Nvidia driver updaten geeft BSOD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn trouwe notebook heeft zowel een Intel HD3000 alsook een Nvidia Geforce GT650M GPU. Ik gebruik de laptop om video te bewerken met Adobe Premiere. Omdat mijn laptop besloot om een grote Windows 10 update te installeren, was daarna Premiere stuk. Beeld van de video in Premiere blijft bijvoorbeeld zwart.

Bij eerdere updates van Windows of het Premiere pakket was er ook altijd wel weer wat stuk, dus ik ben al vaker in deze situatie geweest. Meestal kost het dagen prutsen met drivers om alles weer aardig aan de gang te krijgen.

Omdat de boel toch stuk was, heb ik meteen Premiere maar bijgewerkt naar CC 2019. Daarna had ik wel weer beeld, maar Premiere vond dat ik mijn Nvidia driver moest updaten. Doe ik dat echter, dan krijg ik daarna alleen maar BSOD errors: System Thread Exception Not Handled zonder verdere informatie.

Ik heb met veel moeite de nieuwe Nvidia driver eraf gekregen en ben weer terug op Nvidia driver 382.05, een oeroude driver. Deze werkt in ieder geval wel.

Iets zegt me dat het de combinatie van beide videokaarten is dat dit probleem geeft. Op de Intel website is de nieuwste driver uit 2015 en niet eens beschikbaar voor Windows 10. Toch heeft Windows 10 er wel een werkende driver bij gevonden.

Kortom, ik ren in een cirkeltje rond... Ik heb flink op internet rond gezocht, maar daar kom ik ook niet verder mee. Het is, volgens mij, ook niet mogelijk om het hele Intel HD 3000 spul uit te zetten en alleen de Nvidia GPU te gebruiken. De Intel GPU fungeert natuurlijk als doorgeefluik en zonder werkt het niet.

Ik zit vast. Iemand een oplossing? Of wordt het tijd om een nieuwe laptop te kopen omdat verder alles prima werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Windows 10 drivers:
Nvidia GT 650m: https://www.catalog.updat...arch.aspx?q=nvidia%20650m
Intel HD 3000: https://www.catalog.updat...arch.aspx?q=Intel+hd+3000

Werllicht valt hier nog wat mee te frutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

welke notebook heb je? als de standaard drivers problemen geven is het aan te raden het met de model specifieke drivers van de fabrikant site te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door -36- op 15-04-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@xAn52 Thnx. Daar ga ik even naar kijken...

@-36- Het is een BTO notebook, type 15CL45-GT650 met een Intel i7-2630M. Origineel is de barebone van CLEVO. Beiden hebben geen nieuwere drivers helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
wolly_a schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:22:
Beeld van de video in Premiere blijft bijvoorbeeld zwart.
Sommige applicaties bij switchable grahpics blijven zwart als het energiebeheer profiel niet goed staat.
Zet hem op hoge prestaties (altijd de nvidia kaart) en probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@jeroen3 Dat deel heb ik inmiddels al opgelost door wat te spelen met instellingen en de keuze van de gekozen videokaart voor deze applicatie. Daarmee kan ik in ieder geval weer werken.

Echter wil de nieuwste versie van Premiere dat ik mijn Nvidia driver update. Dit updaten resultaat in een BSOD bij het opstarten van Windows, precies op het moment dat het inlogscherm verschijnt. Ik kan daarna alleen nog in veilige modus in Windows komen en alleen terug naar de stokoude driver werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je een nieuwere versie van de nVidia driver installeert die niet is uitgegeven door de OEM van de laptop, werkt de nVidia kaart helemaal niet.

Ik heb dat ook gehad, eerst geeft nVidia een melding van een update, en daarna op het moment dat ik een extern display inplug komt er een BSOD.
Geen enkele makkelijk vindbare van de nVidia driver fixt dit, alleen de versies die door Dell worden uitgegeven werken.
Ik gok dat er in de driver toch iets is aangepast zodat hij geschikt is voor het specifieke model laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@jeroen3 Oke, duidelijk. Dan wordt het dus blijven op deze versie van de driver en rustig aan kijken naar een nieuwe laptop...

Ik ga nog even aan de slag met de linkjes van @xAn52 om te kijken of ik mijn Intel HD3000 driver nog kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat soms nog wel is werkt is nieuwere OEM drivers van een later laptopmodel van de fabrikant installeren

[ Voor 10% gewijzigd door -36- op 17-04-2019 00:49 ]

Pagina: 1