Budget Game PC met oog op toekomst ~€750

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2023
Hola,

Allereerst een kleine heads up. Ik heb vrij weinig verstand van de meeste moderne specs en met name welke componenten wel en niet toekomstbestendig zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
m.n. gamen: Ik wil een systeem met oog op de toekomst. Ik heb momenteel voor een processor en grafische kaart gekozen die eenvoudige spellen (die mijn vriendin) veel speelt, makkelijk aankunnen. Dan moet je denken aan Oxygen Not Included of Banished.
Ik wil zelf op medium settings games als The Witcher III of Total War Warhammer kunnen spelen voor de komende twee jaar. Daarna wil ik het systeem upgraden zodat ik weer vooruit kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ex verzend en assemblage (dit laatste kan ik samen met een vriend doen) wil ik op 700-750 maximaal zitten. Minder mag altijd ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar scherm (1080) x2 krijg ik van een vriend.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in een kast hoort. Volgens mij heb ik dat nu in de wishlist staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeuren niet, dus ook het (voor mij onbekende) AMD is een optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid zo min mogelijk, zit op een vrij kleine kamer.

Ga je overklokken?
nee, tenzij echt nodig.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek met name hulp om een processor +graka te vinden die aan mijn eisen voldoet in combinatie met compatible (en toekomstbestendige) onderdelen. Alvast heel erg bedankt!

Lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1MSI B360 Gaming Pro Carbon€ 119,-€ 119,-
1MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G€ 146,99€ 146,99
1Asus Xonar DGX€ 34,50€ 34,50
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 54,04€ 54,04
2Cooler Master H412R€ 20,75€ 41,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 81,05€ 81,05
1Cooler Master MasterWatt Lite 600W€ 51,90€ 51,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 69,50€ 69,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,43

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:06
Binnen jouw budget is zoiets als dit in staat om nu bijna alles op 1080p op high/ultra te spelen dus kan zeker nog wel even mee.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,66€ 162,66
1ASRock B450M Pro4€ 72,90€ 72,90
1Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 235,-€ 235,-
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 54,04€ 54,04
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 81,05€ 81,05
1BitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 500GB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 733,55

Hier kun je voorlopig wel even mee vooruit. Daar is de combi van deze cpu/gpu wel toe in staat. Eventueel tezijnertijd een keer de opslag uitbreiden maar dat is ez toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Zo istil s de 100R niet. Een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini bijvoorbeeld is veel stiller en kost daarbij ook nog eens minder.

Verder is het lijstje van @Hoekie36 een onsamenhangend geheel. Absoluut niet toekomstbestendig zijn de cpu, videokaart en voeding. De voeding is zelfs een van de slechtste van dit moment. Verder wordt er een geluidskaart toegevoegd die niets beter presteert dan wat de audiochip op het moederbord doet dus weggegooid geld. Lijstje van Baloes is stukken beter, op de behuizing na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:39
Je hebt max 1 CPU koeler nodig, en een geluidskaart heb je niet nodig.
Je kan bij de 2600 evt een andere CPU koeler nemen, maar de Wraith Stealth kan ook best prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
Uszka schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:27:
Zo istil s de 100R niet. Een pricewatch: Fractal Design Focus G Mini bijvoorbeeld is veel stiller en kost daarbij ook nog eens minder.

Verder is het lijstje van @Hoekie36 een onsamenhangend geheel. Absoluut niet toekomstbestendig zijn de cpu, videokaart en voeding. De voeding is zelfs een van de slechtste van dit moment. Verder wordt er een geluidskaart toegevoegd die niets beter presteert dan wat de audiochip op het moederbord doet dus weggegooid geld. Lijstje van Baloes is stukken beter, op de behuizing na dan.
Het was goed bedoeld hoor :X

Ik weet heel goed dat mijn cpu en videokaart niet toekomstbestendig zijn. Dit zijn ook de eerste dingen die ik ga vervangen, maar ik wil voor nu ook redelijk kunnen gamen zonder geld weg te gooien.
Ervaring met een geluidskaart en voeding heb ik niet, dus daarvoor bedankt (ook @Baloes )

Dingen die ik van deze build mee wil nemen zijn eigenlijk de andere onderdelen. Daarom had ik gekozen voor een iets hogere voeding (met oog op meer verbruik betere videokaart), maar ik heb me blind gestaard op het wattage blijkt.

Wellicht is dat ook allemaal helemaal niet verstandig en kan ik beter mijn budget nu omlaag zetten en met een jaar of 2 het meeste in 1x goed kopen. Maar ook hier heb ik geen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Wat is er mis met het lijstje van @Baloes dan? Dat is een top systeem voor 733€, kan je lang mee verder op 1080p normaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:06
Uh..ik probeer ff te volgen wat ts nu precies bedoelt te zeggen.. Maar ik zal nog ff wat extra info geven (zolang m'n ouwe duimen het nog volhouden met dat typen op een phoon 😊).

Toekomstbestendig is iig allemaal relatief van je weet nooit wat er gaat gebeuren in pc land. Wat ik wel weet is dat je geen pc moet gaan bouwen met idee dan vervang ik het over een jaar wel weer. Dat is geld weggooien omdat je meestal maar 70% (als het meezit) terugkrijgt van wat je er voor uitgegeven hebt. En voor het budget wat je hier stelt kun je echt een prima basis neerzetten. Er zijn genoeg mensen die naar volle tevredenheid gamen met processoren van 7 jaar oud.

Ik zal ff wat meer uitleg geven, das misschien wel zo handig merk ik😊

Een quadcore zoals je die nu in je lijstje hebt staan krijgt het in steeds meer games errug pittig. Dus daarom de amd r5 2600 met 6 cores en in totaal 12 threads. Gaat voorlopig nog niet tekort schieten.

Moederbordje van asrock is prima. Voldoende aansluitingen en je kunt als je dat leuk vindt de r5 overklokken. Het kan tevens ook gewoon zwaardere cpu's draaien (denk bv aan een r7 2700x of zoiets).

Een gtx 1050 heb ik net voor mijn zoon de deur uitgedaan. Leuk voor lichte esport games maar niet voor zwaardere games (bv the wicher 3 😊) waarbij de settings op 1080p in een aantal gevallen nu al op low gezet moeten worden.Rx 570 er ingezet en huppekee : dubbele fps en hogere settings. En dat met een "ouwe" i5 2400 Als je nog ff door wil dan is de rx 570 het minimum om mee te beginnen. In jouw budget pastte de nog krachtigere gtx 1660 waar je dus nog langer mee doorkunt. Vandaar. Maar als je wilt/moet besparen dan is de rx 570 iig een tof kaartje qua prijs/prestatie.

Bij een voeding (Uzska heeft daar veel verstand van) is allereerst kwaliteit belangrijk. Een goeie 450 watt voeding zoals deze kan prima veel zwaardere kaarten draaien. De trend in gpu land is daarbij ook dat kaarten steeds zuiniger worden. Een rtx 2080 bv zal hier prima op draaien. De bouwkwaliteit van de bitfenix zorgt er tevens voor dat ie het normaal gesproken wel ff vol gaat houden.

Eigenlijk komt het er op neer dat je met je huidige lijstje precies doet wat je wil voorkomen : geld weggooien. Daar hou ik zelf ook niet van dus vandaar de bovenstaande componenten 😊

Verder is reviews lezen natuurlijk altijd aan te bevelen :

https://www.techpowerup.c...GTX_1660_Gaming_X/26.html

https://www.guru3d.com/ar...s_xs_6g_oc_review,19.html

Zo kun je een beetje inschatten wat voor jou genoeg kan zijn en je aankopen daar op afstemmen.

Verder is een geluidskaart niet echt nodig omdat de audiochips op de moederborden van tegenwoordig al prima zijn. Tenzij je hele speciale wensen/aansluitingen nodig hebt.

Affijn..vandaar het bovenstaande lijstje dus 😊 Daar kun je (afgaande op jouw wensen) voorlopig echt wel ff mee vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
Baloes schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:17:
Uh..ik probeer ff te volgen wat ts nu precies bedoelt te zeggen.. Maar ik zal nog ff wat extra info geven (zolang m'n ouwe duimen het nog volhouden met dat typen op een phoon 😊).

...
Dat is inderdaad een flink bericht. Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om deze info te geven. Dat geeft me een veel beter beeld.

Voor mij is het duidelijk dat ik hetgeen dat ik in mijn hoofd had niet kan uitvoeren. Het idee van me was leuk, maar praktisch gezien zonde van het geld, hoe ik ook kijk...

Ik heb in dat geval ook nog eens goed nagedacht over wat ik dan wil.
Enerzijds kan ik dan qua specs (en budget) wat na beneden en met een paar jaar een tweede pc aanschaffen en deze gebruiken voor de games van mijn vriendin. Die zijn namelijk niet echt belastend.
Anderzijds heb ik het geld al gespaard en kan ik het net zo goed gebruiken ;)

Met betrekking tot een samenstelling heb ik zo in ieder geval een veel beter idee. Ik ga er een aantal nachten over slapen, maar denk dat ik de lijst van je (grotendeels) zal overnemen.

Nogmaals dank (ook aan de andere reacties) voor de tips!
Pagina: 1