Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:42
Ik wil graag een discussie/informatietopic starten over het wel en wee van masters terwijl je al werkt. Ervaringen, tips, tricks, etc. zijn welkom.

Door omstandigheden heb ik redelijk lang over mijn HBO studie gedaan. Mijn nog immer gekoesterde wens ir. voor (of tegenwoordig MSc. achter) mijn naam te kunnen zetten, is daarmee nog niet vervuld. Een goede twee jaar terug ben ik afgestudeerd en aan het werk gegaan. De tijd tikt door, de geldpot was aardig leeg en mijn schoolleven was ik wel zat.

Toch blijft het ergens knagen. Ik weet wat ik in mijn mars heb (cq. moet hebben), ik ben met mijn studie te eerlijk geweest (en ik ben nog steeds wel eens té eerlijk) en daarmee heb ik mijzelf soms in een wat moeilijk pakket gebracht. Want eerlijk gezegd, dat HBO was het grootste deel van de tijd niet bijstermoeilijk. Anyhow, die wens is er nog steeds. Stiekem zit ik ook wel eens online te kijken. En daar loop ik tegen het volgende aan:

- Verreweg de meeste masters worden alleen aangeboden in een voltijdse variant. Ik werk, ik heb weinig zin om weer een periode van meerdere jaren aan een staatsinfuus te gaan en mijn werken op te geven.
- Voor veel masters wordt een aantal jaar werkervaring gevraagd. Ik heb nu nog geen gezin, nu heb ik de tijd om daar nog energie in te steken. Maar de werkervaring ontbreekt. Aargh...
- Bij veel masters zit een lang premastertraject. Dan denk je dat een master 2 jaar duurt, maar vervolgens ben je eerst nog 2 jaar bezig met een premaster.
- Praktische problemen: Een master die in Maastricht gegeven wordt, is niet echt handig als je in Amsterdam zit.
- Last but not least: Ik vind het moeilijk te kiezen welke richting ik exact op wil. Ik ben breed opgeleid, combinatie van 2 vakgebieden. De keuze is überhaupt niet zo groot, maar dit vermoeizaamt het nog wel meer.

Verder houd je natuurlijk nog het vraagstuk: Is het de moeite waard voor mijn werk. Maar eerlijk gezegd, dat vind ik nu niet eens zo belangrijk. Het is ook een stukje persoonlijke genoegdoening. :D

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 15-04-2019 22:00 (5%)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-08 17:23
Doen voordat je kinderen hebt.

Bij duurbetaalde deeltijd opleidingen is er vaak meer mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt. Toewijding is wel een vereiste. Alleen voor de titel in je mail signature zou ik het niet doen. Ik zou gewoon heel erg kijken naar wat er op afstand of in jouw regio voor een aanbod is, en hoe dat past in jouw carriere ambities.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik zit ook al een tijd te kijken voor een leuke master en kan er ook geen vinden in de richting die ik wil. De masters die ik eventueel wil doen zijn niet in deeltijd, of duren veel te lang.

Wel zijn er internationaal redelijk wat online masters te vinden die je naast je baan kan doen. Groot nadeel is wel dat deze redelijk duur zijn.
https://www.findamasters....s/distance-learning/?02w0

Groot bijkomend voordeel is dat je geen pre-master hoeft te doen, maar wel een Engelse toets om je niveau aan te tonen. Nadeel is weer dat veel Msc opleidingen in de UK niet geaccrediteerd zijn, maar dan moet je gewoon even goed zoeken naar de juiste opleiding.

Fable wijzigde deze reactie 15-04-2019 22:08 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21:41
Je zult vaak eerst een premaster moeten doen en die is heel zwaar. Dat is bewust zo want een universiteit heeft liever geen HBO'ers. Dat heeft enerzijds met niveau te maken, anderzijds met de praktische insteek van het HBO. Ik doe zelf een premaster en dit is de tweede poging en die gaat nu heel goed, 4 van de 6 vakken al behaald. Nu bezig met de laatste vakken (waaronder de bachelor essay). En ik heb op het HBO excellente cijfers gehaald, gemiddelde 7,95 over de hele fase. Als je al redelijk lang over HBO hebt gedaan, zou ik het niet aanraden. Als je gemiddelde cijfer over heel het HBO hoger is als een 7,0 heeft een premaster meestal wel zin. Maar dan spreek ik even over Rechten. Bij Maastricht is er voor Rechten geen premaster traject. Die hebben een loodzware introductie toets, die heb ik bijvoorbeeld niet gehaald! Ik doe nu een premaster bij de Open Universiteit met 1 vrijstelling die ik op Erasmus Universiteit heb behaald. Dat bevalt wel. Zoals gezegd met vrijstelling 4 van de 6 vakken binnen in een half jaar.

[edit] Overigens werk ik ook naast die premaster, is soms heel erg zwaar.

stormbreaker wijzigde deze reactie 15-04-2019 22:11 (3%)

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Afgestudeerde masterstudent hier (wel voltijd). Aan een pre-master ga je niet ontkomen. Let in ieder geval op de kosten en de entreevoorwaarden van een pre-master. Deze wordt gezien als 2e bachelor waardoor instellingen mogen vragen wat ze willen. Meeste hanteren daarvoor het wettelijk collegegeld maar mijn universiteit hanteerde 3k. Inmiddels is het bij mijn universiteit, ook voor de pre-master, omlaag gebracht naar het wettelijk collegegeld. Bij sommige universiteiten is zijn allerlei introductietoetsen ook vereist. Deze dien je voor aanvang gehaald te hebben.

Bedenk je wel dat een pre-master veel energie vraagt en dat de werkwijze bij universiteiten wezenlijk verschilt dan op het hbo. Op universiteiten gaat het meer over het vergaren van kennis terwijl dit op het hbo zich richt op het toepassen van die kennis. Dit betekent ook dat de opdrachten die je krijgt ook anders is. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig een onderzoekvoorstel mogen opschrijven, bekritiseren of zelf uitgevoerd. De praktische toepasbaarheid is minder relevant en dat heb ik wel als een gemis ervaren.

• Downloads
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:46
Interessant topic! Hier een hbo en een WO bachelor gedaan (beide afgemaakt, via dubbele inschrijving). Nu ook een jaar aan het werk. Het werk was aardig maar bij vlagen oersaai. Ik heb lang zitten twijfelen over deeltijd/voltijd. Ik wil echter een master geoinformatica gaan doen en dit duurt vier jaar in deeltijd. Ik heb mij zojuist weer per september als een voltijdstudent ingeschreven. Waarom? Ik heb een jaar bij mijn ouders gewoon (redelijk gespaard), ik heb geen kinderen, geen eigen huis, particuliere huur kan ik toch niet betalen. Het enige wat mij zou tegenhouden is de maatschappelijk druk. Ik zie al mijn vrienden een huis kopen/gaan samen wonen/kinderen krijgen, dan denk ik toch “downloads je loopt achter”. Heb de knoop doorgehakt, maar dat blijft toch een beetje knagen. En: er komt natuurlijk weinig aan centen meer binnen. Even wat context: ik ben 27 als ik aan de master begin

Downloads wijzigde deze reactie 16-04-2019 06:38 (5%)

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:54
Voor je werk moet je nu niet meer een master doen, maar een master moet je nu (nog) doen uit puur interesse voor een bepaald onderwerp.

Is de Open Universiteit wellicht wat voor je? Zij staan goed aangeschreven (beter dan LOI, NCOI etc) en bieden vaak ook een mix aan van bijeenkomsten + thuisstudie.

Ik heb twee bachelors en een master, en ik heb geprobeerd een paar jaar geleden nog een tweede master te doen. Op Uni-niveau vond ik dat echter niet meer te doen het kostte mij echt te veel tijd naast werk, sociale verplichtingen en ook nog privé leuke dingen willen doen.

CyberMania wijzigde deze reactie 16-04-2019 06:41 (70%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 12:01
Deeltijd Master student hier!

Ik zou het gewoon doen. Mits je weet wat je wil. Ik studeer op Nyenrode en heb om de week op vrijdag en zaterdag les. Dat betekent dat wanneer ik geen college heb, vijf dagen werk. In de week dat ik wel naar de universiteit moet werk ik 4x9. Het is erg zwaar, voornamelijk omdat je eigenlijk al het andere in je leven opgeeft.

Sociale leven? Nopes. Alleen om de zoveel maanden een keer een drankje met je maten doen. (Niet te laat maken ofcourse). Borrels en bedrijfsuitjes? Kan wel. Alleen je moet echt op tijd naar huis. Sporten? Probeer dat maar als je mentaal helemaal uitgeput bent.

Ik wil je niet demotiveren maar ik zou het echt alleen maar doen als je weet welke richting je op wil en het echt een toegevoegde waarde heeft voor je carrière. Het is namelijk, zoals eerder door anderen vermeldt, best wel prijzig en vereist veel discipline.

• Sbakker1982
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:53
Vanuit mijn werkgever willen ze mij een deeltijd master aanbieden. Dit houdt in dat zij het betalen en ik onderteken dat ik nog minimaal 2 jaar blijf. Heb zelf mijn hbo hogere informatica in 2006 gehaald. Nu heb de volgende mba op het oog:

http://universitairemaste...a-and-Business-Analytics/

Ik lees hier niks over een pre-master. Is dus niet altijd nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pizza_Boom schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:59:
Mijn nog immer gekoesterde wens ir. voor (of tegenwoordig MSc. achter) mijn naam te kunnen zetten, is daarmee nog niet vervuld.

Toch blijft het ergens knagen. Ik weet wat ik in mijn mars heb (cq. moet hebben),

- Last but not least: Ik vind het moeilijk te kiezen welke richting ik exact op wil. Ik ben breed opgeleid, combinatie van 2 vakgebieden. De keuze is überhaupt niet zo groot, maar dit vermoeizaamt het nog wel meer.

Verder houd je natuurlijk nog het vraagstuk: Is het de moeite waard voor mijn werk. Maar eerlijk gezegd, dat vind ik nu niet eens zo belangrijk. Het is ook een stukje persoonlijke genoegdoening. :D
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik heb vele studies gedaan en uiteindelijk een hbo afgemaakt. Ik vind mezelf (ook) slim en er knaagde iets. Een trots om een ir / MsC titel te wiillen hebben. Ik had daarnaast wél een duidelijke redelijk technische richting gekozen die me in mijn werk mogelijk vooruit zou helpen.

Maar: Een Master studie naast je werk is zwaar. Dit moet je alleen doen als je echt gemotiveerd bent of het echt nodig hebt om een stap te maken (bijvoorbeeld meer in een research / scientist functie werken bij een bedrijf als ASML ofzo) of als het vakgebied je buitengewoon boeit.

Ik had (en heb) een uitstekende baan als sr production engineer bij een medicijnfabriek en ben vier jaar geleden de online Master Biopharmaceutical Sciences gaan doen. Ik vond het machtig interessant, maar ik vond het ook loodzwaar naast mijn werk. Ik was net gepromoveerd en bij de nieuwe verantwoordelijkheden hoorde een hoop nieuw werk. Ik merkte dat het "voor het papiertje" niet voldoende motivatie was. Voor m'n carrière was het niet nodig, voor uitvoering van mijn werk was het niet nodig en voor de honger naar informatie was het eigenlijk ook niet nodig om een complete MsC te doen. Ik ben ermee gestopt.

Ik raad dit alleen aan als er een hele sterke intrinsieke motivatie is. Als ik je post zo lees, dan doe je het echt alleen maar voor de "eer" en weet je niet eens wélke master je wilt gaan doen. Dit lijkt me een slecht begin. Als het binnen een breder plan past, en je bent bijzonder gemotiveerd, dan zou ik zeggen "ja, zeker als je tijd hebt, hoger opleiden is altijd beter", maar bedenk goed of je wel écht gemotiveerd bent om dat te doen.

• XanderHuisman
  • Registratie: november 2012
  • Nu online
Ik heb zelf HBO Mechatronica gedaan (nominaal afgerond met goede cijfers) en doe momenteel een voltijd master Embedded Systems. Ik heb het geluk gehad dat ik parttime (via payrolling) bij mijn afstudeerbedrijf van HBO aan het werk kon. De pre-master kon ik in een half jaar afronden en daarna direct door met vakken volgen. Ik was daarbij in staat om 4-8 uur per week te werken, af en toe wat meer (begin van kwartiel) en soms wat minder (tentamen periode en afronden projecten) en soms zelfs bijna fulltime in de vakanties. De vakken heb ik zelf nominaal kunnen volgen, maar nu met master thesis en werk is het wel heel vol. Ik probeer 4 dagen in de week aan mijn master thesis te werken (en daarmee dus een kleine vertraging op lopen) en daarnaast 1 dag in de week te werken. Daarnaast probeer ik 2 keer in de week te sporten en dan heb ik weinig zin meer om naar borrels of andere evenementen van mijn vereniging(-en) te gaan.

Ik heb het geluk dat ik in een vrij rustig studentenhuis woon (weinig feestjes thuis), maar waar we wel om en om koken. Dan hoef ik door de weeks maar 1 keer te koken en dat scheelt toch best wel veel energie.

edit: ik vond het volgen van vakken vrij 'makkelijk'. De vakken zijn over het algemeen afgebakend en je hebt een vast rooster met colleges. Aangezien mijn werk tegenover de uni op een bedrijventerrein zit, kon ik dus 's ochtends werken en 's middags naar college (of andersom). Door de week nog 1 à 2 halve dagen besteden aan studeren en dan in het weekend nog een dag mijn aantekeningen doorwerken (powerpoints praktisch overschrijven en daarbij aantekeningen van dat college verwerken). Daardoor was ik in staat om bij te blijven met de stof en hoefde ik voor een tentamen weinig extra te leren.

XanderHuisman wijzigde deze reactie 16-04-2019 08:51 (20%)

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Ik zou het lekker doen, even aanpoten maar echt prima te doen. Op HBO wordt in sommige industrieen / bedrijven toch een beetje op neergekeken, en bij WO bachelor denken soms mensen toch: waarom heb je geen master gedaan? Dat is wel redelijk standaard in NL (niet in buitenland).

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:07
Even mijn ervaring hier kwijt aangezien ik de afgelopen 4~5 jaar ook een master heb gevolgd naast mijn baan. Toevallig mag het zo zijn dat ik vorige week afgestudeerd ben.

De master die ik gevolgd heb was inderdaad voltijd, maar je krijgt gigantisch veel keuze over de invulling van je vakkenpakket (werktuigbouwkunde op de TUe). Hierdoor was het altijd goed te combineren en heb ik eigenlijk de volledige master 24 uur per week kunnen werken als software & mechanical engineer. Ik had hiermee wel geluk met mijn baan aangezien mijn baas me veel vrijheid gaf.

Hou er wel rekening mee dat je in de pre-master deze keuze niet hebt en je verplicht 30 van de 40 studiepunten moet behalen voor een positief studie advies *op de TUe. Dit was direct ook een van de zwaarste jaren van mijn opleiding, de omslag van HBO naar WO is gigantisch. Vergis je hier niet in!

Veel als niet alle college's zijn als videocollege in de avond terug te kijken, hierdoor mis je jammer genoeg wel het contact met veel andere studenten. Uitzondering hierop zijn de verplicht aanweze practicums en/of tussentoetsen maar deze datums zijn altijd ruim van tevoren bekend.

De verplichte stage en het afstuderen zijn, al dan niet met wat bureaucratie, goed te combineren met werk. Hiervoor heb ik apart een verzoek ingediend bij de examencomissie en bij het aantonen van een vast dienstverband mogen deze in deeltijd gevolgd worden.

Of het iets waard is hangt denk ik volledig aan de persoon. Ik had deze ervaring voor geen goud willen missen, voornamelijk ook omdat ik bij het HBO redelijk makkelijk door de opleiding stroomde. Op het WO werd ik met de neus op de feiten gedrukt en heb ik mijn volledige manier van studeren om moeten gooien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donib
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-10 07:50
Ik doe zelf nu een master (fulltime) naast een studierelevant baan als constructeur in de bouw (part time).

Ik begon aan de master om aan mijzelf te bewijzen dat ik dit niveau kan en ik zocht de verdieping die op het hbo,naar mijn mening, ontbrak.

Als ik nu eerlijk ben naar mezelf, ik wil het papiertje halen. De instelling kan soms zo bureaucratisch zijn, er wordt moeilijk gedaan over opdrachten waarvan de complexiteit lager is dan in de praktijk. Ik heb niet het idee dat ik iets zinnigs leer bij mijn vakken, de abstracte constructie theorie pas ik zelden toe in de praktijk waar ik nu werk. Misschien hangt het af van de persoon, maar het meeste kan je prima jezelf aan leren met een boek en iemand op het werk die je er in kan begeleiden. Dit is hoe ik het nu ook doe, videocolleges en zelf sommetjes maken, naar de uni ga ik tegenwoordig alleen voor project besprekingen.

Drop maar een pm als je wilt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-10 19:07
Momenteel ben ik bezig aan mijn masteropleiding naast mijn normale werk (24u per week).

Voor mijn Masteropleiding heb ik mijn HBO ook duaal uitgevoerd bij hetzelfde bedrijf, de werkwijze was ik dus al gewend. Ik ben door gaan studeren omdat ik:
  1. Nog niet voltijd wilde werken
  2. Wist dat er nog veel meer te leren was binnen mijn vakgebied
  3. Mijn kansen op doorstroming in mijn carriere wil vergroten
Er zijn best wat dingen waar je rekening mee moet houden om te kijken of het voor jou een goede optie is:
  • Hoeveel moeite heb je voor je HBO moeten doen? Als dat al erg zwaar was zal een master misschien net een stap te ver zijn. Een studievriend van mij op het HBO gaat straks ook al aan zijn derde jaar pre-master beginnen.
  • Hoeveel motivatie heb je om weer 3-5 jaar te gaan studeren? Tenzij je het echt wil kom je er niet zomaar doorheen. Als ik een periode heb waar mijn motivatie wegvalt ben ik ook direct de sjaak. Even in de laatste 2 weken door een vak heen knallen zit er vaak niet in. Je zult veel vrije tijd die je nu hebt moeten opgeven en dit moet je maar zien zitten
  • Hoe is momenteel je privé situatie? Kom je financieel niet in de problemen? Heb je andere verplichtingen zoals kinderen die veel tijd innemen? Ik heb enkel een vriendin en die vind soms al dat ze aandacht tekort komt. :X
  • Hoe ziet jouw werkgever het voor zich? Het is erg belangrijk dat je vrijheid krijgt vanuit je werkgever om je opleiding te volgen. Ik kan ieder studiekwartaal mijn drie vaste werkdagen aangeven om rekening te houden met mijn schoolrooster. Tevens kan ik rond de tentamenweken extra schuiven met dagen. Is je werkgever niet bereid je te helpen zal het erg lastig worden om de twee te combineren.
Ikzelf zit in een goede situatie om mijn masteropleiding te volgen en doe het dan ook (deels) met plezier. Als je het kan doen zou ik het dan ook zeker aanraden. De volgende realistische schetsen wil ik je wel voorhouden:
  • Vrije tijd zal je beter moeten gaan plannen. En het is ook zeker niet leuk om te zien dat al je oude studiegenoten (of partner etc.) zeeën van vrije tijd hebben terwijl jij de boeken weer in duikt. Er is echt nog wel wat vrije tijd maar bedenk je ook dat je vaak die tijd het liefst gebruikt om wat bij te slapen.. :z
  • Je zult je klasgenoten minder zien en waarschijnlijk dus wat meer buiten de boot hangen, simpelweg omdat je minder aanwezig bent. De echte studentenervaring zit er dan waarschijnlijk ook niet in.
  • Tenzij je werkgever je studietijd gaat uitbetalen zal je er financieel op achteruit gaan tijdelijk. Ik heb ook redelijk minder geld over voor mijn hobby's en dat is wel even slikken soms.
Wat extra info:
  • Ja, masteropleidingen zijn vaak voltijd. Maar je kunt zelf je vakken invullen. Ik volg ook een voltijdmaster maar doe gewoon twee keer zo lang over de vakken. (2 jaar, 30EC per jaar i.p.v. 60EC in 1 jaar). Ze doen hier ook niet moeilijk over.
  • Pre-master traject is vaak standaard ja. En kan ik ook zeker aanraden. Je leert erg veel tijdens de pre-master en veel internationale studenten die ik spreek hadden ook liever eerst een pre-master gedaan omdat ze nu bij veel vakken vanaf dag 1 een enorme achterstand hebben. Tevens weet ik uit industrie ervaring dat masteropleidingen zonder pre-master zoals bijv. bij de HAN vaak niet als gelijkwaardig worden gezien. Bij ons bedrijf zijn we ook gestopt met het geven van master thesis opdrachten aan HAN studenten bijvoorbeeld omdat het verwachte niveau vaak niet behaald wordt.
  • Locatie is erg belangrijk. Ikzelf woon op 10min van de uni en 20 min van mijn werk. Lange reistijden zijn eigenlijk gewoon niet haalbaar. Je komt al een dag per week tekort, als je dan ook nog iedere dag 2-3 uur in het verkeer zit haal je het gewoon niet.

• OscarK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-10 12:45
Mijn VWO resultaat zou logischerwijs moeten resulteren in een WO opleiding, maar toch ben ik toentertijd eerst HBO gaan doen. Aansluitend alsnog WO gedaan, omdat ik meer uitdaging wilde. Stiekem dacht ik daarnaast ook dat het een financieel voordeel zou opleveren.

De intellectuele uitdaging vond ik op de universiteit inderdaad, maar een financieel voordeel is er eigenlijk niet (tenminste, niet als je het gederfde inkomen meerekent omdat je full time op de uni zat i.p.v. werken gedurende die jaren). In mijn vakgebied wordt eigenlijk weinig naar het verschil tussen een HBO of een WO papiertje gekeken. En gek genoeg betaalt mijn werkgever niet/nauwelijks meer voor iemand met een WO papiertje t.o.v. een HBO papiertje. Wat ik wel merk is dat je makkelijker een baan aangeboden krijgt met een universitaire opleiding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik kan je alleen maar aanraden om wel een master te doen, inderdaad om je perspectief open te houden voor een switch in carrière later en daarnaast omdat dan de interessante banen net wat makkelijker jouw kant opkomen.

Maar... of jij als persoon hier nu al klaar voor bent betwijfel ik. Elke studie naast je werk vraagt om opoffering, doorzettingsvermogen en het kunnen omgaan met tijdelijk minder geld, minder vrije tijd en een saai sociaal leven. Niet voor niks adviseert @3x3 om dit te doen voordat je kinderen hebt omdat die namelijk een vergelijkbare impact hebben op geld, vrije tijd en sociaal leven.

In je TS lees ik dat je het werken niet wilt minderen en "niet aan het staatsinfuus" wilt. Heb je überhaupt voldoende spaargeld voor een jaar collegegeld? En heb je voldoende intrinsieke motivatie om een studietraject van 2-3 jaar tot een goed einde te brengen?

Mijn advies: begin met een relevante cursus voor een van je twee vakgebieden die beperkt is in tijdsduur (3-6 maand) en doe daar het examen ook van. Als je dat kunt volhouden, volg dan eens twee losse vakken aan de uni, kun je gewoon doen als contractonderwijs (betalen per studiepunt). Houd je dat vol ben je een 9 maanden verder en heb je hopelijk helder of dit het echt is wat je zoekt en kunt.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• B-Real
  • Laatst online: 20:33
Ik het het ook geprobeerd en opgegeven.

Middelbare school en hbo ging mij makkelijk af, aan het werk gegaan met daarnaast elke vrijdag studie.
De overstap van middelbare school naar hbo is even wennen, je moet ineens veel meer stof tot je nemen maar het is niet zozeer heel veel moeilijker. Datzelfde geld voor hbo naar universitair, ik had serieus moeite om door hoeveelheid stof te akkeren elke week en het is een andere manier van studeren, dat is ook even wennen.

Pre-master was bij mij op de donderdagavond en op de vrijdag en lessen volgde ik op 170km van mijn woonplaats. Dus donderdagmiddag iets eerder weg van het werk, donderdagavond laat thuis, vrijdag weer vroeg weg. In de weekenden en ma/di/wo 's avonds lessen voorbereiden etc, terwijl het op het werk vaak ook erg druk was plus vaak laat thuis en eigenlijk kon ik thuis ook nog altijd wel wat voor het werk doen.
Dan komen de tentamens eraan, terwijl de nieuwe vakken al begonnen zijn. Om maar niet te spreken als je een herkansing (weken later) moet doen, regulieren tentamens eraan komen en dus ook de nieuwe vakken lopen (naast je werk).

Ik vond het (in mijn geval) niet te combineren én ik vond de vakken ook gewoon niet praktisch/leuk genoeg én de omstandigheden (afstand/werkdruk) waren gewoon niet geweldig, daarom de keuze gemaakt om te stoppen.

Ik wil nog steeds graag een Msc op mijn naam willen zetten, maar ik denk dat je met de juiste werkervaring plus aanvullend diverse curssussen of post-hbo opleidingen evenveel kunt bereiken.

Is het dan niet te doen? Absoluut wel, studiegenoten/collega's genoeg die het wel hebben gedaan maar het is wel wat makkelijker als je het in één streep door doet als je nog jong bent. Sociaal leven of sporten? Dat kun je grotendeels wel achterwege laten. Als je eenmaal huisje/boompje/beestje hebt wordt het pas echt zwaar.
Je moet het graag willen, erg goed prioriteiten kunnen stellen en veel doorzettingsvermogen hebben voor enkele jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Vergeet ook niet masters in het buitenland. Vaak hoef je dan geen premaster te doen. Via edx worden bijvoorbeeld een aantal online masters aangeboden van geaccrediteerde universiteiten. En zo zijn er nog veel meer.

https://www.edx.org/masters

Zenix wijzigde deze reactie 16-04-2019 13:25 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Matthijs2
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-06 17:19
Ik heb een paar minuutjes voordat ik met mijn dochtertje mijn zoon van school ga halen en heb niet alle replies gelezen.

Ik werk 16 uur, heb 3 papa dagen en studeer in het weekend. Ik doe master civiele techniek, structural engineering.

- Kinderen uitstellen tot na je afstuderen indien mogelijk. is leuk maar vertraagd enorm.
- Pre-master vond ik makkelijker dan de master zelf, maar ik heb misschien wat pittige vakken gekozen.
- Ik ben 43. Instellingsgeld is collegegeld bij TUdelft. geen leeftijdsdiscriminatie. Is het overwegen waard.
- Staar je niet blind op 7000 collegegeld. Is belastingaftrekbaar en de grootste kosten zijn het inleveren van je halve salaris.
- Je HBO op je sloffen doen is wel een vereiste. De pre-master was een slachting van rond de 70% afvallers.

Succes met je keuze

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:25
Pizza_Boom schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:59:
Ik wil graag een discussie/informatietopic starten over het wel en wee van masters terwijl je al werkt. Ervaringen, tips, tricks, etc. zijn welkom.

Door omstandigheden heb ik redelijk lang over mijn HBO studie gedaan. Mijn nog immer gekoesterde wens ir. voor (of tegenwoordig MSc. achter) mijn naam te kunnen zetten, is daarmee nog niet vervuld. Een goede twee jaar terug ben ik afgestudeerd en aan het werk gegaan. De tijd tikt door, de geldpot was aardig leeg en mijn schoolleven was ik wel zat.

Toch blijft het ergens knagen. Ik weet wat ik in mijn mars heb (cq. moet hebben), ik ben met mijn studie te eerlijk geweest (en ik ben nog steeds wel eens té eerlijk) en daarmee heb ik mijzelf soms in een wat moeilijk pakket gebracht. Want eerlijk gezegd, dat HBO was het grootste deel van de tijd niet bijstermoeilijk. Anyhow, die wens is er nog steeds. Stiekem zit ik ook wel eens online te kijken. En daar loop ik tegen het volgende aan:

- Verreweg de meeste masters worden alleen aangeboden in een voltijdse variant. Ik werk, ik heb weinig zin om weer een periode van meerdere jaren aan een staatsinfuus te gaan en mijn werken op te geven.
- Voor veel masters wordt een aantal jaar werkervaring gevraagd. Ik heb nu nog geen gezin, nu heb ik de tijd om daar nog energie in te steken. Maar de werkervaring ontbreekt. Aargh...
- Bij veel masters zit een lang premastertraject. Dan denk je dat een master 2 jaar duurt, maar vervolgens ben je eerst nog 2 jaar bezig met een premaster.
- Praktische problemen: Een master die in Maastricht gegeven wordt, is niet echt handig als je in Amsterdam zit.

De belangrijkste vraag lijkt me toch dan: wat wil je gaan doen? Ik heb zelf een soortgelijke overweging gehad (mijn hbo-avontuur was een 12 steden 13 ongelukken verhaal) en heb een paar jaar serieus overwogen een universitaire studie te gaan doen naast mijn werk. Uiteindelijk besloten die stap niet te maken omdat de titel me niets waard is (persoonlijk niets waard is) maar ben wel met veel plezier dezelfde materie aan het bestuderen/leren in mijn eigen tijd.

afhankelijk van welke werkgever je hebt: er zijn er die daar heel ver/coulant in mee willen gaan. Als je een werkgever hebt die meerdere locaties heeft in Nederland, dan kun je misschien het probleem van de locatie al afvangen.

(on a personal note: ik woon in Sittard en werk in Amsterdam, met de trein is dat heel goed te doen :) Ik doe mijn werk vanaf dat ik in de trein stap, ik ben klaar met werken als ik weer terug uit de trein stap in Sittard. Reistijd wordt daardoor gewoon werken, waardoor naar mijn gevoel ik alleen de 15 minuten wandelen naar station kwijt ben ;) In het begin was die trip wel killing, maar door de dag slim in te delen heb ik voor mezelf het reizen omgetoverd tot 'een bewegend kantoor met wisselend uitzicht').

• ZroBioNe
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Interessant topic! Ik heb zelf een master gevolgd bij de UvA naast mijn 40u/week baan.
My 2 cents;

Zoals de meeste al hebben genoemd, reken op een pre master programma. Als je een relevante HBO opleiding hebt, kan misschien wel vrijstelling krijgen voor een of meerdere pre-master onderdelen, maar HBO mist een aantal wetenschappelijke vakken.

Zoek een deeltijd master of vraag of je de voltijd master in 2x zoveel tijd kan doen. Ik heb mijn master in 2 jaar gedaan, hoewel de voltijd mensen dit allemaal in 1 jaar deden. 1 vak per periode ipv 2, wat al zwaar genoeg was.

Hoewel de UvA een deeltijd master aanbood, was deze niet 100% afgestemd op iemand die werkt. Colleges en aanwezigheidseisen wisselde iedere periode en ook moest ik iedere periode uitleggen dat ik er naast werk en niet op willekeurige tijden naar de universiteit kon komen. Gelukkig was mijn werkgever wel flexibel en kon ik 2x een halve dag naar de universiteit onder werktijd, wat voldoende was.

Probeer een opleiding te kiezen die aansluit bij je interesse en het liefst ook bij je werkgever / baan. Zo kan je vanuit interesse jezelf nog motiveren en kan je wellicht je afstudeeronderzoek bij je werkgever doen, waardoor je het studeren kan samen smelten met werk. Zo heb ik het gedaan en dat scheelde, zeker bij het laatste stuk, enorm.
Als je master programma aansluit, wil de werkgever waarschijnlijk ook wel mee betalen ;)

Last but not least; Nadat ik de MSc gehaald heb kon ik echt veel meer banen vinden op hoger niveau. Ben ook redelijk snel na het behalen van de master gewisseld en daar pluk ik nog steeds de vruchten van. Erg goede investering van de tijd!

Succes in je keuze. Als je vragen hebt, shoot.

• Chielemans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-10 14:06
Mijn advies: doe het als je het echt wilt en als het echt past in jhe leven, dan gaat de master ook het makkelijkst. Ik doe nu naast mijn persoonlijke leven (gezin, 3 kinderen) en werk als medisch specialist en manager (>40u/week) een voltijds MBA. Het lijkt druk, en dat is het ook, maar mijn 2 ervaringen:
1. Ook als er geen ruimte lijkt te zijn qua tijd: dingen plooien zich er wel omheen
2. Als je er echt aan toe bent, dan gaat het wel. Ik leer nu makkelijk, omdat ik het leuk vind en omdat de MBA nu ook direct aansluit bij mijn werk. Die meerwaarde maakt dat het goed te doen is.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:56
Zoals velen al gezegd hebben, tof topic!

Ik zit op dit moment enigszins in hetzelfde schuitje. HBO was kinderlijk eenvoudig, juist omdat ik uitdaging wou ben ik gaan werken. Op dit moment heb ik een goede baan die boven mijn niveau ligt en een master is geen vereiste om mij verder te specialiseren op dit moment, eerder cursussen/bootcamps. Mijn focus ligt daar op en eventueel in de toekomst een master.

Mijn vrouw doet een deeltijd master op dit moment, ze werkt 4x9 en één dag in de week moet ze naar haar universiteit. Zoals velen al aangeven is het enorm zwaar om het te combineren. Er staat iets van 16 uur studielast per week ingepland, wat dus ook betekent dat er een aantal avonden en/of een weekenddag opgeofferd moet worden. Ze ziet de eindstreep in zicht komen en is van mening dat het het niet volledig waard is. Een mastertitel is per definitie geen garantie voor een betere/hogere functie. Ze heeft het gedaan vanuit interesse en het blijkt dat de studie zelf niet volledig paste volgens de door hen opgestelde beschrijving. Ofwel ze heeft andere dingen geleerd dat zij (en de andere studenten) initieel hadden bedacht.

Ik heb drie tips:
1) Kijk eens naar Scandinavische universiteiten, hier kan je gratis studeren. De technische universiteit van Luleå is een voorbeeld, hier moet je drie/vijf keer per jaar op locatie (in Zweden) zijn, de rest is thuis studeren in je eigen tempo. Dit scheelt dus al één dag reizen en op locatie zijn.

2) Bedenk je wat die titel waard is. Ik weet dat de arbeidsmarkt vraagt naar WO+ niveau, maar er zijn ook andere manieren om dat te halen. Een voorbeeld is door losse cursussen te volgen, waarbij je deze kunt zien als een module binnen een universitaire graad. Ik ben even de naam vergeten (ben al een half uur aan het zoeken...), maar dit is een regeling van de overheid om toch een universitaire titel te halen zonder een 'echte' masteropleiding te doen. Waarschijnlijk zal ik zoiets doen. Een vriend van mij doet dit, heeft iets van 10 jaar gedaan over een stuk of 10-15 cursussen, moet er nog twee en is dan officieel ingenieur.

3) Wat betreft tip 1 is mijn werkgever bereid om de vervoerskosten te betalen voor de enkele keren dat ik naar Zweden zou moeten. Aan mij de keuze of ik het nu wil doen of wat later. Bespreek je wens met je werkgever, als zij in je willen investeren en je zit daar op je plek, betekent dat zij jou graag langer willen hebben. Hierdoor gaan veel meer deuren open dan mogelijk. Zo is mijn werkgever ook bereid om mij 2 jaar voor 40 uur te betalen, terwijl ik 32 uur werk en twee dagen in de week een master zou volgen.

• Arno90
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zeg: doen!

Ben zelf in februari begonnen met een pre-master aan de Open Universiteit. Ze geven deze pre-master op meerdere locaties in Nederland, afhankelijk van waar je woont op welke locatie je wordt ingedeeld. 1x per maand verplicht college. De beoordeling vindt plaats door middel van opdrachten die je inlevert. (Dus geen tentamens). De pre-master duurt 1 semester en is in totaal 15 EC.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen heel positief en vind ik de studiebelasting enorm meevallen naast een full-time baan. Wel zit ik zelf nog in het studieritme, omdat ik in juni mijn voltijd hbo heb afgerond.

Overigens valt het collegegeld ook heel erg mee. Circa 450 EUR per 7,5 ec. En zoals al aangehaald in dit topic zijn deze kosten (deels) aftrekbaar van de belasting.

Mocht je nog vragen hebben laat het maar weten.

Arno90 wijzigde deze reactie 16-04-2019 19:19 (10%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Pizza_Boom In welke richting zoek je ?
(2j pre-Master ?)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:42
Okee, dat zijn een hoop reacties. Zoals ik schrijf in de OP, het topic is niet alleen bedoelt voor mijzelf. Ik denk dat er wel meer mensen met vragen rondlopen. Derhalve bewust niet een te persoonlijke OP geschreven.
Hackus schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:31:
@Pizza_Boom In welke richting zoek je ?
(2j pre-Master ?)
Ik ben opgeleid in de richting werktuigbouw/elektro. Het schuurt tegen mechatronica aan, maar dat is het niet. Het is beter het te zien als combinatie van W en E met wat bijvakken uit diverse andere vakgebieden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoop op deze manier iedereen recht aangedaan te hebben. Dank voor jullie berichten!

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-10 19:07
Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:00:
Okee, dat zijn een hoop reacties. Zoals ik schrijf in de OP, het topic is niet alleen bedoelt voor mijzelf. Ik denk dat er wel meer mensen met vragen rondlopen. Derhalve bewust niet een te persoonlijke OP geschreven.

[...]
Ik ben opgeleid in de richting werktuigbouw/elektro. Het schuurt tegen mechatronica aan, maar dat is het niet. Het is beter het te zien als combinatie van W en E met wat bijvakken uit diverse andere vakgebieden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoop op deze manier iedereen recht aangedaan te hebben. Dank voor jullie berichten!
Bedenk je, als je het doet, dat een masteropleiding wel een flinke stap hoger is dan HBO. Ik heb zelf ook mijn HBO gedaan in 2 dagen per week (zonder vertraging), maar heb het nu een stuk zwaarder op de uni.

Ze hebben op de TU/e trouwens veel interessante studies in de richting van WB/Mechatronica/Automotive. Als je die richting in wil zou ik zeker een open dag o.i.d. aanraden. En zoals eerder vermeld: op de TU/e kun je gewoon meerdere jaren over je masteropleiding doen, net zoals op de meeste universiteiten. Alleen de pre-master heeft vaak een tijdlimiet van 1 of 2 jaar.

Leeftijd zal ik niet te zwaar naar kijken, vooral persoonlijke situatie. Ik zie genoeg studenten die hun master doen op 30+ leeftijd, en met plezier. Als je de tijd en ruimte voor een studie hebt, is het nooit te laat.

• LordSynn
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-10 13:27
Ik heb goede ervaring met de OU, doe zelf BPMIT en wil sep starten met afstuderen. Is voor mij een meerjarenplan, want ik heb ook een priveleven (2011 begonnen :D). Gedurende studie getrouwd, kids, ander huis gekocht, 2x baan switch, etc. Vind zelf de studielast goed te doen naast werk en prive. Mocht je vragen hebben, hoor ik het wel.

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:57
Ook ik zeg doen!

Mijn deeltijdmaster ligt inmiddels dik 2 jaar achter me en ik vind het nog steeds jammer dat het over is. Ik ben een fan van academisch geneuzel dus het lezen, de research en het schrijven vond ik een heerlijke uitdaging. Het kostte naast mijn werk inderdaad wel ongeveer 20u in de week (inclusief een dag colleges) dus denk er niet te licht over. Als je het niveau aan kan en je vindt het leuk gaat het prima.

In mijn situatie was er 1 collegedag per week, op vrijdag. Dan moet je die dag dus wel van je werkgever krijgen (omdat ze in je willen investeren) of je contract aan kunnen passen naar 32u. Die situatie maakt dan wel dat je nog genoeg kan werken (fijn voor de inkomsten) maar je niet meteen je avonden kwijt bent aan colleges, wel aan lees en schrijfwerk.

Een pre-master heb ik niet gedaan, ik kon naast mijn HBO papiertje wat cijferlijsten overleggen van niet afgeronde universitaire escapades. Mensen met alleen HBO hoefden volgens mij geen heel pre-master traject te doen maar kregen wel een research en schrijfopdracht vanuit een toelatingscommissie. Wellicht had ik die beter kunnen doen want dat HBO papiertje terugvinden bleek lastig (ik was al dik 15 jaar afgestudeerd en administratie is niet mijn sterkste punt).

Ik vond ik het een groot feest maar van sommige medestudenten weet ik nog dat ze vooral moeite hadden met het vele leeswerk, het schrijfwerk, en dan met name het academische aan het schrijfwerk (de meeste afvallers zaten dan ook in de scriptiefase). Een lekker lezend papertje over een onderwerp klus je zo in elkaar (vaak genoeg gedaan in mijn HBO tijd), zorgen dat wat je stelt ook onderbouwd is met verwijzingen naar (zinnige) bronnen en dat er een logische lijn naar een conclusie gaat vereist een wat andere benadering. Ik zou dan ook stellen dat het behalen van een academische graad je twee dingen gaat brengen 1) Topkennis in een specifiek aspect van het vakgebied waar het over gaat (met name de specialisatie waar je thesis op in gaat) 2) Kritisch kunnen werken en denken volgens de wetenschappelijke methode.

Ik mis het nog steeds. Ik was een deeltijd PhD op aan het starten en met de universiteit was ik daar wel uit maar de voorwaarden die mijn werkgever stelde maakte dat ik het totaalpakket niet aantrekkelijk vond. Nu ben ik dus weer aan het speuren naar een andere deeltijdmaster :P

• weebl
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:02

weebl

YARR!

Als je denkt dat je het aankan: doen!

Ik ben net een paar maanden geleden afgestudeerd, heb een deeltijd master in management gedaan aan Nyenrode. Was ruim 3 jaar flink zwoegen, maar het is het absoluut waard geweest. Ik heb het echt een super leuke tijd gevonden, waarin ik met veel plezier elke vrijdagavond en zaterdagochtend naar college ging. Het contact met medestudenten maakt het erg leuk, zeker omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Ik merkte dat het voor mij soms echt als vrije tijd voelde, hoe gek dat ook klinkt.

Bedenk alleen wel voor jezelf goed waarom je het wil doen, dit moet iets zijn waarvan je weet dat je er voor langere tijd achter kan staan. Een titel voor (of achter) je naam zetten of een hoger salaris zijn m.i. geen goede drijfveren om 2 a 3 jaar bijna al je vrije voor aan de kant te zetten. Een leukere baan, zelfontplooiing of bijvoorbeeld het stillen van honger naar bepaalde kennis zijn dat wel.

• B-Real
  • Laatst online: 20:33
Waar ik mij op het HBO heel erg aan kon ergeren, was de "I am the law" mentaliteit van enkele docenten (die allemaal tegen hun pensioen aan zaten). Je had letterlijk de dag ervoor een stageverslag met een dikke voldoende teruggekregen, waarin een methode beschreven werd. En dan college vertellen dat methode X de enige manier is, terwijl je in je verslag met nieuwere methode Y werkt.
Deze even uit de MO-tags gehaald aangezien er niets echt persoonlijks in staat.
Dat is namelijk iets waar ik mij op het hbo ook aan geërgerd heb, maar wat op een universiteit vaak veel beter is.

Bij het afstuderen op het hbo had ik een begeleider die mijn onderzoeksvoorstel op manier A afkeurde na een aantal weken, dat moest op manier B. Prima, alles omgebouwd, paar maanden gezwoegd en klaar was ik. Toen kwam de tweede beoordelaar die zich oprecht afvroeg wat ik de afgelopen jaren had geleerd omdat ik het op manier B had gedaan, het moest op manier A namelijk. 8)7 |:(
Ik was met stomheid geslagen en was blij dat mijn begeleider er toevallig ook bij zat, ze hebben het mooi met z'n tweeën uit mogen vogelen aangezien ik niet van plan was om het werk van een klein half jaar in de schredder te gooien. Uiteindelijk met een sisser en een 7,5 afgelopen, prima.

Frustratie zul je bij elke opleiding tegenkomen, zeker als je om wat voor reden dan ook net even iets van het vaste pad afwijkt.

Wat mij op de universiteit wel opviel is dat er veel meer vakmensen staan. Mensen die verstand van zaken hebben en naast hun werk ook lesgeven en ontzettend goed zijn in hun vakgebied, veel meer als op het hbo. Dat maakt het echt wel een stuk interessanter!

• xjust_mii
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21-10 15:50
Ik ben in februari begonnen aan mijn pre-master aan de Open Universiteit in Amsterdam, in September zal ik dan starten met een 2-jarige deeltijd master. Dit doe ik naast mijn werk (36uur) en wordt deels vergoed door mijn werkgever.

Afgelopen juli ben ik hbo bedrijfskunde afgestuurd en ik wist dat ik een master wilde doen, maar ik wilde ook werkervaring opdoen. Tijdens mijn stages heb ik gewoon geleerd dat ik in de praktijk veel meer leerde doordat ik direct alles kon toepassen wat in de boeken stond. Daardoor haalde ik ook zeer hoge cijfers op het hbo.
Echter liep ik naast de pre-master tegen een ander probleem aan om een business master te gaan doen, namelijk de GMAT. Ik kom uit een financieel slechte achtergrond en had niet het geld om uit te geven aan cursussen en tentamens om alleen maar al toegelaten te kunnen worden tot de pre-master. En Tilburg was veel te ver weg.
Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de Open Universiteit. Zo kan ik toch werkervaring opdoen terwijl ik het papiertje haal wat mijn niveau bewijst. De pre-master bestaat uit 5 bijeenkomsten, verdeeld over 5 maanden. Heel veel thuisstudie.

Mijn collega doet een deeltijd bachelor aan de UvA. Ze heeft geluk dat onze werkgever flexibel is, want ze moest 5 dagen in de week naar college tussen de middag. Ze volgt namelijk dezelfde colleges als de fulltime studenten, maar heeft minder vakken in een semester. Daardoor is het deeltijd en doet ze er langer over. Maar de lestijden zullen niet bij elke werkgever even makkelijk te combineren zijn. Dus houdt daar wel rekening mee.

Ik raad het je gewoon aan om te doen en kijk of er bij de Open Universiteit een master tussen zit die aansluit bij jouw wensen. Want dat is toch het belangrijkste.

• Lethalis
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:03:
Doen voordat je kinderen hebt.
QFT :)

Ik zie het zelf vrij somber in om te studeren sinds ik papa ben. Al hoop ik iets meer ruimte te krijgen zodra mijn dochter naar de basisschool gaat.

Maar er gaat gewoon zoveel tijd verloren. Vroeger kon ik rustig in het weekend aan dingen werken, en ook mijn avonden begonnen lekker vroeg. Ik kon na het eten gewoon meteen aan de slag met iets en het meeste deed ik tussen 7 en 9 uur 's avonds. Kon ik daarna nog even TV kijken met mijn vriendin om tot rust te komen. Prima.

Nu begint mijn avond pas om 9 uur, als mijn dochter eindelijk slaapt 8)7 En dan moet ik niet denken "ach ik drink nog even een kopje thee op de bank om tot rust te komen" want dan lig ik binnen 10 minuten te maffen op die bank :z

Kortom, als je echt nog die master wil doen... doe het nu :P
xjust_mii schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:01:
Ik raad het je gewoon aan om te doen en kijk of er bij de Open Universiteit een master tussen zit die aansluit bij jouw wensen. Want dat is toch het belangrijkste.
Ik heb lang het plan gehad Informatica (bachelor) te gaan doen aan de OU. Ik heb daar ook 8 modules van gehaald, maar op een gegeven moment vond ik dat de boel wel erg star werd daar.

Dus stel ik wil de module Functioneel Programmeren gaan doen:

https://www.ou.nl/-/IB160...eren?inheritRedirect=true

Dan heb ik welgeteld 1 tentamenkans en that's it. Terwijl je er vroeger altijd 3 (in 1 jaar) had. Kon ik op de eerste datum niet, dan deed ik hem simpelweg op een andere datum. Prima. Ook hebben veel modules nu een vast startmoment, dus iets volgen wanneer het jou uitkomt, is niet meer.

En met een drukke baan en een gezin plan ik nou eenmaal niet mijn leven om een opleiding heen, maar verwacht ik ook wat flexibiliteit van de opleider. Anders is het bij voorbaat kansloos.

Voor de rest heb ik best een positieve ervaring met de OU (qua lesmateriaal, inhoud en tentamenlocatie), maar sinds die regels zijn veranderd... mja, heb ik niet het idee dat het voor mij nog werkt.

Geen idee hoe anderen hier in staan, maar ik kan simpelweg niet garanderen dat ik altijd kan op een bepaalde datum (denk maar aan oppas vinden bijv). En het voelt erg zonde als je iets geleerd hebt, maar weer een jaar kan gaan wachten en opnieuw lesgeld moet betalen, om alsnog dat ene tentamen te doen.

Ik snap het ook niet... want de OU doet er eigenlijk weinig aan. Je doet gewoon tentamen met mensen die heel andere dingen doen (Psychologie, Rechten, etc)... dus waarom kan ik niet zelf gewoon een datum prikken? Als het maar binnen een jaar is?

Lethalis wijzigde deze reactie 17-04-2019 15:37 (48%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• Woodsy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-10 14:07
Ik heb 2 masters voltooid, beide naast een full-time baan. Het belangrijkste is inderdaad de opleiding(en) af te ronden voordat je kinderen krijgt.

Een paar punten:
- In je openingspost noem je de .ir titel als wens. Als het louter om de master titel gaat zou ik deze wens laten varen. Een .ir titel is (vrijwel altijd) voorbehouden aan masters van 120 ECTS. Dus het equivalent van 2 jaar full-time studie. Zoek een 60 ECTS .drs/MSc programma.
- Een pre-master is niet altijd nodig. Ik heb één master in Leiden gedaan en hierbij was geen pre-master nodig voor HBO studenten met een gemiddeld eindcijfer van 7 of hoger. Wel is het programma 120 studiepunten.
https://www.universiteitl...iness/about-the-programme.
Er is een deeltijd programma, maar ik heb gewoon aan de universiteit gestudeerd in een lager tempo.
- De UvA biedt nog enkele master programma's in deeltijd aan. Kijk ook eens bij de verschillende business schools.
- Praat met je werkgever. Voor mijn eerste master moest ik vrije dagen opnemen en de kosten zelf dragen. Na het behalen van het diploma heb ik gelijk ontslag genomen. Mijn nieuwe werkgever bood voor de tweede master een studieregeling aan. 4 dagen werken, 1 dag studeren. Dit o.b.v. 50-50% regeling voor de studiedag (4 uur eigen tijd, 4 uur de baas zijn tijd). Standaard Big4 regeling. Ondersteuning van je werkgever is cruciaal (ook financieel wanneer je naar bijv. een business school gaat).

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Lethalis schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:37:
[...]
Ik heb lang het plan gehad Informatica (bachelor) te gaan doen aan de OU. Ik heb daar ook 8 modules van gehaald, maar op een gegeven moment vond ik dat de boel wel erg star werd daar.

Dus stel ik wil de module Functioneel Programmeren gaan doen:

https://www.ou.nl/-/IB160...eren?inheritRedirect=true

Dan heb ik welgeteld 1 tentamenkans en that's it. Terwijl je er vroeger altijd 3 (in 1 jaar) had. Kon ik op de eerste datum niet, dan deed ik hem simpelweg op een andere datum. Prima. Ook hebben veel modules nu een vast startmoment, dus iets volgen wanneer het jou uitkomt, is niet meer.
offtopic:
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar tegenwoordig heb je drie tentamenkansen.
Punt is dat je het wel binnen 12 maanden na inschrijving moet halen . Misschien bedoel je dat?

Mocht je het nog willen doen, aankomend schooljaar zijn de tentamens voor FP op 12-11, 4-2 en 9-7 ;)
Bron: Ik studeer Informatica aan de OU en na de zomer staat FP op de planning :P

Het is overigens wel zo dat sommige vakken (ongeveer de helft bij informatica) een vast startmoment hebben, dus daar moet je inderdaad rekening mee houden!
Zo heb ik bijna mijn propedeuse, maar moet ik een jaar wachten tot ik 'mijn P heb' omdat een bepaald propedeuse vak dus maar 1 keer per jaar gegeven wordt en ik het afgelopen jaar niet kon doen.

Ik weet niet hoe het met masters is, overigens, zou je moeten navragen

'); DROP TABLE users;--

• Lethalis
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:29:
[...]
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar tegenwoordig heb je drie tentamenkansen.
Punt is dat je het wel binnen 12 maanden na inschrijving moet halen . Misschien bedoel je dat?

Mocht je het nog willen doen, aankomend schooljaar zijn de tentamens voor FP op 12-11, 4-2 en 9-7 ;)
Bron: Ik studeer Informatica aan de OU en na de zomer staat FP op de planning :P
Okee, ik heb het met een ander vak gehad dat ik in de veronderstelling was dat er nog 2 kansen zouden komen en die kwamen dus niet. En daar werd ik niet bepaald blij van :)

Gek dat de tentamenkansen voor FP niet allemaal op de site staan trouwens. Dat was vroeger wel zo.

En die vaste inschrijfdatums vind ik inderdaad erg lastig en zorgen al gauw voor vertraging omdat dingen niet goed uitkomen.

Hm. Op zich wil ik FP wel doen, dat is ook wel weer zo :P Ik blijf erbij dat ik het vakinhoudelijk wel leuk vind en vond om die modules te doen bij de OU. Ik heb hier sowieso al een Haskell boek liggen.

Ik zal anders binnenkort eens serieus informeren hoe ik ervoor sta wat de OU betreft en waar ik rekening mee moet houden om te bepalen of het nog zinvol is om ermee door te gaan (bijvoorbeeld of mijn certificaten van 5+ jaar geleden allemaal nog geldig zijn en als vrijstelling in te brengen zijn).

Bedankt voor je reactie ;)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• ikbengeenvis
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 14-10 19:46
deeltijd master zou ik echt niet willen. Met een hbo diploma en de juiste houding kun je ver komen. Met een mbo diploma is dit een ander verhaal, dan zou ik toch wel adviseren om hbo te halen als springplank voor de carrière.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True