Coil whine? Info/raadpleging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1202328

Topicstarter
Hey beste tweakers.

Heb een vraagje:

Bekijk eerst even aanstaande videos aub het eerste lijkt me het duidelijkst:

YouTube: Msi gtx 1060 6gb coil whine + fan flow whine (msi desktop)
Of
YouTube: MSİ GTX 1060 COİL WHİNE
Of
YouTube: Coil Whine! MSI gaming GTX 1060

Het eerste en het 3de filmpje zijn iets duidelijker. Het is maar gewoon een snel voorbeeld van wat coil whine is en hoe het ongeveer klinkt.

Ik heb dit ook en ben van plan een nieuwe gtx 1060 te kopen aangezien msi dit niet wil accepteren als garantie omdat hij eigenlijk nog perfect werkt. (Buiten het geluid) Ik stel me toch wat vragen bij het aanschaffen van een nieuwe kaart...

Hebben echter alle gtx 1060 6gb dit fenomeen of is het een questie van luck? (Veel mensen hebben dit fenomeen) Is er iets wat je kan doen om het weg te krijgen? (Lijkt me niet als ik zo tweak maar wie weet)
Kan ik dit op een of andere manier voorkomen voor de aankoop? (Testen in winkel?)

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:30
Weet je zeker dat het de videokaart is en niet bijvoorbeeld moederbord of voeding?
Een voeding kan coilwine van de videokaart veroorzaken en een videokaart kan coilwine in de voeding veroorzaken.

Hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:02:
Weet je zeker dat het de videokaart is en niet bijvoorbeeld moederbord of voeding?
Een voeding kan coilwine van de videokaart veroorzaken en een videokaart kan coilwine in de voeding veroorzaken.

Hoe ziet de rest van je systeem eruit?
Het is dezelfde als die in de eerste video. Net hetzelfde systeem van msi. Een desktop dus van de infinite series. En ik ben zeker dat het de gpu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 14:07

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Er zijn twee soorten coil whine. De snerpende "piep" die je hoort als een spoel zingt en het "blazende" geluid wat uit de VRM mosfets komt bij hoge GPU load. Dat laatste is eigenlijk geen coil whine maar omdat dit het hypeprobleem van de dag is bij GPU's worden die twee onder dezelfde noemer gegooit.

Om kort te gaan, die eerste snerpende piep is niet OK en is een productiefout. Dat blazende geluid heeft elke moderne videokaart zonder uitzondering en hoort er nou eenmaal bij. Waarom? Omdat GPU's steeds meer stroom nodig hebben en steeds nauwere toleranties op de toevoerspanning vereisen. Daarmee worden er ook steeds meer PWM fasen gebruikt met elk zingende MOSFETs. Deze MOSFETs verstouwen grote stromen op hoge schakelfreqenties. De stromen zijn dermate hoog dat deze een electromotive force (EMF) opleveren bij elke schakeling. Deze resonantie is wat je hoort en daar valt niks tegen te doen.

Wil je dit niet? Koop dan een oude GPU van 32nm of ouder of 1tje die geen 6-pin connector nodig heeft. Deze twee soorten kaarten lijden vrijwel niet hoorbaar aan VRM coil whine.

Voor eens en voor altijd, coil whine is niet per definitie een kwaliteitsprobleem. Maak onderscheid in het geluid wat je hoort. Piep is no go, blaas is normaal.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:28:
Er zijn twee soorten coil whine. De snerpende "piep" die je hoort als een spoel zingt en het "blazende" geluid wat uit de VRM mosfets komt bij hoge GPU load. Dat laatste is eigenlijk geen coil whine maar omdat dit het hypeprobleem van de dag is bij GPU's worden die twee onder dezelfde noemer gegooit.

Om kort te gaan, die eerste snerpende piep is niet OK en is een productiefout. Dat blazende geluid heeft elke moderne videokaart zonder uitzondering en hoort er nou eenmaal bij. Waarom? Omdat GPU's steeds meer stroom nodig hebben en steeds nauwere toleranties op de toevoerspanning vereisen. Daarmee worden er ook steeds meer PWM fasen gebruikt met elk zingende MOSFETs. Deze MOSFETs verstouwen grote stromen op hoge schakelfreqenties. De stromen zijn dermate hoog dat deze een electromotive force (EMF) opleveren bij elke schakeling. Deze resonantie is wat je hoort en daar valt niks tegen te doen.

Wil je dit niet? Koop dan een oude GPU van 32nm of ouder of 1tje die geen 6-pin connector nodig heeft. Deze twee soorten kaarten lijden vrijwel niet hoorbaar aan VRM coil whine.

Voor eens en voor altijd, coil whine is niet per definitie een kwaliteitsprobleem. Maak onderscheid in het geluid wat je hoort. Piep is no go, blaas is normaal.
Bedankt voor deze post! Ik heb inderdaad het piepende geluidje zoals in het eerste filmpje. Het blazen is idd normaal.