Hoe kan ik het beste een single-PSU power amp aansturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-09 00:59
Hoe kan ik het beste een TDA7297 aansturen?

Het doel

Een retro build voorzien van stereo geluid, gebruik makend van geluidskaart als geluidsbron en computervoeding (molex 12V, ground)

Het probleem

De datasheet is erbarmelijk slecht en licht nauwelijks toe over de werking van het apparaat. Ja, de broodnodige details als de drempelwaardes en de gain etc. staan erin, maar iets dieper ingaan op de topologie ho maar.

Een paar bevindingen:

- er moet een condensator in serie met de speaker, anders slaat de amplifier op tilt (volgens de datasheet bevinden zich twee differential amplifiers erin, zou dat dan niet standaard een rauwe 12V common mode over de speaker gooien?)
- de demp- en standbypin moeten per se met een condensator voorzien zijn
- de geluidskwaliteit gaat abnormaal hard achteruit bij het toevoegen van een seriele potmeter met de ground van de geluidskaart, waarom gebeurt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door kornelisjann op 15-04-2019 21:10 ]

Beste antwoord (via kornelisjann op 25-04-2019 08:41)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hou er rekening mee dat lagere frequenties er meer stroom getrokken wordt. Heb je een losse ATX voeding? Sommige PC voedingen willen los niet optimaal werken als die niet op de 5v belast is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Deze ? https://www.st.com/en/audio-ics/tda7297.html Ik zien geen output condensators staan

Voor audio mag je geen lineaire pot meter gebruiken maar moet je een logaritmische nemen geluid is nl logaritmisch

[ Voor 66% gewijzigd door Damic op 15-04-2019 21:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Damic schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:14:
Deze ? https://www.st.com/en/audio-ics/tda7297.html Ik zien geen output condensators staan

Voor audio mag je geen lineaire pot meter gebruiken maar moet je een logaritmische nemen geluid is nl logaritmisch
Ja, dat is de audiochip in kwestie.

Bedankt voor de suggestie voor een logpot, momenteel houd ik het echter bij een lineaire pot bij gebrek aan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trouwens die condensators op de stanby en mute lijn zijn om een kleine buffer te hebben moest er iets met de bekabeling zijn dat ie niet aan en uit vliegt maar dat versterker tijd heeft om uit en in te schakelen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Damic schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:20:
Trouwens die condensators op de stanby en mute lijn zijn om een kleine buffer te hebben moest er iets met de bekabeling zijn dat ie niet aan en uit vliegt maar dat versterker tijd heeft om uit en in te schakelen.
Aha, dat maakt best wel sense, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Staat in de datasheet ;) op pag. 4 met die pinnen kun je trouwens spelen zie pg 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Er hoeft inderdaad geen C in de speakers, er MOET wel een C aan de ingang !!

Dus een C rechtstreeks aan pen 4 en 12, anders gaan er inderdaad dingen fout. Een potmeter aansluiten voor die C-tjes.
- de geluidskwaliteit gaat abnormaal hard achteruit bij het toevoegen van een seriele potmeter met de ground van de geluidskaart, waarom gebeurt dit?
Vref is groter dan GND, in rust staat deze spanning op pennen 4 en 12 via de interne weerstandjes tussen de opamps.
Ga je die met een potmeter naar massa trekken krijg je DC op je speakers en ga je de versterkers uit hun werkgebied halen, vandaar die C-tjes.

[ Voor 67% gewijzigd door Sine op 15-04-2019 23:14 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

He is een zgn brug-versterker. Bij geen signaal hangen beide uitgangen aan de 1 speaker op de halve spanning, als er een stigend signaal aan de ingang is zal 1 uitgang op de speaker omhoog gaan en de andere uitgang op de speaker omlaag. Hiermee creëer je een dubbele voltage bereik op je speaker.

Wikipedia: Bridged and paralleled amplifiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Ik heb zojuist dit circuit nagemaakt (afkomstig van deze blog).

En inderdaad,
memphis schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:01:
He is een zgn brug-versterker. [...] Hiermee creëer je een dubbele voltage bereik op je speaker.
, dit zie ik terug in dat er een groot DC voltage op de speaker komt te staan ongeacht het input signaal. Dit is uiteraard slecht voor de speaker, maar waarom wordt er dan geen condensator geplaatst in zowel de datasheet als in bovenstaand gelinkt circuit? Je speakers vinden die DC toch echt niet bepaald fijn, neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, er staat geen DC op de speaker. Als je bij een enkele versterker op een enkele voedingspanning de condensator weg zou laten komt er inderdaad een halve DC voedingsspanning op de speaker te staan.

Hier hangt de speaker op beide uitgangen die beide op de halve spanning staan. En omdat beide uitgangen een dezelfde DC voltage hebben staat er eigenlijk 0 volt op de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
@memphis Hmm dit is raar, nu ik het opnieuw probeer heb ik inderdaad geen DC offset meer. Ik heb tevens snel een schetsje gemaakt en inderdaad, het hoort er niet te zijn: falstad.

Het werkt, maar ik merk nu dat wanneer beide luidsprekers zijn aangesloten (i.t.t. enkel de een of het ander) dat bij hoge frequenties er een gigantisch voltagedip in het outputsignaal komt, waardoor je een zeer luide bonk hoort. Ben dit op dit moment aan het nagaan. Ik vermoed dat ik ergens een condensator ben vergeten toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sowieso altijd een goede elco vlak bij de versterker IC plaatsen om voltage dipjes op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
@memphis Ik heb van bijna elke orde grootte condensators vlak bij de IC geplaatst, maar ik merk dat bij frequenties onder <= 45 Hz deze dipjes ontstaan, het is alsof de IC zich voor een split seconde reboot en dientengevolg een bonk ontstaat. Enig idee waardoor dit zich manifesteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Ik heb tevens op de input een elektrolytische condensator staan, zou dit misschien het probleem kunnen zijn?

Ik kan evt. vervangen met een ongepolariseerde condensator?

[ Voor 22% gewijzigd door kornelisjann op 19-04-2019 17:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hou er rekening mee dat lagere frequenties er meer stroom getrokken wordt. Heb je een losse ATX voeding? Sommige PC voedingen willen los niet optimaal werken als die niet op de 5v belast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Ah, dat kan een puntje zijn. Ik draai hem inderdaad op de 12V van een ATX voeding, ik zal dan wel een dummy load op de 5V gooien van de week als ik toegang heb tot meer elektrische componenten (heb op uni een hokje met allemaal bruikbaar spul). @memphis ik wens je nog een fijn paasweekend tegemoet en ben je dankbaar voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
Bedankt voor je hulp, @memphis !
Pagina: 1