Toon posts:

Versterker defect of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen. Ik had laatst mijn yamaha AS701 stereo versterker heel luid aan staan. Dit doe ik vaker.. Alleen laatst zocht ik de grens op. Toen ik de grens voorbij ging en mijn versterker ging clippen, ging de beveiliging van mijn linker luidspreker af en dempte mijn linker luidspreker. Ik heb ze even laten afkoelen en daarna niks aan de hand met mijn luidspreker. Beide werkte correct zoals en klonken zoals ze altijd klonken. Echter viel me laatst op toen ik weer luid ging spelen (maar lang niet zo luid als die ene dag) klonk het geluid ineens veel drukker en niet meer zo aangenaam als eerst. Normaal klonk het op luid niveau heel aangenaam en nog steeds rustig, alsof de luidsprekers geen moeite deden ervoor. Maar nu klinken ze beide op luid niveau ineens heel druk en onrustig.. Denk vooral in het stem gebied. De bass komt er nog steeds ongelooflijk (alles staat neutraal) uit maar toch klinkt de klank niet zo rustig als eerst. Aangezien mijn beide luidsprekers nog steeds gewoon normaal doen.. Kan er dan toch iets mis zijn gegaan met mijn versterker.. En waar moet ik dan aan denken? Die yamaha hebben eem vermogen van 2x 100 watt op 8 ohm rms.. En gemeten op beide kanalen full range van fabriek af. Mijn luidsprekers hebben een vermogen van 250 watt rms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
@Verwijderd Hmmm, interessant. Versterkers gaan niet zo makkelijk stuk, ze kunnen wel oververhitten. Meestal doen ze het dan helemaal niet meer lijkt me, of 1 kanaal niet.

Drie vragen:
- wat bedoel je met de beveiliging van je linker luidspreker?
- hoe weet je dat je luidsprekers nog heel zijn? Heb je het getest met een andere amp?
- Heb je de luidsprekers al afzonderlijk geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn luidsprekers hebben een beveiliging, zodra er bijvoorbeeld clippend signaal doorheen komt zal de luidspreker zichzelf bijna uitschakelen. Ik hoorde die dag inderdaad dat het geluid bijna alleen uit de rechter luidspreker kwam.. Linker luidspreker had zichzelf gedempt. Voor het eerst meegemaakt met deze luidspreker, maar vroeger ook met een andere. Niks aan de hand want vijf minuten afkoelen doen ze het gewoon. Wel voor het eerst met deze luidspreker.. En ik heb ze heel vaak hard gedraaid zonder problemen..alleen die ene keer ging ik echt te ver en hoorde je dat het signaal slecht begon Te klonken... Vooral in de hoge tonen. Dus een clippend signaal. Maar mijn luidsprekers doen wel gewoon normaal.. Alles klinkt goed op zacht, normaal en luider niveau. Maar voorheen kon ik wel nog luider spelen zonder dat het vermoeiend en te hard klonk. Ze klinken zelf niet overbelast.. Maar qua stem word t op luider niveau niet mooi.. Alsof je in een hele kleine kamer bent met hard muziek. Afzonderlijk nog niet getest.. Niet aan gedacht.. Ga ik dan wel doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:29
Mogelijk dat een van de filters/cross-overs in de speakers een beschadiging heeft opgelopen als een te heet geworden spoel, of defect geraakte condensator.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat beide luidsprekers? En dat terwijl bij 1 luidspreker de beveiliging is af gegaan? Beide klinken namelijk drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
@Verwijderd link naar je luidsprekers? Zoiets wat je omschrijft klinkt als mogelijk voor actieve speakers (of liever gezegd powered speakers), maar dan zou je waarschijnlijk geen normale versterker in gebruik hebben.

Kapot filter onderdeel lijkt me ook het meest waarschijnlijke. Als een spreekspoel beschadigd is, gaat ie het vooral minder doen zou ik denken, maar kan misschien ook nog (andere impedantie en daardoor andere crossover frequentie bijv).

Eerst maar eens luidsprekers 1 voor 1 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn luidsprekers zijn De Philips Fb825. Op Google kom je best veel informatie erover tegen. Btw.. In goede staat qua randen.. Wel nog originele filters.. Maar ik twijfel nog steeds heel erg of het probleem daar ligt. Bipolaire filters.. Zouden eeuwigheid moeten meegaan.. En ze doen Het beide nog steeds heel goed op elke frequentie.. Totdat je ze heel luid afspeelt.. Tweeter niet doorgebrand en doen ook beide heel goed. Mijn neiging is naar de versterker...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Verwijderd Heeft je versterker een brandlucht? Heb je huisdieren in huis?
Dat zal je altijd zien, net even het verkeerde stukje van een territorium afgebakend
Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. :Y)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen huisdieren en geen brandlucht. Maar zou het kunnen dat elco's zijn beschadigd of zijn gaan lekken.
Pagina: 1