Synology DS415+ defect - geen backup - hoe data terugkrijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:46
Mijn NAS een Synology DS415+ heeft het begeven (moederbord defect) (Blauwe LED flikkert maar verder geen activiteit van de HD's of het netwerk, ook niet na het verwijderen van de HD's)
Er zitten 4x3TB schijven in en ik dacht dat ik hier automatisch een backup van de data zou hebben
(Zo heeft men het mij destijds ook verkocht als backup station - winkel bestaat inmiddels niet meer dus daar kan ik niet meer terecht)
Ik weet dus ook niet hoe de schijven zijn ingedeeld. Hoe kan je dat achterhalen? Ik vermoed dat dit 2x3TB is en de andere 2 schijven zogezegd als 2e backup dienden. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat dit dus geen backup is.
NAS is dood, data is niet meer bereikbaar.

Hoe kan ik zonder dataverlies verder? Er staan heel wat familie foto's op die ik niet wil kwijtraken.
Eigenlijk wil ik af van dat NAS gedoe en mijn data gewoon op aparte HD's bewaren. Deze kan ik dan via een gewone PC makkelijk benaderen. (ik ben niet zo een techneut)
ik deed eigenlijk nauwelijks iets met de data op deze NAS, was gewoon als backup waar ik al mijn bestanden op plaatste.
Daarom vind ik het een beetje zinloos om 500 Euro te betalen voor een nieuwe NAS.
Echter als ik op deze manier zeker ben om al mijn bestanden terug te kunnen benaderen heb ik er dat wel voor over. (is misschien ook de meest eenvoudige manier)
Dus als ik voor een nieuwe NAS ga, welk type zou ik dan kiezen (moet zeker zijn dat er geen data verloren gaat bij de nieuwe setup)
Kan ik bvb de HD's van de defecte NAS zomaar in een nieuwe NAS plaatsen zonder dataverlies. Welke procedure dien je te volgen, wat zijn de valkuilen?

Als ik geen NAS meer wil, hoe kan ik dan mijn data terug gaan raadplegen? Heb al eens gegoogeld voor dataherstel, maar blijkt behoorlijk duur te zijn (800 Euro) als het om data op een NAS gaat.

Voorlopig heb ik nog niets gedaan met de HD's.
Enige info of help zou welkom zijn.

mvg,

Johan

MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard

Beste antwoord (via JSTAL op 17-04-2019 14:44)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Als je disks nog heel zijn, heb je uiteindelijk alleen een andere Synology NAS nodig. Eventueel kun je Synology support nog even vragen om hulp, dit gaat doorgaans snel en goed.
Zie bijvoorbeeld: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=133699

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Als je disks nog heel zijn, heb je uiteindelijk alleen een andere Synology NAS nodig. Eventueel kun je Synology support nog even vragen om hulp, dit gaat doorgaans snel en goed.
Zie bijvoorbeeld: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=133699

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Een nieuwe Synology ga je je data sowieso terug krijgen, je data word gewoon gemigreerd naar je nieuwe NAS. Zie https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je kunt de schijven gewoon inlezen op je PC via Linux of een Linux Live CD, zie onder andere dit topic bij Synology zelf voor het read-only mounten.
Zoek even op 'synology raid mount in linux' voor vele andere topics waarin het beschreven staat. Dit gaat het makkelijkst als het een mirror is, maar dat kun je gewoon uitproberen. Voor andere raid configuraties kan het lastiger zijn, maar niet onmogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Flitzer op 16-04-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTAL
veiligste optie is dus een nieuwe NAS aanschaffen. Net op het forum gelezen dat een DS918+ een goede NAS is met vele mogelijkheden.
Dus misschien is het tijd om wat meer met de NAS te gaan doen dan alleen maar te gebruiken als data container.
Zal me verder verdiepen in de aangegeven links voor de migratie.

Bedankt alvast voor de nuttige info.

MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Linux is ook veilig aangezien het mounten read-only wordt gedaan. Met raid1 was het een paar minuten werk, maar ook bij andere configuraties moet het niet al te lastig zijn. De raid configuratie van Synology is een standaard software raid. Proberen kost niets.

De DS415+ is helaas een tikkende tijdbom. Vroeger of later zal iedere DS415+ eraan gaan dankzij de Atom C2000 fout (hier een C2538). Maar helaas is de door Synology verlengde garantie maar 3 jaar.
De DS918+ lijkt me de ideale vervanger. Met wat extra geheugen ideaal voor Docker.

[ Voor 8% gewijzigd door Flitzer op 16-04-2019 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd (een DM), met een mogelijkheid om iemand te contacten waarvan je misschien even een Synology kon lenen / die wel even je data eraf zou willen halen misschien.

Maar als je nu toch wel gewoon een nieuwe NAS wilt aanschaffen is de 918 een prima ding. Mocht je er eentje 2de hands aanschaffen, let dan goed op wat @Flitzer zegt over de C2000 bug. Er zijn een aantal modellen met die beruchte cpu, er is wel een reparatie mogelijkheid geweest vanuit Synology. Dus als de verkoper aangeeft dat hij al gemaakt (omgeruild) is, en dit ook kan aantonen is er natuurlijk niks aan de hand.

Ik heb gemerkt dat ze vooral op Marktplaats nog wel eens doen alsof ze niks weten van die bug / of dat het allemaal wel meevalt, simpelweg omdat een model met die cpu die buiten de garantie valt qua leeftijd min of meer waardeloos (en dus onverkoopbaar) is geworden.

Denk nou niet van "o dat is waarschijnlijk wat overdreven " of "misschien heb ik mazzel en gebeurt het bij mij niet ". Het gebeurt echt bij ALLEMAAL met die cpu. Is niet de vraag of maar wanneer het zal gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Operations op 17-04-2019 02:18 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Dit is een dure les voor je: een NAS is bedoeld voor databeschikbaarheid en niet/nauwelijks als backupvoorziening.
Dus welke oplossing je ook gaat kiezen: ga backups maken volgens een backupregime conform jouw behoeften en hou dat vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSTAL
Gezien de DS415+ dus een designfout heeft waardoor de unit bij een power off defect kan gaan, ben ik verder gaan googlen of er geen repairfix bestond. En ik heb die gevonden. (Zie onderaan)

Vandaag een vrije dag dus heb ik die fix gedaan (100 Ohm weerstand solderen. vroeger electronica gestudeerd dus geen probleem om die fix uit te voeren) Had er niets bij te verliezen.
Hoewel men op een forum ergens claimde dat eenmaal defect het niet meer zou helpen is er toch een klein wonder gebeurd.
Na de fix, de NAS aangezet, deed niets, dacht zal het maar even op zijn beloop laten en ja, na 15 min is de NAS terug opgestart en ik kan mijn data raadplegen. Nu vlug starten met backups te maken.
Ik heb mijn les geleerd.

Allen dank voor de goede suggesties.
Topic kan gesloten worden.

Hier de link naar de fix (is wel in het Frans)

https://forum.hardware.fr...deles-sujet_1036942_1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58
ik adviseer je ook hier eens naar te kijken !!

https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Pagina: 1