Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Laurensrs
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-02-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al een aantal maanden aan het orienteren voor zonnepanelen op de schuur bij het huis van mijn ouders. Na heel wat topics te hebben gelezen kom ik er niet uit welk systeem het meest optimaal zal presteren. De panelen gaan geplaatst worden op een schuurdak met golfplaten (dakhelling 30 gr, azimuth 15 gr). Het plan is om minimaal het jaarverbruik op te wekken van +/- 4800 kWh. Doordat het huis ten zuiden van de schuur staat treedt er schaduw op. Echter is dit alleen in meer of mindere mate in de maanden Oktober t/m Maart. In de volgende foto's wordt dit hopelijk duidelijk;

Google Maps (ergens in de winter):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j25huv.jpg

Momentopname (2 januari 14.38):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z73bger3l0ppr.jpg

Situatie huis en schuur:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ovc3i7ej.jpg

Verder heb ik een schaduwmodel gemaakt in Sketchup, hier een wetransfer downloadlink:
https://we.tl/t-NViKWugh1P

Het dakoppervlak is geschikt voor maximaal 28 standaard formaat panelen (4x7 landscape).
Echter zal 3x7 panelen (21x300Wp) al wel ruimschoots het jaarverbruik kunnen opwekken in mijn ogen.
Nu kom ik er niet uit of het verstandiger is om voor deze situatie SolarEdge toe te gaan passen of een 'standaard' 2 MPPT omvormer. De meerkosten voor SolarEdge zijn ongeveer gelijk aan de kosten voor één rij extra panelen. Heeft iemand een idee hoe ik kan bepalen wat meer opbrenst zal gaan geven?
Hierbij vraag ik mij ook af of het sowieso niet verstandig is om het dak gewoon zo vol mogelijk te leggen, aangezien de salderingsregeling gaat verdwijnen?

Voor aansluiting op het net is een 3 fase omvormer nodig (3x25A netaansluiting). Bij de optie voor 28 panelen met MPPT omvormer zal de omvormer 2 strings van 14 panelen aangesloten krijgen.
Bij het zoeken naar een geschikte MPPT omvormer vraag ik mij af of 14x33Vmpp=462Vmpp een geschikte stringspanning is voor de meeste gangbare 3 fase omvormers? (SMA, Goodwe, Fronius etc.)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou in dit geval gaan voor 21* 315 Watt mono perc op een Fronius symo 6.0 of omnik 6k tl3. Kan gewoon in 1 string, lekker simpel en kost minder dan een euro per Watt piek. Beetje schaduw in de winter is niet zo erg.
Mocht je toch 28 panelen willen past dat ook prima op een zelfde soort omvormer. Solaredge is in dit geval nipt beter maar wel veel duurder. Lees graag wat het uiteindelijk wordt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is het echt zuid? Maps staat iets scheef dus lijkt een beetje zuid-west? Als je dit doet ligt het inderdaad van september tot april vol in de schaduw en is eigenlijk wat je niet wil als hoofd set, als 2e voor wat extra kWh zou het nog wel wat zijn door een rij bovenin te maken.

Mijn set op platte dak van sept t/m april, en 850Wp daarvan ligt op schuin dak op zuid dus die gaat wel redelijk door, de andere 15 doen weinig tot niks. Dus je bent zeer afhankelijk van salderen.

@Lardman
21 in een string kan misschien wel maar dat is wat je zeker niet wil op dit dak waar schaduw overheen gaat en steeds hoger komt naar de winter toe, 3-4 strings van 7 zou ik doen, dan heb je nog een stuk schaduwmanagement.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 17-04-2019 07:48 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Laurensrs
mm, dat is een laag dakje, die zou je samen met je pa gewoon zelf kunnen leggen.
zo moeilijk is het niet, je koopt gewoon een setje wat afgesteld is op jouw dak en je lego't het op dak. ;)

het dak met golfplaten, dat ziet er uit als 177/55 golf.
en daar ben ik net ook aan begonnen op mijn schuurtje.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202.jpg
het gaat wat langzamer bij mij, omdat ik de panelen lekker plat op het schuurtje wil.
en daarvoor moet ik veel zagen en op maat maken.
(de rails komt horizontaal terwijl het eigenlijk simpeler is om dat verticaal te doen.
normaal zou je de panelen dus ook landscape leggen op dit soort daken. )

persoonlijk zou ik eerder voor 2x een 1 fase omvormer gaan, als een 3fase.
1fase omvormer kun je (goedkoop) krijgen met 2x een mpp.
dus dan heb je 4x7 panelen op 2 omvormers en dus ook stappen van 4 voor schaduw afhandeling.
stuk goedkoper als solaredge. ;)
(de 4x7 zou je ook nog anders kunnen in delen voor wat meer efficiëntie.
ik denk dan aan 1x12 op 1 omvormer en 2x8 op de andere.
of te wel je zou nog wat kunnen schuiven voor iets beters. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
1 string of 3-4 maakt niet uit. Het gaat je niet helpen. Je bent je opbrengst kwijt. Ik zou gaan voor Solaredge met optimizers of Enphase met micro omvormers. Je behoudt dan de maximale opbrengst per paneel.

• g4wx3
  • Laatst online: 12-10 08:33
Als ik het goed begrijp heb je frequent schaduw, ook al is het bepeket. ga zeker voor optimizers. Op een string wordt het maximaal vermogen beperkt door de zwakste schakel, het paneel in de schaduw. ofwel moet je opsplitsen, een sterke string, en een zwakke string, maar die zwakke zal dan echt slecht presteren.

http://www.softfocus.be/

• migjes
@Laurensrs
oei oei, wat een kennis niveau over schaduw en PV. 8)7

dit was 1 string van 10 panelen (van 190Wp) die op dat moment een +/-150W per paneel leverde.
de logging is per seconde (kan ik handmatig instellen.)
geen optitrack geen optimizers totaal geen schaduw bescherming wat dan ook.
gewoon een string omvormer met panelen.

1 paneel heb ik voor +/- 5 seconde even afgedekt met dekentje.
of te wel even kunstmatige schaduw aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
en wouw, wat zien we, de omvormer zakt van +/- 1550W naar 1400W.
precies een paneeltje, dus. ;)
er zitten gewoon weg ook nog diodes in een paneel, die schakelen het paneel uit en het werkt gewoon door.

wel doet de Vmpp op de omvormer zakken.
maar pas als de Vmpp onder het bereik van de omvormer komt dan krijg je vreemde schaduw problemen.
met mijn omvormer is dat nog 3 panelen in de zon hebben om zonder problemen te kunnen werken.
met solaredge is dit al bij 6 panelen in de zon hebben om nog te kunnen werken.
dit komt doordat je een minimaal aantal optimizers nodig hebt met solaredge anders kan die er geen 350V (of hoger als 3 fase) van maken.

pas als je schaduw hebt van bomen, want die geven geen harde schaduw, maar daar komt nog half licht doorheen.
dan gaan panelen vreemd reageren en kan solaredge/tigo/micro een leuke oplossing zijn.
maar schaduw van huis is vrij harde schaduw te noemen ;)

maar wil je schaduw zien over mpp's, kijk eens naar mijn dag opbrengst:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
west is van s'morgens vroeg tot 11 uur in de schaduw.
oost is na 16:30 in de schaduw.

natuurlijk als je perse logging wil per paneel, dan is iets van tigo/solaredge/micro's wel de weg te gaan.
maar dat voegt wel een +40€ toe aan elk paneel, en die kosten nog maar 120€ (we rekenen ex BTW) en dat kun je behoorlijk duur noemen.
(je verdiend het wel terug als je echt wil, duurt alleen langer.
is een persoonlijke keuze, maar met solaredge blijft schaduw schaduw.
die schaduw is niet wonderlijk in eens weg. ;) )

(er zitten wel verschillen tussen solaredge/tigo/micro maar die heb ik maar niet geschreven.
kijk eerst maar eens of je niet gewoon zonder kunt, voor dat er mensen je een niet bestaand probleem aanpraten. ;) )

edit:
en schaduw op 2 januari.
lol die is totaal oninteressant.
heel de opbrengst van januari(31 dagen) is maar <80kWh met mijn set.
dit kan ik ook opwekken in 2 mooie dagen van juni of juli. >:)
dus winter schaduw die boeit eigenlijk geen ruk.
daar hoef je niks duurs voor aan te schaffen. ;)

zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 17-04-2019 13:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-11 21:11
In een enigszins vergelijkbare situatie heb ik destijds gekozen voor de goedkopere panelen en omvormer. Redenen: Niet te lang zoeken, hoe langer je wacht hoe minder voordeel. Er komt vast nieuwe technologie die beter is. Hoe eerder ik mijn break even heb, hoe eerder dat aantrekkelijk wordt. Voor saldering komt bijvoorbeeld waarschijnlijk betaalbare opslag (hoop ik).

• Laurensrs
Bedankt voor alle reacties.

@Rol-Co screenshot van google maps is 'noordelijk' gericht genomen. ik kom na meting met onder andere een kompas app ongeveer uit op 15 gr gedraaid vanaf zuid.

@g4wx3 Schaduw draait over het dak in de wintermaanden door laag staande zon 'achter' het huis. Verschilt per wintermaand hoeveel panelen in één keer in de schaduw komen te liggen.

@migjes het plan is om hoogstwaarschijnlijk de panelen zelf te gaan leggen, na het opvragen van een aantal offertes kom je er achter dat er heel wat valt te besparen door het zelf te doen. Met een rolsteiger naast het dak moet het goed te doen zijn verwacht ik. Gebruik van twee 1 fase omvormers vind ik persoonlijk wat omslachting. Het formaat golfpaat weet ik zo niet eigenlijk. Ik ben benieuwd hoe je de solarkabels gaat doorvoeren in de golfplaten of kunnen ze er omheen? Heeft iemand anders hier een voorbeeld van?

Ik heb ook even naar de maandelijkse opbrengtsverwachting van PVGIS gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3e70a2.jpg

PVGIS voorspelt ongeveer 28-29% procent van de jaaropbrengst in maanden Oktober t/m Maart
Het zou jammer zijn dat hiervan een groot deel van verloren gaat door schaduw.
Dus ik denk dat het toch 21 panelen i.c.m. met een solaredge 3 fase omvormer gaat worden.
Ik heb een SE5K omvormer in gedachte met P404 optimers, na kostenraming van alle componenten kom ik op ongeveer 0,80euro/Wp. Hiervoor moeten dus nog wel steeds 13 panelen in de zon liggen wat dan toch 2/3 van het totaal is, echter zal dit alleen niet in December en Januari gebeuren als ik mijn sketchup model analyseer.

• Rol-Co

Rol-Co

@Laurensrs

Bij pvgis houden ze geen rekening met een huis ervoor dus je kan half april en sept ook wel een deel meenemen. SE gaat je daar niet in helpen vermoed ik, zonde van het geld.
Dec en jan zijn al helemaal niet interessant, zelfs niet op een schaduwvrij dak, @migjes schreef dat al, lees zijn edit nog eens.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou morgen eens kijken of je schaduw hebt..
En een fototje maken.

Dat is representatiever dan een zonnige januari dag.
Dec en jan. is niets aan verloren

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-04-2019 21:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Laurensrs
@Rol-Co misschien ben ik iets te veel besmet met solaredge virus...

@AUijtdehaag op dit moment is de zon al hoog genoeg voor een schaduwvrij dak

Als ik toch voor een 2 MPPT omvormer met 28 panelen kies wat zal dan de beste stringverdeling zijn?
1. String 1: bovenste twee rijen (2x7), String 2: onderste twee rijen (2x7)
2. String 1: linkerdeel 14 panelen String 2: rechter 14 panelen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Laurensrs schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:25:
Bedankt voor alle reacties.

Dus ik denk dat het toch 21 panelen i.c.m. met een solaredge 3 fase omvormer gaat worden.
Ik heb een SE5K omvormer in gedachte met P404 optimers, na kostenraming van alle componenten kom ik op ongeveer 0,80euro/Wp. Hiervoor moeten dus nog wel steeds 13 panelen in de zon liggen wat dan toch 2/3 van het totaal is, echter zal dit alleen niet in December en Januari gebeuren als ik mijn sketchup model analyseer.
Ik zou een 5K 1 fase nemen als ik jou was Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

• Rol-Co

Rol-Co

Laurensrs schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:59:
@Rol-Co misschien ben ik iets te veel besmet met solaredge virus...

@AUijtdehaag op dit moment is de zon al hoog genoeg voor een schaduwvrij dak

Als ik toch voor een 2 MPPT omvormer met 28 panelen kies wat zal dan de beste stringverdeling zijn?
1. String 1: bovenste twee rijen (2x7), String 2: onderste twee rijen (2x7)
2. String 1: linkerdeel 14 panelen String 2: rechter 14 panelen.
Boven en onder verdelen, beter voor naar de winter toe en andersom.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je dak nu al schaduwvrij is, ga je de extra kosten van optimizers nooit terugverdienen. Tenzij opbrengst uitlezen per paneel, je hobby is.

2x14 onder en boven op een 3-fase stringomvormer is dan prima.
8400 Wp en dan zoiets of zoiets

De uitleg van @migjes is weer fenomenaal. :)
Maar neem gewoon een 3-fase omvormer,

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2019 04:01 ]

• migjes
@Laurensrs
solaredge niet doen is nergens voor nodig. ;)

maar eerst eens even stap 1.
welk bevestiging spul wil je gebruiken. ;)

de golfclip?
https://solarstell.nl/producten/golfplaatdak-golfclip/
of de stokschroef?
https://solarstell.nl/producten/golfplaatdak-stokschroef/

het maakt niet veel uit welke je wil.
de golfclip die kan alleen niet heel erg hoog op het dak.
dus daar heb je wel iets meer ongebruikte rand boven zitten.
met de stokschroef kun je over de nog gaan als het moet.

handigste met dit soort daken is panelen landscape.
(de stangen komen dan verticaal.)
zijn dan panelen van 2m handig of is het eerder 1,6m wat handig is?

als het aantal panelen duidelijk is dan kijken we wel of het 1 of 3 fase word of mischien iets anders. ;)

• Laurensrs
@migjes Plan is om stokschroeven te gaan gebruiken met Esdec systeem. Ander merk zou ook kunnen maar kom eigenlijk alleen Esdec tegen op webshops om als particulier te kunnen bestellen. Afstand van huidige schroeven in de balken onder de golfplaten is als volgt;

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5ffpbk8j.jpg

Voor 4 panelen in landscape onder elkaar komt dit neer op 8 bevestigingspunten op 2 rails per 4 panelen. Ik vind dit gevoelsmatig niet erg veel, wat vinden jullie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hartmann kan ook.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Solarstell golfklips , wordt je blij van.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

Refthoom schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:06:
In een enigszins vergelijkbare situatie heb ik destijds gekozen voor de goedkopere panelen en omvormer. Redenen: Niet te lang zoeken, hoe langer je wacht hoe minder voordeel. Er komt vast nieuwe technologie die beter is. Hoe eerder ik mijn break even heb, hoe eerder dat aantrekkelijk wordt. Voor saldering komt bijvoorbeeld waarschijnlijk betaalbare opslag (hoop ik).
Mijn buurman ging ook voor het goedkoopste. Na 4 jaar ( nog niet terugverdient) problemen met panelen.
30 % vermogensverlies. Het Chinese merk niet meer in Europa actief. Installateur beroept zich op de garantie van de groothandel, die aangeeft dat in de voorwaarde geen garantie wordt gegeven. Conclusie:Fabrieksgarantie in China niet te claimen. Alleen maar gezeik gehad. Dat is de reden dat ik heb gekozen voor Europese panelen en omvormers. Wellicht wat duurder, maar verschil is anderhalf jaar terugverdientijd extra, maar rendement op mijn investering is hoger met minder risico.Terugverdientijd is niet heel belangrijk wanneer deze toch gemiddeld langer dan 7 jaar is!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2019 11:55 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Mijn buurman ging ook voor het goedkoopste.
Waar heeft buurman de panelen gehaald? Er moet toch iemand ze aan hem verkocht hebben? Of komen ze van AliExpress?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ryBzt3FUEotnWipoN9XJ0r-uxSyGg8iSJcL2X8hwOA4HkVUJnoQ5ejU71aSy4by1UOMBieOl8M9wHKEHqPAIws-sGEkg94YmAsE5b3z2gtxFqGVvprRvvLqsdng8UK4zvcPSmqCIg7hiZILYv9bjR3Obq4rmVTNNOo-qYUyd3vvyb2sn2QS_iHDme5l3gpVB3m5wLElp_XxQOpBwFzNvktBKeD2Uj3NIKEWcf36qUU-ZyOMzAn7fm8Pzl9qbXgnnHGFEyWcsSACJ3nKimokC1_nWzLp7UZIAh6DgqDt3hSxcVXMKNffgZiu50n5jz8GSjGbLh47XHZhSQzB7rIiaZcjboeSf65ZZH2gucSO_dyoQk6oejMt2squytDD_0EYI_zdrFtVCwaQc4mLzK5jgVFOkLoECl3GAZtDZVQ1WMnZn1JQEZcR4U7G9XFQXw6e99l934Y_0OgUGkBvLC5o60TCXYPEjyilvXpMKdNH_7o22pXXJWuUWuP1qjRBY5CHnEvXfV3GisYnJWd7vAZgi7NE50DjnRX8AQXSkp9iiu7yNAg6VC9AuXgJSFYCtFb97xRSdWJ0ufKp-tPRu95BDhV3fxZzMwmJsDjY6x2tPHBLl6W-3AKPBpeSdxc9-CEb9p9uJXaPZ-tFPgk2yaEwvNlwic_F1RrNj=w400-h300-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XhMrDAkh0tYXEPPyRWOnmhBo2-F08q0VnTcTtkGOMuKNy74FCPS-ximfGO6iMWs5DYnTJCpCt88FgoK_Wv9OHvRwKxD6bbf599OOW6HG3t5ELUv81fBiIsmikp932gZfeYok24OcRMR8DQNocL1dYVWuBTW8VJSSUfqwDhbPU4y_96GcN6tRdRRj82NcKSHAZNxMCs4BHF5W3Nr5tCuv9NWiDQtyWMaJ-bk3tchGDxMi3Fp6XcmxqEwdkORy4dwmGdJ8GFMsx-KjNDZ6UYIB1p6Slx_9GRHgMMzihdYliOQ7j0EkkyCXjIYCJEOm0LZcYE36dhz-cbv6Am7kWEDsrffo2VcQfMbamCJeYf70qn_SDikN9CTJwFvCtiCk1KFGppEi_HGzHexGXWyt7sVjwk_bL6L1P9SY92NKh5HPEoP_ranLU_FMkwVDGSmox-vw_LFmmLXgc4Ktr0BpFKNGyH3Vt0iS7PGdUIOCv5n2Zrh74NzzjyGCFSMdMVmjQt_Mp9wPAnvSaliEx2pF-yk926TKD0P-OrLgvQcVMse2qGNMVyA_A8l9KIOAnkZoegKbiBKrp4juuy2mSnoZqdcTKACRPjTvJHkiNWvD45SGN8GyVD71J3wbvsqlwk9ygjek4cJdsR6QhIFysvd9fPs6At72DD9UXa7z=w400-h300-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/OycfnT6xSxIHd5xB3o0NvWGb1tMWi6HCagTqz30tSjAxPJ16NWPIWWjuGTEWlbJ9FcOdU5a4LkfYXfeafqziVnRiEfWgfwnsPqRvX0a3XphNoe_OXDNxEMqVEej0qdvIwctQO4nnjgS2ggfTQ_1rhagel3-KSFCkTBSJL2JJSSVhTHFnhTOLCVnABQwK2bZyJuvISpMYG1pxtWQhyJcrd6RLFuJEekl3ikmPAdMOOkHow970Pf38ykQ2sPJQ1iogoM2b9UoGYm7qCkD177FO2cWMKF2aKCySLR5MxGwL3Za50nHo1lY3gkv_wdBg9CJ-UT20vC-UCFASpmFezgGlYBDKI6yLXkThmj6FecBn78S8Q-o364G3Wx-6QxGojDscYT0SbG8hp7dy4yUDdGD4HBPQ17B0_EBXgd0Y0xqQkzyt5r7SfEOzKx8rJZwrvi8QwV8wfhaLfzJ3YKnwcW47L_VzAAJ8nUXrVovpSvSeTrODndmrBcoeHP2enn_5XvVOkJvun_o1YQcYf339hmc8_y0sXbDDVLGRr0kBxiXfac2I9VwhqLgb8ijUM-xA9FLi5fE0bn_XAi6MVA1H_N4BWLmLmDF8icCQYtICVuFqcZZ6BWZyS4-1GCi6bx6gvZg6-f6BGwAGDYiRqqFuf6mZOmfI47wP49cd=w400-h300-no

Ik heb de stokschroeven alleen in de panlatten zitten 32 x 25 mm, dat zit al 8 jaar, het is dus een degelijke oplossing.
4 schroeven onder 3 meter liggende rails.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Verwijderd

Gewoon bij een installateur. Maar de installateur geeft aan dat er geen garantie op zit en dat die niet krijgt van de producent uit China.
CurlyMo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:56:
[...]

Waar heeft buurman de panelen gehaald? Er moet toch iemand ze aan hem verkocht hebben? Of komen ze van AliExpress?

• CurlyMo
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:49:
Gewoon bij een installateur. Maar de installateur geeft aan dat er geen garantie op zit en dat die niet krijgt van de producent uit China.
[...]
Dan heeft die pech, want hij blijft verantwoordelijk. Anders moet hij niet met consumenten in zee gaan.

Verwijderd

Ja klopt, hij heeft nu rechtsbijstand ingeschakeld. Maar installateur beroept zicht op het feit dat het fabrieksgarantie is, en dat hij deze nadrukkelijk in de offerte van de hand heeft gewezen.
Installatie garantie was 2 jaar. Ik ben benieuwd wie er gelijk gaat krijgen.

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:49:
Ja klopt, hij heeft nu rechtsbijstand ingeschakeld. Maar installateur beroept zicht op het feit dat het fabrieksgarantie is, en dat hij deze nadrukkelijk in de offerte van de hand heeft gewezen.
Installatie garantie was 2 jaar. Ik ben benieuwd wie er gelijk gaat krijgen.
Offerte, facturen en AV gaan niet boven de wet. Officieel bestaat er niet zoiets als fabrieksgarantie in het verkeer tussen consumenten en producenten.

Ik heb die pipo's ook over de vloer gehad, maar zo snel ze binnen waren, waren ze ook weer buiten.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Volgens mij klopt je sommetje niet.
Een 3-fase SE5K omvormer heeft 750V nodig. P404 optimizers leveren (maximaal) 85V; als er daarvan >8 in de zon liggen, gaat het al goed. Vergeet bovendien ook niet dat de panelen die in de schaduw liggen, altijd nog wel iets doen. Zelfs al is het maar 10V; met 7 panelen vol in de zon (=7*85), moeten de resterende panelen nog maar 155V leveren, dat is (met totaal 21 stuks) ~11V per stuk.
Ik zou een 5K 1 fase nemen als ik jou was Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Nou, als je de hele thread doorleest - waar inmiddels wel veel nuttige informatie in staat - dan kom je toch eigenlijk (voor jouw situatie) gewoon tot bovenstaande conclusie; met 21 panelen kom je in bijna elke situatie wel tot de benodigde 750V voor ee 3-fase omvormer. Je moet alleen niet (wat er bij mij dus als vergissing gedaan was), P370 optimizers (met een lagere max output spanning) combineren met het minimum aantal panelen voor 3-fase omvormer...

Oh ja, nog ten overvloede. Als *alle* panelen in de schaduw liggen, werkt het ook nog gewoon goed!

SolarEdge optimizers komen het best tot hun recht als sommige panelen bijna geen vermogen leveren (schaduw, hoek ten opzichte van de zon, etc), en anderen juist heel veel.

/Edit: en dat komt best vaak voor. Dit is een plaatje van een paar van mijn panelen, op een prachtige dag. Een schoorsteen gooit 's ochtends schaduw over sommige panelen. Die schaduw schuift - vanzelfsprekend - langzaam van het paneel af, gedurende de dag. Desondanks is er wel een *enorme* stap te zien tussen 'nog een streepje schaduw op het paneel', en 'helemaal geen schaduw op het paneel'!

Vermogen per paneel

[ Voor 13% gewijzigd door BartS12 op 21-05-2019 12:14 ]

Pagina: 1