QR code genereren voor bankoverboeking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik wil een QR code genereren voor het maken van bankoverschrijvingen. De code bevat een rekeningnummer, bedrag en omschrijving, naast de benodigde details zoals omschreven in de onderstaande bron.

Bron 1. EU Payment Council QR code richtlijnen
Testomgeving voor het genereren van de QR codes
Handige freebie om een voorbeeld te genereren

Het probleem is dat mijn bank, de ING, deze QR code niet kan lezen. Helaas heeft de app geen debugmodus, dus ik kan niet zien wat er fout gaat. Hoe zouden jullie dit euvel te lijf gaan?

Update: de oorzaak was dat ik een combinatie van géén BIC nummer én een foutrekeningnummer invulde, met als gevolg dat de ING de code niet wilde lezen. Een goed voorbeeld van de code met bijbehorende QR code vind je hieronder.

QR code voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
BCD
001
1
SCT
RABONL2U
iApp
NL60RABO0131316702
EUR0.01

[ Voor 33% gewijzigd door iApp op 17-04-2019 13:52 ]

An  a day keeps the doctor away.

Beste antwoord (via iApp op 17-04-2019 09:02)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Kijk ook hier eens: Zelf betaal QR codes maken

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Kijk ook hier eens: Zelf betaal QR codes maken

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
De eerste QR code werkt; er zat een foutje in de code. Ik denk dat het nu wel lukt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik was het aan het proberen, maar Rabobank ondersteunt dus niet :( Alleen iDeal QR codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hmm, dat is een goeie! Ik zal het meenemen. Dan is de toepassing in mijn geval vrijwel nutteloos. :/ Wellicht dat de koppeling met Mollie iDEAL QR dan beter toepasbaar is; al is dat een stuk ingewikkelder dan plaintext in een QR code verwerken.

[ Voor 26% gewijzigd door iApp op 17-04-2019 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:09

Matis

Rubber Rocket

Barryvdh schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:37:
Ik was het aan het proberen, maar Rabobank ondersteunt dus niet :( Alleen iDeal QR codes.
Klopt, tot die conclusie ben ik ook al een keer gekomen. Ikzelf heb de ING app, daarin werkt het inderdaad wel. Bij andere banken (Rabobank sowieso) niet. Die ondersteunt alleen iDeal QR code.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Barryvdh schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:37:
Het is wel apart. Zoals ik al aangaf; ik heb de back-end gedaan voor die ING QR code een paar jaar terug. Het is gewoon een open standaard die iedereen kan implementeren. Het is ook nog eens erg simpel te implementeren. Het nadeel is alleen dat het gewoon een vooringevulde sepa-overboeking is en je dus afhankelijk bent van of je app het implementeert. De hoop was destijds dat andere banken zouden volgen. Helaas :)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik zal zeggen, scan de onderstaande QR code eens in je bankieren app. Dit zijn de banken die getest zijn en wel/niet met een QR overboeking overweg kunnen:

ING
Bunq
Knab
x SNS bank
x Rabobank
x ABN Amro
x ASN Bank
x Triodos
(*) Getest in april 2019. Dank @Barryvdh, @Unknown90 , @FoxLenny en @Jivebunny voor het testen.

QR code voorbeeld

[ Voor 74% gewijzigd door iApp op 18-04-2019 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:56
Bunq werkt overigens wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

iApp schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:49:
Ik zal zeggen, scan deze code eens in je bankieren app. Ik heb de QR code bij de onderstaande banken getest, helaas werkt er maar eentje.

v ING
x SNS bank
x Rabobank

[Afbeelding: QR code voorbeeld]
x ABN Amro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 21:01
Ik zal zeggen, scan de onderstaande QR code eens in je bankieren app. Dit zijn de banken die getest zijn en wel/niet met een QR overboeking overweg kunnen:

v ING
v Bunq
x SNS bank
x Rabobank
x ABN Amro
(*) Getest in april 2019. Dank @Barryvdh en @Jivebunny voor het testen van ABN en Bunq.

x Knab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:33
x ASN Bank ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Knab App doet het bij mij prima. Je moet het QR icoontje onderin de balk gebruiken (links van het € teken).
Misschien dat men verkeert test?

[ Voor 15% gewijzigd door DJMaze op 17-04-2019 20:10 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenogasterIII
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-06-2023

ING
Bunq
x SNS bank
x Rabobank
x ABN Amro
x ASN Bank
Knab
(*) Getest in april 2019. Dank @Barryvdh, @Unknown90 , @FoxLenny en @Jivebunny voor het testen.

Triodos werkt evenmin (Fout: onbekend formaat).

In the land of the one-eyed, the blind man is king

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 21:01
DJMaze schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:09:
[...]

[...]

Knab App doet het bij mij prima. Je moet het QR icoontje onderin de balk gebruiken (links van het € teken).
Misschien dat men verkeert test?
Klopt, ik kreeg echter een foutmelding. Zojuist weer geprobeerd, werkt nu wel. Vermoedelijk een storing toen ik de vorige keer testte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1155
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb onderstaande code/link samen gesteld voor een betaling via de bank. %0A is een enter

https://qrickit.com/api/q...AEUR550.81&t=j&qrsize=180

Daar komt uit:
BCD
001
1
SCT
INGBNL2A
ONTVANGER
NL87INGB0009999999
EUR550.81

In ING word hij goed gescand. Ik krijg alleen de omschrijving er net bij, dan geeft het foutmelding

In Knab word het ook ingeladen alleen het bedrag word niet ingevuld.

Iemand nog tips ?

[ Voor 131% gewijzigd door m1155 op 13-10-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

m1155 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:53:
Ik heb onderstaande code/link samen gesteld voor een betaling via de bank. %0A is een enter

https://qrickit.com/api/q...AEUR550.81&t=j&qrsize=180

Daar komt uit:
BCD
001
1
SCT
INGBNL2A
ONTVANGER
NL87INGB0009999999
EUR550.81

In ING word hij goed gescand. Ik krijg alleen de omschrijving er net bij, dan geeft het foutmelding

In Knab word het ook ingeladen alleen het bedrag word niet ingevuld.

Iemand nog tips ?
Speel even met de newlines: tussen bedrag en omschrijving zitten volgens mij 2 lege regels (3 newlines vanaf het bedrag). En na de omschrijving moest je juist wel of juist niet nog een newlines hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door Reptile209 op 13-10-2019 19:34 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1155
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05-2024
Reptile209 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Speel even met de newlines: tussen bedrag en omschrijving zitten volgens mij 2 lege regels (3 newlines vanaf het bedrag). En na de omschrijving moest je juist wel of juist niet nog een newlines hebben.
Inderdaad dat werkt, 2 lege regels toevoegen.

Bij ING helemaal compleet.
Bij Knab word bedrag nog niet ingevuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-04 20:45

EmHaKa

spotswitch.net

De SCT QR code werkt wel degelijk al meer dan een jaar bij de ASN bank.
Je moet gewoon de goede versie (lees: 2) gebruiken en de meeste online
generatoren kunnen alleen versie 1.
Via https://epc-qr.eu kun je beide versies zelf proberen (interactief of via API)
De Rabobank wil waarschijnlijk eerst nog geld verdienen aan Ideal QR anders
hadden ze het allang geimplementeerd, want het is een erg simpel protocol.

[ Voor 38% gewijzigd door EmHaKa op 08-12-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisher
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-04 17:19
Zijn er hier nog nieuwtjes over of doorbraken in?

Ik ben bezig geweest om een Excel formule te maken die een QR o.b.v. het SEPA formaat maakt:
https://epc-qr.eu/?form

Maar de Rabobank app zegt: deze snap ik niet.

Zijn er bepaalde tekens die ik moet gebruiken bij de Rabobank? Of moet ik de IBAN code anders formulieren?
Mijn uiteindelijke doel is om op facturen een passende code te plaatsen. De code wil ik genereren met VBscript of via PHP (en dan ophalen en embedden in Excel--> factuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

Wisher schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:26:
Zijn er hier nog nieuwtjes over of doorbraken in?

Ik ben bezig geweest om een Excel formule te maken die een QR o.b.v. het SEPA formaat maakt:
https://epc-qr.eu/?form

Zijn er bepaalde tekens die ik moet gebruiken bij de Rabobank? Of moet ik de IBAN code anders formulieren?
Mijn uiteindelijke doel is om op facturen een passende code te plaatsen. De code wil ik genereren met VBscript of via PHP (en dan ophalen en embedden in Excel--> factuur).
Zoals gezegd in iApp in "QR code genereren voor bankoverboeking" : Rabo pikt deze codes niet (toen niet iig). Dus het ligt niet persé aan je code. Probeer als dat kan een van de andere bank apps eens. En hou er rekening mee dat er in dit systeem geen ruimte voor foute interpretatie van de standaard zit. Je doet het helemaal goed, of je doet het verkeerd. In dat laatste geval werkt het helemaal niet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Wisher schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:26:
Ondersteunt de Rabobank die SEPA QR codes uberhaupt dan? Volgens mij zijn alle banken nu richting iDeal betalingen gegaan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisher
Uit dit aartjan.nl blog (en wat eigen testen) lijkt het dat alleen ABN en Rabo het NIET ondersteunen (of ik doe wat fout).

Alternatief is dat ik een iDeal code maak op mijn factuur. maar hoe dan? :)
Ik wil ook best een ideal/rabo/Tikkie/...-url fabriceren (meeste van mijn facturen zijn toch digitaal) maar daar heb ik ook niet zo snel een voorbeeld van hoe dat dat kan/mag.

Het wordt allemaal best ingewikkeld gemaakt om mensen te laten betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Wisher schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:15:
Uit dit aartjan.nl blog (en wat eigen testen) lijkt het dat alleen ABN en Rabo het NIET ondersteunen (of ik doe wat fout).

Alternatief is dat ik een iDeal code maak op mijn factuur. maar hoe dan? :)
Ik wil ook best een ideal/rabo/Tikkie/...-url fabriceren (meeste van mijn facturen zijn toch digitaal) maar daar heb ik ook niet zo snel een voorbeeld van hoe dat dat kan/mag.

Het wordt allemaal best ingewikkeld gemaakt om mensen te laten betalen :)
Is het niet een idee om zelf iets te bouwen op basis van bijvoorbeeld Mollie? Is relatief eenvoudig te implementeren. Ondersteun je meteen een stuk meer betaalmethodes. Wel enigszins afhankelijk van je doelgroep; bij relatief kleine factuurbedragen wegen de transactiekosten waarschijnlijk niet echt op tegen het mogelijk sneller betaald krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisher
Yep. Dit had ik ook bedacht, maar het geeft ineens weer veel meer points of attack in mijn financiele afhandeling. Linkje in de mail/factuur naar mijn site. daar een vooraf ingevuld formulier die via mijn site dan betaald moet worden via Mollie (idd extra transactiekosten, maar die zijn 30 cent ofzo; dat is te overzien)). Mollie moet het dan weer uitbetalen aan mij voor ik het echt heb...

Een QR code zou het direct vanuit jouw bank app op mijn rekening zetten. Zonder tranactiekosten, en snel.
Geen beheer voor mij, geen mollie plugins, geen 'de website lag eruit dus ik kon niet betalen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Weet niet of je een zakelijke ABN-rekening hebt, maar dan zou je kunnen kijken naar Tikkie zakelijk. Schijnt dat er ook een Tikkie API is, misschien is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Klinkt aantrekkelijk! Transactiekosten zijn hetzelfde als die van Mollie (25ct ex. BTW), maar de service lijkt voorbehouden te zijn aan zakelijke klanten van de ABN; dat is wel weer jammer. Ik betaal via de SNS nu 7,50 per maand incl. 1.000 transacties/jaar, dat maakt de overstap het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 10:20
Inmiddels contact met een Rabo Developer.

Rabo ondersteunt idd alleen iDeal-QR-codes die niet gratis te maken zijn en die (daarom?) dus ook niet in boekhoudprogramma's zitten. De SEPA-QR vindt je tegenwoordig wel in meerdere programma's terug, Deze zijn ook zelf te genereren.

De Rabobank heeft dus initiatief nodig om dit uit te gaan voeren. ASN, ING, SNS, Knab en Bunq kunnen het al wel. Geef de Rabo-app een review en meld dat het geen 5 sterren krijgt omdat het geen SEPA-QR ondersteunt :)

Er ligt ook al een RFC in het developmentlog van Rabo.
Fingers crossed dat we dit binnenkort gewoon kunnen vanuit Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

ING
Bunq
Knab
x SNS bank
x Rabobank
x ABN Amro
x ASN Bank
x Triodos
In Belgie:

BNP Paribas Fortis Easy Banking (Android)
Mobile@VDK (Android)
KBC Mobile (Android)
x Doccle (Android)
x Payconiq by Bancontact (Android)

Edit: KBC Mobile werkt nu ook.

[ Voor 2% gewijzigd door florizla op 27-04-2021 16:34 . Reden: Foutje: KBC werkt wel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricRymo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01-2022
Stranger__NL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:37:
Inmiddels contact met een Rabo Developer.

Rabo ondersteunt idd alleen iDeal-QR-codes die niet gratis te maken zijn en die (daarom?) dus ook niet in boekhoudprogramma's zitten. De SEPA-QR vindt je tegenwoordig wel in meerdere programma's terug, Deze zijn ook zelf te genereren.

De Rabobank heeft dus initiatief nodig om dit uit te gaan voeren. ASN, ING, SNS, Knab en Bunq kunnen het al wel. Geef de Rabo-app een review en meld dat het geen 5 sterren krijgt omdat het geen SEPA-QR ondersteunt :)

Er ligt ook al een RFC in het developmentlog van Rabo.
Fingers crossed dat we dit binnenkort gewoon kunnen vanuit Rabo.
Ben wel benieuwd of je weet waar dit RFC nu staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 10:20
Afgewezen begreep ik :(

Ze vinden het oplichting in de hand werken om betalingen zo makkelijk te maken.

Vreemde beredenering, maar ja, ik moet mijn eigen bank maar gaan starten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37
Elke keer dat je er last van hebt dat dit niet werkt, moet je support contacteren.

Zolang niemand dat doet, hebben ze altijd het argument dat 'er geen vraag voor is in de markt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricRymo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01-2022
Helaas, maar niet verrassend. Als ze gaan meewerken aan een initiatief waarmee je gratis betalingen kunt uitvoeren (en ook nog eens super makkelijk), dan hebben ze ook geen verdienmodel meer aan hun Ideal QR-code voor 30 cent per stuk

ABN zal ook wel niet mee willen, aangezien zij Tikkie hebben.

Eens florizla, ik denk alleen dat te weinig mensen hier vanaf weten om een significante vraag te vormen
Pagina: 1