Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eerste pc-build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik zou mijn eerste high-end pc gaan bouwen en ik had graag over enkele dingen jullie mening gehad.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou de computer continu gebruiken, surfen , programmeren , videobewerken en ook heavy duty gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou er liever niet meer dan 1300 euro aan uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb enkele componenten uit mijn oude pc kunnen recuperen , zo heb ik een 600W corsair voeding , een Cooler Master hyper 212 EVO, een 1 tb hdd en een samsung 860 evo ssd. Uiteraard ga ik ook mijn randapparatuur (keyboard , muis , monitors,..) hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan de post zal ik een handig lijstje zetten met alle componenten die ik zelf al heb uitgekozen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar merken kijk ik niet veel, ik ga vooral voor het product dat me bevalt.

Ga je overklokken?
Ik ben dit niet van plan, ik denk ook niet dat dit nodig zal zijn met een ryzen 7 en een rtx 2070.

Wat verwacht je van ons?
Ik had graag jullie mening gehoord over de build , en of hij wel helemaal compatibel is (voor als ik iets zou hebben overgeslaan). Ik ben ook nog op zoek naar een case en had hiervoor graag jullie suggesties gekregen. Het is de eerste keer dat ik zo'n high end build zou maken en ik weet nu niet of er extra dingen zijn waar ik moet op letten, moet ik extra cooling aankopen? Opletten met afmetingen? etc.
Ik zou ook verschillende componenten aankopen op amazon.de , wat is jullie ervaring hiermee? Natuurlijk zijn alle tips en tricks over het samenstellen meer dan welkom! :)

- AMD - Ryzen 7 1700X 3.4 GHz 8-Core Processor
- Cooler Master - Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler (uit vorige computer)
- Gigabyte - B450 AORUS ELITE ATX AM4 Motherboard
- Corsair - Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
- Samsung - 860 Evo 500 GB 2.5" Solid State Drive (uit vorige computer)
- Gigabyte - GeForce RTX 2070 8 GB AORUS Video Card

Thanks in advance,
Emiel

Alle reacties

• bjornspaans
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-12-2021
Hi Emiel,

Ik kan een deel van je vragen beantwoorden:
Er is een lastige keuze te maken voor jou qua processor. Je wilt namelijk heavy duty gamen en videobewerken (de rest van de taken kunnen amd en intel gelijkwaardig). Mocht je echt elke fps eruit willen trekken dan zou ik voor een intel cpu gaan budget wijs een i5. Anders is de 1700x een prima keuze en een goede verhouding tussen non gaming en gaming voor jouw budget. De cpu is ongeveer even duur als de 2600x maar is dankzij de 2 extra cores productiever. Hij verliest wel ongeveer 5 tot 10 procent aan fps check benchmarks van cpu's die je wilt kopen wel altijd. Met jouw koeler heb je niet erg veel oc headroom en aangezien je dit ook niet wilt zit je dus qua mobo wel prima. Als je veel video's edit en veel games speelt zou ik nog wel een 2tb hdd aanraden of nog een 500gb ssd. Mocht je 1440p gamen en niet vies zijn van 2e hands kan je met een beetje zoeken een gtx 1080 ti met garantie etc vinden voor het bedrag van een rtx 2070 maar dat is een persoonlijke keus.
Zou jij jou monitor door kunnen geven zodat we de resolutie en refreshrate weten?

Als het je eerste PC is zou ik gewoon een midtower case aanraden. Dit gaat erg om jouw eigen stijl maar ik vind de phanteks p400s mooi en fijn om in te werken. Deze case komt met 2 120mm fans maar zelf zou ik er nog twee 140mm's als intake inzetten voor een beter airflow. Dit zouden waarschijnlijk bequiet's purewings zijn vanwege de lage prijs en goede kwaliteit. In een midtower case zijn afmetingen vaak niet het probleem. Jouw hyper 212 evo is klein en zal waarschijnlijk geen problemen met jouw ram geven. Let wel op dat de RTX (en sommige 1080 ti's ook) kaarten redelijk flink kunnen zijn, afhankelijk van het model uiteraard dus zoek nog even de maximale lengte van de door jouw gekozen case en de door jouw gekozen videokaart op!

Ik heb zelf meerdere producten via amazon besteld, altijd op tijd en onbeschadigd binnen. 1x iets terug gestuurd, terug betaling duurde zeker 10 werkdagen helaas en 1x klantenservice geraadpleegd en kreeg zeer snel en uitgebreid reactie. Bovendien is amazon de grootste webshop ter wereld en dat word je niet zomaar, maar dit wel nog niet altijd iets zeggen.

Hoop je hiermee genoeg geïnformeerd te hebben.

Mvg

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Welke games, resolutie en fps?
Kijk even of die CPU koeler wel op een AM4 socket past.
De Ryzen 2700(X) is wss beter, al is 6 cores voor gamen ook al genoeg.
Zet je lijstje even in de PriceWatch, dan kan je ook meteen het totaalbedrag zien.

• bjornspaans
SpeedQber schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:13:
Zet je lijstje even in de PriceWatch, dan kan je ook meteen het totaalbedrag zien.
De r7 1700x heeft ook 8 cores :) en de 2700x is ook gelijk 120 euro duurder.

• SpeedQber
De 2700(X) is nieuwer, maar het lijkt me idd geen 120 euro waard. De 2700 zou ik dan nog als optie houden, maar tenzij er echt een goede reden voor is, zou ik een hexacore nemen.

Verwijderd

Topicstarter
bjornspaans schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:11:
Als het je eerste PC is zou ik gewoon een midtower case aanraden. Dit gaat erg om jouw eigen stijl maar ik vind de phanteks p400s mooi en fijn om in te werken. Deze case komt met 2 120mm fans maar zelf zou ik er nog twee 140mm's als intake inzetten voor een beter airflow. Dit zouden waarschijnlijk bequiet's purewings zijn vanwege de lage prijs en goede kwaliteit. In een midtower case zijn afmetingen vaak niet het probleem. Jouw hyper 212 evo is klein en zal waarschijnlijk geen problemen met jouw ram geven. Let wel op dat de RTX (en sommige 1080 ti's ook) kaarten redelijk flink kunnen zijn, afhankelijk van het model uiteraard dus zoek nog even de maximale lengte van de door jouw gekozen case en de door jouw gekozen videokaart op!
Bedankt voor de suggestie voor deze case, ik had deze ook al eens zien passeren en vind het echt een prachtige case. Met jouw bevestiging is de kans groot dat het deze zal worden!
Ik vraag me wel af waar en hoe ik dan de extra fans zou moeten installeren? Ik heb hier namelijk totaal geen ervaring mee..
SpeedQber schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:13:
Over de processor heb ik heel lang nagedacht en veel over opgezocht, ik heb ook de 2700x overwogen, maar ik denk niet dat het prijsverschil het waard is. Het enige waar ik aan twijfelde was of mijn rtx2070 niet zou bottlenecken?

• SpeedQber
Dat lijkt me niet, maar er zijn vast wel benchmarks voor te vinden.

• bjornspaans
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:41:
[...]

Bedankt voor de suggestie voor deze case, ik had deze ook al eens zien passeren en vind het echt een prachtige case. Met jouw bevestiging is de kans groot dat het deze zal worden!
Ik vraag me wel af waar en hoe ik dan de extra fans zou moeten installeren? Ik heb hier namelijk totaal geen ervaring mee..

[...]

Over de processor heb ik heel lang nagedacht en veel over opgezocht, ik heb ook de 2700x overwogen, maar ik denk niet dat het prijsverschil het waard is. Het enige waar ik aan twijfelde was of mijn rtx2070 niet zou bottlenecken?
Extra fans is gewoon een kwestie van de oude fan van intake naar exhaust plaatsen en de nieuwe inschroeven en inpluggen. Bottlenecks door cpu kunnen bijna alleen bij 1080p (tenzij cpu uit bijvoorbeeld 2008 is uiteraard) voorkomen en zelfs dan alleen bij high fps.
Houd wel rekening met het feit dat ryzen gewoon weg niet het beste is voor gamen en dus bechmarks van de rtx 2070, die toch vaak met intel machines gedaan worden, niet haalbaar zullen zijn qua fps.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
600w Corsair, is dat een CX600(M)?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:19:
600w Corsair, is dat een CX600(M)?
Ik heb me vergist qua voeding , het gaat om een Cooler master rs-600-acab-d3.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Dat is een Cooler Master B600. Vervangen dat ding want is niet geschikt om te gebruiken icm nieuwe hardware. Kan niet omgaan met hele lage idle loads en de spanningen zijn erg onstabiel door het ontbreken van DC-DC in de voeding. Neem een Corsair RM550x 2018 ofzo. iig geen Seasonic.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:47:
Dat is een Cooler Master B600. Vervangen dat ding want is niet geschikt om te gebruiken icm nieuwe hardware. Kan niet omgaan met hele lage idle loads en de spanningen zijn erg onstabiel door het ontbreken van DC-DC in de voeding. Neem een Corsair RM550x 2018 ofzo. iig geen Seasonic.
Ow dat wist ik niet.. Thanks voor de tip ik ga zeker een nieuwe kopen!
Pagina: 1