Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik gok dat deze vraag al wel eens eerder is gesteld maar mijn situatie wijkt toch wat af :)

Thuis heb ik KPN glas (nu alleen internet), voorheen zat hier een VLAN switch achter die VLAN 6 doorstuurde naar mijn modem (Airport extreme). Dit werkte allemaal prima tot de experiabox kapot was, nieuw exemplaar ontvangen en sindsdien werkte mijn constructie niet meer, iTV viel vaak weg en als ik de VLAN switch loskoppelde werkte alles prima.

Maar ik zou alles graag centraal willen aansturen en ik ben erg tevreden over mijn UniFI AC-Pro dus de voorkeur voor UniFI apparatuur is niet zo gek natuurlijk.

De security gateway komt dan naar boven, mooi apparaat met voldoende instel mogelijkheden, alleen kan ik nergens vinden of de zelf zijn VLAN's kan scheiden of dat ik weer een VLAN switch er tussen moet zetten.

Wie of wie heeft het antwoord: Kan ik de security gateway direct gebruiken als modem zonder aparte switch?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Beste antwoord (via rens-br op 17-04-2019 10:20)

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
Het hele gebeuren werkt prima zonder rare setups met JSON op KPN Glas, gebruik het nu sinds januari met USG 3P op een 500/500 KPN glas verbinding.

PPPoE -> gebruikersnaam/wachtwoord maken inderdaad niets uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Toppe heb je al gekeken op: https://netwerkje.com/eigen-router, daar staat het volgende:
Let op: De Unify Security Gateway (USG) van Ubiquity is niet ideaal. Hoewel de hele integratie binnen het Unify eco-systeem perfect werkt, zijn de instel mogelijkheden van deze router beperkt in de interfaces en is configuratie op het niveau wat hier nodig is alleen mogelijk via een achterdeur (het plaatsen van een zorgvuldig opgebouwd config.gateway.json bestand) wat bijzonder ongemakkelijk werken is.

[ Voor 77% gewijzigd door rens-br op 16-04-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@rens-br dank! Die site gebruikte ik 6 jaar geleden al, ik ging (ga) er dus vanuit dat het een en ander al aangepast zou zijn.

Ze hebben het daar over de Edgerouter POE, maar kan je die wel inzetten als modem dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

De USG heeft maar 1 LAN poort. Je ontkomt er niet aan om er een switch achter te hangen.
Als je de VLANs wil scheiden (kan je in de USG doen), moet je ze ook op de switch scheiden. Je ontkomt dan niet aan een managed switch. (Die van Unifi kan ik ook van harte aanbevelen)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Luppie er hangt een switch achter (TP-Link) dus dat is het probleem niet. Ik wil alleen niet nog een VLAN switch voor de USG hangen die alleen maar de juiste vlan doorlaat.

KPN gebruikt natuurlijk VLAN6 voor internet en dit is ook het enige wat ik nodig heb aangezien ik alleen internet krijg, heb verder geen diensten.

Dus dat zou toch geen probleem moeten zijn?

Maar goed, als de USG niet vlekkeloos wilt werken met KPN en de instelmogelijkheden dan wil ik geen risico nemen denk ik...

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 16-04-2019 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:37:
KPN gebruikt natuurlijk VLAN6 voor internet en dit is ook het enige wat ik nodig heb aangezien ik alleen internet krijg, heb verder geen diensten.
Volgens mij is het dan voldoende om de kabel in de Wan poort te stoppen, daarna een WAN netwerk aan te maken onder: 'Settings' -> 'Network' en dan bij VLAN ID '6' op te geven.

Dit heb ik ook gedaan voor T-mobile Thuis, die gebruikt alleen VLAN 300 voor internet en dat werk hier perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JtOWVHtsoKxlBKl3JavdatJE/medium.png

Echter moet bij KPN volgens mij geen DHCP, maar PPOE zijn ingesteld als ik de tekst op moet geloven.
Maar goed, als de USG niet vlekkeloos wilt werken met KPN en de instelmogelijkheden dan wil ik geen risico nemen denk ik...
Wat het volgens mij vooral is bij de meeste providers zo dat IPTV slecht werkt, internet only is geen enkel probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 16-04-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik heb geen iTV, enkel internet dus die is niet van toepassing.
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:26:
[...]

Volgens mij is het dan voldoende om de kabel in de Wan poort te stoppen, daarna een WAN netwerk aan te maken onder: 'Settings' -> 'Network' en dan bij VLAN ID '6' op te geven.

Dit heb ik ook gedaan voor T-mobile Thuis, die gebruikt alleen VLAN 300 voor internet en dat werk hier perfect:
[Afbeelding]

Echter moet bij KPN volgens mij geen DHCP, maar PPOE zijn ingesteld als ik de tekst op moet geloven.

[...]

Wat het volgens mij vooral is bij de meeste providers zo dat IPTV slecht werkt, internet only is geen enkel probleem.
Klopt, KPN gebruikt PPPoE en die gegevens kan ik prima uit het modem trekken maar ik moet wel zeker weten dat ik op de USG zelf gewoon het VLAN ID kan invullen en jou screenshot laat dat inderdaad mooi zien!

Denk dat ik de USG dan toch maar ga bestellen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:35:
Klopt, KPN gebruikt PPPoE en die gegevens kan ik prima uit het modem trekken
Volgens de guide maakt het niks uit wat je voor wachtwoord/gebruikersnaam invuld:
Wat zijn de username en password die ik moet invullen bij PPPoE?

Dit maakt niet uit, als er maar iets staat ingevuld. Het mag dus niet leeg zijn, maar er is geen enkele controle op de inhoud.
maar ik moet wel zeker weten dat ik op de USG zelf gewoon het VLAN ID kan invullen en jou screenshot laat dat inderdaad mooi zien!
Dat kan zeker. Je kan er alleen maar eentje invullen. Wil je twee VLAN ID's invullen moet je aan de slag met json files, maar dat is dus niet nodig als je alleen internet hebt. En PPOE valt ook gewoon te kiezen / in te vullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r4XiSWqQ2K9NDYp0Rg0eZJUB/medium.png
Denk dat ik de USG dan toch maar ga bestellen 8)
Ah je hebt de USG momenteel nog niet? Dat was mij niet geheel duidelijk. Maar goed bestel het ding online, kan die nog altijd terug mocht het niet werken. En nog een tip: Ik heb hem destijds besteld bij Wifimedia, daar hebben ze refurbished modellen voor 69 euro met volledige garantie.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 16-04-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:39:
[...]

Volgens de guide maakt het niks uit wat je voor wachtwoord/gebruikersnaam invuld:

[...]

[...]

VLAN ID en je kan gewoon kiezen voor PPOE:

[Afbeelding]

[...]

Ah je hebt de USG momenteel nog niet? Dat was mij niet geheel duidelijk. Maar goed bestel het ding online, kan die nog altijd terug mocht het niet werken. En nog een tip: Ik heb hem destijds besteld bij Wifimedia, daar hebben ze refurbished modellen voor 69 euro met volledige garantie.
Lol, heb hem net bij Bol.com besteld... ik vraag me af of WiFimedia hem terug neemt op het moment dat het niet werkt namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:43:
ik vraag me af of WiFimedia hem terug neemt op het moment dat het niet werkt namelijk...
In de voorwaarden staat dat dit mag binnen 30 dagen zonder opgave van reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:44:
[...]

In de voorwaarden staat dat dit mag binnen 30 dagen zonder opgave van reden.
Klopt. Maar in dit geval zou hij onder de regeling "Gebruikt" vallen en dan krijg je maar 75% terug. En dat willen we natuurlijk niet.

Maar voor de zekerheid nog even een mail verstuurd met de vraag of outlet modellen retour mogen, morgen komt de USG vanuit Bol.com binnen en dan maar eens kijken hoe het allemaal gaat lopen.

Ennnnnnnn straks alles vanuit één dashboard regelen: ideaal!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Het hele gebeuren werkt prima zonder rare setups met JSON op KPN Glas, gebruik het nu sinds januari met USG 3P op een 500/500 KPN glas verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Suicyder schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:49:

Exact het antwoord waar ik op hoopte! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:47:
Klopt. Maar in dit geval zou hij onder de regeling "Gebruikt" vallen en dan krijg je maar 75% terug. En dat willen we natuurlijk niet.
Het zal een beetje in het midden vallen denk ik zo, maar kan mij niet voorstellen dat hun voorwaarden ineens anders zijn voor refurbished producten. Bij het product zelf staat
Gratis retourneren
Ennnnnnnn straks alles vanuit één dashboard regelen: ideaal!
Alleen jammer dat er dan nog een TP-Link switch tussen hangt. :P

Heb ik ook, vond destijds de meerprijs van de Unifi Switch vs. TP-link niet waard.
Straks in mijn nieuwe huis ga ik wel de Unifi switch met POE kopen, want dan komen er in totaal 3 AP's in te hangen en dan vind ik het nog te verantwoorden.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 16-04-2019 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:55:
[...]

Exact het antwoord waar ik op hoopte! Dank!
Let wel: Zet IPS uit (want anders haal je niet meer dan 85 mbit :P ), DPI kan wel weer aan staan voor de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:56:
[...]

Het zal een beetje in het midden vallen denk ik zo, maar kan mij niet voorstellen dat hun voorwaarden ineens anders zijn voor refurbished producten. Bij het product zelf staat

[...]

Alleen jammer dat er dan nog een TP-Link switch tussen hangt. :P

Heb ik ook, vind de meerprijs het van de Unifi Switch niet waard. Straks in mijn nieuwe huis ga ik wel een switch met POE kopen, want dan komen er in totaal 3 AP's in te hangen en dan vind ik het nog te verantwoorden.
Ik heb nu een 16 poort's switch in gebruik en een losse TP-Link emt 4 POE poorten. Deze toevallig vorige week van iemand gekregen die hem niet meer nodig heeft.

€200+ voor een switch krijg ik er thuis niet doorheen. De USG is tot op zekere hoogte wel een vereiste omdat ik meer controle wil hebben (en houden) over het huidige netwerk. Ik ga er even voor het goede gemak vanuit dat ik straks ook kan zien welke apparaten is bedraad heb aangesloten via de controller maar dat loopt wel los ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:00:
Ik ga er even voor het goede gemak vanuit dat ik straks ook kan zien welke apparaten is bedraad heb aangesloten via de controller maar dat loopt wel los ;)
Dat werkt inderdaad prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7afCAXd7YAcvzviOrKMkJXAI/medium.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Je kan zelfs de AP's nummeren in het systeem en dan zie welk device welke AP gebruikt en of dit op 2.4G of 5G is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kijk daar worden we vrolijk van, straks nog een extra AP'tje en zorgen dat de rest van het dashboard gewoon gevuld wordt met hardware :)
Suicyder schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:27:
Je kan zelfs de AP's nummeren in het systeem en dan zie welk device welke AP gebruikt en of dit op 2.4G of 5G is.
Klopt, hangt er ook 1 bij schoonmoeder zodat ik op afstand onderhoud kan plegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:39:
[...]

[...]

[...]

Dat kan zeker. Je kan er alleen maar eentje invullen. Wil je twee VLAN ID's invullen moet je aan de slag met json files, maar dat is dus niet nodig als je alleen internet hebt. En PPOE valt ook gewoon te kiezen / in te vullen:

[Afbeelding]

[...]

Toevallig ook nog een goedkoop adresje voor een Unifi AC? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Toppe schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:07:
Toevallig ook nog een goedkoop adresje voor een Unifi AC? :+
Nee, goedkoper dan ze in de PW staan kan ik ze helaas niet vinden. De Lite's bood Wifimedia ook refurbished aan, maar die kan ik nu niet meer vinden, dus ik ga er vanuit dat ze uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:11:
[...]

Nee, goedkoper dan ze in de PW staan kan ik ze helaas niet vinden. De Lite's bood Wifimedia ook refurbished aan, maar die kan ik nu niet meer vinden, dus ik ga er vanuit dat ze uitverkocht zijn.
Ga ik dan even in de gate houden, zal in de toekomst wel weer komen :)

Pagina: 1