en het niet naar d'r zin heeft. Werkplezier is ook een hoop waard namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
RichardKim06 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:39:
[...]

Iets meer detail: ze krijgt 57% van het tarief als brutoloon. Dit is inclusief vakantiegeld en exclusief pensioenpremie. Dit komt neer op 31 euro per uur bruto. Het punt is niet dat ze ontevreden is over het salaris maar meer over toezeggingen die niet worden nagekomen en het wazige contract.
Dat is inderdaad raar, als het inclusief vakantiegeld is, heeft ze dus betaald verlof, geen onbetaald verlof. Zoals je het verteld, verstoppen ze het vakantiegeld in haar salaris, maar is het wel betaald verlof.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
BastaRhymez schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:47:
Maar krijgt ze nog net ze veel als 8 jaar geleden?
Ik bedoel, wellicht krijgt ze nu (na 8 jaar) nog steeds 57%, maar haar omzet ook niet gestegen? Ik kan mij niet voorstellen, dat haar omzet na 8 jaar nog net zo hoog is als toen ze net begon.
Ondanks dat ze procentueel dus niet meer krijgt, heeft ze wellicht dus wel een (of meerdere) verhogingen gehad.
Het tarief wat zorgverzekeraars vergoeden x 0.57 is haar salaris. Dit tarief is niet gestegen de afgelopen 8 jaar. In toekomst is ook eerder daling dan stijging te verwachten. Zeker daarom zou ook het percentage omhoog kunnen.

Verder wordt door sommigen mijn verhaal aardig uit z'n verband getrokken. Ik ben namelijk niet ontevreden over haar salaris. Ik ben ontevreden over loze beloften en een wazige arbeidsovereenkomst.

[ Voor 10% gewijzigd door RichardKim06 op 17-04-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
MacIsCool schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:47:
[...]

Dat is inderdaad raar, als het inclusief vakantiegeld is, heeft ze dus betaald verlof, geen onbetaald verlof. Zoals je het verteld, verstoppen ze het vakantiegeld in haar salaris, maar is het wel betaald verlof.
Nee dus niet. Vakantiegeld krijg je naast je betaalde verlof. Ik heb ook 25 vakantiedagen die doorbetaald worden en daarnaast nog een vakantiegelduitkering één keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:10:
[...]

Als ze als zelfstandige dit uitgekeerd krijgt als "omzet", dan is het niet slecht, maar zeker geen vetpot.
Daarenboven werkt ze maar 24u per week à 31€, dat is ca 3000€ per maand.
Maar, ze krijgt geen vakantiegeld en geen pensioenregeling, dus uiteindelijk is dat ca 33.000e per jaar.

Vorstelijk kan je dat niet noemen, het is vooral belangrijk na te gaan of het wat marktconform is.
Daarom is het altijd handig om eens te solliciteren bij een andere praktijk, en na te kijken wat daar betaald wordt. Dan kan je nog altijd beslissen, maar je (vriendin) weet beter waar ze staat.
Maar ze heeft daarbij ook 2 dagen vrij per week, waarin ze kan doen wat ze wil. Een modaal salaris voor 3 dagen per week werken is echt niet slecht te noemen. Je kunt ook nog 2 dagen ergens anders bijklussen bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende moeten ze gewoon hun afspraken nakomen en het salaris verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
@Furion2000 we verwachten dat je opeenvolgende reacties combineert in een enkele reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Wat je wel nog kunt bekijken, is of fysiotherapie door een kinderfysiotherapeut (dus met specialisatie) een hogere vergoeding geeft. Dan zou je daarvan dus meer terug moeten zien. Maar geen idee of dit bij kinderfysiotherapie specifiek het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
De Fysiotherapie is een beetje een aparte beroepsgroep.
Er zijn 2 manieren om loon te krijgen. Je werkgever kan zelf bepalen welke twee opties hij neemt.

De eerste is loondienst met vooraf gesteld aantal uren. Je krijgt ieder maand netjes je uren uitbetaald, ongeacht het aantal patienten die je ziet. Dit is een over het algemeen laag bruto loon (€ 19 euro ofzoiets). Hier bovenop krijg je vakantiegeld en worden je verlofdagen betaald. Vaak wordt je pensioenpremie door je werkgever betaald en wordt van je salaris afgetrokken waardoor je netto minder betaald.

De tweede manier (de manier waarop je vriendin wordt betaald), is op basis van omzet. Dit is dus 57% van haar omzet. Hoe meer mensen zij ziet des temeer ze betaald krijgt. Het is dus eigenlijk niet zo interessant hoeveel uur ze in haar contract heeft staan. Dit is dus al gauw richting de €30 euro per uur. Het uurloon is stukken hoger omdat je vakantiegeld er al inzit en je verlofdagen onbetaald zijn.Je pensioenpremie wordt inderdaad niet vergoed, maar dit kan je zelf opgeven bij je aangifte als negatief loon. Dus als ze 250 euro pensioen per maand betaald kan je €3000 euro negatief loon opgeven.

De situatie waarin je vriendin zit is dus vrij normaal. 57% van het tarief is ook zeer netjes. Sommige praktijken vergoeden 60-65% van een standaard tarief dat lager is dan de zorgverzekeraar uitkeert, dus dat kan scheef lijken. Het is een beetje zuur dat je in de loop van 8 jaar niet vooruitgaat, maar het fysiotherapeuten tarief ligt al 12 jaar op de 0-lijn! Lang leve de marktwerking in de zorg. Het voordeel is dat je als beginnend therapeut goed verdiend. Het nadeel is dat je niet of nauwelijks omgaat.

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het is mijns inziens een arbeidsovereenkomst. Het loon is blijkbaar afhankelijk gesteld van de omzet. Indien je gedurende bepaalde tijd standaard een bepaald bedrag kreeg mag je ervanuit gaan dat dit je salaris is mijns inziens.

De loonsverhoging zou je moeten interpreteren aan de hand van de intentie die partijen hadden. De omzet is neem ik aan gestegen (ik ga ervanuit dat hier haar omzet wordt bedoeld). Na 8 jaar lijkt me dat een starterstarief niet meer van toepassing is.

Ze kan zelf de berekening uitvoeren? Die opleiding lijkt me nvt gezien die niets te maken heeft maar het omzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 00:06:
Het is mijns inziens een arbeidsovereenkomst. Het loon is blijkbaar afhankelijk gesteld van de omzet. Indien je gedurende bepaalde tijd standaard een bepaald bedrag kreeg mag je ervanuit gaan dat dit je salaris is mijns inziens.
De drie maanden-eis:
Artikel 610b

Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
https://wetten.overheid.n...l10_Afdeling1_Artikel610b
Daarnaast is er volgens mij sprake van een arbeidsovereenkomst:
Artikel 610a

Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
https://wetten.overheid.n...l10_Afdeling1_Artikel610a
En dat houdt automatisch in dat de werkgever zich als een goed werkgever moet gedragen en afspraken behoort na te komen:
Artikel 611

De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling1_Artikel611
En scholing ook voor rekening van de werkgever komt:
Artikel 611a

De werkgever stelt de werknemer in staat scholing te volgen die noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn functie en, voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden verlangd, voor het voortzetten van de arbeidsovereenkomst indien de functie van de werknemer komt te vervallen of hij niet langer in staat is deze te vervullen.
https://wetten.overheid.n...l10_Afdeling1_Artikel611a

[ Voor 69% gewijzigd door PcDealer op 18-04-2019 00:23 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
@PcDealer eens.

De omzetverhoging dient te worden ingevuld naar de redelijkheid en billijkheid.

Verlof/vakantiedagen niet betalen als je die opneemt is sowieso niet juist. Dan betaalt de werkgever eigenlijk je salaris niet conform de wet. Te late betaling staat een boete op.

Indien je kwesties bij je werkgever vermijdt omdat je bang bent voor ontslag is een beetje dubbel, zo zou je alles maar moeten accepteren. Een werknemer ontslaan die naar behoren functioneert is sowieso een lastige zaak.

Toch over beginnen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neurd
Zoals ik hierboven al stelde : ja het is gewoon een arbeidsovereenkomst. Je bent gewoon in loondienst, maar krijgt betaald alsof je zelfstandige bent. Dit betekent dat je verlofdagen in je loon verwerkt is. Als kft heb je een hoger tarief, ergo je omzet stijgt. Het blijft dus 57% maar dan van een hogere omzet.
Cursussen worden over het algemeen gewoon vergoed. Afhankelijk van je werkgever 1% en een beetje van je jaaromzet. Een complete masteropleiding ligt daar uiteraard ruim boven. Als die toch geheel vergoed is heb je een goede werkgever getroffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het niet doorbetalen van de verlofdagen kan alleen als dit zeer expliciet is overeengekomen. Hier is 2 jaar geleden uitspraak over gedaan door een rechter zoek op allin loon fysiotherapie. Bij een allin loon wordt door Vvaa en Kngf geadviseerd dat dit oa vermeld moet staan in het contract, maar ook zichtbaar is op de loonstroken. Er is een advocaat de fysios werft om een claim neer te leggen bij de werkgever en om rechtzaken aan te spannen. Let wel dit kan op praktijkniveau met terugwerkende kracht om grote bedragen gaan, in combinatie met de marges binnen de fysiotherapie, kan dit gevolgen hebben voor het voortbestaan van de praktijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Rukapul schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:35:
Uiteraard roept het wel wat vragen op, want betaalt de werkgever bijvoorbeeld wel netjes door bij ziekte conform een dienstverband?
Goed punt! Nee ook bij ziekte wordt ze niet doorbetaald. Pas als aan het einde van het jaar blijkt dat er minder dan 20 uur per week is gewerkt wordt het salaris aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
RichardKim06 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:08:
[...]

Goed punt! Nee ook bij ziekte wordt ze niet doorbetaald. Pas als aan het einde van het jaar blijkt dat er minder dan 20 uur per week is gewerkt wordt het salaris aangevuld.
Ik zie eigenlijk niet in hoe dat in lijn met het arbeidsrecht mogelijk is. De loondoorbetalingsverplichting kun je niet zomaar bruteren zoals dat in beginsel wel kan met verlof en vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Rukapul schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:23:
[...]

Ik zie eigenlijk niet in hoe dat in lijn met het arbeidsrecht mogelijk is. De loondoorbetalingsverplichting kun je niet zomaar bruteren zoals dat in beginsel wel kan met verlof en vakantiegeld.
Ik zal als ik thuis ben nog eens in het contract kijken wat daarover staat beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je vriendin wil het niet. Moet je nog meer weten? Ze werkt niet voor een hongerloon en ze is gelukkig. Bovendien heeft ze met haar volle verstand het 'wazige' contract getekend. Daarvoor teken je nou een contract, zodat je later niet met allemaal vragen zit hoe het in de toekomst gaat.

[ Voor 82% gewijzigd door NotSoSteady op 18-04-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
NotSoSteady schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:29:
Je vriendin wil het niet. Moet je nog meer weten? Ze werkt niet voor een hongerloon en ze is gelukkig.
In beginsel is dit waar. Echter is er wel enige waarde om te weten waar je aan toe bent. Stel bijvoorbeeld dat de werknemer in dit geval tijdelijk arbeidsongeschikt wordt. In dat geval wil die waarschijnlijk toch wel graag maandelijks inkomsten ontvangen en niet voor een verrassing komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:39:
[...]

In beginsel is dit waar. Echter is er wel enige waarde om te weten waar je aan toe bent. Stel bijvoorbeeld dat de werknemer in dit geval tijdelijk arbeidsongeschikt wordt. In dat geval wil die waarschijnlijk toch wel graag maandelijks inkomsten ontvangen en niet voor een verrassing komen te staan.
Correct, ik focuste me voornamelijk op de 'beloofde' loonsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Het begint nu wel duister te worden allemaal. Geen loonsbetaling maar omzetdeling. Geen betaling bij ziekte. Pensioen wel. Geen betaling vakantiedagen.

Wat staat er boven de overeenkomst? Wat is er eigenlijk bedoeld tussen partijen, samenwerking? Heeft de andere partij gezag? Gedraagt hij zich als werkgever?

Krijgt ze loonstroken? worden er hier premies volksverzekeringen/werknemersverzekeringen afgedragen?

Wat staat er op de aanslag inkomstenbelasting?

Indien ze niet betaald krijgt over vakantiedagen is dat vreemd indien het gaat om een arbeidsovereenkomst. Ik vraag me af of die "werkgever" wel premies heeft afgedragen en of hij haar heeft aangemeld bij de belastingdienst.

Je vriendin staat denk ik niet in de KvK?

Dit is allemaal heel warrig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:43:
Het begint nu wel duister te worden allemaal. Geen loonsbetaling maar omzetdeling. Geen betaling bij ziekte. Pensioen wel. Geen betaling vakantiedagen.

Wat staat er boven de overeenkomst? Wat is er eigenlijk bedoeld tussen partijen, samenwerking? Heeft de andere partij gezag? Gedraagt hij zich als werkgever?

Krijgt ze loonstroken? worden er hier premies volksverzekeringen/werknemersverzekeringen afgedragen?

Wat staat er op de aanslag inkomstenbelasting?

Indien ze niet betaald krijgt over vakantiedagen is dat vreemd indien het gaat om een arbeidsovereenkomst. Ik vraag me af of die "werkgever" wel premies heeft afgedragen en of hij haar heeft aangemeld bij de belastingdienst.

Je vriendin staat denk ik niet in de KvK?

Dit is allemaal heel warrig!
HoHoHO! Je gaat het nu allemaal verwarrend maken. Je hebt duidelijk geen kennis over deze sector, de verziekte fysiotherapie markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
groggy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:37:
[...]

HoHoHO! Je gaat het nu allemaal verwarrend maken. Je hebt duidelijk geen kennis over deze sector, de verziekte fysiotherapie markt!
Ik ken die sector niet maar de wet weer wel. Misschien kun jij wat zeggen over de praktijken in die sector?

Het verhaal van TO is zo verwarrend dat ik er juridisch de vinger bijna niet meer op kan leggen wat hier het geval nu echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:22:
[...]

Ik ken die sector niet maar de wet weer wel. Misschien kun jij wat zeggen over de praktijken in die sector?

Het verhaal van TO is zo verwarrend dat ik er juridisch de vinger bijna niet meer op kan leggen wat hier het geval nu echt is.
Even snel en wat onsamenhangend vanaf mijn telefoon.
In fysiotherapieland wordt veel ondernemersrisico / onzekerheid verlegt naar de 'werknemer'. Er is ook geen Cao.
1. Loondienst met variabele uren. Hoogte loon als percentage van de gerealiseerde omzet. In sommige situaties is de loon uitkering een allin loon, waardoor er geen doorbetaling plaatsvind bij verlof en ook het vakantiegeld maandelijks wordt uitgekeerd. Zoals ik eerder heb aangegeven hebben er rechtszaken plaatsgevonden waarbij het allin loon niet duidelijk in het contract stond en niet expliciet op de loonstroken vermeld staan. (hier valt de vriendin van TS in)
2.zzp constructies waarbij de verhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever lijkt op loondienst,maar dan zonder zekerheid, verzekeringen, premies etc etc. (ongezond en juridisch niet houdbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

groggy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:37:
[...]

Hoezo? De wet is de wet zoals ik en @LucyLG hebben uitgelegd. @RichardKim06 moet uitleggen wat de verhoudingen zijn. Je kunt als fysiotherapeut overigens wel onder een cao vallen: http://www.destartendefys....nl/solliciteren/cao.html

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 18-04-2019 21:03 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
groggy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:47:
[...]

Even snel en wat onsamenhangend vanaf mijn telefoon.
In fysiotherapieland wordt veel ondernemersrisico / onzekerheid verlegt naar de 'werknemer'. Er is ook geen Cao.
1. Loondienst met variabele uren. Hoogte loon als percentage van de gerealiseerde omzet. In sommige situaties is de loon uitkering een allin loon, waardoor er geen doorbetaling plaatsvind bij verlof en ook het vakantiegeld maandelijks wordt uitgekeerd. Zoals ik eerder heb aangegeven hebben er rechtszaken plaatsgevonden waarbij het allin loon niet duidelijk in het contract stond en niet expliciet op de loonstroken vermeld staan. (hier valt de vriendin van TS in)
2.zzp constructies waarbij de verhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever lijkt op loondienst,maar dan zonder zekerheid, verzekeringen, premies etc etc. (ongezond en juridisch niet houdbaar)
Ah ik begrijp het. De vakantie-uren/vakantiegeld worden bij het loon al uitbetaald. Dat zie je wel eens bij bepaalde contracten. Dat mag volgens mij inderdaad. Maar indien je op vakantie gaat zou je wel salaris moeten krijgen, want ook die maand is het vakantiegeld/dagen erin opgenomen toch? Het is geen nul uren contract of iets dergelijks.

Verkapte ZZP constructies loopt de werkgever/opdrachtnemer het gevaar loonheffing te moeten betalen en de premies. Bovendien is de vriendin van TS geen ondernemer ZZPér en heeft niet gefactureerd heeft geen BTW nummer en geen KVK inschrijving. Die ZZP constructie loopt sowieso stuk.

Zou het kunnen dat ze een partner is in de maatschap? Of het is een soort VOF? Hier loopt vanalles door elkaar dat kenmerken heeft van een arbeidsovereenkomst, VOF/maatschap samenwerking. Een beetje een bende dus. Ook VOF en/of maatschap is lastig te stellen indien er geen overeenkomst is met die kenmerken. De VOF/maatschap van de fysio moet als zodanig ingeschreven staan in de KVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

groggy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 07:48:
Het niet doorbetalen van de verlofdagen kan alleen als dit zeer expliciet is overeengekomen. Hier is 2 jaar geleden uitspraak over gedaan door een rechter zoek op allin loon fysiotherapie. Bij een allin loon wordt door Vvaa en Kngf geadviseerd dat dit oa vermeld moet staan in het contract, maar ook zichtbaar is op de loonstroken. Er is een advocaat de fysios werft om een claim neer te leggen bij de werkgever en om rechtzaken aan te spannen. Let wel dit kan op praktijkniveau met terugwerkende kracht om grote bedragen gaan, in combinatie met de marges binnen de fysiotherapie, kan dit gevolgen hebben voor het voortbestaan van de praktijk....
Precies. Als de vakantiedagen niet staan vermeld in het contract dan moet uitgegaan worden van 20 vakantiedagen op basis van een werkweek van 40 uur.

Indien de vakantiedagen al zijn verrekend in het uurloon dan dient dit op de loonstrook zichtbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:01:
[...]

Hoezo? De wet is de wet zoals ik en @LucyLG hebben uitgelegd. @RichardKim06 moet uitleggen wat de verhoudingen zijn. Je kunt als fysiotherapeut overigens wel onder een cao vallen: http://www.destartendefys....nl/solliciteren/cao.html
Hij heeft al aangegeven dat het om een arbeidsovereenkomst gaat.
En ja je kan als fysiotherapeut onder een Cao vallen, maar deze casus zal in een particuliere praktijk zijn, waar geen Cao geldt.
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:21:
[...]

Ah ik begrijp het. De vakantie-uren/vakantiegeld worden bij het loon al uitbetaald. Dat zie je wel eens bij bepaalde contracten. Dat mag volgens mij inderdaad. Maar indien je op vakantie gaat zou je wel salaris moeten krijgen, want ook die maand is het vakantiegeld/dagen erin opgenomen toch? Het is geen nul uren contract of iets dergelijks.
Bij het allin loon wordt er tijdens vakantie geen loon doorbetaald want dat is al verrekend. Maar dat moet wel duidelijk zijn overeengekomen. [quote]
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:21:
[...]

Verkapte ZZP constructies loopt de werkgever/opdrachtnemer het gevaar loonheffing te moeten betalen en de premies. Bovendien is de vriendin van TS geen ondernemer ZZPér en heeft niet gefactureerd heeft geen BTW nummer en geen KVK inschrijving. Die ZZP constructie loopt sowieso stuk.

Zou het kunnen dat ze een partner is in de maatschap? Of het is een soort VOF? Hier loopt vanalles door elkaar dat kenmerken heeft van een arbeidsovereenkomst, VOF/maatschap samenwerking. Een beetje een bende dus. Ook VOF en/of maatschap is lastig te stellen indien er geen overeenkomst is met die kenmerken. De VOF/maatschap van de fysio moet als zodanig ingeschreven staan in de KVK.
Allemaal niet relevant! Vriendin van TS is in loondienst!

@ts als jouw vriendin lid is van het KNGF kan ze de casus ook voorleggen aan de juriste van het KNGF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 18:01
groggy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:31:
Allemaal niet relevant! Vriendin van TS is in loondienst!

@ts als jouw vriendin lid is van het KNGF kan ze de casus ook voorleggen aan de juriste van het KNGF.
Dat zegt de "werkgever" wel, maar is dat wel echt zo? Betaald hij alle sociale premies? Wat staat er op de loonstrook? En waarom betaald hij dan niet bij ziekte? Wat als je vriendin langdurig ziek wordt?

Overigens, mijn zusje is tandarts en daar zijn dergelijke constructies dat je betaalt wordt aan de hand van je omzet heel gebruikelijk. Maar die is dan zzp'er (met alle bijbehorende belastingvoordelen), en die verzekert zichzelf dan voor arbeidsongeschiktheid en pensioen. Lijkt me een stuk logischer qua constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:40:
[...]

Dat zegt de "werkgever" wel, maar is dat wel echt zo? Betaald hij alle sociale premies? Wat staat er op de loonstrook? En waarom betaald hij dan niet bij ziekte? Wat als je vriendin langdurig ziek wordt?

Overigens, mijn zusje is tandarts en daar zijn dergelijke constructies dat je betaalt wordt aan de hand van je omzet heel gebruikelijk. Maar die is dan zzp'er (met alle bijbehorende belastingvoordelen), en die verzekert zichzelf dan voor arbeidsongeschiktheid en pensioen. Lijkt me een stuk logischer qua constructie.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat de werkgever gewoon sociale premies betaald... Want de casus die TS stelt inclusief onduidelijkheid is niet ongewoon in de fysiotherapie.

Die zzp constructie wordt in fysio land ook gehanteerd, maar is vaak wettelijk helemaal niet houdbaar, maar er wordt niet gecontroleerd. Vaak is het een verkapte loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:22:
[...]

Volgens mij legt deze post het vrij duidelijk uit: Neurd in "Geschillen met werkgever (Fysiotherpeut)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Wat ik vreemd vind ik dat er geen betaling is bij ziekte. Misschien staat dat in de CAO, maar geldt normaliter alleen bij nul uren contracten.

EDIT Er is geen CAO trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door LucyLG op 18-04-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41
Als ik het goed begrijp, is je vriendin eigenlijk een soort van ZZP-er die een praktijkruimte huurt en daarvoor 43% van "haar" omzet afstaat...

Vooropgesteld: Eens met de mensen die zeggen dat het de keuze van je vriendin is. Als zij happy is met de situatie, ben jij dat ook ;)

Ik kan me voorstellen dat er voordelen zitten aan deze constructie:
- als gehele praktijk contract met zorgverzekeraars zodat je klanten zeker vergoeding ontvangen
- vervanging als je ziek bent zodat je klanten/patienten geen hinder ondervinden
- geen kosten aan praktijk en administratie
- geen werving van klanten nodig
- aanvulling salaris tot 20 uur bij te weinig omzet (klein risico zo te zien?)

Een behandelruimte heeft een maximum wat die kamer per uur kan opbrengen. Ongeacht wie de therapeut is. Dan is een percentage vragen van de omzet eigenlijk hetzelfde als een huurprijs per uur van die behandelruimte.

Dat percentage zou echter voor iedereen gelijk moeten zijn lijkt me. De klanten/patienten betalen niet meer of minder voor een therapeut met een jaartje meer ervaring.

Toch zou ik eens onderzoeken wat er nodig is om dit echt zelfstandig te doen al dan niet samen met een of meerdere leuke collega's die ze daar heeft.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
sanderb schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:11:
Een behandelruimte heeft een maximum wat die kamer per uur kan opbrengen. Ongeacht wie de therapeut is. Dan is een percentage vragen van de omzet eigenlijk hetzelfde als een huurprijs per uur van die behandelruimte.

Dat percentage zou echter voor iedereen gelijk moeten zijn lijkt me. De klanten/patienten betalen niet meer of minder voor een therapeut met een jaartje meer ervaring.
Dat is niet helemaal waar, wanneer de praktijk geen contract heeft met een zorgverzekeraar kan in theorie de praktijk wel een verschillend tarief vragen voor een junior of senior fysiotherapeut, maar dit komt in de praktijk zelden voor.
Wanneer een praktijk wel een contract heeft met een zorgverzekeraar staan de tarieven die de praktijk per behandeling ontvangt vast. (en mag er daarboven op geen eigen bijdrage gevraagd worden van de patient, om bijvoorbeeld te differentieeren in junior en senior). Wel krijgen gespecialiseerde fysiotherapeuten zoals de vriendin van TS die kinderfysiotherapeut is een hoger tarief (wanneer ze ook daadwerkelijk gespecialiseerde zorg leveren) van de zorgverzekeraar.
Het maximum van inkomsten dat uit een behandelruimte kan worden behaald is dus afhankelijk van de specialisatie en of er contracten zijn met een zorgverzekeraar.

Er vanuitgaande dat de vriendin van TS daadwerkelijk werkt als kinderfysiotherapeut is als gevolg van haar opleiding fysiotherapie bij gelijkblijvende uren is in absolute zin haar omzet en bruto vergoeding gestegen. En ook voor de praktijkhouder is de omzet over de vriendin van TS gestegen, met als gevolg dat hij meer marge heeft op de vriendin van TS.
sanderb schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:11:
Toch zou ik eens onderzoeken wat er nodig is om dit echt zelfstandig te doen al dan niet samen met een of meerdere leuke collega's die ze daar heeft.
Eens ik vind het ongezond hoe veel risico en onzekerheid in de fysiotherapie wordt afgewend op de werknemers. Maar veel fysiotheapeuten zijn totaal niet ondernemend, ook velen niet die praktijkeigenaar zijn. Daardoor zijn veel praktijken nog ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
LucyLG schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:59:
[...]

Wat ik vreemd vind ik dat er geen betaling is bij ziekte. Misschien staat dat in de CAO, maar geldt normaliter alleen bij nul uren contracten.

EDIT Er is geen CAO trouwens.
Over het algemeen wordt er ook bij dergelijke contacten doorbetaald bij ziekte, maar is per werkgever verschillend vastgelegd. Veel praktijken hanteren een gemiddelde omzet van de laatste 3 of 6 maanden. Al dan niet na 1 of 2 wachtdagen.

Ik heb met beide contacten gewerkt (vast uurloon en op basis van omzet) en mijn ervaring is dat je met de laatste beter uit bent. Ik kies er bewust voor om niet zelfstandig te zijn. Nu heb ik de voordelen van flexibiliteit en bepaal ik mijn eigen salaris. Als ik een uurtje langer doorwerk of mijn pauze over sla, dan zie ik dat gelijk terug eind van de maand.
Met tarieven die al 12 jaar stilstaan en de kosten die wel ieder jaar hoger worden ben ik liever in loondienst dan zelfstandig.

Nogmaals, je vriendin zit volgens mij in een prima situatie en uit ervaring kan ik zeggen dat het gras bij de buren altijd groener lijkt. Die 57% gaat misschien ergens anders 60% worden maar staat totaal niet in verhouding tot werktevredenheid.

Pagina: 1