Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuanDar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-07-2020
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe laptop te kopen, zit alleen erg te twijfelen tussen de alienware m17 en msi gs75.

Wordt gebruikt voor gamen (starcraft 2, LOL, stardew valley, ashes of singularity, apex, enzv), IT en video editing. Renderen doe ik meestal op mijn desktop. Geef niet veel om ultra settings, liever hogere framerates en med / high settings. Zie het verschil in kwaliteit namelijk maar amper.

Mijn voorkeur ging eerst uit naar de alienware m17. Stuk betere bouwkwaliteit en een veel langere batterij duur. Iets zwaarder, maar dat vind ik totaal geen probleem. De koeling van beide laptops is ongeveer even goed volgens notebookcheck reviews. Alienware is iets warmer, maar stuk hogere clocks, msi lagere clocks en koeler, maar dit is allemaal verder te regelen en ik ga toch voor liquid metal. Prijs van de alienware is iets lager omdat ik zelf de ram koop en ssd overzet uit mijn vorig systeem.

Het grootste nadeel van de alienware is dat er geen 144hz full hd ips paneel aanwezig is. Alleen een 1440p tn paneel 120hz paneel. Ik ga voor de GTX2060 (iets overclocken tot gtx 2070 max-q performance), maar volgens mij gaat dat niet echt lekker met een 1440p scherm. De MSI heeft wel het 144hz ips paneel.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke laptop denken jullie dat ik het best voor kan gaan? Misschien dat het 1440p juist een zegen is, maar heb geen idee. Lieftst unbiased houden.

Alvast bedankt :)

[ Voor 10% gewijzigd door QuanDar op 16-04-2019 11:39 ]

Beste antwoord (via QuanDar op 19-04-2019 11:56)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
QuanDar schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:06:

Nu heb ik de clevo p970 bekeken via bto.eu (https://bto.eu/product/bto-x-book-17x885/), nog geen reviews van terug te vinden, maar zijn 16.1 inch broertje doet het wel erg goed. Alleen heb ik zo'n slechte ervaringen gehad met clevo. Laptop duurde 2 - 3 maanden voordat die gerepareerd was, ontiegelijk slechte software, slechte accuduur na korte tijd. Die durf ik nog moeilijk aan.
Ben de Clevo P970 laptop gaan bekijken bij BTO vorige week en de build kwaliteit is goed. Enkel de onderkant is nog plastic trouwens, de rest is alu. Maar het keyboard typte goed, het trackpad is er een van synaptics (met fingerprint built in), de fan's maakten niet gek veel lawaai ed. Ik denk dat ik er eentje ga bestellen vandaag (eentje met een RTX2070mq).

Je hebt trouwens enkel het clevo center nodig voor de RGB en fan profiel en Obsidian om de CPU te undervolten. Voor te rest kan je de software ook bij de fabrikanten vinden (drivers).

Als je geen clevo wil, de lenovo Y740 is een top machine waarvan de fans heel stil zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuanDar
Opgelost, ik gaat voor de ASUS ROG Zephyrus S. Deze koelt beter, is lichter, heeft een fantastisch scherm, g-sync maar kan switchen naar intel gpu. Helemaal perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Met de games die je noemt en het feit dat je het prima vind om de settings lager te zetten heb je toch helemaal geen uber dikke game laptop nodig? Een 1050 tot 1060 met een low power quad core zou voldoen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flaat op 17-04-2019 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let op de plaatsing van het toetsenbord bij de Zephyrus, niet ieder zijn ding (op je schoot/bed gebruiken wordt erg lastig en de touchpad is ongemakkelijk in gebruik).

Behuizing in de GS75 buigt als een banaan, niet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuanDar
Flaat schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:58:
Met de games die je noemt en het feit dat je het prima vind om de settings lager te zetten heb je toch helemaal geen uber dikke game laptop nodig? Een 1050 tot 1060 met een low power quad core zou voldoen.
Geld is niet echt een probleem. Een RTX 2060 is op dit moment wel een must.
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:45:
Let op de plaatsing van het toetsenbord bij de Zephyrus, niet ieder zijn ding (op je schoot/bed gebruiken wordt erg lastig en de touchpad is ongemakkelijk in gebruik).

Behuizing in de GS75 buigt als een banaan, niet doen.
Ja de GS75 gaat hem zoiezo niet meer worden. Heb de asus nog niet aangeschaft omdat ik hem toch nog een keer in het echt wil bekijken, inderdaad in verband met dat toetsenbord.

Nu heb ik de clevo p970 bekeken via bto.eu (https://bto.eu/product/bto-x-book-17x885/), nog geen reviews van terug te vinden, maar zijn 16.1 inch broertje doet het wel erg goed. Alleen heb ik zo'n slechte ervaringen gehad met clevo. Laptop duurde 2 - 3 maanden voordat die gerepareerd was, ontiegelijk slechte software, slechte accuduur na korte tijd. Die durf ik nog moeilijk aan.

[ Voor 25% gewijzigd door QuanDar op 17-04-2019 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vond ik Clevo altijd enorm tegenvallen...scherpe randen en toch het gevoel dat je met een goedkoop plastic-fantastic apparaat te maken hebt.
Software is inderdaad dramatisch slecht bij die machines.

Bestel de laptop anders bij Koelblauw, die doen niet moeilijk met retourneren.

Ik ben zelf ook in de markt voor een 17" maar met een 2070 of 2080, de GE75 Raider van MSI lijkt tot nu toe de beste keus.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2019 10:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie

Ben de Clevo P970 laptop gaan bekijken bij BTO vorige week en de build kwaliteit is goed. Enkel de onderkant is nog plastic trouwens, de rest is alu. Maar het keyboard typte goed, het trackpad is er een van synaptics (met fingerprint built in), de fan's maakten niet gek veel lawaai ed. Ik denk dat ik er eentje ga bestellen vandaag (eentje met een RTX2070mq).

Je hebt trouwens enkel het clevo center nodig voor de RGB en fan profiel en Obsidian om de CPU te undervolten. Voor te rest kan je de software ook bij de fabrikanten vinden (drivers).

Als je geen clevo wil, de lenovo Y740 is een top machine waarvan de fans heel stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuanDar
Engineer Stewie schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:11:
[...]

De Y740-17 (https://www.notebookcheck...ptop-Review.410791.0.html) gaat hem worden. Koeling van deze laptop is echt uitstekend, bouwkwaliteit redelijk goed, g-sync met gpu switch. Beetje jammer van de kleine accu, maar je de perfecte laptop bestaat helaas nog niet.

Dank jullie wel voor de hulp :)

[ Voor 6% gewijzigd door QuanDar op 19-04-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
No prob. Enjoy.

Ik heb een clevo P970 besteld met RTX2070mq, 16Gb DDR4 2666MHs en 256GB SSD (die ik zelf zal uitbreiden). De prijs was met 1550€ onklopbaar...

Ik vond de clevo goed, niet te luidruchtig. De 600€ verschil (met extra ssd in clevo) niet waard voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
[...]

Geld is niet echt een probleem. Een RTX 2060 is op dit moment wel een must.

[...]

Geef niet veel om ultra settings, liever hogere framerates en med / high settings. Zie het verschil in kwaliteit namelijk maar amper.
Nooit gezegd dat geld het probleem is, laptops met de genoemde specs heb je ook voor 3k+

Maar je noemt geen enkele game waarin een RTX2060 of hoger nodig zou zijn, en je wil je settings ook wel lager zetten, je zegt dat het een must is, maar de games die je noemt draaien allemaal prima (60+makkelijk) op een minder gespecte machine.

En je neemt een enorme concessie met de dikste en grootste game laptops. Dit zijn apparaten die enorm slecht te vervoeren zijn, beter dan een desktop, maar het is zeker geen handige laptop. Kan zijn dat je dit wil, geheel je eigen keus, maar ik zou ieg nooit zo'n ding willen meeslepen, en zou veel liever een GTX1050-1060 powered thin en light kopen, die een stuk meer bieden dan alleen een game machine zijn.

De thin en light RTX machines komen binnenkort ook, als geld geen probleem is zou ik daar eens naar gaan kijken.

Bijvoorbeeld

pricewatch: MSI GS65 8SE-025NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:15
QuanDar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:58:
[...]
Koeling van deze laptop is echt uitstekend, bouwkwaliteit redelijk goed, g-sync met gpu switch.
Sinds wanneer is ''GPU-switch'' een feature? Dat kan toch elke laptop (met ook iGPU) anders moet je wel een hele slechte laptop hebben? :P

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
iCore schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:33:
[...]

Sinds wanneer is ''GPU-switch'' een feature? Dat kan toch elke laptop (met ook iGPU) anders moet je wel een hele slechte laptop hebben? :P
Dat is zo als het scherm geen gsync heeft. Anders is dat zeer zeker een vrij zeldzame feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuanDar
iCore schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:33:
[...]

Niet alle laptops hebben g-sync en optimus. Daar moet toch iets handigs voor ingebouwd zijn. En g-sync speelt toch erg fijn, zelfs op een 144hz scherm merk je het verschil toch best goed in mijn mening. Als Alienware nu zijn thermals fixed en ook een 1080p 144hz+ scherm aanbiedt, dan zou dit de beste laptop zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door QuanDar op 19-04-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:15
QuanDar schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:34:
[...]

Niet alle laptops hebben g-sync en optimus. Daar moet toch iets handigs voor ingebouwd zijn. En g-sync speelt toch erg fijn, zelfs op een 144hz scherm merk je het verschil toch best goed in mijn mening.
Dat snap ik. Ik had het daarom ook over ''GPU-switch''
Engineer Stewie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:37:[/b]
[...]

Dat is zo als het scherm geen gsync heeft. Anders is dat zeer zeker een vrij zeldzame feature.
Volgens mij begrijp ik het niet. Als ik ''GPU-Switch'' lees denk ik: Het systeem kan wisselen tussen de iGPU en de Discrete GPU. En dat kan zowat elke laptop. Of word hier een of andere nieuwe techniek mee bedoeld die ik niet heb opgemerkt?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
iCore schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:40:
Volgens mij begrijp ik het niet. Als ik ''GPU-Switch'' lees denk ik: Het systeem kan wisselen tussen de iGPU en de Discrete GPU. En dat kan zowat elke laptop. Of word hier een of andere nieuwe techniek mee bedoeld die ik niet heb opgemerkt?
Dat klopt, met Nvidia Optimus wordt er automatisch geswitched tussen iGPU en dGPU.
MAAR, als G-sync enabled is, kan je enkel de dGPU actief hebben. Om iGPU te gebruiken zal je Gsync eerst moeten deactiveren. Veel laptops kunnen dat enkel in de bios, een enkeling met een ‘switch’.
Pagina: 1