Macbook Pro 2008 Early software upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Hoi,

Ik heb vorige week een zeer fraaie 2de hands Macbook Pro uit 2008 op de kop weten te tikken. Dit heb ik gedaan omdat ik over wil stappen op een Macbook zonder daar eerst duizenden euro's aan uit te moeten geven om er daarna achter te komen dat ik het toch niets vind.

Nu is mijn vraag: De Macbook draait op Mac OS Lion , kan ik ook upgraden naar een nieuwe versie van Mac OS? Ik had ergens ooit gelezen dat deze Macbook Mac OS X Snow Leopard ook aan kan maar ik kan dit nergens meer vinden. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een 11 jaar oude laptop kopen was misschien niet het beste plan om aan te beginnen...

In principe kan je tot 10.11.6 upgraden, maar dan moet je wel eerst Snow Leopard installeren om dat je de opvolgende upgrades via de AppStore moet installeren, en die is dan pas beschikbaar.

Heb je wel een SSD geïnstalleerd? Anders is zo'n oud model niet echt vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
Ik heb de laptop gekocht voor 95 euro. Het is niet de bedoeling dat ik het ding ga gebruiken voor zware apps of grafische programma's. Het zal enkel alleen voor entertainment gebruikt gaan worden zoals dagelijkse nieuwssites bezoeken, muziek downloaden , youtube, werkmail, etc. Bovendien ben ik zoals gezegd nieuw in het Macbook wereldje.

Snow Leopard wordt nog wel verkocht door Apple voor 20 euro zie ik

[ Voor 8% gewijzigd door Shiny Disco op 16-04-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Snow Leopard is ook wel gratis te vinden, ik zou niet te veel geld aan dit soort oude beestjes uitgeven. Je kan hem eventueel nog voorzien van wat tweedehands RAM, zodat dat niet meteen de bottleneck is bij een nieuwer OS. Een goedkoop SSD'tje is ook niet gek.

Bedenk wel dat veel software die vanuit de AppStore komt niet altijd meer werkt met dit soort oudere Mac OS'en. Heb zelf een normale Macbook uit 2009 die ik ooit eens heb gekregen, die al mekkert bij software-updates van Garageband en Pages die niet meer werken voor mijn Mac OS versie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
Een link naar een gratis download is zeker niet toegestaan? Anders een privebericht? Software vanuit de Appstore downloaden doe ik niet. Safari laad sommige webpaginas ook niet meer in, gebruik inmiddels Chrome als webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Lion is nieuwer dan snow leopard. Download 10.11.6 hier in de app store (enige legale bron):

https://itunes.apple.com/...n/id1147835434?ls=1&mt=12

Let wel, als je geen SSD hebt en minimaal 4GB RAM dan gaat het niet snel zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* sypie gebruikt nog steeds een 2008 MacBook Unibody als dagelijkse computer.

Zorg dat er een SSD in zit, dat je het geheugen maximaal uitbreidt en dat je lekker werkt op El Capitan (10.11)

Daarna kun je er zeker nog prima plezier van hebben. De afgelopen jaren heb ik er "gewoon" InDesign op gedraaid, Premiere gebruikt om filmpjes te maken en Audition om 32-kanaals opnamen te maken. Ding trekt het nog prima. Enige wat je niet moet verachten is dat het renderen van zaken heel snel gaat, dat moet je lekker aanzetten voordat je gaat slapen dan kun je de volgende dag weer verder met je werk.

De 2008 modellen zijn en blijven tot nu toe de beste serie MacBooks ooit gemaakt. Voor en na deze serie heeft iedere MacBook wel een bekende productiefout er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Ik gebruik een MacBook pro 2010 als dagelijkse computer. Werkt prima. Mojave draait er niet op, maar High Sierra wel.

Zoals hier al gezegd is een SSD een absolute must. Ik ben zelf ook van 4 naar 8 GB geheugen gegaan, maar daar merk ik niet enorm veel van. Zonder SSD is het echt onwerkbaar traag. Mijn MacBook werd bij het inladen van een programma (zonder SSD) regelmatig zo vreselijk traag, dat alles tot stilstand kwam. Dan moest ik gewoon weglopen om later weer terug te komen. Zonder SSD moet je er niet aan beginnen. Klinkt overdreven, maar het is absoluut waar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiny Disco
Ik heb gisteren uiteindelijk toch nog geüpdatet naar EL Capitan. Ik heb het trager worden van de laptop nog niet echt gemerkt, Ik heb zelfs het gevoel dat alles net wat vlotter loopt. Wat ik ook merk is dat safari vlotter reageert op mijn trackpad

Maar zoals ik al zei: Ik draai geen zware apps, ik ben niet van plan om grafische ontwerpen te gaan maken, video bewerking etc etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Shiny Disco op 17-04-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Shiny Disco schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:02:
Ik heb gisteren uiteindelijk toch nog geüpdatet naar EL Capitan. Ik heb het trager worden van de laptop nog niet echt gemerkt, Ik heb zelfs het gevoel dat alles net wat vlotter loopt. Wat ik ook merk is dat safari vlotter reageert op mijn trackpad

Maar zoals ik al zei: Ik draai geen zware apps, ik ben niet van plan om grafische ontwerpen te gaan maken, video bewerking etc etc.
Je hebt nu al een berg lol gehad aan je 95 euro 8)

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
BikkelZ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:46:
[...]

Je hebt nu al een berg lol gehad aan je 95 euro 8)
Voor die 95 euro heb ik wel een mooie deal gemaakt als instapper binnen de Mac wereld. Ik merk dat zodra mijn Philips Hue lampen gedimd zijn(staat ingesteld op 0;00 uur dimmen) dat het scherm automatisch de helderheid van het scherm aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
Via dosdude1 patcher methode kun je door upgraden naar laatste macos Mojave.

Je bootrom kun je ook nog een afps patch mod geven..

Info : http://dosdude1.com/mojave/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ssd erin en mojave patcher gebruiken om te upgraden naar mojave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Ludwig005 schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:07:
ssd erin en mojave patcher gebruiken om te upgraden naar mojave
FlorisVN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:05:
Via dosdude1 patcher methode kun je door upgraden naar laatste macos Mojave.

Je bootrom kun je ook nog een afps patch mod geven..

Info : http://dosdude1.com/mojave/
Maar wel als je 100% zeker bent dat de WiFi kaart die je hebt niet op de unsupported lijst staat. Veelvoorkomend issue.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
nelizmastr schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:55:
[...]

[...]

Maar wel als je 100% zeker bent dat de WiFi kaart die je hebt niet op de unsupported lijst staat. Veelvoorkomend issue.
klopt, maar ook dit is eenvoudig te fixen.
deze kun je gewoon vervangen voor een ondersteunende airport/wifi kaart.
o.a de iMac 2009 kaartjes passen en werken prima.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
Ik ga niet naar een nieuwer OS dan El Capitan. Voor standaard en dagelijks gebruikt functioneert de Macbook nog prima. Ik ben ook geen tweaker in zoverre dat ik er allerlei geheugen en dergelijke in kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
voorlopig wordt el capitan ook nog redelijk ondersteund.
in iedergeval op browser gebied, wat erg belangrijk is naar mijn mening.

Houd er wel rekening mee dat bij mijn weten security updates gestopt zijn voor El Capitan...
Een keer door upgraden naar High Sierra of Mojave d.m.v dosdude1 patcher, en airport kaart upgraden is dan wel een aanrader voor de toekomst !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Shiny Disco schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:56:
Ik ga niet naar een nieuwer OS dan El Capitan. Voor standaard en dagelijks gebruikt functioneert de Macbook nog prima. Ik ben ook geen tweaker in zoverre dat ik er allerlei geheugen en dergelijke in kan bouwen.
Dat is echt een kwestie van schroefjes losdraaien en iets er in klikken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
Heb de laptop nu bijna een maand in gebruik maar heb van een langzame Mac nog niet veel last. Wel merk ik dat de accu redelijk snel leeg is. Als ik de Mac gebruik voor alledaagse dingen zoals internet , werkmail lezen, muziek opzoeken, nieuwssites bezoeken en hier en daar een (Youtube) filmpje kijk, merk ik dat de accu flink afneemt. Na een half uur ben ik al meer dan een kwart accu kwijt. Is dit normaal? Als ik de batterijstatus bekijk via de knoppencombinatie dan geeft ie '' good ''

De app Battery Health geeft aan dat de batterij nog een capaciteit van 92% heeft. Volgens deze app zit de batterij 4 jaar in de Mac. Hebben jullie nog tips om de levensduur van de accu te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:20
Een uur of vier met een vier jaar oude accu doen is zeker niet abnormaal voor een MacBook uit 2008.

Sowieso weet je niet hoeveel op/ontlaad 'cycles' hij al achter de rug heeft maar dan nog.

Ik haal meer accutijd met een rMBP 2013 maar die accu is nauwelijks gebruikt want hangt altijd aan de stekker en ik kijk er nauwelijks video mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

sypie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:21:
* sypie gebruikt nog steeds een 2008 MacBook Unibody als dagelijkse computer.
...
De 2008 modellen zijn en blijven tot nu toe de beste serie MacBooks ooit gemaakt. Voor en na deze serie heeft iedere MacBook wel een bekende productiefout er in zitten.
Mooi dat je die nog gebruikt, prima apparaten als je niet veeleisend bent. Helaas hebben de 2008-modellen wel degelijk een productiefout: een condensator die eigenlijk altijd overlijdt (C7771) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 17:07
laptopleon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:25:
Een uur of vier met een vier jaar oude accu doen is zeker niet abnormaal voor een MacBook uit 2008.

Sowieso weet je niet hoeveel op/ontlaad 'cycles' hij al achter de rug heeft maar dan nog.

Ik haal meer accutijd met een rMBP 2013 maar die accu is nauwelijks gebruikt want hangt altijd aan de stekker en ik kijk er nauwelijks video mee.
Om te achterhalen hoeveel laadcycli jouw Macbook pro heeft ondergaan kun je dit controleren via onderstaande:

De status van je batterij controleren

• Klik op het Apple-icon in de menubalk
• Selecteer de optie 'Over deze Mac'
• Klik op 'Meer info' ▸ Systeemoverzicht
• Selecteer bij de categorie 'Hardware' de optie 'Voeding'

Bij de optie ladingsinformatie kun je dan veel info vinden over jouw accu.

Betreffende de Macbook Pro 2008 van Shiny Disco...de cycle count limit voor een Macbook Pro (2008) is volgens Apple overigens 300 (Early 2008) of 500 (Late 2008).

https://www.idownloadblog...book-battery-cycle-count/

[ Voor 3% gewijzigd door Gargantua op 09-05-2019 09:20 ]

Pagina: 1