Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1202238

Topicstarter
Goedendag,

Ben vroeger een Linux Ubuntu gebruiker geweest en daardoor ook mij externe hardenschijf inclusief bestanden, foto's etc van 10jaar +

Nu gebruik ik Windows en wil weer graag op kort termijn toegang op ivm foto's van een verloren dierbaren.
Welke stappen moet ik hiervoor nemen zodat ik hier bij kan.
Hij vind de externe schijf niet in Windows en is uiteraard ook niet verborgen.
Heb met diverse programma's kunnen zien dat die er wel is en dat er nog alles opstaat

Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet.
Alvast bedankt voor de uitleg en genomen moeite _/-\o_

Groet,

Bam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:20
Ext2Fsd is een programma om ext(2,3,4) wat meestal gebruikt word voor linux toch te kunnen lezen in windows.
Alternatief is linux bootable usb maken (maakt niks uit welk os) dan de data overzetten naar een ntfs externe of interne hardeschijf.

Optie twee is volgens mij het veiligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 22:41
Ext2Fsd.exe is gemakkelijk in het gebruik en je kunt ermee lezen en schrijven op de Linux partities.
Ik lees dat sommige bestanden (en wellicht ook de harddisk zelf) al oud zijn.
En dat je die data belangrijk vindt. Dan denk ik ook dat je backups van die data moet hebben.

Daarom geef ik je ter overweging om een (iets grotere?) externe 2,5" harddisk erbij te kopen (want die heeft geen voedingsadapter nodig die kapot gaat, maar wordt gevoed via USB) en met behulp van Ext2Fsd alle data op de Linux disk óók naar de NTFS-geformatteerde nieuwe harddisk te kopiëren.

Voor relatief weinig geld (bv. pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 2TB Zwart voor 65 Euro) heb je dan een actuele versie van je data, met een data backup op de Linux disk.

Doe voor de zekerheid een filesystemcheck op de Linux disk en bewaar die na de kopieeractie op een fysiek andere locatie dan je nieuwe externe harddisk (bv. op je werk in je kluisje).
De nieuwe externe harddisk bewaar je na de kopieeractie op een veilige plek in huis, dus je laat die NIET permanent aangesloten op je PC/Laptop, als bescherming tegen ransomware en andere ongewenste zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54
Anders de data tijdelijk verplaatsen vanaf je externe schijf naar een temp locatie.
Externe schijf formateren in het ExFAT format en daarna data terug kopieeren.

ExFat wordt door zowel linux als Windows uitgelezen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!