Beste manier om foto's gestructureerd op te slaan op een NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Voor het 'gestructureerd' opslaan van foto's zijn talloze pagina's te vinden op het internet. Veel al zeggen ze dat de mappen structuur goed moet zijn (Jaartaal -> Albumnaam bijv.). En hebben ze het over tools als lightroom of services als google photos.

Lightroom zint mij minder omdat je er dan nogal afhankelijk van bent. Ze zitten nu bijvoorbeeld heel erg een cloud omgeving te pushen terwijl dat wel aan van de laatste dingen is die ik wil doen, om mijn foto's naar een random cloud te uploaden. Google photos valt dus ook al af.

Alleen wat mappen om structuur te brengen vind ik tegenwoordig weer wat spartaans. Tegenwoordig moet je gewoon kunnen zeggen: 'ik wil alle foto's tussen 20-03-2015 en 23-05-2016 gemaakt in Frankrijk'. En daarbij wil ik best zelf aangeven dat een foto gemaakt is in Frankrijk (dus een soort label systeem).

Daarnaast zou het ook handig zijn dat de foto's op te halen zijn via verschillende platformen: Android, Ios, Windows, Linux etc. (browsers based?). Een soort google photos maar dan zelf gehost ipv door google?

Nu kan ik vrij weinig vinden dat ook maar een beetje in de buurt komt van deze eisen terwijl ik denk dat veel meer mensen met min of meer dezelfde eisen/problemen zitten. Welke methode gebruiken jullie om foto's gestructureerd op te slaan op een '2019 manier' zonder vast te zitten aan een cloud service?

ps
Weet niet precies of het hier goed staat, of dat het in 'Graphics' beter op zijn plek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:26
Met lightroom Classic kan je dat?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen week Systweak Photo Organizer (in de Micosoft Store) gedownload en gebruikt. De organisatiemogelijkheden kun je zelf aangeven. Het is een beetje Apple's Foto's maar dan voor Windows (en ook voor Mac). Dus niet zelf in de mappenstructuur zitten rommelen maar gewoon lekker albums maken en de software de achterliggende mappenstructuur laten beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik zou kijken naar metadata in de bestanden, eerlijk gezegd. Dan heb je een zeer uitgebreid en gepersonaliseerd systeem om dat soort eigenschappen te geven. Het enige probleem is dat het wellicht lastig wordt om op die manier alle platformen goed te ondersteunen. Maar dit is in theorie wel een portable en bovenal onafhankelijke manier om je wensen te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mijn mening: Je maakt waarschijnlijk de foto's omdat je die ene over 20 jaar wilt kunnen terugvinden. Bijv. van die ene zo leuke reis of die overleden vriend. Ook cloud is prima, oa. als backup of voor de korte termijn om te tonen aan iemand anders. Maar het is bijna een zekerheid dat een cloud dienst die vandaag bestaat, weg is in 2040. En ook dat het tool dat je vandaag gebruikt, niet meer werkt op Windows 11 in 2040.

Welk tool je ook gebruikt, je wilt inderdaad IMHO de metadata opnemen in de foto zelf (o.b.v. daarvoor geldende standaarden). Daarnaast gebruik ik simpelweg Jaar-onderwerp voor directories, met soms hoofdonderwerp\jaar-onderwerp. (Bijv. WerkgeverX\...).

Ik gebruik het al lang niet meer ondersteunde maar behalve maps nog prima werkende Google Picasa, ik heb nog geen betere gezichtsherkenning gevonden (voor een betaalbare prijs).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

esak schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:14:
Tegenwoordig moet je gewoon kunnen zeggen: 'ik wil alle foto's tussen 20-03-2015 en 23-05-2016 gemaakt in Frankrijk'.
[...]
Welke methode gebruiken jullie om foto's gestructureerd op te slaan op een '2019 manier' zonder vast te zitten aan een cloud service?
Been there, done that en zo.
Met gestructureerd opslaan ben je er in mijn ervaring niet.
Je denkt nu genoeg te hebben aan 'ik wil alle foto's tussen 20-03-2015 en 23-05-2016 gemaakt in Frankrijk', maar straks wil je alle foto's hebben waar je tante Truus op staat, en later alle foto's uit Frankrijk waar tante Truus niet opstaat :)
Ik zou meteen gaan kijken naar een goede DAM (digital asset manager). Dan maakt het niet meer uit waar je foto's staan, de DAM houdt de catalogus voor je bij en maakt die goed doorzoekbaar.
Ik ken er maar één die dit doet én die het tegelijk mogelijk maakt om met willekeurig welk apparaat via het netwerk je foto's te bekijken: IMatch samen met IMatch Anywhere..
Misschien zijn er meer, maar dat vind je vast wel uit als je hiernaar verder gaat zoeken.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De beste manier om een structuur te krijgen, is er een aanbrengen... en daar zul je tijd in moeten steken.

Dat kan zijn door de exif-informatie te gebruiken en op basis daarvan je foto's naar mappen te verplaatsen. Het kan natuurlijk zijn dat je exif-informatie niet goed (genoeg) is. Dan zul je met de hand moeten gaan taggen.
Kortom... wat @hp-got zegt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:42

MsG

Forumzwerver

Is er eigenlijk ook betaalbare lokale software die ook al machine learning toepast? Ik heb het nu ook niet super geordend en maak parallel gebruik van Google Photos. Altijd als ik iets specifiek zoek gooi ik gewoon een zoekopdracht in Google Photos, die veel objectherkenning en kleurherkenning toevoegd aan de bestaande data. Ik maak veel 3D printjes en als ik dan Plastic Yellow intype krijg ik vooral m'n 3D printjes die ik zoek, maar ik zou het wel fijn vinden als er ook een pakket is die dit lokaal kan, niet zozeer vanwege privacy maar wel omdat ik lang niet alles bij Google kan hosten qua ruimte. Alleen ik vermoed dat machine-learning voor mensen hun eigen albums pas net een beetje om de hoek komt kijken? De gezichtsherkenning van Picasa is wat dat betreft wel een fijne, die gebruik ik ook, en dat stukje is helaas niet meegetransformeerd in Google Photos, terwijl je vaak genoeg een foto zoekt van een specifiek persoon.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:08:
Is er eigenlijk ook betaalbare lokale software die ook al machine learning toepast?
[...]
Alleen ik vermoed dat machine-learning voor mensen hun eigen albums pas net een beetje om de hoek komt kijken?
Je vermoedt het goed ;)
Ik weet dat de ontwikkelaar van IMatch al een tijdje overweegt om iets dergelijks te implementeren als een add-on voor IMatch.
Het probleem zit hem in de kosten die bedrijven als Google en Microsoft rekenen.
Zie o.a. dit draadje op het IMatch forum.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:08:
Is er eigenlijk ook betaalbare lokale software die ook al machine learning toepast?
Mocht je iets vinden, ik zoek dit ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
F_J_K schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:26:
Mijn mening: Je maakt waarschijnlijk de foto's omdat je die ene over 20 jaar wilt kunnen terugvinden. Bijv. van die ene zo leuke reis of die overleden vriend. Ook cloud is prima, oa. als backup of voor de korte termijn om te tonen aan iemand anders. Maar het is bijna een zekerheid dat een cloud dienst die vandaag bestaat, weg is in 2040. En ook dat het tool dat je vandaag gebruikt, niet meer werkt op Windows 11 in 2040.

Welk tool je ook gebruikt, je wilt inderdaad IMHO de metadata opnemen in de foto zelf (o.b.v. daarvoor geldende standaarden). Daarnaast gebruik ik simpelweg Jaar-onderwerp voor directories, met soms hoofdonderwerp\jaar-onderwerp. (Bijv. WerkgeverX\...).

Ik gebruik het al lang niet meer ondersteunde maar behalve maps nog prima werkende Google Picasa, ik heb nog geen betere gezichtsherkenning gevonden (voor een betaalbare prijs).
Klopt. Het is de bedoeling dat je over 20 jaar nog steeds door de mooie albums kan bladeren met bijbehorende meta info, net als dat bij de oude klassieke papieren foto albums kan.
Nu ben ik het helemaal mee eens dat geen een software pakket een levensduur heeft van meer dan 20 jaar.
Een tool die de foto data in een losse database opslaat is op zich prima, als het maar een 'openbare' database is: geen closed source waar je later nooit meer iets mee kan. Als dit te migreren is naar een nieuw software pakket is het prima.
Stoelpoot schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:23:
Ik zou kijken naar metadata in de bestanden, eerlijk gezegd. Dan heb je een zeer uitgebreid en gepersonaliseerd systeem om dat soort eigenschappen te geven. Het enige probleem is dat het wellicht lastig wordt om op die manier alle platformen goed te ondersteunen. Maar dit is in theorie wel een portable en bovenal onafhankelijke manier om je wensen te bewerkstelligen.
Lijkt mij op zich een goede methode. Al is er nog wel een tool nodig die goed en duidelijk op die meta tags kan filteren / sorteren. Als je dat niet slim doet, met de meta data van elk los foto bestand gelezen worden, wat bij tienduizenden foto's toch wel traag kan worden.
hp-got schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:26:
[...]

Been there, done that en zo.
Met gestructureerd opslaan ben je er in mijn ervaring niet.
Je denkt nu genoeg te hebben aan 'ik wil alle foto's tussen 20-03-2015 en 23-05-2016 gemaakt in Frankrijk', maar straks wil je alle foto's hebben waar je tante Truus op staat, en later alle foto's uit Frankrijk waar tante Truus niet opstaat :)
Ik zou meteen gaan kijken naar een goede DAM (digital asset manager). Dan maakt het niet meer uit waar je foto's staan, de DAM houdt de catalogus voor je bij en maakt die goed doorzoekbaar.
Ik ken er maar één die dit doet én die het tegelijk mogelijk maakt om met willekeurig welk apparaat via het netwerk je foto's te bekijken: IMatch samen met IMatch Anywhere..
Misschien zijn er meer, maar dat vind je vast wel uit als je hiernaar verder gaat zoeken.
Klinkt interessant. Zal hier wat beter naar gaan kijken.
hp-got schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:03:
[...]

Je vermoedt het goed ;)
Ik weet dat de ontwikkelaar van IMatch al een tijdje overweegt om iets dergelijks te implementeren als een add-on voor IMatch.
Het probleem zit hem in de kosten die bedrijven als Google en Microsoft rekenen.
Zie o.a. dit draadje op het IMatch forum.
Ziet goed uit. Alleen erg jammer dat er dan alsnog een Google/Amazon/Microsoft service gebruikt wordt en al je foto's alsnog naar hun gestuurd wordt (oftewel: dan kan je net zo goed gewoon google photos gebruiken).
Dit moet lokaal ook te doen zijn qua rekenkracht. iPhones doen dit ook lokaal en dat werkt best goed.

Toen ik een beetje aan het kijken was naar mogelijkheden kwam ik ook dit tegen: https://github.com/hooram/ownphotos. In potentie zeer interessant, alleen jammer dat het nog in ontwikkeling is.
Het is eigenlijk gewoon Google photos maar dan zelf gehost. Dus ook automatisch taggen van gezichten en objecten door middel van AI, zonder je gegevens aan de grote tech 5 te geven.
Demo: https://demo.ownphotos.io/
username: demo
password: demo1234

[ Voor 4% gewijzigd door esak op 17-04-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

esak schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:41:
[...]
Ziet goed uit. Alleen erg jammer dat er dan alsnog een Google/Amazon/Microsoft service gebruikt wordt en al je foto's alsnog naar hun gestuurd wordt (oftewel: dan kan je net zo goed gewoon google photos gebruiken).
Dit moet lokaal ook te doen zijn qua rekenkracht. iPhones doen dit ook lokaal en dat werkt best goed.
Aan rekenkracht zonder algoritme heb je niet zo veel.
De grote jongens hebben budget en mankracht om iets slims in elkaar te zetten.
Om het resultaat van hun inspanning te gebruiken mag je betalen.

Overigens is het niet gezegd dat je plaatjes bij Google c.s. terecht komen.
Het kan misschien ook zo uitpakken dat de DAM leverancier een service draait op zijn systeem die je (tegen betaling) kan gebruiken.

Privacy blijft hier toch wel een dingetje hoor, ik weet niet of je de foto's van tante Truus naast haar tentje op de camping in Frankrijk zo maar aan derden (Google c.s.) mag geven zonder eerst toestemming met drie handtekeningen er onder van tante te krijgen.

Pagina: 1