Zonwering d.m.v. rolluik elektrisch maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Mijn vraag
Mijn ouders hebben een rolluik (om de zon tegen te houden) die omhoog/omlaag gaat door naast het raam aan zo'n buis/stang of wat het ook is te draaien.

Nou merk ik dat ze steeds meer moeite hebben deze omlaag/omhoog te krijgen (ouderdom) en vroeg mij af of het rendabel is om deze elektrisch te maken of dat ik beter het hele geheel moet vervangen voor een elektrische zonwering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vqvOvQierA7Ciq0QPwyFsOnm/thumb.jpg

rood = waar de zonwering/rolluik zit
donkerrood = waar de stang zeg maar zit waar je aan moet draaien zodat hij omhoog/omlaag gaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik zag dat je zelf in ieder geval een buismotor nodig hebt, maar daar stopt het ook wel. Mijn kennis op dit gebied is zwak tot zeer slecht en wil via deze weg in ieder geval wat informatie winnen.

De zonwering is net zo breed als het hele raam (denk 2 meter?).

https://www.conrad.nl/p/b...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Of raden jullie iets anders aan wat ik over het hoofd zie of wat makkelijker is dan bovenstaande 'oplossing'?

Edit : excuus als ik met weinig informatie kom maar meer dan dit weet ik niet, hoe zwaarder de zonwering hoe krachtiger de motor moet zijn maar deze lijkt mij geen sterke motor te moeten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door mugenmarco op 15-04-2019 09:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat is een hele sterke buismotor hoor. Moet prima kunnen. Ik herinner me dat er 2 varianten zijn: 40 mm en 60 mm diameter. Waarschijnlijk is dit 60mm gezien het formaat, maar das wel iets om te checken misschien.

Ik heb vorig jaar ook al mijn rolluiken elektrisch gemaakt voor 40 euro per rolluik. Werkt fantastisch.

Maar een béétje handig moet je wel zijn om dit goed te installeren. Kijk even op youtube naar installatiefilmpjes (er is zo'n belg die het allemaal stap voor stap uitlegt) en dan kun je inschatten of je dit wel of niet zelf kunt.

edit: gaat het hier wel over een écht rolluik, of noem jij het een rolluik maar is het iets anders?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-04-2019 09:19 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
de Peer schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:18:
Dat is een hele sterke buismotor hoor. Moet prima kunnen. Ik herinner me dat er 2 varianten zijn: 40 mm en 60 mm diameter. Waarschijnlijk is dit 60mm gezien het formaat, maar das wel iets om te checken misschien.

Ik heb vorig jaar ook al mijn rolluiken elektrisch gemaakt voor 40 euro per rolluik. Werkt fantastisch.

Maar een béétje handig moet je wel zijn om dit goed te installeren. Kijk even op youtube naar installatiefilmpjes (er is zo'n belg die het allemaal stap voor stap uitlegt) en dan kun je inschatten of je dit wel of niet zelf kunt.

edit: gaat het hier wel over een écht rolluik, of noem jij het een rolluik maar is het iets anders?
oke bedankt, de buismotor mag dus wel wat minder sterk zijn? scheelt ook iets in de kosten zie ik.
Ja volgens mij is het echt een rolluik die kaatsrecht naar beneden gaat tijdens het uitrollen zeg maar.

Zal youtube ook even bekijken maar dat was ik al van plan, eerst zien wat ik nou exact nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mugenmarco schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:25:
[...]

oke bedankt, de buismotor mag dus wel wat minder sterk zijn? scheelt ook iets in de kosten zie ik.
Ja volgens mij is het echt een rolluik die kaatsrecht naar beneden gaat tijdens het uitrollen zeg maar.

Zal youtube ook even bekijken maar dat was ik al van plan, eerst zien wat ik nou exact nodig heb.
Ja minder sterk zou kunnen maar aan de andere kant: beter te sterk dan te zwak. Dat kan verder geen kwaad en het scheelt maar een paar euro.

Je hebt de motor nodig en een schakelaar voor de motor (zo'n ding met een 'boven' en 'onder' knop).
De rest kun je in principe hergebruiken tenzij het niet goed te demonteren is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
de Peer schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:39:
[...]

Ja minder sterk zou kunnen maar aan de andere kant: beter te sterk dan te zwak. Dat kan verder geen kwaad en het scheelt maar een paar euro.

Je hebt de motor nodig en een schakelaar voor de motor (zo'n ding met een 'boven' en 'onder' knop).
De rest kun je in principe hergebruiken tenzij het niet goed te demonteren is.
Als schakelaar heb ik zelf dit gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ysAyRmkCdcTzm20t24pfSvVL/thumb.jpg

zijn de buismotor en deze schakelaar voldoende of heb ik extra onderdelen nodig?

Ik wil namelijk pas een handyman inschakelen zodra ik alle onderdelen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja dat is voldoende (los van een kabel natuurlijk).
Deze schakelaar is een inbouw-schakelaar. Heb je niet een opbouwschakelaar nodig in jouw geval?

Verder is het afhankelijk van wat je tegen gaat komen, maar met een beetje geluk geen extra onderdelen nodig.
Check wel nog even van tevoren of het daadwerkelijk om een 60mm 6hoekige as gaat (is wel het meest waarschijnlijk, maar je weet maar nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
oh, ja in dat geval heb ik wss dit nodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ABwjuJidn8xZKqeA6BJFgfIX/thumb.jpg

over welke kabel heb je het? om de bruismotor aan te sluiten op de schakelaar neem ik aan?

Ik heb voor nu voldoende informatie, waarvoor mijn dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Je hebt de verkeerde schakelaar. Je moet er één hebben met een automatische nul-stand. Eentje zoals deze: https://www.myhomecenter....aar-voor-1-buismotor.html Anders blijft er spanning op de spoel staan en dat verkort de levensduur.

Verder zal je adapters nodig hebben als het een 8kant buis betreft. Dus eerst kijken wat je nodig hebt. Misschien zit er een ronde buis in en dan heb je weer andere adapters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Ik heb er zelf een Fibaro module achter gezet. Zo hoef je het knopje niet ingedrukt te houden en kan ik hem later integreren met domotica. :) Zeker omdat die Somfy schakelaars zo lelijk als de nacht zijn.

Die opbouwmodule wil je niet binnen hebben die je linkt. dat is een buitending.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 15-04-2019 11:56 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:55:
Ik heb er zelf een Fibaro module achter gezet. Zo hoef je het knopje niet ingedrukt te houden en kan ik hem later integreren met domotica. :) Zeker omdat die Somfy schakelaars zo lelijk als de nacht zijn.

Die schakelaar van somfy is een voorbeeld, ze hebben er meer en vaak plaatst men dat achter een gordijn (in ieder geval :uitzicht). Er zijn meerdere besturingen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb hem gewoon in de stijl van de rest van mijn schakelmateriaal (Jung LS990). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Maak even een paar goed foto's van het zonnescherm en meet even de diameter op van de buis.

Ben nu toevallig ook bezig met een elektrisch maken van mijn schermen, een standaard uitvalscherm met draai spindel (ahndmatig) en een buis van 60mm. Toevallig twee buismotoren van het werk mee kunnen nemen, verbouwing van een bejaarde huis waar alle uitvalschermen weg gingen. Achter af had ik alle motoren mee moeten nemen (60 stuks), liggen nu op de schroothoop 8)7 . Zag dat deze 100 euro per stuk zijn somfy solus pa 10/12 motoren.

Als bediening heb ik daar een klikaanklikuit zonnewering schakelaar met afstandbediening aan gehangen. Gister alles getest en het werk, nu alleen de spindel nog uitwisselen voor de motoren en nieuwe doeken er in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 09:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 09:53
Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:55:

welke motor en schakelaar heb je voor jou rolluiken gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geen idee, zat al in het huis. Maar ik was het zat om die somfy draaiknop vast te houden. Buiten dat, hij zat met een stekker aangesloten.

Dus bij verbouwing leiding ingefreesd en met inbouwmateriaal gewerkt.
Schakelaar: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63920711/
Raampje: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/151864962/
Wipper: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63912469/
Domotica: Fibaro Roller Shutter v2 (v3 kwam net erna uit). Met een diepe inbouwdoos past deze achter de schakelaar. Die module 'leert' de uiterste standen in zodat je met een druk op de knop hem helemaal uit of in kan laten rollen. Met een RPi, Domoticz en USB-stick voor Z-Wave (volgende stap) kan je hem later in je netwerk toevoegen en kan je hem instellen op elke tussenstand via bv je telefoon of mee laten gaan met zonsopkomst e.d.

Pagina: 1