Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-01-2024
Beste leden.

Een vreemd probleem doet zich voor met mijn interne harddisk Seagate ST2000DM001.
Op deze schijf staat mijn Dropbox map gesynchroniseerd (En verschillende andere documenten/media) en kreeg tijdens gebruik van mijn computer de melding dat het pad/locatie niet meer toegankelijk was.

Toen ik de schijf wou benaderen vanuit Mijn Computer, koste dit mijn PC zoveel moeite dat alles vast liep. Na ruim 10 minuten wachten kwam alles weer terug en besloot ik eerst mijn PC opnieuw op te starten om te kijken of Windows de schijf na een reboot weer zou herkennen. Echter kwam ik niet verder tot het Windows logo en de loading icoon. Wordt overigens wel in Bios herkend!
Wanneer ik de harddisk ontkoppel kom ik Windows in. Als ik deze aansluit kom ik niet verder dan het loading screen tijdens opstarten van mijn PC.

Enkele dingen welke ik al heb geprobeerd;

Via CMD chkdsk uitgevoerd. Gaf geen resultaat.
Harddisk via een harddisk dock laten verbinden met PC om te kunnen benaderen via USB, zelfde probleem.

Stap verder;

Omdat ik 2 van deze schijven in mijn computer had heb ik het PCB overgeplaatst van de werkende naar de niet werkende schijf. Alle nummers en firewares komen overeen tussen deze 2 schijven dus theoretisch zou dit moeten werken.
De schijf wordt nu herkend door programma EaseUS Data Recovery & Schijfbeheer als een “verloren partitie” met een grootte van 3,86GB (dit terwijl de capaciteit van de schijf 2000GB is).
Echter kan ik nog steeds mijn bestanden niet benaderen op de schijf en krijg ik via Schijfbeheer geen schijfletter aan dit station gekoppeld. Wanneer ik “schijf initialiseren” selecteer krijg ik de volgende optie;

Schijven dienen geinïtialiseerd te worden voordat u er via Beheer voor logische schijven toegang tot kunt krijgen.
De volgende partitiestijl voor de geselecteerde schijven gebruiken:
1. Master Boot Record (MBT)
2. GPT (GUID-partitietabel

Bij beide opties krijg ik na lang nadenken de foutmelding: “Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat.
Dit brengt mij niet echt verder..

Wie heeft er een idee wat er fout is gegaan, en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Wil de gegevens op deze schijf toch graag terug hebben.

Alvast bedankt voor jullie suggesties en reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Heb je de SMART waardes op bekeken van de ST2000DM001?.

Lijkt er namelijk op dat deze echt defect is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Heb je bij het wisselen van de PCB ook de configuratieflash overgesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
jeroen3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:21:
Heb je bij het wisselen van de PCB ook de configuratieflash overgesoldeerd?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Vond op internet een tutorial waarbij ze bij exact de zelfde schijf het PCB overplaatste en dit direct functioneerde.
Cyberonline schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:09:
Heb je de SMART waardes op bekeken van de ST2000DM001?.

Lijkt er namelijk op dat deze echt defect is.
Nee.. Simpelweg omdat ik geen toegang heb tot de schijf en ik ook niet de schijf kan benaderen met andere software dan de eerdergenoemde EaseUS.
Als ik CrystalDiskInfo installeer en probeer op te starten lukt dat niet eens. Pas wanneer ik de schijf ontkoppel reageert het programma.

[ Voor 8% gewijzigd door Moogie op 15-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
Wat is je doel? Al je data terugkrijgen?
En je hebt geen backups?
Dan bouwde ik eerst alles terug naar zoals het origineel was en ik liet er eerst GParted naar kijken (dus of de inhoud te herkennen/repareren is).
En ik las dan ook met de originele printplaat de SMART-parameters uit om te kijken wat er waarschijnlijk aan de hand is.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 15-04-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
Renault schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:51:
Wat is je doel? Al je data terugkrijgen?
En je hebt geen backups?
Dan bouwde ik eerst alles terug naar zoals het origineel was en ik liet er eerst GParted naar kijken (dus of de inhoud te herkennen/repareren is).
En ik las dan ook met de originele printplaat de SMART-parameters uit om te kijken wat er waarschijnlijk aan de hand is.
Mijn doel is om data terug te krijgen.
Met de software EaseUS ben ik inmiddels zover dat hij ziet dat er Slechte sectoren gevonden zijn maar nog geen bestanden. Hij is bezig met het zoeken naar een laatste herstelpunt maar dit duurt al ruim 4 uur.
Ik laat dit doorlopen tot morgen ochtend in de hoop dat er iets uitrolt.

Overigens heb ik CrystalDiskInfo ook aan de praat gekregen na extreem lang wachten, tevergeefs. Hij ziet de schijf maar kan geen gegevens uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Zet eerst de oude pcb maar weer terug. Want zonder die chip wissel gaat het niet goed werken. Er is best kans dat er nu al onherstelbare schade is.
Op die configuratiechip staan de calibratiegegevens van de leeskop, en die zijn nu dus fout.

Als je echt de data terug wil kun je beter experts inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
jeroen3 schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:05:
Zet eerst de oude pcb maar weer terug. Want zonder die chip wissel gaat het niet goed werken. Er is best kans dat er nu al onherstelbare schade is.
Op die configuratiechip staan de calibratiegegevens van de leeskop, en die zijn nu dus fout.

Als je echt de data terug wil kun je beter experts inschakelen.
Hm heb er genoeg over gelezen alleen dat werd helaas niet vermeld...
Er is niks wat te doen is buiten experts om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

MsG

Forumzwerver

Je bent iets te veel zelf gaan prutsen. Chkdsk is ook niet iets wat je moet uitvoeren op een schijf die alle symptomen van hardware falen vertoond. Ik heb wel eens een schijf weer werkend gekregen met een andere PCB, maar ik moest wel de firmware/BIOS chip van de schijf overzetten inderdaad. Juist dat wèl initialiseren van overduidelijk verkeerde schijfgegevens kan best wel fataal zijn.

Ik zou dit uitbesteden aan een recoverybedrijf, zeker gezien je nu al zelf een boel destructieve handelingen hebt uitgevoerd.

Wil je het toch zelf doen:
- Zet de PCB terug op de schijf. Maak een 1 op 1 kopie met bijv. HDD Raw Copy Tool van de hardeschijf, op een losse computer, die hiervoor prima een paar weken mag aan staan (als het bijvoorbeeld traag gaat).

Biedt dat compleet geen soelaas, zet dan de andere PCB er in maar soldeer de BIOS/firmware-chip van de kapotte schijf hier ook op mee. En kijk dan of de boel prima benaderbaar is. Zo ja, maak dan een 1 op 1 sectorkopie met HDD Raw Copy Tool.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
MsG schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:20:
Je bent iets te veel zelf gaan prutsen. Chkdsk is ook niet iets wat je moet uitvoeren op een schijf die alle symptomen van hardware falen vertoond. Ik heb wel eens een schijf weer werkend gekregen met een andere PCB, maar ik moest wel de firmware/BIOS chip van de schijf overzetten inderdaad. Juist dat wèl initialiseren van overduidelijk verkeerde schijfgegevens kan best wel fataal zijn.

Ik zou dit uitbesteden aan een recoverybedrijf, zeker gezien je nu al zelf een boel destructieve handelingen hebt uitgevoerd.

Wil je het toch zelf doen:
- Zet de PCB terug op de schijf. Maak een 1 op 1 kopie met bijv. HDD Raw Copy Tool van de hardeschijf, op een losse computer, die hiervoor prima een paar weken mag aan staan (als het bijvoorbeeld traag gaat).

Biedt dat compleet geen soelaas, zet dan de andere PCB er in maar soldeer de BIOS/firmware-chip van de kapotte schijf hier ook op mee. En kijk dan of de boel prima benaderbaar is. Zo ja, maak dan een 1 op 1 sectorkopie met HDD Raw Copy Tool.
Jammer dat jij het prutsen / destructief noemt. Heb een aantal handleidingen bekeken en alle kwamen op het zelfde neer. Zodra de firmware met elkaar overeen komt, zou dit moeten werken.
We zien nu dat het waarschijnlijk niet heeft geholpen, helaas.

Inmiddels programma HDD Raw Copy geïnstalleerd en bekeken.
Het enige wat ik hier in zie is:
Read error occurred at offset *.****, (Uncorrectable error)

Ik ga er van uit dat de schijf het heeft begeven, met of zonder mijn toedoen.
Neem in gedachten of ik deze naar een bedrijf te brengen.
Even goed bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja er zijn genoeg hardware defecten die kunnen ontstaan zónder dat het überhaupt opgelost zou worden met een ander PCB, dus dat je meteen dat soort ingrepen probeert vind ik getuigen van onvoorzichtigheid.

Het swappen van PCB's zonder enige vorm van solderen van de BIOS-chip kan al zo'n 10 jaar niet meer.

HDD Raw Copy Tool heb je geprobeerd met de schijf die weer is voorzien van de schijf-eigen printplaat?

Ik vermoed dat door de gedane handelingen de recovery in elk geval een stukje duurder uit zal pakken dan gebruikelijk, maar als er geen backups in het spel zijn, is het wellicht een optie. Vaak moet je enkel betalen bij een succesvol herstel, dus dat is opzichzelf dan al minder risico.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
MsG schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:45:
Nou ja er zijn genoeg hardware defecten die kunnen ontstaan zónder dat het überhaupt opgelost zou worden met een ander PCB, dus dat je meteen dat soort ingrepen probeert vind ik getuigen van onvoorzichtigheid.

Het swappen van PCB's zonder enige vorm van solderen van de BIOS-chip kan al zo'n 10 jaar niet meer.

HDD Raw Copy Tool heb je geprobeerd met de schijf die weer is voorzien van de schijf-eigen printplaat?

Ik vermoed dat door de gedane handelingen de recovery in elk geval een stukje duurder uit zal pakken dan gebruikelijk, maar als er geen backups in het spel zijn, is het wellicht een optie. Vaak moet je enkel betalen bij een succesvol herstel, dus dat is opzichzelf dan al minder risico.
Als je het type nummer ST2000DM001 op Google intikt krijg je direct 20 pagina's en YouTube films over het swappen van PCB en recovery van data aangezien dit, 2/3 jaar geleden, dagelijkse kost was voor recovery bedrijven vanwege het hoog aantal failures van dit type.

Ik heb inderdaad eerst de PCB terug geplaatst en daarna HDD Raw Copy Tool uitgeprobeerd. Krijg daarmee dus de vermelde "error".

Over het puntje solderen, dat heb ik nergens echt terug gevonden maar klinkt zeer aannemelijk.
Kan je mij vertellen waar dit bios-chip zich bevindt op deze PCB?

Afbeeldingslocatie: http://img18127.imagevenue.com/loc661/th_359530719_Knipsel_122_661lo.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik kan de informatie niet inhoudelijk lezen op de print, maar bij mij was het toen dat kleine zwarte chipje met aan beide kanten 4 pootjes, net boven die inkeping.

Zie ook hier: https://www.hddzone.com/s...ap_replacement_guide.html

Als ik trouwens zoek op dat typenummer krijg ik overal wel de swap-suggestie, maar niet zonder de informatie omtrent het swappen van de BIOS-chip.

Ook in de allereerste hit, wat bij mij dit filmpje is:

Denk dat je wellicht in je enthousiasme de informatie omtrent de BIOS swap wellicht niet hebt opgemerkt op de websites.

Pagina: 1