Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 15:46
Hoi!

De Xiaomi Mi A2 van mijn vriendin is praktisch een baksteen geworden na een update van een week geleden. Hij kwam in een bootloop en kreeg 'm er niet meer uit (geen recovery, gelockte bootloader, etc).
Geen probleem, geld terug gekregen van Amazon. Maar ze wil eigenlijk geen andere telefoon.
Is het een goed idee om een nieuwe Mi A2 te kopen? Wat is de kans dat hetzelfde weer gebeurd?

Dank voor enig inzicht!

Groeten,

QuintusDias

Beste antwoord (via QuintusDias op 19-04-2019 08:23)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Eierbal schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:16:
Een probleem bij de updates is dat de taalinstellingen een bootloop lijken te creëeren (althans, dat lees ik op verschillende websites).
Het is vooral de taal in combinatie met de vraag voor de simkaart pincode. Ze zijn bij een of meerdere versies vergeten om dat menu te vertalen, waardoor het toestel niet wilt opstarten.

Updaten zonder simkaart de eerste keer uit de doos is dus aan te raden. Dit heb ik bij het toestel van mijn vriendin ook gedaan. Daar liep ik ook tegen het bootloop probleem aan, vervolgens heb ik de simkaart eruit gehaald en startte het toestel weer op. Daarna alle andere updates uitgevoerd en de simkaart weer teruggestopt en sinds dien geen problemen meer gehad.

@QuintusDias om in te gaan op je vraag. Hoewel er wat kleine foutjes in de updates hebben gezeten de afgelopen maanden, heeft het toestel echt een enorme bang-for-buck, daarnaast zijn de problemen vrij simpel op te lossen. Als je vriendin er dus blij mee is zou ik het toestel gewoon weer aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 18-04-2019 09:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierbal
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Vandaag de Mi A2 voor mijn vrouw ontvangen. Meteen proberen te updaten, niet wetende dat er zoveel problemen met de updates zijn. Ik kreeg ook het knipperende scherm en de foutmelding met de factory reset. Uiteindelijk maar voor de factory reset gekozen. Vervolgens nogmaals de update naar Android Pie 9 gedownload en de taal vóór installatie op Engels (Netherlands) gezet. Gevolg: geen problemen met updaten. Op dit moment wordt de beveiligingsupdate gedownload van 5 maart 2019. Ik laat voor de zekerheid de taal op English (Netherlands) staan om deze update van 1.097 MB te installeren.

Resultaat: geen problemen bij de installatie van de beveiligingsupdate en het opnieuw opstarten. Ik heb ook zelf de telefoon met de aan/uit-knop opnieuw opgestart; ook geen problemen.

Een probleem bij de updates is dat de taalinstellingen een bootloop lijken te creëeren (althans, dat lees ik op verschillende websites). Daarom heb ik na de beide updates én de handmatige reboot de taal weer teruggezet naar Nederlands (Nederland), om vervolgens nog een keer handmatig de telefoon opnieuw opgestart. Resultaat: geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
Vandaag de Mi A2 voor mijn vrouw ontvangen. Meteen proberen te updaten, niet wetende dat er zoveel problemen met de updates zijn. Ik kreeg ook het knipperende scherm en de foutmelding met de factory reset. Uiteindelijk maar voor de factory reset gekozen. Vervolgens nogmaals de update naar Android Pie 9 gedownload en de taal vóór installatie op Engels (Netherlands) gezet. Gevolg: geen problemen met updaten. Op dit moment wordt de beveiligingsupdate gedownload van 5 maart 2019. Ik laat voor de zekerheid de taal op English (Netherlands) staan om deze update van 1.097 MB te installeren.

Resultaat: geen problemen bij de installatie van de beveiligingsupdate en het opnieuw opstarten. Ik heb ook zelf de telefoon met de aan/uit-knop opnieuw opgestart; ook geen problemen.

Een probleem bij de updates is dat de taalinstellingen een bootloop lijken te creëeren (althans, dat lees ik op verschillende websites). Daarom heb ik na de beide updates én de handmatige reboot de taal weer teruggezet naar Nederlands (Nederland), om vervolgens nog een keer handmatig de telefoon opnieuw opgestart. Resultaat: geen problemen.
Bedankt voor je antwoord! Dit biedt perspectief. Ik zal deze methode ook gaan toepassen als de nieuwe Mi A2 binnen komt.

Als ik het goed begrijp kan je de taal van de telefoon ondertussen wel op gewoon op Nederlands (Nederland) zetten als 'ie tijdens de update maar op English (Nederland) staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierbal
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Een probleem bij de updates is dat de taalinstellingen een bootloop lijken te creëeren (althans, dat lees ik op verschillende websites).
Het is vooral de taal in combinatie met de vraag voor de simkaart pincode. Ze zijn bij een of meerdere versies vergeten om dat menu te vertalen, waardoor het toestel niet wilt opstarten.

Updaten zonder simkaart de eerste keer uit de doos is dus aan te raden. Dit heb ik bij het toestel van mijn vriendin ook gedaan. Daar liep ik ook tegen het bootloop probleem aan, vervolgens heb ik de simkaart eruit gehaald en startte het toestel weer op. Daarna alle andere updates uitgevoerd en de simkaart weer teruggestopt en sinds dien geen problemen meer gehad.

@QuintusDias om in te gaan op je vraag. Hoewel er wat kleine foutjes in de updates hebben gezeten de afgelopen maanden, heeft het toestel echt een enorme bang-for-buck, daarnaast zijn de problemen vrij simpel op te lossen. Als je vriendin er dus blij mee is zou ik het toestel gewoon weer aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 18-04-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Is de oplossing niet simpel de PIN code van je SIM kaart af te halen? Dan kan dit ook niet meer mis gaan lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuintusDias
Dank voor jullie suggesties. Gisteren nieuwe telefoon binnengekregen, taal op Engels gezet en daarna tijdens de updates de SIM-kaart er uit gehaald: alles liep vlekkeloos!

@rens-br Klopt! Dankzij jullie tips is m'n vriendin weer ontzettend blij met deze telefoon :)

@swhnld Dit heb ik niet geprobeerd. Zou mogelijk een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

QuintusDias schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:20:
@swhnld Dit heb ik niet geprobeerd. Zou mogelijk een oplossing kunnen zijn?
Dat was ook een oplossing geweest inderdaad. Zoals ik hierboven al had aangegeven lag het probleem aan de vertaling van de vraag om de pincode. Heb je dus geen pincode, komt die vraag niet en is er ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierbal
  • Niet online
Voordat het updateprobleem van één update het imago van dit toffe toestel om zeep helpt: de nieuwste update van april is zonder problemen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Eierbal schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:29:
Voordat het updateprobleem van één update het imago van dit toffe toestel om zeep helpt: de nieuwste update van april is zonder problemen geïnstalleerd.
In het Engels, Nederlands, met of zonder SIM PIN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

swhnld schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:32:
[...]

In het Engels, Nederlands, met of zonder SIM PIN?
Hier in het Nederlands, met sim en pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
rens-br schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:55:
[...]

Dan is dat scherm vertaal probleem hopelijk definitief opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
rens-br schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:55:
[...]

Goed nieuws! Hopelijk blijft het zo in de toekomst. Hier voor ze zekerheid nog SIM er uit gehaald tijdens de update. Toestel bevalt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierbal
  • Niet online
Hier ook 'gewoon' met de Nederlandse taal en met PIN en SIM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Gisteravond bij de buurman op bezoek geweest. Had een toestel voor zijn vrouw besteld, en zich goed ingelezen in de issues van dit toestel en updates.

Met goede moed was hij begonnen; geen simkaart erin, en eerst de updates doorlopen. Nadat Android Pi erop stond, het toestel verder gaan instellen. Totdat er toch nog een laatste update voorbij komt (maart of april; security updates).
Na deze update was het feest over; enkele reboots en toen een mooi wit scherm met AndroidOne. En het hele toestel deed niks meer.

Dus gisteren nog maar even wat geprobeert; MiFlash niet mogelijk (device already locked/flashing not allowed in locked state), Fastboot EDL ging niet, reset van userdata partitie ging niet. Helaas was er weinig meer aan te beginnen.

Maar in zijn geval had hij dus de sim niet in het toestel zitten (zit nog netjes in z'n vrouw d'r "oude"/huidige toestel), en volgens mij was de taal pas net voor de laatste update naar nederlands veranderd. Hij heeft het toestel terug gestuurd, en krijgt over enkele dagen weer een nieuwe retour. Maar de angst zit er toch wel aardig in, dat daar hetzelfde mee gaat gebeuren.
Eerst updaten tot echt de laatste update zou natuurlijk het beste zijn; zonder dat de telefoon uberhaupt geconfigureerd is (enkel Wifi). Maar wat zou een safeguard zijn om toch de mogelijkheid te hebben om met miflash de stock rom er terug op te kunnen zetten?

Maar is het slim om ook gelijk OEM Unlock allowed aanzetten in dev. settings en de bootloader te unlocked en unlock_cirtical uit te voeren? Zodat er altijd handmatige de stock rom geflashed kan worden?

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vera Toe
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-08 12:09
Dit antwoord klopt als een bus
rens-br schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:01:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie avond,

heb hier hetzelfde probleem, zijn er al meer zaken gekend?
Was de laatste update aan het uitvoeren en heb hem voorlopig afgebroken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:33:
heb hier hetzelfde probleem, zijn er al meer zaken gekend?
Was de laatste update aan het uitvoeren en heb hem voorlopig afgebroken. ;(
Deze problemen zijn er alleen met de Android 9 update en volgens mij de januari en februari patch update. De rest van de updates werkt gewoon zoals het hoort.

Maar waar heb je precies last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojet80s
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 10:09
Ik heb er afgelopen week een ontvangen. Nooit een sim kaart in gehad en taal gewoon op Engels laten staan. Eerst geprobeerd alle updates te installeren. 1e update ging goed. Daarna kwam de update naar Android 9, die ging fout, factory reset uitgevoerd en opnieuw geïnstalleerd. Toen ging hij goed. Daarna stond er nog een update klaar (ik meen beveiligingsupdate mei 2019). Daar is hij helemaal defect van geraakt. Ik kom hem niet uitzetten, alleen maar restarten (ook in fastboot), maar meer dan dan het begin scherm krijg ik niet meer te zien.

Ik vind het jammer, maar ik durf geen nieuwe A2 meer te kopen.

Is de redmi note 7 misschien een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Kun je hem niet opnieuw flashen?
Of opsturen voor garantie?

En waarom zou de ene Xiaomi beter zijn dan de andere Xiaomi als vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 22:43
Hier zelfde probleem, mi a2 gekocht voor vriendin. Deze vandaag (gisteren) proberen te installeren, maar tijdens updaten software (Android-versie of beveiligingsmaand, dat weet ik niet meer, dacht beveiliging maart2019? ), bleef deze hangen in witte opstartscherm... :(

Recovery niet aan te krijgen, fastboot wel, maar krijg deze niet unlocked (en inmiddels 3 uur verder... Geen expert daarin, dus ministapjes etc)

Vervelende is nu dat ik deze eind juni "al" gekocht heb bij Amazon.de, en omdat vriendin 1 aug jarig was terwijl we op vakantie waren, we er dus gisteren pas aan toe gekomen zijn om te installeren... Nu maar hopen dat Amazon niet moeilijk doet, morgen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
SIM kaart er uit gehaald en geprobeerd of die doorloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
swhnld schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:05:
SIM kaart er uit gehaald en geprobeerd of die doorloopt?
Ja

... En ook contact met amazon.de gehad en mag t retour sturen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Sta op het punt er eentje te bestellen voor mijn zoontje maat begin nu toch wel te twijfelen. Is het wel een goede keuze of kan ik beter een ander merk/type kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Edje040 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:26:
Sta op het punt er eentje te bestellen voor mijn zoontje maat begin nu toch wel te twijfelen. Is het wel een goede keuze of kan ik beter een ander merk/type kiezen?
Ik heb er zelf twee gekocht, beide geen problemen. Gezien de reacties in het ervaringen topic zijn er nog een hele berg andere Tweakers die het toestel probleemloos gebruiken. Zou het toestel dus gewoon lekker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
rens-br schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Ik heb er zelf twee gekocht, beide geen problemen. Gezien de reacties in het ervaringen topic zijn er nog een hele berg andere Tweakers die het toestel probleemloos gebruiken. Zou het toestel dus gewoon lekker kopen.
Twijfel er nog een beetje over. De Redmi Note 7 lijkt me een goed alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:30
Heb er pas ook een aangeschaft en zonder van de problemen te weten laten updaten. Met het installeren van de november-patch liep ie dus vast. Factory reset gedaan -> nog steeds vastlopen. Op internet dus het probleem van de simpin gevonden en daarna geupdate zonder sim-kaart en taal op Engels.

Alles goed totdat ie de beveiligingspatch van juli installeerde. Een vastloper op het beginscherm (Android One logo), ook als je bijvoorbeeld de oplader erin steekt. Hij kwam toen met de melding dat opstarten niet gelukt is, maar je kan dan alleen maar kiezen voor power off of retry, beide lossen het probleem niet op. Fastboot wilde het toestel ook niet in, kortom, het toestel was bricked.

Teruggestuurd naar Amazon en een nieuwe teruggekregen. Deze helemaal geupdate naar de nieuwste versie en daarna pas de sim-kaart erin. Voorlopig doet ie het.

• swhnld
The Fox NL schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:20:
Heb er pas ook een aangeschaft en zonder van de problemen te weten laten updaten. Met het installeren van de november-patch liep ie dus vast. Factory reset gedaan -> nog steeds vastlopen. Op internet dus het probleem van de simpin gevonden en daarna geupdate zonder sim-kaart en taal op Engels.

Alles goed totdat ie de beveiligingspatch van juli installeerde. Een vastloper op het beginscherm (Android One logo), ook als je bijvoorbeeld de oplader erin steekt. Hij kwam toen met de melding dat opstarten niet gelukt is, maar je kan dan alleen maar kiezen voor power off of retry, beide lossen het probleem niet op. Fastboot wilde het toestel ook niet in, kortom, het toestel was bricked.

Teruggestuurd naar Amazon en een nieuwe teruggekregen. Deze helemaal geupdate naar de nieuwste versie en daarna pas de sim-kaart erin. Voorlopig doet ie het.
Heb je nu de SIM Pin er af gehaald om toekomstige problemen te voorkomen met het updaten?

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:30
swhnld schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:01:
Heb je nu de SIM Pin er af gehaald om toekomstige problemen te voorkomen met het updaten?
Nee, die heb ik laten zitten. Ik ga ervan uit dat het bricken van de telefoon met de juli update los staat van de de pin. Dus voorlopig hou ik de pin er op.

• Ted038
Nieuwe telefoon is "altijd" een gok, maar met de mi A2 net effe wat meer.
Bij betrouwbaar bedrijf en redelijk snel de telefoon installeren , zal het retourneren ervan vrij makkelijk zijn ( incl. geld terug) ALS het misgaat.... Als het uit China besteld wordt wordt t net allemaal wat lastiger, dat zou ik nu niet meer doen met de mi A2.
Dus zelf zou ik wel nieuwe a2 durven bestellen, was het niet dat mijn vriendin nu geen A2 meer wil .... ( gaat nu de samsung a50 worden ...)
Pagina: 1