Eenvoudige & nuttige domotica installatie voor nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 19:49
Goedemorgen mede-tweakers,

Voor een te bouwen nieuwbouwwoning, wil ik graag een domoticasysteem aanleggen. Hierbij heb ik echter een aantal wensen en ik kom er niet helemaal uit wat in dit kader een geschikt systeem zou zijn:

Wat we wel belangrijk vinden:
- Het kunnen instellen van slimme scenes (bijv. naar bed gaan, alles nog 10min aan, dan uit of thuiskomen die om een vaste tijd aangaat)
- Veel lampen aangesloten op het systeem zonder al te hoge kosten per aansluitingsunit
- Centraal paneel waarop de scenes in te stellen zijn. Een nette unit met lcd scherm die ergens centraal in de woning hangt
- Bedienbaarheid van alle lampen met schakelaars moet blijven werken zoals in reguliere woningen
- Systeem hoeft in eerste instantie alleen verlichting te automatiseren/vereenvoudigen. Mogelijkheid tot uitbreiding in toekomst is wenselijk maar niet noodzakelijk.

Wat niet belangrijk is:
- bedienbaarheid vanaf mobiele telefoon (vind ik in praktijk toch minder handig/snel)
- verlichting met kleuren
- Dimbaarheid (nice to have)
- Wifi, bedienbaarheid met stem, google home etc.

Het zou een betrekkelijk eenvoudig systeem moeten kunnen worden lijkt mij. Ik dacht in eerste instantie aan klik aan-klik uit. Echter zijn dit meestal opbouwunits die ik niet zo mooi vind. Ook wordt hier vaak gewerkt met mobiele telefoons als bediening voor scenes. Het grootste nadeel daarvan vind ik dat je dan sneller de mobiel er bij moet pakken om een lichtje uit te doen en dat mijn partner dan ook het systeem alleen via haar mobiel kan bedienen. Zijn er tweakers die rekening houdende met bovenstaande wensen andere oplossingen kennen?