Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Programma laat zich niet verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bajoli
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-12-2023
Mijn vraag
...Ik heb onlangs programma's handmatig gedeletet, maar nu blijken deze nog in het register te staan (windows instellingen-> apps-> verwijderen wil niet lukken). Verwijderen uit het register lukt me niet. Mijn harde schijf zit barstens vol, maar het register staat grotendeels vol met programma's die ik er al handmatig afgegooid heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Het betreft gewoon een aantal games.
...Ik heb geen idee hoe ik zoiets doe.

www.wegmethoofdpijn.nl

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als het je puur om de ruimte gaat: de zooi uit het register mikken gaat je hooguit MB's opleveren, niet de GB's of TB's waar je om verlegen zit waarschijnlijk. Daar staat tegenover dat je, zéker als je niet weet waar je mee bezig bent, een erg goeie kans hebt je Windows installatie te slopen als je gaat liggen rommelen in 't register.

Er zijn zgn. "register cleaners" maar die doe vaak meer kwaad dan goed in mijn ervaring. Mijn advies is dan ook: if it ain't broken, don't fix it. Voor de paar bytes die je er mee wint is 't de zeik niet waard. En voortaan natuurlijk gewoon de uninstaller / "programma verwijderen" gebruiken i.p.v. "handmatig erafgooien".

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 16-04-2019 14:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Zoals RobIII hierboven al zegt, de registry is hooguit enkele honderden MB's groot, met het opschonen van de registry ga je geen ruimte op je harde schijf terugwinnen.

Daarnaast kun je met het verwijderen van de verkeerde registry entries er ook voor zorgen dat je hele Windows installatie kapot gaat. Mijn advies zou dan ook zijn om de registry te laten voor wat het is, en met een tool als Space Sniffer kijken waar de ruimte nou daadwerkelijk door ingenomen wordt.

• Bajoli
Dus het is niet zo dat een game die met 26gb in het register staat, ook daadwerkelijk 26gb inneemt op de hardeschijf als deze al gedeletet is?

www.wegmethoofdpijn.nl

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je aanname klopt al niet: een programma staat niet "voor x GB in het register".

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 22:02
Draai eens een programma als CCleaner, hiermee kan je snel en gemakkelijk bestanden opschonen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:18

MsG

Forumzwerver

Groentenman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:47:
Draai eens een programma als CCleaner, hiermee kan je snel en gemakkelijk bestanden opschonen.
Dat is normaliter helemaal niet nodig. Dat soort tools sloopt vaak meer dan het helpt en is in het verleden m.i. vaak onterecht aangeprezen. Een PC wordt echt niet significant sneller van een paar duizend verwijderde entries in een database.

De programmatuur die je nu met de hand hebt verwijderd kan je met CCleaner nog wel handmatig uit de lijst verwijderen met programma's. Maar als het goed is moet Windows bij het proberen te verwijderen, zelf al iets zeggen in de trant van "Programma X is mogelijk al verwijderd. Wilt u het programma uit de lijst verwijderen?"

https://www.howtogeek.com...p-your-pc-or-fix-crashes/

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 16-04-2019 14:54 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Bajoli
Ik ben erachter gekomen dat het probleem wel meevalt. Ik dacht even dat mijn hardeschijf vol stond met spookbestanden, maar dat blijkt niet het geval.

Bedankt voor de reacties.

www.wegmethoofdpijn.nl

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:37
Misschien een tip:
Gooi liever niet zomaar bestanden weg uit bijvoorbeeld mappen als "Program Files". Verwijder programma's eerst op met hun uninstaller. Dan ben je doorgaans ook die register dingen kwijt.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:51:
Maar als het goed is moet Windows bij het proberen te verwijderen, zelf al iets zeggen in de trant van "Programma X is mogelijk al verwijderd. Wilt u het programma uit de lijst verwijderen?"
Dat haalt dan de entry van dat programma uit de lijst van geïnstalleerde programma's, maar dat neem niet weg dat er dan een hoop meuk achter blijft elders in 't register. Maar, again, dat zijn hooguit MB's en niet 't gedoe waard.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MsG

MsG

Forumzwerver

RobIII schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:57:
[...]

Dat haalt dan de entry van dat programma uit de lijst van geïnstalleerde programma's, maar dat neem niet weg dat er dan een hoop meuk achter blijft elders in 't register. Maar, again, dat zijn hooguit MB's en niet 't gedoe waard.
Er blijft nagenoeg altijd meuk achter, ook bij een succesvolle deïnstallatie, maar dat maakt ook helemaal niet uit. Als een database last had van een paar duizend foutieve records dan was er wat grondig mis met de database. Ook de Tweakers-database staat vermoedelijk nog gevuld met records die niet meer nodig zijn of verouderd. Maar gelukkig is er geen baat bij dat soort opschoning ten opzichte van de inspanning om dat te zoeken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 12:36

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:51:
[...]

Dat is normaliter helemaal niet nodig. Dat soort tools sloopt vaak meer dan het helpt en is in het verleden m.i. vaak onterecht aangeprezen. Een PC wordt echt niet significant sneller van een paar duizend verwijderde entries in een database.

De programmatuur die je nu met de hand hebt verwijderd kan je met CCleaner nog wel handmatig uit de lijst verwijderen met programma's. Maar als het goed is moet Windows bij het proberen te verwijderen, zelf al iets zeggen in de trant van "Programma X is mogelijk al verwijderd. Wilt u het programma uit de lijst verwijderen?"

https://www.howtogeek.com...p-your-pc-or-fix-crashes/
Ik vraag me af waar jij je claim dat CCleaner dingen "sloopt" op baseert, ik vind het een prima tool voor het opschonen van tijdelijke bestanden die veel applicaties achterlaten. Applicatiecache, cookies, browsegeschiedenis, tijdelijke mappen. Kan je eens aangeven wat het precies sloopt in jouw ogen?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02

Nibbz

Postmaster General

Afbeeldingslocatie: https://www.win.tue.nl/sequoiaview/Graphics/ScreenSHSq1a.jpg

https://www.win.tue.nl/sequoiaview/

Makkelijk tooltje om grote bestanden / folders te vinden op je hardeschijf

13:37

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:23

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Nibbz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:16:
[Afbeelding]

https://www.win.tue.nl/sequoiaview/

Makkelijk tooltje om grote bestanden / folders te vinden op je hardeschijf
Wow onverzichtelijk :o

Zou zelf deze aanraden, TreeSize: https://www.jam-software.com/treesize_free/
Afbeeldingslocatie: https://www.jam-software.com/treesize_free/screenshots/EN/Tree.png

Gebruik hier overigens al jaren CCleaner, en nog nooit iets gesloopt, wel veel overbodige troep er af gesmeten. Veel uninstalls laten toch sporen achter.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02

Nibbz

Postmaster General

Vind je? ik kan ik 1 seconde zien waar ik moet kijken (grootste 'blok'). Behoorlijk overzicht imho :)

13:37

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:23

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Nibbz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:20:
[...]

Vind je? ik kan ik 1 seconde zien waar ik moet kijken (grootste 'blok'). Behoorlijk overzicht imho :)
Mwah, niet echt handig als je eerst naar het blok moet om te zien wat het is. Met bijv. treesize kun je gewoon van groot naar klein sorteren en kun je dus bepaalde dingen meteen negeren (bijv. een Windows directory of pagefile oid).

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Angeloonie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:22:
[...]

Mwah, niet echt handig als je eerst naar het blok moet om te zien wat het is. Met bijv. treesize kun je gewoon van groot naar klein sorteren en kun je dus bepaalde dingen meteen negeren (bijv. een Windows directory of pagefile oid).
Of windirstat. Best of both worlds.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• runi215
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 01:21
Jeroenneman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:24:
[...]

Of windirstat. Best of both worlds.
Ik zou het net zeggen. Zowel de blokken waarmee je makkelijk kan zien wat er precies zoveel ruimte in neemt en mooie tree met de grootste folders bovenaan. Werkt ideaal

edit; spelling...

[ Voor 3% gewijzigd door runi215 op 16-04-2019 15:26 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Tsjipmanz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:14:
[...]

Ik vraag me af waar jij je claim dat CCleaner dingen "sloopt" op baseert, ik vind het een prima tool voor het opschonen van tijdelijke bestanden die veel applicaties achterlaten. Applicatiecache, cookies, browsegeschiedenis, tijdelijke mappen. Kan je eens aangeven wat het precies sloopt in jouw ogen?
Het haalt iets te gretig dingen weg die het niet kan direct naar iets kan verwijzen, waardoor de gekste problemen kunnen ontstaan. Onder andere in de war geraakte bestands-associaties, maar de gekste problemen kunnen optreden met software die van het register afhangt. CCleaner is alsof je een willekeurige kennis je huis laat opruimen, zonder dat deze precies weet wat je nog nodig had en wat niet. In het beste geval staat je huis er nog.

Bij een computer die voor 99% vol zit en altijd is misbruikt kan een eenmalige check nog wel eens handig zijn voor wat ruimte, maar het registergedeelte is m.i. grote onzin, en de versnelling die een paar duizend verdwenen database-entries oplevert is er gewoonweg niet, en is ook nog nooit aangetoond.

Anno 2019 installeer je een SSD en blijf je verre van dit soort pseudo-lapmiddelen. Windows weet zelf prima wat weg kan en wat niet.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 12:36

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:36:
[...]

Het haalt iets te gretig dingen weg die het niet kan direct naar iets kan verwijzen, waardoor de gekste problemen kunnen ontstaan. Onder andere in de war geraakte bestands-associaties, maar de gekste problemen kunnen optreden met software die van het register afhangt. CCleaner is alsof je een willekeurige kennis je huis laat opruimen, zonder dat deze precies weet wat je nog nodig had en wat niet. In het beste geval staat je huis er nog.

Bij een computer die voor 99% vol zit en altijd is misbruikt kan een eenmalige check nog wel eens handig zijn voor wat ruimte, maar het registergedeelte is m.i. grote onzin, en de versnelling die een paar duizend verdwenen database-entries oplevert is er gewoonweg niet, en is ook nog nooit aangetoond.

Anno 2019 installeer je een SSD en blijf je verre van dit soort pseudo-lapmiddelen. Windows weet zelf prima wat weg kan en wat niet.
In mijn ogen is je reactie nogal overtrokken. Alhoewel ik het met je eens ben dat zogenaamde "registry cleaners" een systeem nauwelijks sneller maken en in sommige gevallen zelfs contraproductief werken, is dit maar een onderdeel van CCleaner en zeker niet hun stokpaardje.

Volgens mij is het een prima tool om je schijf op te schonen en hoewel ze recentelijk negatief in het nieuws zijn geweest met een malware incident heb in in de 16 jaar dat het nu bestaat nog nooit iemand gezien die zijn systeem gesloopt heeft door het opruimen van een paar tijdelijke bestanden.

Maar goed, we hoeven het niet eens te worden, was alleen even benieuwd naar je onderbouwing.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Pagina: 1