[Python] GUI Programming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 15:43
Schrijf op werk zo af en toe scriptjes die bepaalde taken uitvoert op server- en netwerkniveau. Vaak hangt dit ook af van de gebruikersinput, wil voor mezelf eigenlijk dit wat ‘mooier’ maken door te werken met GUI. Vind het toch leuker ogen voor de eindgebruiker. Daarnaast nog andere dingen waarbij ik toch liever een GUI heb dan CLI.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, Google searches leveren een waslijst aan frameworks. Enerzijds tof, anderzijds weet ik totaal niet waar te beginnen. Heb op aanraden even met tkinter gespeeld maar vind het qua documentatie niet best (weinig relevante voorbeelden, geen fatsoenlijke uitleg over bepaalde widget functionaliteiten etc.). Enige waar ik tijdens mijn HBO studie in aanraking mee ben gekomen is easygui :P Geinig maar niet iets wat nu zou voldoen. Ben benieuwd naar de ervaringen van onze Tweakers.

Vraag is: wat zijn hier de ervaringen van de meer...ervaren programmeurs mbt GUI programmering in Python? Welke resources (videocourses en boeken) raden jullie aan? Wat vonden jullie tof/prut aan bepaalde frameworks en waarom zou je het wel/niet aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Misschien een stomme suggestie, wel eens aan een webinterface gedacht? Django?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met @Anoniem: 882605, je kunt eens kijken naar Django, een Python-framework waarmee je wat gemakkelijker een webinterface kan maken. :) Je moet dan weer wel talen als HTML, CSS en eventueel Javascript ook kunnen, weet niet of dat een probleem is?

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 15-04-2019 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:21

Barreljan

...Zoom-Zoom...

En als Django je niet aan staat, gebruik dan Flask

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:21
Wat voor soort taken wil je in je gui onderbrengen, zijn er bepaalde rechten nodig om die scripts te draaien, moeten ze onder non personal accounts draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Anoniem: 882605 schreef op maandag 15 april 2019 @ 01:08:
Misschien een stomme suggestie, wel eens aan een webinterface gedacht? Django?
CH4OS schreef op maandag 15 april 2019 @ 01:39:
Met @Anoniem: 882605, je kunt eens kijken naar Django, een Python-framework waarmee je wat gemakkelijker een webinterface kan maken. :) Je moet dan weer wel talen als HTML, CSS en eventueel Javascript ook kunnen, weet niet of dat een probleem is?
Barreljan schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:49:
En als Django je niet aan staat, gebruik dan Flask
Kan hele basale webpagina's in elkaar zetten met HTML/CSS, doe daar verder niet veel mee. Django had ik niet aan gedacht, weet ook niet of dat ideaal is voor de 'apps' die ik bouw.
martyw schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:03:
Wat voor soort taken wil je in je gui onderbrengen, zijn er bepaalde rechten nodig om die scripts te draaien, moeten ze onder non personal accounts draaien?
Om een recent voorbeeld te noemen:

- vraag de user om input;
- check deze input en of het matcht met de regex patterns die in het script verwerkt zitten;
- indien ja, ga verder met script en voer functies uit die gebruikmaken van de userinput;

Uiteindelijk converteer ik het naar een exe die de eindegebruiker mag uitvoeren. Verschilt per script waar ie onder mag draaien. Rechten zijn in dit geval niet echt een issue, eerder ik die een leek ben op gebied van GUI's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat het dan handiger is om even te vertellen wat voor applicatie(s) je dan ontwikkeld, wat het moet doen. Wellicht zijn er andere opties die beter passen, maar dan is meer info over de app inhoudelijk wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Mocht je liever geen website bouwen, zoek dan even op tkinter. Daarmee kan je redelijk eenvoudig starten met het bouwen van je eigen GUI.

Hier een voorbeeldje van het bouwen van een applicatie waar je een locatie in moet voeren, het weer wordt opgehaald via een API en de uitkomst wordt vormgegeven: YouTube: How to Program a GUI Application (with Python Tkinter)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
CH4OS schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 00:47:
Ik denk dat het dan handiger is om even te vertellen wat voor applicatie(s) je dan ontwikkeld, wat het moet doen. Wellicht zijn er andere opties die beter passen, maar dan is meer info over de app inhoudelijk wel handig.
Varieert nogal. Maar om een recent voorbeeld te noemen:

Zodra de applicatie wordt gelanceerd, stelt ie aan de gebruiker bepaalde vragen (input) en deze variabele gebruik ik later in het script om bv. commando's aan de switch door te geven.

var1 = input("vraag 1")

....

remote_connection.send("var1\n")

Soortgelijke dingetjes op serverniveau. Waar ik met tkinter de grootste moeite mee had is om de variabele in de text/input widget zodanig op te slaan en later te gebruiken. Of deze te matchen met regex. Of de if/else/while/break in te bouwen icm de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik doelde nu meer op een functionele beschrijving ipv een technischere snippet te omschrijven.
Want vooralsnog kan wat je wil toch perfect met een webapp / -pagina? En dan zou Django best een uitkomst kunnen bieden, net als Tkinter, overigens, wat je al geprobeerd hebt. Wellicht dus even laten zien wat je dan geprobeerd hebt en aangeven wat en waarom het niet voor jou werkt? :)

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 17-04-2019 00:10 ]

Pagina: 1