Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• iWishmaster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-10 21:30
Mijn huidige HTPC is helaas echt aan vervanging toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807€ 116,03€ 116,03
1Crucial CT51264BF160B€ 24,-€ 24,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,03

De Intel Celeron N2807 krijgt het niet voor elkaar 1080p netflix / twitch streams te draaien (windows 10, Kodi) en 720p ziet er op zich prima uit, maar voelt toch als een beetje jammer. Misschien dat de performance nog wat te boosten is door af te stappen van Windows en over op Linux of iets dergelijks? Is lang geleden dat ik met een ander OS als windows hebt gewerkt, dus even snel proberen is er niet bij, dat kost me even wat verdiepingswerk, waar ik niet perse zin in heb als ik heel eerlijk ben.

Aan de andere kant zou ik ook wel eens op de bank willen kunnen gamen, dus dan is het sowieso tijd voor iets nieuws. Momenteel is het maximale wat ik speel Fallout 4 en vergelijkbare games. Vereiste is wel dat het apparaat absoluut stil is, bij voorkeur volledig fanless (staat in een half-open TV meubel). De opties zijn nogal beperkt met fanless, dus ik sta er wel voor open om daar een kleine concessie te doen, mits het systeem tijdens films spelen maar echt 100% stil is, tijdens games iets van geluid is wel acceptabel.

De ASRock DeskMini A300 uit de laatste Best Buy Guide is op moment van schrijven nog steeds niet leverbaar en is bovendien niet fanless, dus die valt helaas af. Het budget is bij voorkeur onder de 500 euro, maar ik krijg het niet voor elkaar daar onder te komen. Een ideetje in elkaar geklikt (maar weet niet zeker dit allemaal in elkaar past):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 131,05€ 131,05
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot)€ 144,50€ 144,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 42,-€ 42,-
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 121,-€ 121,-
1Kingston A1000 240GB€ 46,11€ 46,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,61

Nog een ander alternatief, zou zijn om mijn oude game pc die nauwelijks meer gebruikt wordt stiller te maken. Ik weet niet zeker welk component nu zorgt voor het meest direct geluidsoverlast, maar ik gok de (stock) processkoeler welke vrij goedkoop te vervangen is misschien?Welke componenten zou ik nog meer moeten / kunnen vervangen om dit systeem stiller te maken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 54,90€ 54,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,99€ 50,99
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,89

[ Voor 7% gewijzigd door iWishmaster op 16-04-2019 12:25 ]

• antubus
  • Laatst online: 18:08
voor de voeding zou je ook even kunnen kijken naar een hdPlex die zijn fanless en lekker stil. Verder zou ik voor een htpc ook zeker even in de vraag en aanbod van Tweakers kijken, met 2e hands onderdelen moet je goed onder de 500 uit kunnen komen ;-)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou anno 2019 de DVD-brander niet meer gebruiken. Het meeste gaat toch via geheugenkaartjes of USB-sticks tegenwoordig. Wil je per se DVD gebruiken, zou ik eerder een losse USB apparaat gebruiken ervoor voor die paar keer dat ik iets met DVD zou doen. Scheelt je toch weer in verbruik, maar ook qua stilte, want je hebt niets bewegends meer in de kast zitten.

Voeding kan ook wel een kwalitatief betere gebruiken, wil je per se fanless, dan weet ik niet welke je het beste kan pakken, anders is zelfs de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M meer dan prima en nagenoeg onhoorbaar.

Ook weet ik niet of het handig is om PC's met huidige generatie hardware zonder fans kan. Ik zou minstens zorgen voor een beetje airflow, zodat de PC zijn warmte beter kwijt kan. Een casefan van Noctua is dan wel aan te raden en zijn ook onhoorbaar stil.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2019 12:27 ]

• iWishmaster
Het tweede lijstje is een bestaand systeem wat ik nog heb staan, en wellicht te verbouwen is om stiller te maken. Heb mijn originele post even bewerkt om dat duidelijker te maken. Een DVD speler hoort zeker niet in een nieuwbouw systeem thuis. Al mijn media is of online streaming, of staat op mijn NAS.

Fanless is geen harde eis, zolang het systeem onder de load van standaard films en series spelen (Netflix, NAS) maar 100% stil is, dus met fans die zichzelf uitzetten of goed throttling om onhoorbaar te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door iWishmaster op 16-04-2019 12:29 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zie nu trouwens jouw vraag van wat het meeste geluid maakt bij die Intel-machine, maar ik gok eerder de fan van de videokaart. De stock Intel cooler is redelik stil uit zichzelf, die zou ik niet direct vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2019 12:29 ]

Verwijderd

Die HD7970 van XFX is absoluut een herrieschopper en ook een aardig heethoofd.

Fanless & gaming -> no go. Dat is nou eenmaal een combinatie die je niet kan hebben, tenzij je bereid bent een passief koelblok van een vierkante meter in je tvkast te verwerken (Zalman maakte vroeger aluminium kasten met heatpipes naar je warme elementen, dat was wel gaaf! Past niet in je tvmeubel though.)

Vloeken in de kerk, maar kijk voor de lol ook eens in China. Op Aliexpress heb je een minipc met een i3-7100 zonder ssd en geheugen maar verder compleet voor 137euro, of een 8250H enzovoorts voor 200+
(ik heb de afgelopen week toevallig zelf ook gekeken)

Gamen is te veel gevraagd, maar FullHD en 4K spugen ze moeiteloos uit. Dan zijn er ook nog versies met een GTX1050 erin bijvoorbeeld, maar daar ga je wel herrie van krijgen onder belasting.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat de oude game PC ruimschoots voldoende is om dienst te doen als HTPC. Andere videokaart er in voor wat stilte en klaar. Dan hoeft de TS ook niet via Aliexpress een compleet nieuwe PC te kopen.

• iWishmaster
Zijn er stille kaarten te koop voor deze PC waar ook nog een beetje mee te gamen valt (en die geen klein fortuin kosten)? Anders kan ik net zo goed de kaart eruit laten en net de onboard graphics een poging wagen, want gaming valt dan wel af.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, wat is stil. Het is ook afhankelijk van welke game je speelt, aangezien de ene game meer leunt op CPU dan GPU en andere games juist vice versa. Dus dan is het ook handig om te weten welke games je dan wilt spelen, op welke resolutie, met welke grafische settings en FPS.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2019 13:35 ]

• iWishmaster
Nouja, belangrijkste is dat het ding stil blijft tijdens films kijken, dus iets wat bij lage load zijn fans uitschakelt of op zijn minst extreem stil blijft is voldoende.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Extreem stil hoeft het echt niet, zoveel last kun je niet hebben van een PC als deze voorzien is van bijvoorbeeld goede casefans, zoals die van Noctua bijvoorbeeld.

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:09
Is een pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017, Remote only) Zwart 16GB niet iets voor je?

Heb zelf een HTPC staan, maar sinds ik de shield tv heb gaat die niet meer aan :)
  • 4K ondersteuning
  • Chromecast
  • Netflix
  • Twitch
  • Kodi App
  • Gamestreaming
  • passief gekoeld (of een heel kleine fan, ik hoor hem niet)
Erg fijn apparaatje. Het enige nadeel vind ik de remote, reageert soms slecht en hij is zo klein dat ie regelmatig tussen de kussens van de bank verdwijnt :)

• iWishmaster
Mijn TV heeft helaas defecte HDMI poorten. Staat ook op het verlanglijstje om een nieuwe TV te kopen, maar dat is financieel nog wat uitdagender.

• iWishmaster
CH4OS schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:03:
Extreem stil hoeft het echt niet, zoveel last kun je niet hebben van een PC als deze voorzien is van bijvoorbeeld goede casefans, zoals die van Noctua bijvoorbeeld.
Ik heb mijn oude game-pc nu bij de TV staan en ik wordt gek van het (zachte) gezoem dat de PC maakt tijdens een rustige scene in een film. Extreem stil moet dus echt wel ...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gewoon de fans vervangen voor Noctua's en aansluiten op PWM. Wereld van verschil, helemaal als je ook de GPU vervangt, die is, zoals gezegd, een herrieschopper.

Met mijn huidige PC, waar de nodige fans in zitten, hoor ik de PC absoluut niet, wil weleens de PC uitdrukken terwijl hij al draait... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 17-04-2019 09:27 ]

• iWishmaster
Ik zal eens proberen te inventariseren wat de herrieschoppers zijn. De GPU is inderdaad de hoofdverdachte. CPU koeler is stock, dus die kan het ook zijn. De twee casefans die erin zitten zijn al superstille varianten op PWM. De voeding zou het ook nog kunnen zijn trouwens, maar kan me nauwelijks voorstellen dat die overuren draait.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
Toevallig dat ik voor mijn eigen HTPC ook naar een kleine upgrade aan het kijken ben, met vergelijkbare eisen (dus redelijk stil, maar wel de performance voor de modernere games).
Voornaamste probleem waar je tegenaan loopt daarin is de GPU en de koeling hiervan. Semi-passief gekoelde kaarten zijn daarin de meest handige oplossing, aangezien de fan draait onder load, maar bij lage load (dus kijken van een video-stream bijvoorbeeld) blijft de fan uit. In-game heb je dus wat meer geluid, maar dat is meestal wel als acceptabel te ervaren.

Daarnaast is in HTPC-cases vaak de ruimte beperkt, en dus wordt de selectie qua GPU's al wel vrij dun. Een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC is vermoedelijk de meest logische keuze in de verhouding performance / geluid / afmetingen en kost daarnaast ook nog niet direct de hoofdprijs.

Je gekozen CPU, een AMD, lijkt me niet heel handig. AMD's zijn over het algemeen niet de meest zuinige CPU's (hoge TDP, dus veel warmte en dus weer additionele koeling) en hebben daarnaast ook mindere performance. Een i5 8600k zou je oplossing kunnen bieden dan.

De behuizing is altijd een lasting puntje De cases van Streacom zijn fraai en geven in veel gevallen de optie tot passief koelen, maar hebben als nadeel dat de afmetingen beperkt zijn, en de koelcapaciteit nagenoeg geen ruimte meer over laat voor additionele warmte af te voeren. Ik zou dus eerder kiezen voor een andere behuizing met een paar knappe stille (lees: grote) casefans erin. Zelf gebruik ik een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR die echt ideaal is hiervoor. Ruimte zat, fraai uiterlijk, en standaard al met goede fans geleverd. Helaas is deze niet meer leverbaar, maar in de V&A wordt er een aangeboden, of anders op zoek naar iets vergelijkbaars...

Prop er verder nog 8GB geheugen in, een SSD'tje en hang er een (of meerdere) Xbox controllers aan, je bent al een heel eind op weg om een HTPC en game-pc te combineren. Je kan Kodi bij opstarten van je systeem laten starten, en daar vandaan kan je bijvoorbeeld weer Steam laten openen in big picture mode om je games te spelen.

iRacing Profiel

• iWishmaster
Weet iemand of de Nvidia Shield zou kunnen werken met een HDMI->VGA adapter? Ik zie dat die dingen (passief) voor rond een tientje te koop zijn. Ik dacht eigenlijk dat dat niet mogelijk was, alleen met een actieve DAC?
Pagina: 1