Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD crashed bij gamen

Pagina: 1
Acties:

• SonOfAnarchy
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14-08 19:47
Hallo, ik heb onlangs een M2 SSD aangeschafd bij Bol.com, maar als ik ga gamen, crashed de SSD na ongeveer 10 min.

Ik heb nu Windows op een normale HDD geinstalleerd, en er is geen centje pijn.
Het vreemde is dat als de SSD crashed, kan ik mijn PC uitzetten en weer aan, maar de SSD wordt niet gedetecteerd, pas na 2 of 3x eruithalen en er weer in doen ziet de PC hem weer.

Gamen doe ik overigens in Steam, en hij doet het bij alle games.

Ik ben geen digibeet, ik heb al best een lange geschiedenis van PC's 'bouwen', maar dit gaat echt een beetje boven mijn pet.
Hulp wordt op prijs gesteld.

SSD: Biwin 128 GB(goedkoop merk)

PC: i7 4790
16 GB RAM DDR 3/1600 Mhz
Gigabyte GTX 1070 Ti
Antec 500 W PSU
3 TB WD Blue
500 GB WD Blue
250 GB WD Blue

SonOfAnarchy wijzigde deze reactie 16-04-2019 19:52 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Temps ssd? De smart data van de ssd?

Persoonlijk zou ik de ssd vervangen voor een SSD met een goede reputatie en daarna kijk of het probleem is opgelost.

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Zou die SSD gewoon terugsturen, ken eigenlijk zelfs niet eens het merk Biwin en kan het ook niet goed terugvinden in de pricewatch.

http://specs.tweak.to/16567

• SonOfAnarchy
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14-08 19:47
skelleniels schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:55:
Zou die SSD gewoon terugsturen, ken eigenlijk zelfs niet eens het merk Biwin en kan het ook niet goed terugvinden in de pricewatch.
Ik had eigenlijk gehoopt dat dit een bekend probleem zou zijn, wat snel op te lossen was, maar het ziet er dan toch naar uit dat ik hem terug moet sturen.

• Emielvanputten
  • Nu online
Of je zoekt even de smart data van de ssd.
En via Speccy ofzo de temps van de ssd...

Als je aan deze ssd gehecht bent.... Anders iets degelijks inbouwen.
Samsung 970 EVO of zo m.2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Is er wellicht nog een firmware update van de SSD beschikbaar of anders van je moederbord? Het zal toch een kwestie van uitsluiten zijn.

En op welke wijze crasht de SSD tijdens games? Valt je hele pc uit, of koopt de game vast, knalt de game er uit, krijgt Windows een blue screen? Wat meer duidelijkheid is wel handig :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Welk merk en type moederbord?
Moederbord bios geupdate naar de laatste versie?

Heb je een link naar de ssd? En wat is goedkoop? Als ik nu bij Bol kijk naar een Biwin ssd dan kom ik uit op een 128GB 2,5" sata voor €42,50. Dat is verre van goedkoop, erg duur zelfs. Biwin M2 is er in 120GB voor €37,50 en ook dat is aan de dure kant.

De voeding doet je systeem ook geen goed.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:44
Jouw SSD moet gemakkelijk "tegen gamen kunnen"", MITS zijn werkomstandigheden goed zijn.

Je hebt nog helemaal niets ondernomen om de oorzaak van de crash te achterhalen.
Een M2 model wordt sowieso al wat heter dan een 2,5" model (presteert ook beter) en het zou zomaar kunnen dat de SSD uitvalt door een te hoge temperatuur. Dat kan je eenvoudig constateren (zie verderop) en je kan de SSD-koeling met eenvoudige maatregelen verbeteren (luchtstroming in je kast optimaliseren en evt. een extra fan op de SSD zetten).

Installeer dus eerst eens de SSD-management software van de fabrikant: voor vrijwel alle SSD's kan je onder Windows daarmee zien of je de laatste firmware hebt, wat de actuele temperatuur van de SSD is en in de SMART-parameters wat er wel/niet aan de hand is met de SSD.
Eventueel kan je tijdens het gamen e.e.a. monitoren en zien wat gebeurt voorafgaand aan een crash.

En post eens je SMART-data.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:18
@Renault en @Emielvanputten M2 is het formaat en zegt niets over de snelheid.

Die Biwin is gewoon een sata-600 m2 ssd. Geen klap sneller dan een 2.5 inch variant. Heet worden niet nvme-ssd's nauwelijks. Ja, warmer dan in 2.5 inch, maar te weinig om relevant te zijn.

En bij deze generatie chipsets heeft het in 99% van de gevallen weinig zin om een 970 Evo te stoppen in een m2 -slot omdat deze toch maar aangesloten zit met pci-e 2.0 met 2 lanes. Dan haal je dus maximaal zo'n 800-900 mb/'s ipv de maximale 3400 bij de evo 500 GB.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Zoals al eerder aangegeven in dit topic: ik zou mezelf de moeite besparen, deze terugsturen en een degelijkere SSD kopen.

Sowieso snap ik niet helemaal waarom je voor de Biwin bent gegaan, want je zegt zelf al dat het een goedkoop merk is, terwijl de prijzen die ik op Bol.com zie niet goedkoop zijn voor een 128GB SSD.

The devil is in the details.

• Emielvanputten
  • Nu online
@White Feather ik weet dat m.2 een form factor is en geen snelheids aanduiding. Maar als ik het heb over een goede ssd op m.2. Dan vermeld ik het gene waar ik mijn ervaring mee heb.

Ik vermeld nergens dat hij traag is, ik vermoed dat het idd gewoon een slechte ssd is. En dat hij misschien iets te heet geworden is.

En ja, dat hoeft het niet te zijn, maar ik mis gewoon de data van de ts
En meer dan 2 keer vragen naar de temps en smart data doe ik niet

Emielvanputten wijzigde deze reactie 17-04-2019 10:43 (17%)

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:44
Mijn aanname dat de M2 SSD een NVME type is, is inderdaad een aanname, gebaseerd op het feit dat er in de OP 3 SSD's worden genoemd die hoogstwaarschijnlijk 2,5" SATA zijn: waarom zou je dan alsnog een 128 GB M2 SSD van het type SATA hebben geïnstalleerd? 8)7

Maar iets mee info zou al een hoop schelen.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Renault schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:36:
Mijn aanname dat de M2 SSD een NVME type is, is inderdaad een aanname, gebaseerd op het feit dat er in de OP 3 SSD's worden genoemd die hoogstwaarschijnlijk 2,5" SATA zijn: waarom zou je dan alsnog een 128 GB M2 SSD van het type SATA hebben geïnstalleerd? 8)7

Maar iets mee info zou al een hoop schelen.
De WD Blue's bedoel je? Dat zegt helemaal niks over of het SSD of 2,5" of 3,5" is. WD Blue's kunnen alles zijn, ook 5400RPM 3,5" schijven.

The devil is in the details.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True