Radeloos met wifi verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnstn
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste Tweakers,

Even wat informatie;
Internetsnelheid: 250 Mbit/s download / 25 Mbit/s upload
Router: Nighthawk R7000 (staat op plek 1)
Huidige Firmware: Advanced Tomato, 1.28.0000 -3.5-140 K26ARM USB AIO-64K
Vorige Firmwares: dd-wrt, en R7000 Firmware Version 1.0.9.64

Thuis situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6HR0BsR/Situation.png

Het probleem:
Een paar jaar terug had ik best wel wat wifi problemen (voor een relatief klein huis) maar niet het budget om de duurste routers te kopen, de middenweg was de aanschaf van de R7000.
In het begin deed deze het redelijk goed en had zelfs achterom redelijk goed bereik. Na een jaar of iets langer begon ik te merken dat deze router niet stabiel was en de snelheden steeds lager werden. Op dit moment is het zo erg dat ik op 2.4Ghz op plek 2 (mijn slaapkamer) maar 30Mbps haal; ik wil niet eens naar plek 3 in de tuin lopen.

Wat heb ik gedaan?
Op het plaatje zijn wat dunne kronkelende lijnen te zijn, deze stellen kabels voor (CAT6e). Ik heb via de kruipruimte naar het terras en zo door helemaal naar de lounge op plek drie tijdens de verbouwing van de tuin een kabel getrokken. Ook heb ik een kabel van plek 1 naar plek 2 getrokken. Ik had op plek 2 en 3 wat oude routers neergeld die als access points gelde maar seamless roaming was ver uitgesloten. Het was suboptimaal en heb de router op plek 2 en 3 maar weg gehaald.

Gisteren was ik in een dolle bui en ben naar de mediamarkt gereden omdat ik zag dat zij nog een https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m5/ hadden staan. Na wat gelezen te hebben, en filmpjes te hebben gezien over mesh-networking dacht ik even gered te zijn.... NOT!

Alles aangesloten (bekabeld) volgens de app-manual en met de volgende resultaten:

Plek 1 woonkamer: 110Mbps
Plek 2 slaapkamer: 30Mbps
Plek 3 tuin: 15 Mbps

Misschien zijn dit niet helemaal de correcte waarden maar voor 200 euro heb ik hem weer ingepakt en terug gebracht.

Dus...
Doe ik wat fout? Of moet ik een van de 500 euro oplossingen van Netgear Orbi gaan aanschaffen.. Het geld is wel aanwezig maar ik geef liever geen 500 euro uit als ik ook de helft kan uitgeven. Mijn verwachtingen zijn en vooral op mijn slaapkamer dat ik minimaal 200+ haal op ieder plekje van het huis, ik woon niet echt een kasteel ofzo, dus ik vermoed dat dit haalbaar moet zijn... Ik zie alleen wat over het hoofd of ik doe wat fout?

Kan iemand mij misschien helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 14:35
Welnee, met 2 knappe access points, ben je toch gered? De ubiquiti UniFi lijn AP geeft wel “ bang for the buck”
product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

Waarbij ik er vanuit ga, dat je bekabeling deugdelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door valkenier op 16-04-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 19:50
Heb je stroom op alle plekken? Want anders kan je ook een accespoint zoals hieronder installeren, deze zou je snelheden makkelijk aan moeten kunnen.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Wat ook nog een reden kan zijn dat je snelheden minder zijn geworden is dat de buren meer netwerken hebben en daarom de kanalen bezetten, zodat er minder overblijft voor u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

wnstn schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:03:

In het begin deed deze het redelijk goed en had zelfs achterom redelijk goed bereik. Na een jaar of iets langer begon ik te merken dat deze router niet stabiel was en de snelheden steeds lager werden. Op dit moment is het zo erg dat ik op 2.4Ghz op plek 2 (mijn slaapkamer) maar 30Mbps haal; ik wil niet eens naar plek 3 in de tuin lopen.
Waarschijnlijk woon je in een drukke buurt waar veel WiFi aanwezig is.
Al eens gekeken hoeveel SSID's eruit zenden in je omgeving?
CAT6E bestaat niet. heb je toevallig goedkope magnenesium CCS gekocht die in de loop der jaren zijn verteert?

Leg CAT6A AWG 24 of lager indien je kabels langer zijn dan 20 meter.
valkenier schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:16:
Dat zou wel is hier het probleem kunnen zijn....
Last van muizen die ze hebben aangevreten??? :X

[ Voor 13% gewijzigd door lSltAlKeR op 16-04-2019 22:19 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh is een lapmiddel voor als je geen kabels hebt. Als je CAT6 hebt liggen heb je helemaal geen mesh nodig. Wat je dan overhoud is een stel dure AP's met een beperkte UI.

Maar goed, het zou zelfs met de low-end Deco M5 mogelijk moeten zijn om veel hogere waardes dan dit te halen als je ze beraad aansloot, dus ik vermoed dat ofwel iets grondig mis is met de kabels danwel dat je alsnog draadloos verbonden was met de eerste Deco node (wat ook kan wijzen op brakke kabels).

Beetje jammer alleen dat je die dingen net zo impulsief terug gebracht hebt als dat je ze gekocht hebt, want zo achteraf zonder mogelijkheid om dingen te testen kan niemand je uitsluitsel geven over wat er aan de hand was en dus ook niet over wat je wel nodig zou hebben :o

Begin eens met wat meer relevante info te geven, zoals welke "oude routers" je hebt, en hoe ze exact ingesteld waren. Om te kunnen roamen moeten SSID en PSK, maar ook security en encryption exact hetzelfde zijn. Ik vermoed dat dat bij jou niet het geval is. Allicht kun je dat alsnog op orde brengen, mogelijk dat je dan wel goed roamt.

En mbt prestaties - in 2.4GHz moet je gewoonweg geen verwachtingen hebben. Wil je performance, dan moet je op 5GHz werken, punt. Een gemiddelde client kan onder *perfecte* omstandigheden max 100Mbps halen in die band, en 30Mbps een verdieping hoger is eigenlijk best goed te noemen - dus als je daadwerkelijk 250Mbps draadloos wilt doen ga je dat alleen met WiFi-ac in 5GHz halen. Het kan inderdaad goed zijn dat het drukker is geworden in de buurt en daarom 2.4GHz nog slechter werkt dan anders.
valkenier schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:16:
Welnee, met 2 knappe access points, ben je toch gered? De ubiquiti UniFi lijn AP geeft wel “ bang for the buck”
product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE

themaxxxx schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:17:
Heb je stroom op alle plekken? Want anders kan je ook een accespoint zoals hieronder installeren, deze zou je snelheden makkelijk aan moeten kunnen.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Wat ook nog een reden kan zijn dat je snelheden minder zijn geworden is dat de buren meer netwerken hebben en daarom de kanalen bezetten, zodat er minder overblijft voor u.
Kom op zeg, nog nul diagnose van wat er mis is en jullie weten het antwoord al... mag ik jullie glazen bol? :X

Eerst vinden wat er technisch exact mis is, dan pas met oplossingen komen. Die UAP AC Lites hebben exact zelfde specs als de Deco M5, dus als de M5 het voor geen meter doet is absoluut niet gezegd dat een AC Lite dat wel doet :o

Het is prima spul, maar als je probleem een schroef is, heb je weinig aan een hamer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 18:54

Felyrion

goodgoan!

Ten eerste zou ik eens kijken wat er allemaal in je omgeving zit. Dat kan met tooltjes zoals wifi analyzer voor android (en wellicth ook wel voor iPhone). Dan heb je een grof idee van de hoeveelheid "ruis" waar je mee te maken hebt.
Interessanter is dan te kijken welke kanalen er het minst overlap geven en deze kanalen te gebruiken voor je eigen wifi.

Dan heb je het over 2.4GHz. Heb je dat echt nodig? Liefst zou je voor 5GHz kiezen, dat heeft meer kanalen beschikbaar (dus minder last van overlap), maar wel minder bereik.

Ik ben het opzich wel met de eerste twee posters eens dat de UniFi AP's goede value for money zijn. Hier in huis kan ik het hele huis + tuiin met twee van deze AP's bedienen op 5GHz. Maar wellicht zijn mij buren iets minder belastend.

Mesh zou ik mijden tenzij ik echt geen keus had. Maar je hebt al kabels getrokken en mits deze in orde zijn zou meshen dus echt niet hoeven en zou ik voor UniFi kiezen.

Ter info: mesh in deze wil zeggen dat de access points verbinding met elkaar houden en het WiFi signaal dus steeds verder brengen naar de volgende AP, zonder kabels.
Resultaat is dan dat elke hop verder je signaal verder achteruit gaat.

De aangeraden UniFi AP's kunnen wel overweg met roamen, dus zorgen dat je apparaten overschakelen op het sterkste signaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Felyrion op 16-04-2019 22:34 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Felyrion schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:32:
Ten eerste zou ik eens kijken wat er allemaal in je omgeving zit.
Dit.

Je kunt nog zoveel of zulke dure accesspoints of routers kopen die je wifi moeten regelen maar wanneer de apparaten van de buren op dezelfde kanalen net zo hard schreeuwen gaat niemand elkaar verstaan. Je moet dus eerst even een scan maken van wat er zoal in de lucht hangt. Naar aanleiding daarvan ga je met kanalen aan het spelen en met de finetuning van je netwerk. Zomaar een ander accesspoint ophangen zonder naar de kanaalnummers te kijken heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnstn
Beste @valkenier, @themaxxxx, @lSltAlKeR and @dion_b. Ik heb net nog eens de kabel naar buiten gemeten en kwam er inderdaad achter de de kabel naar buiten maar 100Mbps max geeft. Dit vind ik nog steeds schappelijk. Wifi-kanalen checken en veranderen was een van de eerste dingen die ik gedaan heb. Ik woon in een vrij rustige buurt en heb ervoor gezorgd dat mijn 2,4Ghz en 5Ghz altijd op kanalen zitten waar geen of enkele andere zitten.
CAT6E bestaat niet. heb je toevallig goedkope magnenesium CCS gekocht die in de loop der jaren zijn verteert?
Inderdaad, ik bedoel 5e, het was een lange dag voor me.
Begin eens met wat meer relevante info te geven, zoals welke "oude routers" je hebt, en hoe ze exact ingesteld waren. Om te kunnen roamen moeten SSID en PSK, maar ook security en encryption exact hetzelfde zijn. Ik vermoed dat dat bij jou niet het geval is. Allicht kun je dat alsnog op orde brengen, mogelijk dat je dan wel goed roamt.
Deze stappen heb ik WEL gedaan.

Persoonlijk denk ik gewoon dat ons huis vol met beton en staal zit en plekken zoals achterom en boven zijn gewoon lastige plekken om te bereiken. Ik ga eens kijken wat ik met de "Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)" kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

wnstn schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:38:
Ik heb net nog eens de kabel naar buiten gemeten en kwam er inderdaad achter de de kabel naar buiten maar 100Mbps max geeft. Dit vind ik nog steeds schappelijk.
Dat is voor een 5E kabel niet schappelijk ;) die hoort 10x dat te kunnen.
Als een dergelijke verbinding terugvalt op 100Mbit wil dat meestal zeggen dat er ergens een kabelbreuk zit of dat een stekkertje niet goed is aangesloten. 100Mbit kan namelijk op de helft van de aders nog bereikt worden.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er eens een kabeltester aan wagen of preventief nieuwe stekkers eraan (laten) knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je niet met ons wilt delen wat je hebt, wat je geprobeerd hebt en bovenal niet samen met ons verder wilt kijken, wat is dan het nut van een topic? Ik lijk in ieder geval m'n tijd hier verspild te hebben. Veel succes...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnstn
Felyrion schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:43:
[...]

Dat is voor een 5E kabel niet schappelijk ;) die hoort 10x dat te kunnen.
Als een dergelijke verbinding terugvalt op 100Mbit wil dat meestal zeggen dat er ergens een kabelbreuk zit of dat een stekkertje niet goed is aangesloten. 100Mbit kan namelijk op de helft van de aders nog bereikt worden.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er eens een kabeltester aan wagen of preventief nieuwe stekkers eraan (laten) knijpen.
Aangezien het terras is gelegd en het huisje ook heb ik geen optie meer tot het trekken van een nieuwe kabel helaas. 100Mbps voor in de achtertuin vind ik meer dan voldoende tenzij ik via mesh toch boven die 200 kan komen op een of andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

wnstn schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:49:
[...]

Aangezien het terras is gelegd en het huisje ook heb ik geen optie meer tot het trekken van een nieuwe kabel helaas. 100Mbps voor in de achtertuin vind ik meer dan voldoende tenzij ik via mesh toch boven die 200 kan komen op een of andere manier
Hmm... Je bent geen held in begrijpend lezen :>
Ik heb het nergens over nieuwe kabels trekken. Met zo'n instelling zou je 30mbit over wifi ook prima moeten vinden :/ Mensen proberen je te helpen hier, maar het lijkt erop dat je alleen op zoek bent naar een "ik gooi er wat geld tegenaan en dan moet het maar goed zijn" oplossing. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnstn
dion_b schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:44:
Als je niet met ons wilt delen wat je hebt, wat je geprobeerd hebt en bovenal niet samen met ons verder wilt kijken, wat is dan het nut van een topic? Ik lijk in ieder geval m'n tijd hier verspild te hebben. Veel succes...
Wow ik wist niet dat je boos werd. Het doet er ook niet toe wat ik had, het was gewoon oude rotzooi. Op dit moment heb ik alleen de R7000 met Advanced Tomato firmware en een smak geld om wat maar ook te kopen omdat de huidige situatie te verbeteren.

Dit houdt in:
1. Die access points kopen en achterom 100 en boven 250 te halen. (vaste pc haalt 250 via kabel dus die is wel goed)
2. Mesh networking (duurder setje) halen van Orbi ofzo en wellicht op plek 3 ook 200 + halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnstn
Felyrion schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:52:
[...]

Hmm... Je bent geen held in begrijpend lezen :>
Ik heb het nergens over nieuwe kabels trekken. Met zo'n instelling zou je 30mbit over wifi ook prima moeten vinden :/ Mensen proberen je te helpen hier, maar het lijkt erop dat je alleen op zoek bent naar een "ik gooi er wat geld tegenaan en dan moet het maar goed zijn" oplossing. :'(
Waar slaat dat nu weer op. Ik geef gewoon aan dat de kabel naar achterom gewoon slecht is en niet echt een snellere kabel kan trekken.

Wil je voortaan reageren op meerdere personen in één post? Meerdere posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 17-04-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

wnstn schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:56:
[...]

Waar slaat dat nu weer op. Ik geef gewoon aan dat de kabel naar achterom gewoon slecht is en niet echt een snellere kabel kan trekken.
Dit slaat letterlijk op wat ik zeg "kabeltester" en "stekkers knijpen" dat kan gewoon aan de bestaande kabel. Maar je reactie laat zien dat je daar de moeite niet voor wil doen.
Ik volg dion_b het topic uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wnstn schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:56:
[...]
Het helpt als je aangeeft wat er dan "slecht" is aan je huidige kabel, want heen en weer blijven hakketakken met de cracks hier gaat zo te lezen niet voor je werken. ;)

Er is je terecht gevraagd eens met een netwerktestertje je kabelaansluitingen te checken.
Een eenvoudig testertje heb je al vanaf een Euro of 10, dat gaat je de kop niet kosten.
Bij geconstateerde errors kun je vervolgens nieuwe connectoren aankrimpen en meten of dat iets oplost.

Als de utp kabel eenmaal 100% correct functioneert, dan heb je weinig meer nodig dan twee van deze goedkope KPN WiFi accesspoints om (bedraad aangesloten) zelfs een 500Mbit/s fiberverbinding op 5Ghz leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wnstn dit topic gaat op slot. Aan de ene kant omdat er nogal op de man gespeeld wordt en aan de andere kant omdat je wel erg karig bent met de informatie voorziening.

Maak dus even een nieuw topic aan en geef daar duidelijk aan welke apparatuur / kabels je allemaal hebt, hoe deze zijn ingesteld en wat de waardes zijn. Probeer daarnaast ook de tips in het topic goed op te volgen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.