Gesplitste groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Hee hallo,

Ik heb wel een interessante situatie denk ik en ik vraag me af hoe jullie dit zouden aanpakken.

Mijn schoonvader is sinds een jaar in het bezit van een woonark. Bij deze inmiddels enigszins gedateerde ark hebben we al flink verbouwd, maar gaan nu in fases verder. In de woonkamer en keuken alles open gehad om de elektra flink aan te pakken. Verstopte lasdozen, centraaldozen onbereikbaar, eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken.
Nu is hij aan de tuin begonnen en ook die gaat flink op de schop. Hier al enkele dingen veranderd, maar de meter van Stedin staat nog steeds midden in de tuin. Nu wil hij graag Stedin contacten om die meter te verplaatsen en in fatsoenlijke behuizing te monteren (i.p.v onder een regenton), maar toen ik zei dat het dan wellicht slim was om dan meteen het stukje groepenkast die in de ark zit aan te pakken gingen er natuurlijk bellen rinkelen.

Dus het volgende;

Meter is buiten op het land.
Groepenkast in de ark

Voor het gemak en het niet lek te geven boren van de boot zou het tof zijn de meterkast te kunnen splitsen.

Buiten;
- Meter
- Hoofdschakelaar
- Enkele alamatten voor heater, tuinverlichting e.d.

Binnen;
- Hoofdschakelaar
- De diverse groepen

Ik weet dus alleen niet of het mag om een tweede hoofdschakelaar parallel te gebruiken naast een ander. Je kunt dan immers niet alles in 1 klap spanningsloos maken. Kan ik dan beter de hoofdschakelaar buiten houden, daar een 25A groep pakken voor binnen. Of binnen een werkschakelaar maken? Daarnaast leek het mij verstandig 4mm2 naar de ark te brengen. Deze wilde ik dan eigenlijk in een mantelbuis leggen.

Heel benieuwd wat jullie ideeën zijn. Zal snel een plaatje toevoegen van de huidige situatie :).

Groeten

Beste antwoord (via milo-vs op 15-04-2019 17:40)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Stedin > Hoofdverdeelkast HVK
HVK met hoofdschakelaar en groep 3x25A voor onderverdeelkast OVK Woonark en overige eindgroepen.
- voedingskabel naar OVK bij voorkeur 5x6qmm
OVK met hoofdschakelaar en eindgroepen voor woonark

Deze opbouw houd echter wel in dat de Stedin aansluiting minimaal 3x35A moet zijn ;)

[ Voor 16% gewijzigd door keur0000 op 15-04-2019 08:35 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Stedin > Hoofdverdeelkast HVK
HVK met hoofdschakelaar en groep 3x25A voor onderverdeelkast OVK Woonark en overige eindgroepen.
- voedingskabel naar OVK bij voorkeur 5x6qmm
OVK met hoofdschakelaar en eindgroepen voor woonark

Deze opbouw houd echter wel in dat de Stedin aansluiting minimaal 3x35A moet zijn ;)

[ Voor 16% gewijzigd door keur0000 op 15-04-2019 08:35 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Gezien de 25A oude draaizekering die er nu zit ga ik er heel even vanuit dat het 1x 35A is.

Dan zou je hetzelfde trucje kunnen maken alleen dan met maar 1 fase. Dat is in basis wat hij nu heeft natuurlijk, alleen dan netter uitgevoerd. Ik opteer er uiteraard voor om de meter nu ook in een straatkast te laten monteren. De regenton is wel beetje not done..

HVK (bij de meter op het droge)
- Hoofdschakelaar
- 25A groep t.b.v OVK
- +- 2x Alamat t.b.v tuinverlichting + schuurtje, heater.

OVK (in de ark)
- Hoofdschakelaar
- aardlekken
- eindgroepen

Met daartussen eventueel wel al 5x 6mm2 in mantelbuis voor eventueel uitbreiding. Wellicht komt er nog eens een nieuwe keuken met ander fornuis en rommel.