Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming in omgebouwde garage?

Pagina: 1
Acties:

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:13
Beste mede-tweakers,

Ik wist niet eens dat tweakers zo'n actief klusforum had :+ Zo te zien veel ervaring hier, dus ik ga een poging wagen:

Ik ga over een aantal maanden mijn garage ombouwen tot game-ruimte.
Deze ruimte zal niet de gehele dag verwarmd moeten worden, maar op de
momenten dat de ruimte gebruikt wordt is het noodzakelijk dat er
vloerverwarming aanwezig is: De bestaande vloer is namelijk een gestorte betonvloer (120mm) op zand, met daarbovenop een 30mm dekvloer. Deze voelt nu koud/vochtig aan.

Bovenop de dekvloer heb ik nog een ruimte van 4 cm (als ik dus de
dekvloer eraf haal heb ik in totaal 70mm ruimte voor een
'isolerende & verwarmde' vloerlaag. De garage heeft een totaal oppervlakte van 16 m2

Muren en dak worden goed geïsoleerd (gemetselde buitenmuren met aan de
binnenkant houtskeletbouw met goede isolatie er tussen)

Er komt een aparte radiator in (aangesloten op de CV). De vloerverwarming is dus alleen om de vloer niet koud te laten aanvoelen (en dus niet om het gehele vertrek te verwarmen)
Mijns inziens is een elektrische vloerverwarming de juiste keuze.
Nu zit ik zelf te denken om op het beton PIR-platen (dubbelzijdig aluminium), te leggen. Ook moet er een drukverdeelplaat bovenop komen. Het liefst heb ik helemaal bovenop vloerbedekking, hoewel laminaat of PVC ook mogelijk is.
Ik heb nu een aantal vragen:

1: Kan iemand mij advies geven welke soort/type vloerverwarming ik het beste kan aanschaffen.
2: is mijn oplossing (PIR-platen met drukverdeler) een goede oplossing?
3: waar (in welke laag) kan ik het beste de vloerverwarming plaatsen. Is de volgorde: betonvloer-PIR-platen-drukverdeelplaat-vloerverwarming de juiste of is het beter om betonvloer-PIR-platen-Vloerverwarming-drukverdeelplaat te doen. (de drukverdeelplaat is een 18mm houten plaat)
4: mis ik nog ‘lagen’ in mijn opzet? Ik verwacht eigenlijk dat ik bovenop de elektrische vloerverwarming nog een speciale laag moet plaatsen?
5: Hoe dik wordt het elektrische gedeelte (inclusief eventuele extra benodigde lagen) ongeveer?

Ik hoop dat jullie mij weer een stapje verder kunnen helpen. Alle adviezen zijn welkom!

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 18:36

Sen

<-->

Waarom is het noodzakelijk dat er vloerverwarming komt? Vloerverwarming werkt het best als traag systeem en bij een game ruimte denk ik aan ik wil nu gaan gamen dus nu wil ik het warm hebben. En dat gaat met vloerverwarming niet.

Dus waarom vloerverwarming?

Kennelijk over heen gelezen maar dus alleen om geen mogelijk koude voeten te hebben. Als je het echt wil zou ik naar een sluiting gaan van je bestaande CV installatie. Want 2kw per uur voor electrische vloerverwarming word je echt niet blij.

En ik heb het eigenlijk altijd alleen met tegels gezien wel direct onder de tegels.

[Voor 39% gewijzigd door Sen op 16-04-2019 08:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
Split-airco geen optie?

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 02-04 13:26
Zou je niet 80% van het probleem al hebben opgelost op het moment dat je die vloerbedekking erin hebt? Kaal beton voelt altijd koud onder je voeten, tapijt zelden.

• drvinnie
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 03-04 10:08
Volgens mij is je probleem opgelost zodra je tapijt legt, maar ik laat zelf komende maand vloerverwarming in de garage frezen als hoofdverwarming. Is dat een optie voor je?

• kuwerti
drvinnie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:22:
Volgens mij is je probleem opgelost zodra je tapijt legt, maar ik laat zelf komende maand vloerverwarming in de garage frezen als hoofdverwarming. Is dat een optie voor je?
Hoi drvinnie, hier heb ik ook al over na zitten denken. In het woonhuis is al vloerverwarming aanwezig (als bijverwarming) dus misschien is het een idee om deze door te trekken naar de garage (icm frezen) . Omdat het als bijverwarming gebruikt wordt zal ik er dan ook nog een radiator in moeten plaatsen denk ik.

Ik hoor graag jouw ervaringen. is jouw garagevloer ook op zand gestort, of zit er een isolatielaag onder?

• kuwerti
dat lijkt mij niet. ik zoek naar verwarming, geen koeling :-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
kuwerti schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:52:
[...]

dat lijkt mij niet. ik zoek naar verwarming, geen koeling :-)
Die kan verwarmen en koelen ;)

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-04 15:40

Nakebod

Nope.

Als het puur gaat om warme voeten te krijgen denk ik niet dat vloerverwarming gaat helpen.
Vloerverwarming is relatief traag, dus die zet je niet even aan om nu te gamen lijkt mij.

Mogelijk dat er je met pir platen met daarover een nieuwe (dunne) deklaag wel wat comfort kan krijgen.
Dat combineren met bijv IR radiatoren?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:14
Voor een simpele aanleg van vloerverwarming met geringe opbouwhoogte kun je ook voor droogbouw vloerverwarming gaan: piepschuim platen met uitsparing voor verwarmingsleidingen, metalen profielen voor warmtegeleiding, niet elektrisch maar op je cv.

VB:
https://www.vloerverwarmi...-1-droogbouw-installaties
https://www.vloerverwarmingstore.nl/editor/file/339/credit-card-logo.png
https://www.vloerverwarmingstore.nl/producten/59-1-watergedragen-vloerverwarming/46-1-isolatie-en-bevestiging/50-1-droogbouw-installaties/p-53-vloerverwarming-store-25mm-systeem-(dbs14)/picture-picture-53-4/large/_5143021.jpg

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 20:10
Een inverter Split-airco icm vloerverwarming zal een goede optie zijn. Met de airco is zeer snel te verwarmen, tegen een hoge efficiëntie. Zo zal de ruimte snel opgewarmd zijn.

Met de vloerverwarming kan je vervolgens die temperatuur vast houden.

Ik heb dit thuis ook, en bevalt super. Voordeel is ook dat een split airco in de zomer kan koelen, zodat je ook dan comfortabel kan gamen. Al is het maar om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen.

Kosten van een split airco incl installatie zullen zo'n 900-1250 euro zijn. Kan ook goedkoper indien zelf installeren.

No Shame, only Fame!

• kuwerti
Marcusso schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:21:
Een inverter Split-airco icm vloerverwarming zal een goede optie zijn. Met de airco is zeer snel te verwarmen, tegen een hoge efficiëntie. Zo zal de ruimte snel opgewarmd zijn.

Met de vloerverwarming kan je vervolgens die temperatuur vast houden.

Ik heb dit thuis ook, en bevalt super. Voordeel is ook dat een split airco in de zomer kan koelen, zodat je ook dan comfortabel kan gamen. Al is het maar om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen.

Kosten van een split airco incl installatie zullen zo'n 900-1250 euro zijn. Kan ook goedkoper indien zelf installeren.
Dit is een goede tip. geeft de airco dan wel voldoende warmte als het buiten bijvoorbeeld -5 graden celcius is?

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 20:10
kuwerti schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:35:
[...]

Dit is een goede tip. geeft de airco dan wel voldoende warmte als het buiten bijvoorbeeld -5 graden celcius is?
Meer dan zat. Ik kreeg met mijn 3,5 Kw airco bij -10 mijn bovenverdieping binnen no-time op 20 graden. Uitstromende lucht is 40-50 graden.

Zie ook: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

kuwerti schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:35:
[...]

Een beetje airco kan 3 tot 5 kW aan warmte afgeven, afhankelijk van het model. (tot 15 kW kun je ze ook nog wel krijgen). Die 3-5 kW is het equivalent van een grote, heel grote radiator die pisheet is. En dan moet je denken aan een type 33 van drie meter lang.

Ter referentie; als je woning 2.000 kuub gas per jaar verbruikt dan is 5 kW aan warmte al voldoende om het hele huis warm te houden als het buiten 0 graden is.

Die 3-5 kW is echt ruim voldoende om zelfs een niet geïsoleerde schuur binnen een kwartier warm te krijgen. Een 16m2 ruimte die al goed geïsoleerd is die is binnen no time op temperatuur.

7400 Wp op het dak

• WoBoW
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 02-04 14:43
Wat in jouw geval een oplossing zou kunnen zijn is infrarood panelen, Ik heb ze zelf ook hangen in mijn slaapkamers, je wilt die ruimtes niet constant verwarmen en wanneer je er bent moet het ook direct comfortabel zijn.
Binnen een paar minuten kunnen deze panelen een ruimte heel behaaglijk laten aanvoelen en de omgevingstemperatuur mag gewoon relatief koud blijven, omdat deze panele alle oppervlaktes verwarmt. Let dus wel op dat je niet met je voeten onder een tafel gaat zitten.
Daarnaast ook erg interessant i.c.m. zonnepanelen.

Laat je niet afschrikken door elektriciens die met enorme wattages aan komen zetten, want die rekenen met elektrische verwarming, maar infrarood werkt echt heel anders.
Mijn ervaring/inschatting is dat voor 16m2 je voor 2 panelen aan het plafond moet gaan, anders wordt het aan de randen van de ruimte te koud. Let wel op dat je voor kwaliteitspanelen kiest met een oppervlakte temperatuur van minstens 110 graden, anders rent het rendement naar beneden. 2x 400 watt paneel = 578 Euro + kosten voor een draadloze thermostaat.
(https://www.infraroodverw...aneel-400-watt-60-x-60-cm)

• kuwerti
WoBoW schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:08:
Wat in jouw geval een oplossing zou kunnen zijn is infrarood panelen, Ik heb ze zelf ook hangen in mijn slaapkamers, je wilt die ruimtes niet constant verwarmen en wanneer je er bent moet het ook direct comfortabel zijn.
Binnen een paar minuten kunnen deze panelen een ruimte heel behaaglijk laten aanvoelen en de omgevingstemperatuur mag gewoon relatief koud blijven, omdat deze panele alle oppervlaktes verwarmt. Let dus wel op dat je niet met je voeten onder een tafel gaat zitten.
Daarnaast ook erg interessant i.c.m. zonnepanelen.

Laat je niet afschrikken door elektriciens die met enorme wattages aan komen zetten, want die rekenen met elektrische verwarming, maar infrarood werkt echt heel anders.
Mijn ervaring/inschatting is dat voor 16m2 je voor 2 panelen aan het plafond moet gaan, anders wordt het aan de randen van de ruimte te koud. Let wel op dat je voor kwaliteitspanelen kiest met een oppervlakte temperatuur van minstens 110 graden, anders rent het rendement naar beneden. 2x 400 watt paneel = 578 Euro + kosten voor een draadloze thermostaat.
(https://www.infraroodverw...aneel-400-watt-60-x-60-cm)
Thankx WOBOW. ik heb nu al een redelijke lijst met mogelijkheden:
  1. Vloerverwarming elektrisch icm radiator
  2. Vloerverwarming buizen / cv (frezen)
  3. IR-panelen
  4. Geen vloerverwarming :-)
  5. Inverter Split-airco icm vloerverwarming.
Ik denk dat ik maar eens een onafhankelijke expert ga vragen om eens langs te komen voor de uiteindelijke keuze. Weten jullie een bureau in de buurt van Amersfoort die dit advies kan geven?

• LiQu1D
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:30
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Failure is part of the process. You don't know where you're vulnerable until your fail.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True