Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marniek
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-10-2023
Mijn vraag
...
ik heb een solaredge 5000s 1 fase en daar draaien al 3 jaar 13 panelen a290 wp met optimizers op dat gaat prima
nu heb ik deze week op de andere kan van mijn huis 6 extra bij laten plaatsen a325 wp op de 2e string met p404 optimizers . dus totaal 19 panelen , nu zie ik op de omvormer dat er maar 18 geregistreerd staan ,

ook als ik op de app kijk lijkt het alsof ze in 1 string staan de nw 6 panelen worden ook weergegeven als 290wp

wat gaat hier mis ??

de installateur laat het wat afweten ,

mvg marniek

Beste antwoord (via marniek op 16-04-2019 20:31)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
dan is er ergens een optimizer die niet meewerkt. Je kunt even het paringsproces opnieuw doen, als het dan nog niet werkt dan even bekijken welke je mist in je portal. Dan moet er iemand het dak op als het tegenzit. Je kunt ook de string voltages meten. resp. 13 om 6 moet je hebben.
Die twee optimizers mogen in 1 string maar dat kan alleen als het bij elkaar passende optimizers zijn. Komen er wel 4 DC kabels naar je omvormer?
Die portal instelling van het wattage per paneel moet je installateur of SE voor je aanpassen, dat is niet iets wat je optimizer afleest van je paneel ofzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:13
Na de installatie van mijn SE set had ik ook 13 geregistreerd staan i.p.v. 14 .
Optimizer vervangen en het probleem was opgelost .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
dan is er ergens een optimizer die niet meewerkt. Je kunt even het paringsproces opnieuw doen, als het dan nog niet werkt dan even bekijken welke je mist in je portal. Dan moet er iemand het dak op als het tegenzit. Je kunt ook de string voltages meten. resp. 13 om 6 moet je hebben.
Die twee optimizers mogen in 1 string maar dat kan alleen als het bij elkaar passende optimizers zijn. Komen er wel 4 DC kabels naar je omvormer?
Die portal instelling van het wattage per paneel moet je installateur of SE voor je aanpassen, dat is niet iets wat je optimizer afleest van je paneel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:04
Dit:
de installateur laat het wat afweten ,
Gewoon even met wat meer overtuigingskracht hem/haar een schop onder de kont geven en het probleem laten oplossen. Heb je al betaald?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marniek
ik heb het parinsproces opnieuw gedaan , blijft 18 ipv 19 er lopen wel 4 dc kabels ,

op de korte string zitten p404 optimizers , ik weet nu op welke plek de optimizer zit , kan het ook zijn dat de stekker verbinding niet goed zit ? of is dit uitgesloten omdat de ander 5 wel stroom genereren
ik stuur de installateur wel weer het dak op ,
hoeveel volt moet er op de string van 6 staan ( nu 5 )

achteraf had de installateur weinig verstand van solaredge denk ik , ben bang dat hij het software matig niet kan oplossen /instellen ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 17:42
Uit de handleiding:
Nadat een PV paneel is aangesloten op een power optimizer geeft de power optimizer een veilige spanning van 1 volt af. De totale spanning van een string moet daarom gelijk zijn aan 1 volt keer het aantal power optimizers dat in serie is geschakeld. Wanneer er, bijvoorbeeld, 10 power optimizers in een string zijn aangesloten, moet dus een spanning van 10 volt worden gemeten op het uiteinde van de stringkabels.

Het kan zijn dat het paneel niet of slecht op de optimizer aangesloten zit en daardoor de 1V niet geeft.
De optimizer heeft lange en korte kabels, het paneel moet op de korte kabels aangesloten worden, met de lange kabels ga je naar de volgende optimizer of omvormer.

Ik heb alleen geen idee wat er gebeurd als je een paneel op de lange kabels van de optimizer aansluit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
marniek schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:39:
ik heb het parinsproces opnieuw gedaan , blijft 18 ipv 19 er lopen wel 4 dc kabels ,

op de korte string zitten p404 optimizers , ik weet nu op welke plek de optimizer zit , kan het ook zijn dat de stekker verbinding niet goed zit ? of is dit uitgesloten omdat de ander 5 wel stroom genereren
ik stuur de installateur wel weer het dak op ,
hoeveel volt moet er op de string van 6 staan ( nu 5 )

achteraf had de installateur weinig verstand van solaredge denk ik , ben bang dat hij het software matig niet kan oplossen /instellen ,
6 P404's moet je 6 volt (of 5.8 of 6.2 ) hebben. als je 5 hebt is er 1 paneel niet goed aangesloten of een optimizer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marniek
bedankt voor de reacties , hier kan ik wat mee top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marniek
Er zat inderdaad een stekker verbinding niet goed , prima opgelost

Maar mag ik nog 1x gebruik maken van jullie expertise

nu zit ik nog met 1 dingetje , ik heb 2 stringen maar de omvormer ziet ze als 1
ook de nieuwe 6 panelen ( 325 wp ) worden aangegeven als 290 wp van de oudere panelen

kan ik ergens software matig de sting opdelen in 2 stringen
op de omvormer zijn 2 stingen aangesloten
op de solar edge site kan ik dit niet vinden 8)7

mvg marniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 17:42
Mooi dat het opgelost is!

Paneel nummering van de 6 nieuwe zou dan 1.2.1 t/m 1.2.6 moeten zijn, dacht ik.
In logische layout zou je dan 2 strings moeten zien. Uiteraard moeten ze ook even het Wp van de nieuwe panelen goed zetten.

De portal aanpassen moet je installateur doen, maar je kan het ook aan SolarEdge vragen, contact gegevens voor NL staan op de site.

[ Voor 40% gewijzigd door Rouske op 18-04-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rouske schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:44:
Mooi dat het opgelost is!

Paneel nummering van de 6 nieuwe zou dan 1.2.1 t/m 1.2.6 moeten zijn, dacht ik.
In logische layout zou je dan 2 strings moeten zien. Uiteraard moeten ze ook even het Wp van de nieuwe panelen goed zetten.

De portal aanpassen moet je installateur doen, maar je kan het ook aan SolarEdge vragen, contact gegevens voor NL staan op de site.
Precies wat hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marniek
Done it ,

ik kon het zelf gewoon aanpassen in mijn solaredge , waarschijnlijk ooit al een installateurs versie aangevraagd

thanks mannen/vrouwen
Pagina: 1