Toon posts:

Advies nodig: wat is de verstandigste methode bij nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Had problemen met mijn laptop; ben vandaag bij de leverancier geweest en heeft er een nieuwe SSD ingezet (een Intel i.p.v. een Samsung).

Ik heb het OS en de programma's op de SSD staan en data op een andere schijf.

Nu is de vraag - het is immers een clean install straks - wat het verstandigste zou zijn:

• De clean install uitvoeren en daarna álles weer opnieuw installeren qua software, of
• Acronis TrueImage gebruiken, die heeft een backup (recent) van mijn partities, dus die terugzetten.

En kan dat licentie-wijs qua SSD, het is een ander merk, of geldt dat alleen voor bijvoorbeeld een moederbord?

Ik gebruik Windows 10 Home met Acronis TrueImage 2018..

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12

MsG

Forumzwerver

Je kan prima een bestaande installatie terugzetten op SSD, zo doe ik het meestal bij mensen, gezien mensen veelal niet helemaal kaal willen beginnen. De snelheid van een SSD is toch significant hoger ten opzichte van een traditionele schijf, dus eventueel micro inefficiëntie (als die er al is) van deze methode neem ik graag voor lief.

Vanwege de ruimte verplaats ik daarna wel de mappen Muziek, Downloads, afbeeldingen, Films, etc. In de gebruikersfolder naar een andere schijf.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Intel levert ook zelf een migratietool mee, dus je kunt de bestaande installatie rechtstreeks naar de SSD overzetten, mits beiden tegelijk aangesloten kunnen zijn.

Je bent alleen niet duidelijk wat voor oude harddisk/SSD je nu hebt. Je noemt alleen het merk maar niet wat voor type het betreft. Ik kan me voorstellen dat je geen twee M.2-sloten in je laptop hebt. In dat geval zou een image met TrueImage ook moeten werken.

[Voor 9% gewijzigd door Room42 op 15-04-2019 16:25]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Sanction
  • Niet online
Ah, je hebt gelijk.

Ik had een Samsung 960 Evo, dat is nu een Intel 760P. Ze zijn helaas niet allebei aangesloten.

• Room42
  • Niet online
Sanction schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:34:
Ah, je hebt gelijk.

Ik had een Samsung 960 Evo, dat is nu een Intel 760P. Ze zijn helaas niet allebei aangesloten.
En je hebt de 960 Evo nog? Of heb je daar een image van? Die kun je wel terugzetten.

- uBlock Origin
- uMatrix

• Sanction
  • Niet online
Ja, die image heb ik nog als backup op een externe schijf; de SSD zelf niet meer. Dus dat is het handigst/verstandigst?

• Room42
  • Niet online
Sanction schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:45:
Ja, die image heb ik nog als backup op een externe schijf; de SSD zelf niet meer. Dus dat is het handigst/verstandigst?
Het is het snelst. Een clean install kan natuurlijk ook. :)

- uBlock Origin
- uMatrix

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee