Aanschaf Ubiquiti netwerkinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 12:04
Ik ben van plan om mijn netwerk in huis aan te gaan passen naar volledig Ubiquiti en ik wilde mijn lijst langs hier even dubbel laten controleren om er zeker van te zijn dat alles correct op elkaar past, of dat ik misschien een compleet andere setup kan nemen.

Mijn provider is T-Mobile glasvezel, en ik maak ook nog gebruik van de TV van T-Mobile.
Dit staat in de toekomst te veranderen ( DIT JAAR NOG ) aangezien wij steeds minder tv kijken en een Netflix en Videoland abonnement hebben.

Tijdens de verbouwing heb ik ervoor gezorgd dat er in alle ruimte een wandcontactdoos aanwezig is met daarop 2 aansluitingen voor UTP. Slaapkamer kinderen, Slaapkamer, Keuken, Woonkamer, Tuinkamer, Garage, Het huis bestaat uit een gewapend beton met redelijk wat staal erin verwerkt.
Het gaat hier om een Drive-In woning.
De begaande grond is dus de garage, en de tuinkamer, de eerste verdieping is de keuken en de woonkamer, de tweede verdieping zijn de slaapkamers en de douche.

Mijn idee was om 1 accespoint op elke verdieping te plaatsen en 1 op de begaande grond.
En in de meterkast waar de glasvezel binnenkomt om daar te werken met een USG en een switch om alles te kunnen verdelen in huis voor de slaapkamer, de keuken, en de garage.
1 extra switch in de tuinkamer welke de tuinkamer, de woonkamer, en de slaapkamers van de kinderen bedekt.

De reden voor POE is uiteraard voor de accespoints maar ook voor de beveilingscamera welke nog geplaatst gaan worden.

Mijn complete aankooplijst zal dus zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 219,90
3Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 96,49€ 289,47
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,37

Indien ik misschien een betere setup kan nemen dan hoor ik dat graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kun je niet beter één centrale 24 poorts PoE switch plaatsen in je centrale ruimte?
Of komt niet alle bekabeling op een centraal punt uit?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@unezra

Helaas niet.

In de meterkast komen de kabels van de slaapkamer, de keuken, en de garage bij elkaar.
In de meterkast heb ik nog 2X een raspberry pi staat en die moeten ook nog op de switch.

Daarna gaat er 1 kabel onder de grond door naar de tuinkamer, en vanuit daar weer naar boven voor de woonkamer, en de 2 slaapkamers van de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@marcel19 Aj, da's jammer inderdaad. Hier met de verbouwing heb ik juist dat aangepakt. Nog niet overal ligt UTP (ik heb het niet overal nodig), maar alles komt wel samen in de meterkast en kan vanaf daar gedistribueerd worden.

Hmm, ja, ik zie wat er mist, dit:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

Niet noodzakelijk, maar je moet wel érgens de controller software draaien. Niet permanent als je bepaalde features niet nodig hebt en wil je dat wel, kan dat ook op een thuisserver.

Maar verder ziet het er compleet uit. Of je met 3 AP's uit gaat komen blijft een kwestie van gokken. Hier in huis heb ik er nu 2 hangen, alleen is de kans aanwezig dat er toch een 3e bij moet komen (in de slaapkamer) vanwege de Chromecast daar. Scheelt dat dat vooral een kwestie is van UTP trekken naar de slaapkamer (buizen liggen er al) en dan kan 'ie zo worden opgehangen. (3e AP is al in huis)

Ook zul je even moeten nadenken of je wel volledig in het Unifi ecosysteem wil blijven zitten. Persoonlijk heb ik gekozen voor een EdgeRouter en geen Unifi omdat ik op de eoa manier niet afhankelijk wil zijn van een los draaiend stuk software voor beheer. (Ik heb overigens ook geen Ubiquiti switches, alles draait nu op een paar Zyxel zwitches en die worden ergens dit jaar vervangen door een leftover Aruba PoE switch.)

En, ik weet niet zeker of de LR nuttig gaat zijn, of dat je met de Lite danwel de Pro beter af bent. Daar kunnen anderen met meer ervaring met / kennis van Ubiquiti meer van zeggen.

Maar goed, het Unifi ecosystem is prima en is volgens mij geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@unezra
De controller software zal gaan draaien op één van de Raspberry pi's.
Daarom heb ik die Unifi cloud key niet nodig ;)

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om voor een "domme" switch te kiezen, maar dan moet ik zit ik met de POE aansluitingen op mijn beveiligingscamera en de accespoints.

Het verschil tussen de LR en de Lite is de antenne binnenin.
Lite = 3dbi
LR = 6 dbi
De pro zal een overkill zijn in mijn huis.

[ Voor 62% gewijzigd door marcel19 op 17-04-2019 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

marcel19 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 06:51:
@unezra
De controller software zal gaan draaien op één van de Raspberry pi's.
Daarom heb ik die Unifi cloud key niet nodig ;)
Check, dan is daarin iig voorzien. :)

Mijn controller draait hier op mijn Proxmox VE (PVE) cluster, ga ik wel dit jaar vervangen door een enkele server wegens stroombesparing en vereenvoudiging maar dat blijft PVE.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om voor een "domme" switch te kiezen, maar dan moet ik zit ik met de POE aansluitingen op mijn beveiligingscamera en de accespoints.
Kan zeker maar het scheelt qua geld niet zo veel:
pricewatch: ZyXEL GS1900-8HP

Kortom, dan kun je net zo goed ook daar voor Unifi gaan tenzij je redenen hebt op je switches geen Unifi te willen zoals ik. :) Het is niet slecht, ik vind het gewoon een oncomfortabel idee om voor mijn switches en router afhankelijk te zijn van extern draaiende software ook al veranderd er bijna nooit wat in mijn netwerk en is de professionele toekomst meer en meer software-defined-networking (SDN) waarbij je je switchconfigs after all ook via extern draaiende software regelt.

Hoe dan ook, beiden zijn valide keuzes en hebben hun eigen voor- en nadelen.
Het verschil tussen de LR en de Lite is de antenne binnenin.
Lite = 3dbi
LR = 6 dbi
De pro zal een overkill zijn in mijn huis.
De vraag is of je die 6 dbi nodig hebt, ik meen op Tweakers vaker gezien te hebben dat het weinig nuttig is. Prijsverschil is niet zo grood though.

Ik heb ooit gekozen voor de Pro, toen vooral omdat de Lite toen nog enkel werkte met de eigen passieve PoE injector en de Pro niet. (Ik háát passieve, merk-eigen, PoE injectors.) Dus een 3-pack gehaald en klaar. Ze zijn duurder, sure, maar die €100 die ik daar aan extra heb uitgegeven boeit me dan weer niet zo. :) (Da's snel vergeten en goed te verantwoorden. Ik baal harder van de niet-PoE switches die ik later heb gekocht en ik alsnog ga vervangen door PoE. Nu heb ik 2 losse kleine PoE switches draaien omdat mijn Zyxel core geen PoE is en de TP-Links die ik heb gekocht ter vervanging van de Zyxel ook niet. €500 aan hardware voor Jan Joker op de plank. Privé. *auw*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
LR is nergens voor nodig en gaat geen voordeel geven in een woonhuis dus die zou ik vervangen door de lite versies welke ook poe af hebben.

Eventueel buiten nog een buiten versie ?

Als je een beetje weet hoe netwerk instellen werkt dan zou ik alleen de ap's nemen en dan bijv de edgerouter nemen met bijv de netgear tgp110tp poe switches. Heb je direct 8x poe ipv 4x en 2e hands zeer goedkoop te krijgen (lifetime warenty)

Kan je veel uitgebreidere configs maken zonder dat je zit te ouwehoeren met json bestanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 17-04-2019 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
@Jan-man

De reden waarom ik de USG wil hebben is vanwege de controle in het netwerk kwa verbruik en datastroom.
Ook werkt de interface makkelijker als de edge versies.

Ik dacht er aan om juist voor unifi switches te gaan omdat deze volledig te managen zijn via de controller software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jan-man schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:08:
Als je een beetje weet hoe netwerk instellen werkt dan zou ik alleen de ap's nemen en dan bijv de edgerouter nemen met bijv de netgear tgp110tp poe switches. Heb je direct 8x poe ipv 4x en 2e hands zeer goedkoop te krijgen (lifetime warenty)

Kan je veel uitgebreidere configs maken zonder dat je zit te ouwehoeren met json bestanden.
Daar moet je wel zin in en behoefte aan hebben.

Persoonlijk zou ik ook niet anders willen en baal ik er van dat er voor zover ik weet geen niet-Unifi AP's zijn. Liefst zou ik Aruba-style zonder centrale controller willen werken. (Aruba is echt heerlijk, je hangt een heel arsenaal aan die dingen op, knoopt ze aan elkaar en één is op een bepaald moment master/controller. Valt die uit, pakt een ander AP het over, klaar. Geen gezeik. Config direct op het AP. Ook firmware updates gaan op die manier. Maar, die Aruba dingen zijn factoren duurder dan de Unifi AP's van Ubiquiti.)
marcel19 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:22:
@Jan-man
De reden waarom ik de USG wil hebben is vanwege de controle in het netwerk kwa verbruik en datastroom.
Ook werkt de interface makkelijker als de edge versies.
Ik weet niet hoe de interfaces verschillen maar de interface van de EdgeRouter viel me alleszins mee. Dat ding is voor heel veel dingen gewoon via de web-GUI aan te sturen. Ik twifjel zelfs of ik voor mijn (relatief eenvoudige Ziggo Zakelijk Pro, wél met /29 IPv4 subnet, IPv6 native maar nog niet geconfigureerd) setup de CLI nodig heb gehad.

Hoe dan ook, ook op een EdgeRouter kun je álles monitoren, managen, inzien, etc. Daarin verschilt het volgens mij niet of nauwelijks. Het is vooral dat 'ie onafhankelijk werkt van een Unifi controller. Zolang je het ding via IP kunt benaderen kun je 'm managen.
Ik dacht er aan om juist voor unifi switches te gaan omdat deze volledig te managen zijn via de controller software.
Het is geen slechte keuze. Unifi maakt het wel mooi centraal. Je hebt maar één interface en daarmee manage je al je Unifi apparatuur. Zeker geen slecht idee om als juist dat je aan spreekt, alles op Unifi te zetten en 1 ecosystem aan te houden.

Zoals gezegd, het heeft zijn voor- en nadelen, net zoals dat een setup bestaande uit losse (niet-Unifi en/of een mix 'n match van verschillende merken) dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@unezra

De accespoint van Ubiquiti kun je ook gewoon eenmalig instellen met de controller software op een windows machine bijvoorbeeld. en daarna loskoppelen en plaatsen waar je ze wilt hebben.

De controller software zorgt er enkel voor dat je aanpassingen kan doen.
Maar, deze aanpassingen kun je ook doen door de controller software op te starten op de windows machine. Dus daar zit geen enkel verschil in.

Ik wil de software hebben draaien omdat ik dan ook in de gaten houden wat er gebeurd op het netwerk.
En, ik wil een landing page hebben voor mijn gasten.
Werken met wifi tokens, zodra mijn gasten inloggen dat ook maar voor tijdelijk ( zeg een uur ) is en als ze weer weg zijn wordt alles weer gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niets mis mee zo op het eerste oog.

Sluit je beide switches apart aan op de USG? Mocht dan 1 switch uitvallen, ben je niet gelijk switch 2 kwijt.

Nadeel van de LR is dat je deze wel juist moet ophangen i.v.m. antenne's, voordeel is dat de LR vooral fijn kan omgaan met telefoons en tablets (eigen ervaring).

Je zou dus in theorie kunnen kiezen voor een LR op de eerste en de andere 2 LITE.

https://community.ubnt.co...ite-vs-AC-LR/td-p/1512348 staan deze verschillen eigenlijk allemaal in benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 14:33

Saven

Administrator

unezra schreef op woensdag 17 april 2019 @ 06:48:
Maar verder ziet het er compleet uit. Of je met 3 AP's uit gaat komen blijft een kwestie van gokken. Hier in huis heb ik er nu 2 hangen, alleen is de kans aanwezig dat er toch een 3e bij moet komen (in de slaapkamer) vanwege de Chromecast daar. Scheelt dat dat vooral een kwestie is van UTP trekken naar de slaapkamer (buizen liggen er al) en dan kan 'ie zo worden opgehangen. (3e AP is al in huis)
Ik heb hier op elke verdieping een AP Pro hangen, en op elke verdieping prima bereik :) Nieuwbouwhuis met (kamer)muren van 19cm dik. Dus tenzij je een of ander groot bordeel hebt lijkt me dat prima :P Zolang ze maar een beetje centraal hangen, en niet in een kamer in een hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Vorkie
Beide switches zullen inderdaad apart aangesloten worden.

Ik heb op de zaak ook de Ubiquti LITE en dit werkt ook prima met de functie Seamless Roaming.
Als ik het zo hoor maakt het dus niet uit of ik nu de LR pak of de LITE. Enkel in mijn portemonnee merk ik het verschil. :) ook niet onbelangrijk natuurlijk.

@Saven
zoals aangegeven heb ik een drive-in woning.
De afstand tussen keuken en woonkamer buitenmuren is ongeveer 12-13 meter.
Het is helaas niet mogelijk om een accespoint in het midden op te hangen van het huis,

Dan denk ik dat het weer beter is om te werken met de volgende setup:
1X aan de voorkant van het huis in de garage voor buiten aan de voorkant van het huis.
1X aan de achterkant van het huis in de Tuinkamer voor buiten aan de achterkant van het huis in de tuin.
1X aan de voorkant van het huis in de Keuken ( hier werk ik standaard met mijn laptop )
1X aan de achterkant van het huis in de Woonkamer voor de standaard wifi.
1X aan de voorkant van het huis in de Slaapkamer voor chromecast en onze mobiele telefoons.
1X aan de achterkant van het huis in de slaapkamer van de kinderen.

De laatste 2 wil ik later pas bijvoegen want de 2 in de keuken en de woonkamer zullen tegen het plafond geplaatst worden waar direct boven weer de slaapkamers zijn. dus als het direct werkt prima, anders nog later 2 bij plaatsen. Het is zwaar bewapend beton met staal dus ik zit altijd te klooien met wifi signaal. De vloeren/plafonds zijn ongeveer 30cm dik.

Hierdoor worden ze wel in een hoek geplaatst maar dekken ze wel het huis af.

Andere setup zou zijn:
1X aan de voorkant van het huis in de garage voor buiten aan de voorkant van het huis.
1X aan de achterkant van het huis in de Tuinkamer voor buiten in de tuin.
1X in het midden van het huis tussen de woonkamer en keuken in. ( klein kabelgootje leggen voor UTP )
1X aan de voorkant van het huis in de Slaapkamer voor chromecast en onze mobiele telefoons.
1X aan de achterkant van het huis in de slaapkamer van de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@marcel19 Ik zou beginnen met 3 en dan even (in)meten.

Als je er teveel hebt kunnen ze elkaar namelijk weer in de weg gaan zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

marcel19 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:31:
@Vorkie
Beide switches zullen inderdaad apart aangesloten worden.

Ik heb op de zaak ook de Ubiquti LITE en dit werkt ook prima met de functie Seamless Roaming.
Als ik het zo hoor maakt het dus niet uit of ik nu de LR pak of de LITE. Enkel in mijn portemonnee merk ik het verschil. :) ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Och. Je koopt dat spul voor de komende 5-10 jaar als het goed is.
Persoonlijk bezuinig ik er dan niet zo héél hard op. :)

Los van dat PoE verhaal dat toen speelde, heb ik daarom ook niet gemaald om die Pro's. Heeft me misschien €100, €150 extra gekost. Te verwaarlozen op een levensduur van minimaal 5 jaar en dagelijks gebruik. Te verwaarlozen ook op mijn totale ICT kosten thuis over een periode van 5 jaar.

Ik zou hoe dan ook even kritisch kijken of je daar wel wil besparen. Stel dat je tóch over 3 jaar behoefte krijgt aan de pro, kun je die misschien beter nu halen.

Zelfde als met bekabeling. Sommige mensen trekken nu nog 5E in huis huis "want dat is goedkoper", leuk, maar dat spul zit er voor de komende 10-20 jaar. 6 is nauwelijks duurder en een betere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Hier ook een nieuwbouwhuis en heb er nu twee Ubiquity AP's hangen, een Pro in de meterkast op de begane grond en een In Wall op de zolder. Tot nu toe bevalt dat prima, maar zeker wanneer je AP's in kamers aan de muur gaat bevestigen zou je de In Wall's ook nog kunnen overwegen, ik vind ze ook wat iets mooier en je houd een UTP poort beschikbaar op de lokatie waar je hem plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Redshark

Helaas heb ik niet de mogelijkheid tot in wall.
Vandaar ook de ronde schotels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Ah, je moet iets natuurlijk.

Volgens mij is de LR wel groter dan de in-wall variant hoor, maar dat zal je vast zelf al hebben uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Redshark schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:56:
Ah, je moet iets natuurlijk.

Volgens mij is de LR wel groter dan de in-wall variant hoor, maar dat zal je vast zelf al hebben uitgezocht.
Maar dan heb ik er nog niks aan, want ik kan deze dingen niet weg bouwen in de muur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:36
Je kan ook de nanoHD's overwegen. Die bevallen mij in ieder geval erg goed, 1 per verdieping, nieuwbouw huis. Goed bereik overal, zelfs op de 1e verdieping in een hoek gemonteerd en goed bereik overal.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1