Beste mede-tweakers,
Ik wist niet eens dat tweakers zo'n actief klusforum had
Zo te zien veel ervaring hier, dus ik ga een poging wagen:
Ik ga over een aantal maanden mijn garage ombouwen tot game-ruimte.
Deze ruimte zal niet de gehele dag verwarmd moeten worden, maar op de
momenten dat de ruimte gebruikt wordt is het noodzakelijk dat er
vloerverwarming aanwezig is: De bestaande vloer is namelijk een gestorte betonvloer (120mm) op zand, met daarbovenop een 30mm dekvloer. Deze voelt nu koud/vochtig aan.
Bovenop de dekvloer heb ik nog een ruimte van 4 cm (als ik dus de
dekvloer eraf haal heb ik in totaal 70mm ruimte voor een
'isolerende & verwarmde' vloerlaag. De garage heeft een totaal oppervlakte van 16 m2
Muren en dak worden goed geïsoleerd (gemetselde buitenmuren met aan de
binnenkant houtskeletbouw met goede isolatie er tussen)
Er komt een aparte radiator in (aangesloten op de CV). De vloerverwarming is dus alleen om de vloer niet koud te laten aanvoelen (en dus niet om het gehele vertrek te verwarmen)
Mijns inziens is een elektrische vloerverwarming de juiste keuze.
Nu zit ik zelf te denken om op het beton PIR-platen (dubbelzijdig aluminium), te leggen. Ook moet er een drukverdeelplaat bovenop komen. Het liefst heb ik helemaal bovenop vloerbedekking, hoewel laminaat of PVC ook mogelijk is.
Ik heb nu een aantal vragen:
1: Kan iemand mij advies geven welke soort/type vloerverwarming ik het beste kan aanschaffen.
2: is mijn oplossing (PIR-platen met drukverdeler) een goede oplossing?
3: waar (in welke laag) kan ik het beste de vloerverwarming plaatsen. Is de volgorde: betonvloer-PIR-platen-drukverdeelplaat-vloerverwarming de juiste of is het beter om betonvloer-PIR-platen-Vloerverwarming-drukverdeelplaat te doen. (de drukverdeelplaat is een 18mm houten plaat)
4: mis ik nog ‘lagen’ in mijn opzet? Ik verwacht eigenlijk dat ik bovenop de elektrische vloerverwarming nog een speciale laag moet plaatsen?
5: Hoe dik wordt het elektrische gedeelte (inclusief eventuele extra benodigde lagen) ongeveer?
Ik hoop dat jullie mij weer een stapje verder kunnen helpen. Alle adviezen zijn welkom!
Ik wist niet eens dat tweakers zo'n actief klusforum had
Ik ga over een aantal maanden mijn garage ombouwen tot game-ruimte.
Deze ruimte zal niet de gehele dag verwarmd moeten worden, maar op de
momenten dat de ruimte gebruikt wordt is het noodzakelijk dat er
vloerverwarming aanwezig is: De bestaande vloer is namelijk een gestorte betonvloer (120mm) op zand, met daarbovenop een 30mm dekvloer. Deze voelt nu koud/vochtig aan.
Bovenop de dekvloer heb ik nog een ruimte van 4 cm (als ik dus de
dekvloer eraf haal heb ik in totaal 70mm ruimte voor een
'isolerende & verwarmde' vloerlaag. De garage heeft een totaal oppervlakte van 16 m2
Muren en dak worden goed geïsoleerd (gemetselde buitenmuren met aan de
binnenkant houtskeletbouw met goede isolatie er tussen)
Er komt een aparte radiator in (aangesloten op de CV). De vloerverwarming is dus alleen om de vloer niet koud te laten aanvoelen (en dus niet om het gehele vertrek te verwarmen)
Mijns inziens is een elektrische vloerverwarming de juiste keuze.
Nu zit ik zelf te denken om op het beton PIR-platen (dubbelzijdig aluminium), te leggen. Ook moet er een drukverdeelplaat bovenop komen. Het liefst heb ik helemaal bovenop vloerbedekking, hoewel laminaat of PVC ook mogelijk is.
Ik heb nu een aantal vragen:
1: Kan iemand mij advies geven welke soort/type vloerverwarming ik het beste kan aanschaffen.
2: is mijn oplossing (PIR-platen met drukverdeler) een goede oplossing?
3: waar (in welke laag) kan ik het beste de vloerverwarming plaatsen. Is de volgorde: betonvloer-PIR-platen-drukverdeelplaat-vloerverwarming de juiste of is het beter om betonvloer-PIR-platen-Vloerverwarming-drukverdeelplaat te doen. (de drukverdeelplaat is een 18mm houten plaat)
4: mis ik nog ‘lagen’ in mijn opzet? Ik verwacht eigenlijk dat ik bovenop de elektrische vloerverwarming nog een speciale laag moet plaatsen?
5: Hoe dik wordt het elektrische gedeelte (inclusief eventuele extra benodigde lagen) ongeveer?
Ik hoop dat jullie mij weer een stapje verder kunnen helpen. Alle adviezen zijn welkom!