Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke NAS oplossing, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 11:26
Graag advies van de experts alhier.

Situatie: MKB bedrijf waarbij de servers, PC's en toebehoren geleverd zijn door een extern ICT bedrijf. Apparatuur welke niet bij hen is aangekocht wordt niet aan het netwerk gehangen en ondersteund (uiteraard volkomen begrijpelijk). Ik kan dit uiteraard zelf wel instellen (al meerdere keren gedaan en ben blijkbaar de enige die het kan)

Er is nu behoefte aan een FLINKE opslag voor bewerkt en onbewerkt fotomateriaal welke makkelijk toegankelijk moet zijn voor ongeveer 6 personen. Er wordt gewerkt met een MAC en met Windows 10 pc's.

Doel is om opslag en toegang zo simpel mogelijk te houden, dus zelf zit ik te denken aan een NAS en dan met een netwerkkoppeling als extra schijf toe te voegen. Het moet ook lekker snel zijn !

Aangezien ik meerdere Synology nassen (schrijf je dat zo ?) zelf heb draaien en daar goede ervaringen mee heb zou daar de voorkeur naar uit gaan.

De nas zou meerdere schijven moeten kunnen draaien. De data moet op dezelfde op een andere schijf als mirror worden weggeschreven (en eventueel nog naar een backup in de cloud).

Het budget is omstreeks € 1000,00.

Ik zat zelf te denken aan pricewatch: Synology DiskStation DS718+ (WD Red schijven) 12TB

Wellicht heeft iemand nog aanvullende inzichten of goede suggesties. Vergeet ik iets ?

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09 19:21
Goedemiddag Noppesnada,

Zou je wat meer informatie willen geven?
Je heb nu gekozen voor een NAS met 2 bays, maar wil jij bijvoorbeeld uit kunnen breiden?
tevens is een RAID 1 voor zakelijk gebruik niet altijd wenselijk.

Zelf zal ik bijvoorbeeld kiezen voor een 4 bays (4 disken van 4 TB).
Je hebt dan ook een opslag van 12 TB vrij.
Een bijkomende voordeel, is dat je dan ook makkelijk groter kan opschalen

Zelf ben ik een voorstanden van QNAP's systemen.
Hierbij heb je ook een optie om bijvoorbeeld backups weg te schrijven naar bijvoorbeeld onedrive of google drive.

Om terug te komen op een backup naar de cloud, is het aangeraden om NAS op een andere locatie, bijvoorbeeld bij jou thuis, en d backup hier naartoe te schrijven (offsite)

• Noppesnada
"Zou je wat meer informatie willen geven?
Je heb nu gekozen voor een NAS met 2 bays, maar wil jij bijvoorbeeld uit kunnen breiden?
tevens is een RAID 1 voor zakelijk gebruik niet altijd wenselijk."

-Uitbreiding is niet aan de orde. Eventueel kan ik hier nog een DX517 aan hangen om de storage uit te breiden.

"Zelf zal ik bijvoorbeeld kiezen voor een 4 bays (4 disken van 4 TB).
Je hebt dan ook een opslag van 12 TB vrij.
Een bijkomende voordeel, is dat je dan ook makkelijk groter kan opschalen"

-Is iets om over na te denken, maar overschrijd al snel het budget.

"Zelf ben ik een voorstanden van QNAP's systemen.
Hierbij heb je ook een optie om bijvoorbeeld backups weg te schrijven naar bijvoorbeeld onedrive of google drive."

-Deze hebben we ook al 2 draaien op 2 locaties (op iedere locatie staat ook een server). Data van de server wordt op die locatie weggeschreven naar de Qnap en vervolgens weer gebackupt naar de Qnap op de andere locatie en omgekeerd. Ik heb echter weinig (lees geen) ervaring met Qnap. Van deze Qnap's nassen wil ik echter af blijven aangezien dit bedrijfskritische apparaten zijn. Toegang daartoe moet echt minimaal zijn, dus daarop aanpassingen maken is niet aan de orde.

"Om terug te komen op een backup naar de cloud, is het aangeraden om NAS op een andere locatie, bijvoorbeeld bij jou thuis, en d backup hier naartoe te schrijven (offsite)"

-De data die erop komt te staan is reclamemateriaal, wel belangrijk, maar ook weer niet kritisch. Vandaar ook de keuze om de nas in Raid 1 te laten draaien en eventueel nog een cloud backup aan toe te voegen. Prive ga ik hier niet mee mixen dat blijft strikt gescheiden

[ Voor 6% gewijzigd door Noppesnada op 15-04-2019 15:39 ]

• Cyberonline
Een QNAP hoef niet duur te zijn,
Onderstaande is bijvoorbeeld bij coolblue als beschikbaar voor 269 euro.
Qnap TS-431P

Qua disken:
WD Red WD40EFRX 4 TB 139 euro p/s

269 + (4x139) = 825 euro.

de nas dat jij aangaf kost 918,39 euro.

PS. qua configureren/uiterlijk gui, lijkt het heel erg op elkaar.
Bestaande QNAP's, hoef je niet ana te raken

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberonline op 15-04-2019 15:45 ]

• Noppesnada
Cyberonline schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:43:
Een QNAP hoef niet duur te zijn,
Onderstaande is bijvoorbeeld bij coolblue als beschikbaar voor 269 euro.
Qnap TS-431P

Qua disken:
WD Red WD40EFRX 4 TB 139 euro p/s

269 + (4x139) = 825 euro.

de nas dat jij aangaf kost 918,39 euro.

PS. qua configureren/uiterlijk gui, lijkt het heel erg op elkaar.
Bestaande QNAP's, hoef je niet ana te raken
Goede suggestie, dank je !

Mijn ervaring met Q-nap is echter 0 en met Synology best uitgebreid. Hoe verhoudt Q-nap zich tot Synology qua snelheid en gebruiksgemak ?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Noppesnada Ik heb de genoemde NAS en ben er zeer tevreden mee, wel gekozen voor 2x WD RED 10TB om iets meer futureproof te zijn, zie ook het overzicht van de werkelijke opslagcapaciteit door het hele bits en bytes gebeuren. https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=615

Qua cloud heb ik Synology C2 erbij voor de belangrijkste bestanden. https://c2.synology.com/en-us/backup#tab_plan

• Cyberonline
Noppesnada schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:47:
[...]

Goede suggestie, dank je !

Mijn ervaring met Q-nap is echter 0 en met Synology best uitgebreid. Hoe verhoudt Q-nap zich tot Synology qua snelheid en gebruiksgemak ?
Ik zou zeggen, kijk even naar de demo van QTS:
https://www.qnap.com/en/live-demo/

QNAP is heel erg uitgebreid, mis je er iets in, dan heeft qnap ook weer apps hiervoor, welke binnen een paar tellen is geinstaleerd.

Zelf heb ik 2 2bays TS-253A waarop ik diverse VM's heb draaien, maar ook backups, websites etc.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:19
Al eens gedacht aan een Microserver van HP. Ik heb thuis zelf een dergelijke server. 4 maal 4 TB schijven in Raid zodat je daadwerkelijk 12 TB opslag hebt. Op de server draait dan een versie van Windows server als OS. Dan kun je ook werken met de rechten uit het domein (als je dat hebt). Back / replicatie kan naar bijvoorbeeld een 2de server, zowel on als off site.

• Noppesnada
Cyberonline schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:51:
[...]

Ik zou zeggen, kijk even naar de demo van QTS:
https://www.qnap.com/en/live-demo/

QNAP is heel erg uitgebreid, mis je er iets in, dan heeft qnap ook weer apps hiervoor, welke binnen een paar tellen is geinstaleerd.

Zelf heb ik 2 2bays TS-253A waarop ik diverse VM's heb draaien, maar ook backups, websites etc.
Ga ik doen !

• Cyberonline
Sparkiee schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:54:
Al eens gedacht aan een Microserver van HP. Ik heb thuis zelf een dergelijke server. 4 maal 4 TB schijven in Raid zodat je daadwerkelijk 12 TB opslag hebt. Op de server draait dan een versie van Windows server als OS. Dan kun je ook werken met de rechten uit het domein (als je dat hebt). Back / replicatie kan naar bijvoorbeeld een 2de server, zowel on als off site.
Als je hiervoor kiest, ben je meteen een hoop geld kwijt.
Denk bijvoorbeeld aan een lincentie voor Windows Server, wat al meer geld kost dan een hele NAS systeem samen.

Met QNAP kan je ook zonder problemen werken met rechten via Active directory

• Noppesnada
Sparkiee schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:54:
Bedankt voor je suggestie.

Heb zelf een tijdje "gerommeld" met een Gen7 die ik van een medetweaker had overgenomen. Dat is voor deze situatie echter niet de oplossing denk ik. Vond het vrij gecompliceerd allemaal.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen ICT-er.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27
Kun je het ook fixen als het stuk is? Ben jij de sjaak als alle data dadelijk weg is? Waarom laat je die externe partij het niet doen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Je kunt de HP microserver ook met ClearOS installeren en hierop filesharing doen.
Dit vergt wel meer werk dan een kant-en-klare NAS van Qnap of Syno.

Ik zou gewoon een NAS nemen, backup inschakelen en gaan.
Zou denk ik wel voor een 19" unit gaan, of heb je geen server kast?

[ Voor 14% gewijzigd door WeHoDo op 15-04-2019 16:02 ]

PSN: plexforce (ps4)

• Cyberonline
@Noppesnada mocht je meer vragen hebben specifiek over QNAP, aat het me dan even weten;)

• Noppesnada
chaoscontrol schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:59:
Kun je het ook fixen als het stuk is? Ben jij de sjaak als alle data dadelijk weg is? Waarom laat je die externe partij het niet doen?
Ik ben niet de "Sjaak" als er iets fout gaat. Ik wordt er alleen altijd bijgehaald als er over ICT besloten moet worden (erg platte organisatie) omdat ik er veel interesse en blijkbaar qua ICT kennis hoog wordt ingeschat.

Uiteraard kunnen we een offerte aanvragen bij onze vaste ICT leverancier, maar dan zijn we snel duizenden euro's verder weet ik uit ervaring.

De vraag begon simpel:

-We hebben een Mac waarvan de schijf vol raakt van alle fotobestanden.
Ik: grotere schijf er in of een externe HD.

-Ja maar we willen ook met meerdere mensen bij die bestanden kunnen en gebruiken.
Ik: dan kom je al snel terecht bij een NAS, dat kan wat je wilt. Onze eigen NAS kunnen/willen we hiervoor NIET open zetten.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Wat betreft Qnap vs. Synology, die twee ontlopen elkaar niet veel. De verschillen zijn minimaal, dus als je ervaring hebt met Synology dan zou ik daar bij blijven.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27
Ja maar met een NAS ben je er nog niet, dat is te kort door de bocht. Er moeten backups gemaakt worden van die NAS (neem ik aan bij beetje organisatie) en daar komt ook weer van alles bij kijken.

Als dat allemaal niet belangrijk is geef je iedereen een 128GB USB stick :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:19
Noppesnada schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:59:
[...]

Bedankt voor je suggestie.

Heb zelf een tijdje "gerommeld" met een Gen7 die ik van een medetweaker had overgenomen. Dat is voor deze situatie echter niet de oplossing denk ik. Vond het vrij gecompliceerd allemaal.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen ICT-er.
In dat geval, offerte vragen bij jullie huidige leverancier. Zoals andere aangeven, het is zeker op te lossen met een NAS en daar zijn genoeg mogelijkheden voor. Maar zoals ook gezegd is, zaken zoals maken van een back-up, recovery enz zijn ook belangrijk. Zeker als iedereen alles op die schijf gaat zetten. Wat als er iets mis gaat en je hebt geen back-up? Dat een professionele oplossing meer geld kost dan een "gewone" NAS lijkt me logisch. Als je het door jullie huidige partij laat regelen zijn er ook zaken te regelen zoals support, service enz. Als jullie foto's zo belangrijk zijn zou ik dit toch overwegen.

• Noppesnada
chaoscontrol schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:11:
Ja maar met een NAS ben je er nog niet, dat is te kort door de bocht. Er moeten backups gemaakt worden van die NAS (neem ik aan bij beetje organisatie) en daar komt ook weer van alles bij kijken.

Als dat allemaal niet belangrijk is geef je iedereen een 128GB USB stick :P
Uiteraard moeten er backups gemaakt worden. Ik weet dat raid1 geen "echte" backup is, vandaar dat ik de mogelijkheid voor een cloudbackup aan geef. Het zijn geen kritische bestanden.

USB sticks wil ik ten alle tijden vermijden, liever niet in een zakelijke omgeving.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:58
Is het fotomateriaal onderdeel van jullie primaire bedrijfsvoering? Oftewel ligt het bedrijf plat of zijn er overeenkomsten die jullie niet meer na kunnen komen als er wat met de opslag gebeurt?

Zo ja:
- Een netwerk/server oplossing is inderdaad een goed idee.
- Backup en recovery zijn essentieel en moeten goed ingeregeld zijn. Geen hobby oplossing naar een externe schijf of naar een machine die bij iemand thuis staat. Kies voor een echte (cloud) backup service
- Denk goed na over de requirements. Moet het materiaal ook buiten het fysieke kantoor benaderd kunnen worden? Bijvoorbeeld bij een klant of bij thuiswerken?
- Voor de primaire bedrijfs zaken moet je niet willen hobbyen. Best via je leverancier en dan goed de requirements vast leggen. Je weet dat ze goed zijn als ze allerlei vragen stellen over zaken waar je zelf nog niet over nagedacht zou hebben (is er een belang dat onder de AVG valt bijvoorbeeld).

Zo nee:
- QNAP of Synology zijn beide prima producten. Kies degene waar je je het beste bij voelt na het doorlezen van de documentatie.
- Backup naar een willekeurige cloud oplossing of externe schijf is prima.

edit: ik zie nu je laatste bericht. Als het geen kritische bestanden zijn, waarom moet het hele kantoor er dan bij kunnen? Er moet toch een belang zijn om hier geld in willen te steken.

[ Voor 7% gewijzigd door celshof op 15-04-2019 16:50 ]

• Noppesnada
celshof schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:49:
Is het fotomateriaal onderdeel van jullie primaire bedrijfsvoering? Oftewel ligt het bedrijf plat of zijn er overeenkomsten die jullie niet meer na kunnen komen als er wat met de opslag gebeurt?

Zo ja:
- Een netwerk/server oplossing is inderdaad een goed idee.
- Backup en recovery zijn essentieel en moeten goed ingeregeld zijn. Geen hobby oplossing naar een externe schijf of naar een machine die bij iemand thuis staat. Kies voor een echte (cloud) backup service
- Denk goed na over de requirements. Moet het materiaal ook buiten het fysieke kantoor benaderd kunnen worden? Bijvoorbeeld bij een klant of bij thuiswerken?
- Voor de primaire bedrijfs zaken moet je niet willen hobbyen. Best via je leverancier en dan goed de requirements vast leggen. Je weet dat ze goed zijn als ze allerlei vragen stellen over zaken waar je zelf nog niet over nagedacht zou hebben (is er een belang dat onder de AVG valt bijvoorbeeld).

Zo nee:
- QNAP of Synology zijn beide prima producten. Kies degene waar je je het beste bij voelt na het doorlezen van de documentatie.
- Backup naar een willekeurige cloud oplossing of externe schijf is prima.
Het antwoord hierop is nee.

Hoewel het lastig zou zijn als deze bestanden verloren zouden gaan is het niet onoverkomelijk en relatief eenvoudig op te lossen. De huidige situatie is dat veel op 1 (!) Mac staan en er gezamenlijk gewerkt wordt vanuit een betaalde dropbox. Het backup beleid voor deze gebruikers voor deze toepassing is zeker niet in orde, maar is zo gegroeid.

Vandaar de wens om er wat meer structuur in te brengen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Wat is het verschil tussen een server of een goede nas in deze? Aangezien het alleen om opslag gaat kan een NAS hier uitstekend een oplossing bieden, ook als het om belangrijke data gaat.
Redundancy en backup zijn geen enkel probleem indien je de vor de juiste modellen gaat.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Noppesnada
I

edit: ik zie nu je laatste bericht. Als het geen kritische bestanden zijn, waarom moet het hele kantoor er dan bij kunnen? Er moet toch een belang zijn om hier geld in willen te steken.
Op dit moment is er 1 persoon met een Mac die de bestanden bewerkt en anderen die er gebruik van willen maken. Het uploaden naar de dropbox wordt soms verzuimd en soms heeft de "Mac" persoon weer de bestanden van anderen nodig. Die moet de andere collega dan eerst weer in de dropbox zetten en dan kan de "Mac" persoon ze weer binnenhalen.

Kortom, een omslachtige situatie waarvoor nu de wens is om daar een simpele oplossing voor te verzinnen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Wat is de reden dat er niet gewoon een netwerkshare op de huidige fileserver gemaakt kan worden? Misschien daar eventueel wat extra HDD's in die je toch al moet kopen en klaar.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

PIk vind het vreemd dat jullie dit niet gewoon via de IT-dienstverlener spelen en dit zelf gaan lopen knutselen - vooral niet gehinderd door kennis - in de hoop een relatief klein beetje geld te besparen.

Dan vraag ik me echt serieus af of je wel een business case hebt voor wat je hier mee wilt doen. Je gaat jezelf enorm in de voet schieten.

Je IT-dienstverlener gaat je met een scheef oog aankijken en bij ieder issue geven ze als eerste jullie knutselwerk de schuld. Zelf gebouwd, los het zelf maar op.

En dan gaat er iets mis - en als dat uiteindelijk puntje-bij-paaltje toch niet uitmaakt - waarom doe je dit dan?

Ik begrijp het wel, maar uiteindelijk snap ik er helemaal niets van. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 16-04-2019 07:42 ]

• Noppesnada
MewBie schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:13:
Wat is de reden dat er niet gewoon een netwerkshare op de huidige fileserver gemaakt kan worden? Misschien daar eventueel wat extra HDD's in die je toch al moet kopen en klaar.
Dat is een optie, maar heeft niet de voorkeur.

Ik weet dat e.e.a. goed dicht te zetten is, maar we willen dit scheiden van kritische data vandaar.

Ook was de insteek om het laagdrempelig en simpel te houden en in eigen beheer.

• Noppesnada
Q schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:50:
PIk vind het vreemd dat jullie dit niet gewoon via de IT-dienstverlener spelen en dit zelf gaan lopen knutselen - vooral niet gehinderd door kennis - in de hoop een relatief klein beetje geld te besparen.

Dan vraag ik me echt serieus af of je wel een business case hebt voor wat je hier mee wilt doen. Je gaat jezelf enorm in de voet schieten.

Je IT-dienstverlener gaat je met een scheef oog aankijken en bij ieder issue geven ze als eerste jullie knutselwerk de schuld. Zelf gebouwd, los het zelf maar op.

En dan gaat er iets mis - en als dat uiteindelijk puntje-bij-paaltje toch niet uitmaakt - waarom doe je dit dan?

Ik begrijp het wel, maar uiteindelijk snap ik er helemaal niets van. ;)
Ik snap je punt wel en dat is ook zeker een overweging.

Het gaat mij niet zozeer om het geld (ik hoef het niet zelf te betalen), maar de vraag begon laagdrempelig en "groeide" groter.

Ik zal eens een balletje opgooien bij onze ICT leverancier om te bezien wat er mogelijk is.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Noppesnada schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:35:
[...]

Dat is een optie, maar heeft niet de voorkeur.

Ik weet dat e.e.a. goed dicht te zetten is, maar we willen dit scheiden van kritische data vandaar.

Ook was de insteek om het laagdrempelig en simpel te houden en in eigen beheer.
Een extra apparaat toevoegen dat apart beheerd moet worden is niet laagdrempelig en simpel als het ook prima op bestaande infrastructuur kan. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 15:42
Keuze maken over welke nas / opslag zijn al opties genoemd.
Qnap vs Synology is eigenlijk snelheid (hardware) vs software (het beste uit de hardware gehaald).
In mijn ogen is Synology gebruiksvriendelijker, maar ook weer 10~20% duurder.

Maar vooral zakelijk gezien denk eens na over de volgende punten:
Backups:
- Dropbox is geen backup maar een sync oplossing. Verwijder je een bestand, dan wordt deze ook op de server verwijderd. Tegenwoordig kun je tot 120 dagen iets terug halen. Maar dan zit je wel bij de duurdere pakketten.
- Data alleen op de Mac is natuurlijk ook gevaarlijk. Harde schijven kunnen defect gaan, dan heb je nog de kans dat de data weg is.
- Wat is de oplossing bij diefstal, brand, waterschade?

Tips:
- Zorg voor een backup op een externe lokatie en zorg er voor dat er dagelijks een backup is. Een 2 Bay (DS218 bijv.) zal voldoende zijn. Of backup naar Synology C2.
- Neem een 4 bay nas en stop hier 3 schijven in (wel in de juiste config) zodat je later nog 1 schijf bij kan voegen en zo extra opslag er bij kan krijgen. Ga er vanuit dat de nas weer 5 jaar mee kan gaan.
- ivm diefstal zorg voor zo min mogelijk data op de werkstations.
- Vermijd dropbox en hou alles in eigen beheer met een nas.

[ Voor 4% gewijzigd door woutertjuh88 op 17-04-2019 07:13 ]

-

Pagina: 1